کد خبر: ۵۷۱۹۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۷
ورود بهارستان به اتفاق های اخیر بازار خودرو
رئیس کمیته اقتصادی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، با انتقاد نسبت به طرح‌های حمایتی دولت از خودروسازان داخلی، مفاد طرح دو فوریتی ۲۱۷ نماینده برای کاهش تعرفه خودروهای وارداتی را تشریح کرد.
طرح دو فوریتی مجلس برای کاهش تعرفه خودروهای وارداتی
رئیس کمیته اقتصادی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، با انتقاد نسبت به طرح‌های حمایتی دولت از خودروسازان داخلی، مفاد طرح دو فوریتی ۲۱۷ نماینده برای کاهش تعرفه خودروهای وارداتی را تشریح کرد.
دکتر بهرام پارسایی، رئیس کمیته اقتصادی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، در گفتگو با خانه ملت با بیان اینکه در واردات خودرو و همچنین تولید خودروهای داخلی انحصار به وجود آمده است، گفت:
در حال حاضر تاوان این انحصار را مردم پرداخت می‌کنند؛ یعنی فضای رقابتی به بهانه حمایت از تولید داخل یا سایر بهانه‌ها گرفته شده است. حمایت از تولید داخلی خوب است؛ اما باید مشخص شود که چند سال ۱۰ سال، ۲۰ سال، ۳۰ سال و ۴۰ سال قرار است حمایت صورت گیرد.
قرار نیست مردم مدام تاوان حمایت از تولید داخل را پس بدهند که هیچ تغییری و تحولی نمی‌خواهد در آن به وجود آید و نمی‌خواهد مطابق با صنعت مشابه خود در دنیا حرکت کند.
 پارسایی با بیان اینکه بر اساس تهیه طرح دو فوریتی پیشنهادی که تکلیف وضعیت صنعت خودرو در کشور مشخص شود، ادامه داد:
دولت امسال تعرفه واردات خودرو را بین ۱۵ تا ۶۱ درصد افزایش داده و هیچ دلیل منطقی پشت این افزایش تعرفه وجود نداشت که در نهایت قرار است مردم هزینه آن را پرداخت کنند؛ لذا بر اساس این افزایش تعرفه و پرونده‌ای که در کمیسیون اصل ۹۰ وجود دارد، به این نتیجه رسیدیم که طرحی ارائه شود تا قانون در این باره وضع شود.
رئیس کمیته اقتصادی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با تأکید بر اینکه دو چالش ملی کشور مربوط به بحث خودرو است، یادآور شد:
عامل ۸۰ درصد آلایندگی هوای کلان‌شهرها مربوط به خودرو است و همچنین دلیل بخشی از تصادفات جاده‌ای که سالانه بالغ بر ١٧ هزار کشته و حدود ٣٠٠ هزار مجروح و مصدوم برجای می‌گذارد، ناشی از ناامن بودن خودروها است؛ البته ممکن است که این تصادفات ناشی از خطای انسانی باشد؛ اما خطای انسانی سبب تصادف می‌شود ولی خودروی ناامن سبب کشته شدن و مصدومیت افراد می‌شود.

*سقف تعرفه خودروهای وارداتی؛ ۵۵ درصد
 نماینده مردم شیراز  و عضو فراکسیون امید در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه نمایندگان به این نتیجه رسیده‌اند که قانونی در این باره وضع شود تا هر روز با بخشنامه شاهد وضعیت نابسامان این بازار نباشیم، افزود: این طرح دو فوریتی در معاونت قوانین مجلس در حال سپری کردن مراحل قانونی خود است تا به هیئت رئیسه ارجاع شود. یکی از مفاد این طرح این است که سقف تعرفه خودروهای وارداتی ۵۵ درصد باشد و بسته به قیمت و حجم موتور و مابقی مؤلفه‌هایی که باید در نظر گرفته شود، حداکثر ۵۵ درصد باشد؛ اما هم‌اکنون دولت ۷۵ درصد را پیشنهاد داده است.
پارسایی با بیان اینکه بخش دیگر این طرح ایجاد فضای رقابتی است، اظهار داشت:
مردم ایران نباید از استفاده از خودروهای ایمن محروم شوند و همانند تمام دنیا باید حق انتخاب داشته باشند. اما گویی شأن و منزلت مردم کشور تنها استفاده از پراید و خودروهای چینی است؛ درحالی‌که این بی حرمتی به جایگاه مردم است.
عضو کمیسیون اصل ۹۰ با اشاره به یکی از مواد دیگر این طرح افزود: پیشنهاد دیگر این بود که سالیانه ۵ تا ۱۰ درصد از عوارض وارداتی خودرو کاهش یابد که تا پایان سند چشم‌انداز این تعرفه به ۲۰ درصد کاهش یابد که البته باز این تعرفه ۲۰ درصدی از تمامی کشورها بیشتر است؛ اما این کاهش تعرفه سبب می‌شود که خودروسازان داخلی به خودشان بیایند و اگر احساس فضای رقابتی کنند، کیفیت افزایش، قیمت کاهش می‌یابد یا اینکه خدمات بیشتر می‌شود.
این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه خودروسازان در حال حاضر هر ساعتی که دلشان می‌خواهد ثبت نام می‌کنند و هر زمان که می‌خواهند خودرو را با تأخیر تحویل می دهند، ادامه داد:
صدها شکایت از نحوه خدمات ارائه‌شده در کمیسیون اصل ۹۰ وجود دارد که این شکایت‌ها به دلیل این است که فضای رقابتی وجود ندارد و شرایط انحصاری است.
بهرام پارسایی با اشاره آلودگی کلان‌شهرها و اندیشیدن به کاهش این آلودگی ها در این طرح، بیان کرد:
تعرفه خودروهای هیبریدی باید صفر و کلا حذف شود. البته اعتقاد ما بر این است که دولت باید واردات خودروهای هیبریدی را تشویق کند؛ اما اگر تشویق نمی‌کند، نباید عوارضی بر واردات آن وضع کند.
رئیس کمیته اقتصادی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با بیان اینکه ماده دیگر این است که دولت باید زیرساخت‌ها را فراهم کند تا تکنولوژی و فناوری به‌روز دنیا بتواند در کشور سرمایه‌گذاری کند، افزود:
این سرمایه‌گذاری می‌تواند با مشارکت سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان داخلی انجام شود که به اشتغال و صادرات در کشور کمک می‌کنند و اگر بتوانیم خودروهای باکیفیت و با تکنولوژی روز دنیا تولید کنیم، می‌توانیم این تولیدات را به کشورهای خاورمیانه و حوزه خلیج فارس صادر کنیم و به ارزآوری و اشتغال‌زایی کشور کمک کنیم.
پارسایی با بیان اینکه ٢١٧ نماینده مجلس این طرح دو فوریتی برای کاهش تعرفه خودروهای وارداتی را امضا کرده‌اند، افزود:
نماینده‌ها از این وضعیت بی‌نظمی و بی سروسامان بازار خودرو چه خودروهای داخلی و چه خودروهای وارداتی نگران هستند و خواهان ساماندهی بازار خودروی کشور هستند. امیدوارم که با رأی بالای نمایندگان این طرح دو فوریتی تصویب شود و مردم نیز از نمایندگان خود بخواهند که این طرح با رأی بالا در صحن علنی مجلس تصویب شود.


غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
علی اکبر بافکار
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۲۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۳
0
0
گفته های نماینده مجلس کاملا صحیح است واقعا نمی شود متوجه شد هدف دولت از افزایش تعرفه خودرو چیست که تمام هزینه به دوش مردم باشد و عده ای معدود سود های چند ده میلیاردی از این بازار اشفته کنند امیدوارم به عنوان یک شهروند به طرح جدید مجلس و قانونی شدن کاهش تعرفه خودرو های وارداتی بازار خودرو سرو سامان گرفته جلوی رانت خاری عده ای گرفته شود
نام:
ایمیل:
* نظر: