کد خبر: ۵۷۲۸۳
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۸
وزیر صنعت، معدن و تجارت:
شریعتمداری گفت: صنعت خودروسازی برای ایران بومی نیست و به طور قطع با رقبای خود فاصله دارد.
صنعت خودروسازی ایران با رقبای خود فاصله دارد
شریعتمداری گفت: صنعت خودروسازی برای ایران بومی نیست و به طور قطع با رقبای خود فاصله دارد.
 محمد شریعتمداری، وزیر صنعت،معدن و تجارت در پنجمین همایش بین المللی صنعت خودرو با اشاره به پیشرفت‌هایی که صنایع مختلف بعد از انقلاب اسلامی داشته است، اظهار کرد: صنعت کشور در صنایعی همچون فولاد، مس، سیمان و پتروشیمی تولیدات کشور در 39 سال گذشته با رشد چشمگیری روبه رو بوده است.
وی در ادامه افزود: با وجود تمام ضعف‌های کشور، امید به آینده در فعالان اقتصادی رو به رشد بوده که نشانه آن تقاضای تاسیس واحدهای جدید است که در 10 ماه امسال حدود ۴ هزار و ۵۰۰ تقاضا برای تاسیس داشتیم که نشان از رشد ۲۳ درصدی دارد.
شریعتمداری تصریح کرد: مجموع واحد‌های صنعتی کوچک، متوسط و بزرگ در کشور 85 هزار است که 51 هزار طرح در این واحد‌ها در حال اجرا است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت تأکید کرد: در سال گذشته 4 هزار و 800 واحد از مجموع واحد‌های صنعتی که بیش از 60 درصد پیشرفت‌ داشته‌اند، به بهره‌برداری رسیده است.
وی افزود: صنعت خودروسازی برای ایران بومی نیست و به طور قطع با رقبای خود فاصله قابل توجهی دارد و به این خاطر به دنبال جذب سرمایه گذار خارجی هستیم.
شریعتمداری در ادامه بیان کرد: در جذب سرمایه‌گذاری خارجی در دوره پسابرجام موفقیت‌های زیادی داشته‌ایم تا جاییکه 9.7 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی توسط حوزه صنعت جذب شده و با وجود اینکه هنوز همه آن به ثمر ننشسته است اما از 227 طرح مشترک، 50 طرح به بهره‌برداری رسیده  و 1.8 میلیارد این سرمایه‌گذرای در حوزه خودرو صرف شده است.
وزیر صنعت با بیان اینکه نزدیک به 400 نقطه امید بخش در پهنه‌های معدنی کشور شناسایی شده است، گفت: حدود 2 میلیارد تن ظرفیت مواد معدنی در این پهنه‌ها نهفته است.
وی اذعان کرد: در شروع انقلاب حدود 160 هزار خودرو تولید می‌کردیم ، در حالیکه امروز این عدد به یک میلیون و 600 هزار خودرو ارتقا یافته است.
شریعتمداری با اشاره به وجود قطعه‌سازان فعال در کشور گفت: حضور پررنگ و فعالیت قطعه‌سازان در تمام نقاط کشور نشان‌دهنده حرکت خوب ما در زمینه خودروسازی است.
به گفته وی؛ باوجود حمایت‌های دولت از خودروسازان، این صنعت نتوانسته است به پیشرفت‌های هدف‌گذاری دست پیدا کند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآور شد: باید در جهت افزایش کیفیت و استاندارد خودروهای ملی در راستای بهبود سطح ایمنی و رفاه تولیداتمان تلاش کنیم.
وی با تأکید بر ضرورت تلاش برای کم کردن فاصله خودروسازان با رقبای جهانی گفت: در جذب سرمایه‌های خارجی باید به تولید اجزای خودرو، تقویت توان قطعه‌ساز داخلی و توسعه صادرات توجه ویژه داشته باشیم.
شریعتمداری ادامه داد: ما از ورود شرکت‌های بین‌المللی خودروسازی به ایران استقبال می‌کنیم و اعلام می‌کنم اتفاق‌های خوبی در این حوزه در سال ‌های گذشته رخ داده است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به نقش مهم صنایع فولادسازی در رونق خودروسازی کشور، افزود: گسترش استفاده از خودروهای برقی و خودروهای هوشمند در دنیا می‌تواند یک تهدید و فرصت برای خودروسازان ایران باشد، زیرا دنیا هنوز در این صنعت از ما فاصله زیادی نگرفته است.
وی در خاتمه با اشاره به جایگاه سیاسی- اجتماعی صنعتی خودرو در کنار جایگاه اقتصادی این صنعت، یادآور شد: باید با کمک همه جانبه مسئولان و مردم،گام‌های محکم‌تری در جهت صنعت خودرو کشور برداشته شود.


نام:
ایمیل:
* نظر: