کد خبر: ۵۷۲۲۸
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۴
احمدرضا سرحدی در گفت‌و‌گو با «تجارت آنلاین» تشریح کرد؛
تجارت آنلاین: براساس طرح صندوق سپرده ‌پس انداز مسکن یکم در کلانشهرها هر فرد می‌تواند ۸۰ میلیون تومان و هر زوج تا ۱۶۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت کند.

گروه راه و مسکن: براساس طرح صندوق سپرده ‌پس انداز مسکن یکم در کلانشهرها هر فرد می‌تواند ۸۰ میلیون تومان و هر زوج تا ۱۶۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت کند که این رقم در شهرهای بزرگ ۱۲۰ میلیون تومان و برای شهرهای کوچکتر ۸۰ میلیون تومان است که طبق آمار تاکنون ۳۶۲ هزار نفر ظرف دو سال در صندوق سپرده مسکن یکم ثبت نام کرده‌اند.

* ۶ درصد؛ سود وام زوج‌های خانه اولی در مناطق بازآفرینی شده

باتوجه به اینکه نرخ سود تسهیلات برای خرید خانه در محله‌های بازآفرینی شده 8 درصد است، لذا رییس‌جمهور روز پنجشنبه در مراسم آغاز طرح ملی بازآفرینی شهری از رییس بانک مرکزی خواست که این نرخ را برای خرید خانه در مناطق بازآفرینی شده توسط زوج‌های خانه اولی به شش درصد کاهش دهد و همچنین مدت زمان سپرده‌گذاری تسهیلات صندوق یکم مسکن به 10 ماه تنزل پیدا کند.
در این مراسم ولی‌الله سیف رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه در ماه‌های اخیر بخش مسکن تحرک ویژه‌ای داشته و علائم مثبتی به اقتصاد می‌دهد، اظهار کرد: رشد معاملات بخش مسکن نسبت به پارسال حدود
۱۲.۵درصد رشد داشته است. نظام بانکی کشور منابع خود را هدفمند به سمت بخش‌هایی که در تحقق رشد اقتصادی اثربخش دارند هدایت می‌کند که بخش مسکن و طرح بازآفرینی شهری یکی از این بخش‌هاست. پیش‌بینی شده است در اولین سال اجرای این طرح ۱۰۰ هزار واحد مسکونی ساخته و ۲۴۰ هزار شغل جدید نیز ایجاد شود. منابع پیش‌بینی شده نیز برای سال آینده بالغ بر ۶۸۰۰ میلیارد تومان است. تمام مقدمات کار نظام بانکی برای کمک به اجرای این طرح آماده است و همزمان با پیشرفت این پروژه‌ها، نظام بانکی تسهیلات لازم را ارائه می‌کند.

*هدف دولت فعال کردن بخش مصرفی مسکن است

درخصوص تاثیر اقدام اخیر وزارت راه و شهرسازی مبنی بر کاهش مدت زمان سپرده‌گذاری تسهیلات صندوق یکم مسکن به 10 ماه در بازار مسکن، احمدرضا سرحدی کارشناس ارشد بازار مسکن در گفت و گو با «روزنامه تجارت» می‌گوید: این‌روزها تاحدودی رونق در بازار مسکن ایجاد شده است که دلیل این امر هم به کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی و خروج برخی از سپرده‌ها از بانک‌ها و ورود به بازار مسکن مربوط می‌شود، لذا در حال حاضر بخش سوداگری به بازار مسکن تاثیر گذاشته است، اما بخش مصرفی یعنی خانه اولی‌ها هنوز فعال نشده است، بنابراین هدف وزارت راه و شهرسازی از اقدامات اخیر خود یعنی کاهش مدت زمان سپرده گذاری در صندوق پس انداز مسکن یکم و همچنین کاهش نرخ سود خرید خانه در مناطق باز آفرینی شده در راستای فعال کردن بخش مصرفی مسکن است.

*لزوم افزایش مبلغ وام مسکن

عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران تصریح می‌کند: معتقدم دولت باید اقدامات دیگری درجهت افزایش مبلغ وام مسکن انجام دهد به طوری که اگر وزارت راه و شهرسازی مبلغ وام مسکن را افزایش دهد و مدت زمان بازپرداخت اقساط را طولاتی‌تر کند بدون‌ شک باعث تحریک و تقویت بخش تقاضای مصرفی و رونق پایدار بازار مسکن خواهد شد، زیرا با کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی و به دنبال آن خروج سرمایه‌ها از بانک‌ها و ورود نقدینگی مردم به بازار سوداگری مسکن نه تنها کمکی به رونق بازار نمی‌کند بلکه بزودی شاهد تورم در بخش مسکن خواهیم بود که با رکود فعلی چندین ساله در بخش مسکن به طورحتم بازار مسکن با رکود تورمی مواجه خواهد شد.

* رکود تورمی در کمین بازار مسکن

سرحدی می‌افزاید: در حال حاضر بازار مسکن با رکود دست و پنجه نرم می‌کند و تورم قابل توجهی در بازار مسکن وجود ندارد، اما با کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی و در پی آن خروج سرمایه‌ها از بانک‌ها، بسیاری از سپرده‌گذاران با سرمایه خود اقدام به خرید ملک می‌کنند که بتوانند در‌آینده گران‌تر بفروشند و سود مورد نظر خود را کسب کنند که این امر خود باعث ایجاد تورم و گرانی در بازار مسکن می‌شود. باتوجه به اینکه در حال حاضر بخش مصرفی در خرید مسکن با کمبود منابع مالی و نقدینگی مواجه هستند با گرانتر شدن مسکن، رکود فعلی به رکود تورمی در بازار مسکن تبدیل می‌شود.

این کارشناس ارشد اقتصاد مسکن تاکید می‌کند: سیاست‌هایی که درحال حاضر وزارت راه و شهرسازی در پیش گرفته سیاست‌ مثبت و کارشناسانه‌ای است و می‌تواند باعث تحریک و رونق بازار مسکن به عنوان یک کالای مصرفی شود. اما آنچه که هم اکنون یک مقدار نگران کننده است و هنوز مشخص نشده موضوع احیای بافت‌های فرسوده است.

عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران می‌گوید: طرح دولت درخصوص احیای بافت‌های فرسوده برای من که به عنوان کارشناس بازار مسکن هستم هنوز مشخص نشده است بدین صورت که چگونه تملک صورت می‌گیرد؟ چگونه بارگذاری در بافت‌های فرسوده با توجه به زیر ساخت‌هایی که دارد انجام می‌شود؟ افزایش تراکم جمعیت در بافت‌های فرسوده چه نتایجی به همراه دارد؟ آیا این طرح برای توسعه گران صرفه اقتصادی دارد یا خیر؟

این کارشناس ارشد اقتصاد مسکن تاکید می‌کند: در خصوص احیای بافت‌های فرسوده باید کمی صبر و تحمل کرد که چند تا پروژه انجام شود و مشاهده کنیم که به چه صورتی اجرایی می‌شود و استقبال مردم چگونه است و کار سازندگان چگونه پیش میرود. آن وقت می‌شود در خصوص طرح دولت در بافت‌های فرسوده قضاوت کرد.

*دولت باید با پرداخت یارانه نرخ سود وام مسکن را کاهش دهد

همچنین سید کمال الدین شهریاری عضو کمیسیون عمران مجلس، با مثبت ارزیابی کردن تصمیم وزارت راه و شهرسازی در خصوص کاهش مدت زمان سپرده‌گذاری تسهیلات صندوق یکم مسکن به 10 ماه، گفت: این اقدام به تحریک تقاضا و بهبود وضعیت بازار مسکن می‌انجامد. همچنین باید مقداری از سود وام که بانک‌ها به عنوان هزینه پول باید از تسهیلات گیرنده دریافت کند از سوی دولت به عنوان یارانه پرداخت شود. ورود دولت برای ارایه یارانه به بانک‌ها در راستای تسهیل شرایط پرداخت وام مسکن و کاهش نرخ سود آن می‌تواند تاثیر خوبی در بازار داشته باشد. ارایه یارانه به بانک‌های عامل در حوزه مسکن برای کاهش نرخ سود تسهیلات آن‌ها در بودجه 97 کل کشور لحاظ خواهد شد که با این مصوبه نرخ سود تسهیلات بافت‌های فرسوده 6 درصد محاسبه خواهد شد.

* گام بعدی دولت کاهش نرخ سود وام مسکن باشد

همچنین علیم یارمحمدی عضو کمیسیون عمران مجلس، با مثبت ارزیابی کردن اقدام دولت درخصوص کاهش مدت زمان سپرده‌گذاری برای ارایه وام مسکن، گفت: بدون‌شک با کاهش مدت زمان سپرده‌گذاری برای اخذ تسهیلات تحرک بیشتری در بازار مسکن ایجاد خواهد شد به‌طوری که افزایش مشارکت مردم در سپرده‌گذاری می‌تواند روند تسهیلات دهی را تقویت کند، هرچه میزان مشارکت مردم در سپرده‌گذاری بیشتر باشد بسترسازی برای خانه‌دار شدن مردم ایجاد شده است. پس از کاهش مدت زمان سپرده گذاری برای اخذ تسهیلات مسکن به 10 ماه باید نرخ سود وام نیز تعدیل شود، اولین گام دولت برای تسهیل شرایط خانه‌دار شدن مردم باید به گام‌های بعدی نیز بیانجامد. همچنین تامین تسهیلات مسکن روستایی در شرایط فعلی لازم است و دولت باید با تسهیل شرایط تامین مسکن در روستاها از مهاجرت به شهرها جلوگیری کند. تسهیلات اعطای برای مسکن روستایی با وضعیت مالی متقاضیان همخوانی ندارد، در حال حاضر بنیاد مسکن برای ساخت و ساز واحدهای مسکونی مورد نیاز مردم به منابع مالی کارآمد نیاز دارد در حالی که این منابع هنوز تامین نشده است. وی با بیان اینکه بودجه پیش بینی شده برای مسکن روستایی تکاپوی نیاز جامعه هدف را نمی‌کند، تصریح کرد: بسیاری از روستاییان توانایی بازپرداخت سود تسهیلات مسکن را ندارند از این رو دولت باید در تغییر شرایط تسهیلات دهی به این افراد تجدیدنظر کند. بی‌توجهی به تسهیل شرایط خانه دار شدن روستاییان افزایش حاشیه‌نشینی را در بر دارد، دولت باید تصمیمی منطقی در خصوص خانه‌دار شدن اقشار روستایی اتخاذ کند در غیر این صورت دیگر جامعه روستایی ساکن در روستا نخواهیم داشت.امید است تحرک ایجاد شده در بخش کاهش زمان سپرده گذاری برای اخذ وام در خصوص تسهیلات مسکن روستایی نیز اعمال شود.

نام:
ایمیل:
* نظر: