کد خبر: ۵۷۰۸۵
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۵
عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفتگو با «تجارت آنلاین»:
تجارت آنلاین: به دنبال آلودگی‌های پی در پی در تهران و بیشتر کلانشهرها، یکی از موضوعاتی که توجه جدی در این زمینه را می‌طلبد، موضوع منشا آلودگی ها و ریشه یابی آن است.

گروه انرژی – مجتبی آزادیان: به دنبال آلودگی‌های پی در پی در تهران و بیشتر کلانشهرها، یکی از موضوعاتی که توجه جدی در این زمینه را می‌طلبد، موضوع منشا آلودگی ها و ریشه یابی آن است، در همین زمینه روز سه شنبه صادق آبادی مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفته بود مجموع بنزین یورو ۴ تولیدی در کشور توزیع می‌شود که هشت کلانشهر و سپس حومه‌ آن‌ها از اولویت‌هاست و در پی آن معاون دادستان کل کشور اعلام کرده بود که بر اساس نظر کارشناسان مربوطه در حوزه‌های استاندارد و محیط زیست نزدیک به ۸۰ درصد آلودگی هوای تهران و کلان شهرها به دلیل استفاده از بنزین، گازوییل و گاز مایع غیر استاندارد است و برای حفظ جان مردم باید به دور از هر ملاحظه سیاسی و اقتصادی نظرات کارشناسی و نتایج آزمایش های متعددی که آلودگی بنزین را تایید کرده است، بپذیریم. بنابراین بهتر است وزارت نفت آلودگی و غیراستاندارد بودن بنزین را بپذیرد.

در همین زمینه قاسم ساعدی نماینده مردم دشت آزادگان در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با «تجارت» در خصوص موضوع منشا آلودگی هوا اظهار داشت: اظهارات معاون محترم دادستان کل کشور در حقیقت یکی از ابعاد قضیه است. آلودگی هوا به حدی است که تنها بنزین غیراستاندارد نمی‌تواند علت آن باشد، به ویژه در پایتخت تعداد خودروها چندین برابر نُرم جهانی است، و اکثر خودروها نیز فرسوده و غیراستاندارد هستند و خیلی از آنها گازوئیلی هستند و از بنزین عادی استفاده می‌کنند. همچنین استفاده از موتورسیکلت نیز که به عنوان منبع مهم درآمدی مردم به ویژه در تهران است، مزید بر علت شده است. در کنار آن باید به صنایع بسیار زیاد در شهر تهران و اطراف آن نیز توجه داشت و موقعیت جغرافیایی تهران و وضعیت نامساعد جوی نیز همه و همه در این آلودگی شدید و خفه کننده دخیل هستند.

وی افزود: در بحث کیفیت سوخت با آقای صادق آبادی هم فکر نیستم، خیلی از جاها سوخت ما غیراستاندارد است و در چارچوب استاندارد قرار نمی‌گیرد و به هیچ عنوان نمی‌توان مدعی شد که کیفیت بنزین به حد معقول رسیده است. آقای صادق آبادی باید بپذیرد که آلودگی هوا به بنزین نامرغوب هم مرتبط است. بنزین های یورو 4 هم جای تامل دارد و در این خصوص نیاز به ارتقای کیفیت داریم. کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی هم این توصیه ها را به وزارت نفت کرده و همچنان چیگیر این موضوع هستیم. اینها باید با شاخص‌های جدید جهانی و استانداردهای محیط زیست تطبیق داده شود و ما باید تا جایی که می‌توانیم مشکلات مردم عزیزمان که آلودگی هوا نیز یکی از عمده ترین این مشکلات است را به حداقل برسانیم.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این امر نیازمند هماهنگی بین بخش‌های مختلف مانند سازمان حفاظت محیط زیست، شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی و شهرداری و ... است، این نهادها باید واقع بین باشند. این قابل پذیرش نیست که هرکس پاسخ خودش را بدهد، سه چهار بخش هستند که باید با هم هماهنگ شوند و همسویی و همفکری داشته باشند در غیراینصورت مشکل حل نمی شود.

ساعدی در پایان اظهار داشت: نباید به دنبال مچ‌گیری باشیم، باید با رویکرد مثبت با این موضوع برخورد کنیم و متهم کردن و نیز نفی اتهام دردی را دوا نمی‌کند. با تشکیل کارگروه علمی شامل اساتید دانشگاه، صاحبنظران، کارشناسان محیط زیست و ... باید به صورت کاملا علمی این موضوع را بررسی کنند و راهکارهای شفاف و علمی ارائه کنند. بنابراین نباید نفی مسئولیت کرد و برای اتفاق اقدام به توجیه کرد. ما در مقابل مردم مسئولیم، مردم صاحب حق هستند و ما به عنوان مسئول در مقابل مردم وظایفی داریم و باید از همه راهکارها و توانمندی ها برای عمل به این وظیفه استفاده کنیم.

لازم به ذکر است که مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی روز سه‌شنبه گفت: مجموع بنزین یورو ۴ تولیدی در کشور توزیع می شود که هشت کلانشهر و سپس حومه‌ آن‌ها از اولویت‌هاست.

علیرضا صادق آبادی درباره کیفیت بنزین تولیدی کشور و ارتباط آن با آلودگی کلانشهر تهران و البرز گفت: تعریف کلانشهر از دید نهادهای مختلف یکسان نیست؛ با فرض این که بنزین عرضه شده از سوی جایگاهی در بومهن یا رودهن که حومه تهران به شمار می‌آید از استاندارد یورو ۴ انحراف داشته باشد، آیا این موضوع به تعاریف مختلف از کلانشهرها برنمی‌گردد؟!

وی با تاکید بر این‌که به هرحال همه بنزین یورو ۴ تولیدی در کشور، همگی در کشور توزیع می‌شود و در جای دیگری مصرف نمی‌شود، تصریح کرد: همچنین سعی ما انجام تکلیف و اولویتی است که بر عهده وزارت نفت گذاشته شده و این تکلیف توزیع بنزین با استاندارد یورو ۴ در ۸ کلانشهر است.

معاون وزیر نفت در امور پالایش افزود: به تازگی قرار شده است که برای هر تلمبه در جایگاه‌های عرضه سوخت یک «تگ» ایجاد و بر اساس این تگ‌ها تعریف ما از کلانشهر نیز مشخص شود.

به گفته وی، هم اکنون با احتساب تولید بنزین در فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس، ۴۰ میلیون لیتر بنزین یورو ۴ تولید می‌شود که در کلانشهرها و حومه آن نیز توزیع می‌شود.

در پی این خبر روز گذشته معاون دادستان کل کشور گفت: برای حفظ جان مردم باید به دور از هر ملاحظه سیاسی و اقتصادی نظرات کارشناسی و نتایج آزمایش های متعددی که آلودگی بنزین را تایید کرده است، بپذیریم.

محمد جواد حشمتی خواستار توجه جدی و واقعی به بهینه سازی سوخت از سوی وزارت نفت منطبق با استاندارد های یورو ۴ شد و گفت:برای حفظ سلامت و جان مردم باید به دور از هر ملاحظه سیاسی و حتی اقتصادی نظرات کارشناسی و نتایج آزمایش های متعددی که آلودگی بنزین و سایر سوخت ها را تایید کرده است،بپذیریم و اقدام فوری و مناسب را انجام دهیم.

وی با اشاره به انجام برخی مصاحبه ها از سوی برخی مقامات مسئول در وزارت نفت مبنی بر یورو ۴ بودن بنزین گفت: در طول یکسال گذشته بارها و بارها جلساتی با حضور مسئولان و نمایندگان سازمان های مرتبط با موضوع آلودگی هوا،از جمله سازمان استاندارد،سازمان محیط زیست، وزارت نفت و حسب مورد سایر نهادها برگزار کرده ایم و در این جلسات خود آقایان هم به نتیجه قطعی رسیده اند که آلودگی هوای کلان شهرها ناشی از سوخت غیراستاندارد است اما جای سوال است که چرا اقدامی انجام نمی شود و تعجب برانگیز است که چرا در مصاحبه های خود اعلام می کنند بنزین یورو ۴ است.

حشمتی با بیان اینکه آزمایش هایی در چند مرحله در خصوص وضعیت سالم و استاندارد بودن بنزین و گازوییل انجام شده که نتیجه همه آنها غیراستاندارد بودن این سوخت ها را تایید کرده است افزود:در سال ۹۵ که به دستور دادستان کل کشور نسبت به سنجش آلایندگی سوخت و تاثیر مخرب آن بر سلامت مردم ورود کردیم،ابتدا از تعدادی جایگاه های سوخت در سطح کلان شهر تهران نمونه هایی را به آزمایشگاه های معتبر فرستادیم که نتیجه آن تایید آلایندگی بنزین بود. اما متاسفانه به ما ایراد گرفتند که ظرف های آزمایشگاهی شما استاندارد نبوده است.بنابراین ادعا، دوباره آزمایش ها را تکرار کردیم.باز هم گفتند که ما قبول نداریم، باید خود ما هم در جریان آزمایش ها حضور داشته باشیم.

نام:
ایمیل:
* نظر: