کد خبر: ۵۷۲۲۶
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۶
تلاش بازارهای بورس برای بازگشت به توازن؛
تجارت آنلاین: سهام های اروپایی پس از شش ماه افت دوشنبه رشد داشتند این بازگشت درحالی رخ داد که هفته گذشته نوسان در بازارهای بورس جهان باعث خروج 1 تریلیون دلار از بازارها شد.

گروه بین الملل – فاطمه مهتدی: به گزارش رویترز، سود در تمامی بخش ها باعث رشد 1.2 درصدی در سهام استاکس 600 اروپایی شد. سهام انگلیسی FTSE و DAX آلمان نیز رشدی 1 درصدی داشتند. بازارهای بورس آسیایی نیز به نظر دیروز با آرامش روبرو شدند و شاخص ها به توازن بازگشت اگرچه سرمایه گذاران جهانی هنوز نگران خطر افزایش تورم در آمریکا هستند. سهام های منطقه آسیا پاسیفیک در خارج از ژاپن 1 درصد رشد داشت . در هفته گذشته این بازارها با سقوط 7.3 درصدی روبرو شدند. سهام کره جنوبی و چین سود 1.2 درصدی داشتند و سهام نیکی ژاپن به دلیل تعطیلات بسته بود. این درحالی بود که ارزش اوراق قرضه خزانه داری آمریکا نیز بار دیگر افزایش داشت. به گزارش فایننشال تایمز، اوراق قرضه آمریکا دیروز 2.9 درصد رشد داشت که بالاترین سطح از سال 2014 تاکنون بود. این فروش گسترده ناشی از نگرانی درباره تورم آمریکاست که آمار آن در روز چهارشنبه منتشر خواهد شد. درعین حال بازارهای بورس جهان ترس خود را کم کردند و معاملات بورس جهانی بهتر از هفته گذشته بود.سهام های اروپایی هفته های سختی را پشت سر گذاشتند اما با تقویت بازارهای آسیایی ، معاملات اروپایی نیز به توازن خود بازگشت. درعین حال یکی از موسسات مالی جهان هشدار داد بازارها درحال ورود به دوره ای تازه از نوسان هستند که دلیلش افزایش نرخ بهره های بانکی پس از یک دوره سختگیری مالی توسط بانک های مرکزی است.استراتژیست ها و سرمایه گذاران نیز می گویند بخش خاصی از فروش سهام می تواند نتیجه کاهش مالیات های شرکت ای بزرگ توسط دولت آمریکا باشد.یکی از کارشناسان گلدمن ساشز با ارسال ایمیل به بزرگترین مشتریان بانک هشدار داد که احتمالا بازار هنوز به کف خود نرسیده است. چنین شوک هایی مقیاسی گسترده خواهند داشت. دراین میان وال استریت شرکت های بیمه را مقصر این نوسان می داند که باعث خسارت تریلیون دلاری شده است. درعین حال سرمایه گذاران کارگزاران بورسی را طور گسترده مقصر تغییر قیمت ها و افت بازارها می دانند.

نگرانی از بازگشت نوسان

در حالیکه بازارهایی کالا سعی در بهبود دارند این پرسش مطرح است که آیا آنها می تواند از یک نوسان دیگر عبور کنند؟ درچین بانک ها وام های زیادی را در ماه ژانویه ارائه کردند که فراتر از انتظارات بود و احتمالا باعث رشد اقتصادی در چین و بازارجهانی بورس کالا خواهد شد.تحلیل گران پیش بینی کردند انتشار نرخ تورم آمریکا در روز چهارشنبه بسیاری از تصمیم گیری ها را مشخص خواهد کرد.با توجه به نگرانی از تورم بالا و افزایش نرخ بهره که پیشتر باعث سقوط بازارهای جهان شد این آمار می تواند باعث موج تازه ای از فروش گسترده اوراق قرضه در بازار شود.بازارهای بورس آسیا هفته گذشته با کاهش 5.2 درصدی بیشترین افت خود از سال 2016 تاکنون را داشت.96 سهام S&P 20 درصد کاهش داشتند.درآسیا ، هنگ کنگ نزدیک به 10 درصد افزایش معاملات بالاترین میزان فروش خود را داشت این درحالی بود که ژاپن 8.1 درصد و کره جنوبی 6.4 درصد خسارت دیدند.افزایش اوراق قرضه خزانه داری آمریکا به بالاترین سطح خود براین امر تاثیرگذار بود.این رشد باعث تقویت ارزش دلار آمریکا شد اما این روند در روز دوشنبه نشانگر کمک محدود اوراق خزانه داری 10 ساله بود. این درحالی است که بسیاری معتقدند ارزش دلار کاهش خواهد داشت. بازارهای بورس پس از سقوط معاملات سهام جهانی در هفته گذشته درچالش برای یافتن پایگاهی ثابت هستند.نگرانی از افزایش تورم در آمریکا باعث شده تا تحلیلگران بازار درانتظار شکاف های بیشتر در بازارهای بورس باشند

خروج 24 میلیارد دلار از بورس آمریکا

به دلیل چرخه زیان دهی بورس های آمریکایی و ترس سرمایه گذاران، ۲۴ میلیارد دلار از صندوق های بورس این کشور توسط بورس بازان برداشت شد.به گزارش رویترز، بر اساس داده های بدست آماده، برآورد می شود که سرمایه گذاران در بورس های آمریکایی در هفته منتهی به هفتم فوریه ۲۳.۹ میلیارد دلار از صندوق های متمرکز در بورس های ایالات متحده برداشت کرده باشند که این رقم از سال ۱۹۹۲ میلادی به بعد بی سابقه گزارش می شود. شاخص اس ان پی 500 هفته گذشته را با کاهش نزدیک به 9 درصدی نسبت به رقم بالای بی سابقه ای که 2 هفته پیش به ثبت رسانده بود به پایان برد. آمارها نشان می دهد که سرمایه گذاری های شبه نقدی در هفته گذشته در بورس های آمریکایی ۳۰.۸ میلیارد دلار بوده است. اما زیان دهی صندوق های بورس آمریکا طی هفته گذشته در مجموع ۲۳۶ میلیارد دلار برآورد می شود.همچنین هفته گذشته درحالی‌که نگرانی‌ها از احتمال افزایش تورم، بازارهای مالی را به لرزه درآورده بود، بازار سهام آمریکا در سیر زیان دهی فرو رفت و وال‌استریت با بزرگترین سقوط خود از سال ۲۰۱۱ میلادی به بعد روبرو شد؛ ضمن اینکه این رویه سهام کشورهای آسیایی را با خود پایین کشید. شروع موج فروش دارایی ها در بورس آمریکا در طی هفته گذشته پس از آن آغاز شد که آمارهای قوی از بازار کار آمریکا در ماه ژانویه موجب افزایش نگرانی ها نسبت به افزایش تورم و رشد بازدهی اوراق قرضه شد.در طی سال های اخیر همواره سرمایه گذاری در بازار سهام نسبت به سرمایه گذاری در اوراق قرضه جذاب تر بوده است، اما افزایش بازدهی اوراق قرضه خزانه داری آمریکا موجب کاهش جذابیت سرمایه گذاری در بازارهای بورس شد.

افزایش قیمت طلا

با کاهش ارزش دلار، قیمت طلا در معاملات دیروز 4.26 دلار افزایش یافت و هر اونس 1320.91 دلار فروخته شد. هفته گذشته ارزش دلار بالا رفته بود. از هفته گذشته تاکنون سرمایه‌گذاران در حال رصد آمار تورم آمریکا هستند تا نشانه‌هایی در مورد افزایش نرخ بهره آمریکا بیابند.هر اونس طلا با 4.26 دلار افزایش 1320.91 دلار معامله شد. هفته گذشته طلا 1.2 درصد از ارزش خود را برای دومین هفته متوالی کاهشی از دست داد. شاخص دلار که ارزش این ارز را در برابر سبدی از ارزهای بین‌المللی می‌سنجد، 0.38 درصد کاهش یافت و به 90.096 واحد رسید. هفته گذشته، شاخص دلار 1.4 درصد رشد کرد.تضعیف دلار، دارایی‌هایی مثل طلا را که با دلار قیمت گذاری می‌شوند برای مالکان دیگر ارزها گران تر می‌سازد.آمار قیمت های مصرفی آمریکا روز چهارشنبه منتشر خواهد شد و نشانه‌های شفاف‌تری در مورد سرعت افزایش تورم به دست می‌دهد. نگرانی در مورد افزایش تورم کاهش ارزش اوراق قرضه را در هفته گذشته رقم زد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار