کد خبر: ۵۷۱۷۹
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۹
مدیر عامل شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس ترسیم کرد:
مدیر عامل شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس نقشه راه فرهنگی بازار سرمایه کشور برای سال های آتی را ترسیم کرد و از رونمایی یک استارتاپ دانش آموزی در یازدهمین نمایشگاه بورس، بانک، بیمه (Finex) خبر داد.
نقشه راه فرهنگی بازار سرمایه/ دور دوم لیگ ستارگان بورس برگزار می شود

مدیر عامل شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس تصویب قانون بازار در سال 84 و اصلاح و بازنگری آن در سال جاری را مهمترین رویدادهای بازار سرمایه کشور طی 40 سال اخیر دانست و گفت: در سال جاری بسیاری از قوانین و دستورالعمل ها مورد بازنگری قرار گرفتند و هم اکنون نیز "لایحه قانون بازار اوراق بهادار" در حال آماده سازی است که پس از تدوین به هیات دولت ارایه و سپس به مجلس شورای اسلامی ارجاع می شود.

به گزارش پایگاه خبری تجارت آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا) و به نقل از شما نیوز، یاسر فلاح، مدیر روابط عمومی و امور بین الملل سازمان بورس و اوراق بهادار در پاسخ به این سوال که بازار سرمایه کشور بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی چه مسیری را طی کرده است؟ گفت: الکترونیکی شدن ساز و کار بورس بر اساس نیاز های جدید، مهمترین رویداد دهه 60 و 70 بازار سرمایه ایران است که در زمان خود دستاورد بزرگی برای بازار سرمایه ایران بود.

مشاور رییس سازمان بورس و اوراق بهادار ورود صنایع جدید به بورس را از رویداد های مهم دهه 70 و 80 بازار سرمایه دانست و گفت: در زمان دولت نهم و دهم نیز این توسعه ادامه پیدا کرد و با خصوصی سازی های گسترده و ورود شرکت ها به بورس، بازار سرمایه وارد فاز جدیدی شد.

فلاح ادامه داد: شرکت های بزرگ و استراتژیک که خط قرمز دولت ها بودند در آن مقطع وارد بازار سرمایه شدند و اکنون مردم سهامدار صنایع پالایشی، بانکی و صنایع فلزی هستند.

مدیر روابط عمومی و امور بین الملل سازمان بورس و اوراق بهادار یکی دیگر از دستاورد های بازار سرمایه در اواخر دهه 80 را شروع معاملات آنلاین (برخط) در بورس دانست.

توسعه ابزار ها نقطه عطف دولت یازدهم و دوازدهم

مشاور رییس سازمان بورس و اوراق بهادار توسعه ابزار های مالی بازار سرمایه را را از دستاورد های مهم دولت یازدهم و دوازدهم دانست و ادامه داد: امروز اوراق بدهی جزء مهمی از بازار سرمایه به شمار می­ رود. با ورود این ابزارها (انواع اوراق بدهی، اوراق خزانه و سخاب) سرمایه­های خرد جذب بازار سرمایه شد. این ابزار ها افزایش حجم و اندازه بازار سرمایه را به همراه داشت و سهم بازار سرمایه از اقتصاد کشور را افزایش داد.  

مدیر روابط عمومی سازمان بورس و اوراق بهادار  ایجاد صندوق تثبیت بازار سرمایه را یکی دیگر از گام­ های مثبت دولت دوازدهم خواند و گفت: این صندوق در بحران­ هایی که رفتار های هیجانی فعالین بورس شدت می­ گیرد، بازار را به شرایط تعادلی باز می گرداند.

بازنگری در قوانین بازار سرمایه

مدیر عامل شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس تصویب قانون بازار در سال 84 و اصلاح و بازنگری آن در سال جاری را مهمترین رویداد های بازار سرمایه کشور طی 40 سال اخیر دانست و گفت: در سال جاری  بسیاری از قوانین و دستورالعمل­ ها مورد بازنگری قرار گرفتند و هم اکنون نیز "لایحه قانون بازار اوراق بهادار" در حال آماده سازی است که پس از تدوین به هیات دولت ارایه و سپس به مجلس شورای اسلامی ارجاع می شود.

یاسر فلاح با بیان اینکه تغییر دستورالعمل افشای اطلاعات و توقف و بازگشایی نماد ها مهمترین بخش بازنگری و اصلاح قوانین بود، گفت: از زمان اجرای 6 دستور العمل جدید مدت توقف نماد ها بسیار کوتاه شد و نقدشوندگی در بورس افزایش یافت.

وی اجرای طرح قیمت تضمینی به جای خرید تضمینی محصولات کشاورزی در بورس کالا و انتشار اوراق مرابحه در فرابورس را یکی دیگر از دستاوردهای بورس خواند که به حوزه کشاورزی، دولت و وزارت بازرگانی کمک کرد.

مدیر روابط عمومی و امور بین الملل سازمان بورس جداسازی هسته معاملات بورس و فرابورس از یک دیگر، رفع اختلال این سامانه در زمان عرضه­ های اولیه و بروز رسانی سامانه معاملات را از دستاورد های این سازمان در سال 95 و 96 اعلام کرد.

مشاور رییس سازمان بورس مجموعه این دستاورد ها و اقدامات را سبب تعالی و پیشرفت بورس دانست و گفت: امروز سطح استاندارد بورس ایران به بورس ­های توسعه یافته نزدیک شده است.

مدیر روابط عمومی و امور بین الملل سازمان بورس، بهترین مسیر اقتصاد مقاومتی برای تامین مالی بنگاه ها در اقتصاد را بازار سرمایه عنوان  کرد و افزود: لازم است تا همه آحاد جامعه،  بازار سرمایه را به عنوان شفاف ترین و بهترین بازار باور کنند و با افزایش سهم این بازار در اقتصاد، همه مردم بتوانند از آن نفع ببرند.

نقشه راه، فرهنگ سازی و بازار سرمایه

مدیر عامل شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس در پاسخ به اینکه نقشه راه فرهنگ سازی برای سال ­های آینده چیست، گفت: باید اذعان کرد که به دلایل تاریخی و فرهنگی ضریب نفوذ بورس در کشور ما پایین و حدود 10 درصد است. اندازه بازار سرمایه نیز در حدود 27 درصد تولید ناخالص داخلی (GDP) را تشکیل می دهد که چندان مناسب نیست.

وی ادامه داد: همواره اقتصاد ما بانک محور بوده و بنابراین برای عبور از این وضعیت و افزایش نقش بازار سرمایه در تامین مالی به توجه و اعتماد بیشتر دولت نیاز داریم.

فلاح افزود: ما باید این باور را در جامعه، مردم و مسئولان ایجاد کنیم که مسیر هموار اقتصاد مقاومتی به افزایش شفافیت عملکرد بنگاه ها و شرکت های تجاری وابسته است.

مشاور رییس سازمان بورس ادامه داد: در این میان شفافیت به عنوان اصل اول بازار سرمایه شناخته می شود، فرار مالیاتی و صورت های مالی غیر شفاف در آن جایی ندارد و اقتصاد کشور در بازار سرمایه به شفافیت خواهد رسید.

فرهنگ سازی در مدارس و دانشگاه ها

مدیر عامل شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس با اشاره به اینکه سازمان بورس در مسیر فرهنگ سازی با آموزش و پرورش وارد مذاکره شده، گفت: در این راستا آموزش معلمان در برنامه پیش بینی شده و همچنین دیپلم بورس نیز به عنوان یک رشته تحصیلی در شاخه کار و دانش تعبیه شده و در دانشگاه جامع علمی کاربردی نیز مقطع کاردانی و کارشناسی رشته مدیریت حرفه ای بورس تدریس می شود.

وی افزود: در شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس نیز دوره های تخصصی MBA بازار سرمایه در چند مرحله موفقیت آمیز برگزار شد و در ادامه این راه نیز به زودی دوره DBA بازار سرمایه در چند دانشگاه برگزار می شود.

برنامه دور دوم لیگ ستارگان، در سطح کشور

مدیر روابط عمومی و امور بین االملل سازمان بورس از برگزاری دور دوم لیگ ستارگان خبر داد و افزود: پیش نیاز فرهنگ سازی در هر امری شناخت جامعه هدف است. در سطح عمومی آموزش و فرهنگ سازی از طریق انیمیشن و در سطح تخصصی برگزاری لیگ ستارگان بورس در دانشگاه انجام شد و برگزاری دوره دوم لیگ ستارگان بورس در سال 97 نیز در برنامه قرار دارد.

مشاور رییس سازمان بورس و اوراق بهادار هدف از برگزاری لیگ ستارگان بورس را فرهنگ سازی در دانشگاه ها عنوان کرد وگفت: دور اول این مسابقات تنها در چند دانشگاه استان تهران برگزار شد، اما دور دوم این لیگ در سطح کشور برگزار خواهد شد.

وی بازخورد دور اول این لیگ را در بین مردم، و دانشگاهیان بسیار مثبت خواند که از طرف معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری نیز مورد تقدیر قرار گرفت.

رونمایی از یک استارتاپ دانش آموزی

مدیر روابط عمومی سازمان بورس همچنین از رونمایی یک استارتاپ دانش آموزی با نام بومینو تک " Tech Bomin " در یازدهمین نمایشگاه بورس، بانک، بیمه (Finex) خبر داد.

یاسر فلاح افزود: یازدهمین دوره نمایشگاه بورس بانک بیمه Finex 2018 ، 27 الی 30 فروردین سال 97 در  نمایشگاه بین المللی تهران برگزار می شود.

وی نمایشگاه بورس، بانک و بیمه را یک برند ماندگار برای بازار سرمایه ایران، شرکت ها، بانک ها و بیمه ها دانست و گفت: فاینکس برای هر سه بازار پول و سرمایه و بیمه و همچنین شرکت ها بسیار مهم است و بسیاری از مردم در این نمایشگاه با آخرین دستاورد های این  حوزه های اقتصادی آشنا می شوند.  

مدیر عامل شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس رویکرد نمایشگاه آتی را علاوه بر تبلیغات و فرهنگ سازی گسترش ارتباطات عنوان کرد و افزود: ارتباط صنایع با یک دیگر و همچنین ارتباط صنایع با دانشگاه از جمله برنامه های فاینکس 2018 است. در این راستا تالار گفتگوی دانشجویان نیز در این نمایشگاه ایجاد خواهد شد تا ارتباط نهاد ها و شرکت های فعال در صنعت مالی با دانشجویان نزدیکتر و عمیق تر شود.

وی یکی دیگر از اتفاقات مهم نمایشگاه FINEX2018 را حضور یک شرکت خدمات مالی بین المللی بسیار معروف دنیا به نام KPMG اعلام کرد و گفت: این شرکت خدمات مالی در این نمایشگاه یک کارگاه آموزشی برای فعالان صنعت مالی برگزار خواهد کرد.

مدیر روابط عمومی و امور بین الملل سازمان بورس در پاسخ به این سوال که آیا بازار سرمایه آمادگی ورود و آزاد سازی سهام عدالت را دارد یا خیر، گفت: آزاد سازی سهام عدالت در حیطه اختیارات دولت است و احتمالا به صورت صندوق های قابل معامله (ETF) وارد بازار سرمایه می شود. این سهام احتمالا به صورت تک سهم وارد بازار نخواهد شد، اما در هر صورت بازار سرمایه آمادگی پذیرش آن را خواهد داشت.
نام:
ایمیل:
* نظر: