کد خبر: ۵۷۱۶۱
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۳

سيده فاطمه ذوالقدر

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی

نقش بي بديل زنان از بدو شروع انقلاب اسلامي بسيار پررنگ و غير قابل انكار و اثر گذار بوده است. زنان در طول تاريخ انقلاب در نقش هاي مادر، همسر و خواهر مايه دلگرمي و انسجام نيروهاي انقلابي شدند و پيروزي انقلاب اسلامي و باور رهبر کبیر انقلاب حضرت امام خميني (ره) به حضور زنان در عرصه هاي مختلف، باعث شد تا موانع پيش روي زنان براي مشاركت های اجتماعي، سياسي و اقتصادي در سازندگي كشور تا حدود زيادي از سر راه برداشته شود. با شروع جنگ تحميلي، زنان قهرمان و شجاع با حضور در جبهه هاي حق عليه باطل و مديريت و پشتيباني پشت جبهه، پابه پاي مردان از آب و خاك و آرمان هاي انقلاب اسلامي صيانت کردند كه بيش از ٦هزار و٥٠٠ شهيده و ٥هزار و٧٠٠ جانباز ثمره مجاهدت اين شيرزنان بوده است.

البته شجاعت، دليري و صبوري زنان ميهن عزيزمان در روزهاي جنگ تحميلي به اين خلاصه نمي شود. می توان مادران و همسران بسیاري را نام برد كه با شجاعت، فرزندان و همسران خود را راهي جبهه هاي حق عليه باطل کرده و با رشادت، شجاعت و اعتقاد بر اين باور راستين كه شهيدان زنده اند، فرزندان و همسران خود را با دست خويش به خاك سپردند كه اين رویکرد، تضعيف شديد روحيه دشمن زبون را به همراه داشت.

امام خميني (ره) نيز با تاسي از كلام حق مبني بر برابري حقوق زن و مرد در تمام ابعاد، فرمودند كه اگر زن انسان ساز از ملت گرفته شود، ملت به شکست و انحطاط دچار می شود. اگر زن نفهمد جایگاه و رسالتش چیست، آن جامعه منحط می شود.

مقام معظم رهبري نيز در خصوص مشاركت انقلابي و اجتماعي زنان بر اين باورند كه «اگر نگاه کاوشگر انسان بخواهد نقش زنان را با نقش‏های دیگر مقایسه کند، خواهد دید که نقش این نیم، حساس‏ترین، ظریف‏ترین، ماندگارترین و مؤثرترین نقش‏ها در حرکت تاریخ انسان و در سیر بشریت به سوی کمال است. خدا زن را این‏گونه آفریده است. اگر بنای آفرینش انسان و جهان را به دو بخشِ کارهای ظریف و ریزه‏ کاری و بخشِ کارهای مستحکم بگذاریم، بخش اول که ظریف‏کاری‏ها و ریزه‏کاری‏ها و رشته رشته پروردن احساسات و عواطف بشر است، در اختیار زنان قرار دارد. گناه بزرگ تمدن مادی، تضعیف و گاهی به فراموشی سپردن این نقش است».

از اين رو اين نوع نگاه متعالي به زنان، باعث شد زنان اهتمام و پاسباني از آرمان و اهداف انقلاب را در گرو ارتقای سطح علم و دانش در روزهاي پس از انقلاب دانستند و با علم اندوزي در سنگر علم و دانش، بر مردان پيشي گرفته، مدارج علمي بالا را طي کرده و با در دست گرفتن پست هاي كليدي، پابه پاي مردان و در كنار مردان به ايفاي نقش اجتماعي، سياسي و اقتصادي پرداختند.

حضور زنان در كسوت وزارت، معاون وزير، مدير كل و كسب عناوين علمي، روز به روز بر اين حضور موثر واقعيت بخشيد و اميد است كه زنان با كسب تخصص هاي مورد لزوم بتوانند در عرصه هاي مختلف افتخار بيافرينند و اين اعتمادي بود كه انقلاب اسلامي در به ثمر نشستن اين نهال، كمك شايان ذكري داشت.

اصالت بخشيدن به زنان و اعتلاي جايگاه زن، منفك از نگاه ابزاري در ايجاد خودباوري، از شرايطي بود كه انقلاب اسلامي نقش بسيار مهمي در ظهور و تداوم آن ايفا کرده است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار