کد خبر: ۵۷۲۸۹
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۷
سکه ۱میلیون و ۶۰۰هزار تومان؛ دلار 4 هزار و 960 تومان
تجارت آنلاین: قیمت دلار درحالی صبح امروز از ۴۹۳۰ تومان هم گذشت که تاکنون در تاریخ اقتصاد ایران این رکوردشکنی های پیاپی سابقه نداشته است .
طنین آژیر قرمز از سبزه میدان تا فردوسی
تجارت آنلاین: قیمت دلار درحالی صبح امروز از ۴۹۳۰ تومان هم گذشت که تاکنون در تاریخ اقتصاد ایران این رکوردشکنی های پیاپی سابقه نداشته است.
بر اساس گزارش ها امروز بازار ارز درحالی فعالیت رسمی خود را آغاز کرده که صف‌های مقابل صرافی‌های توزیع‌کننده دلار بانکی شلوغتر از قبل شده است.
بانک ساعت 12:10 دقیقه دلار تزریقی به صرافی‌ها را با قیمت ٤٨٩٢ تومان برای فروش به مردم ارزش گذاری کرد.
دیروز نیز بازار ارز به‌مانند روزهای قبل روز شلوغ و ملتهبی را سپری کرد و تا جایی به کار خود پایان داد که قیمت دلار از 4860 تومان هم عبور کرده بود.
افزایش قیمت دلار که صراف‌ها و فعالان بازار عامل اصلی آن را بانک می‌دانند درحالی کماکان ادامه دارد که قیمت دلار صبح امروز از 4930 تومان هم عبور کرد.
این رکورد درحالی برای نرخ دلار ثبت شده که امروز سخنگوی دولت به مردم توصیه کرده بود برای خرید ارز هول نزنند.
در هیاهوی گرانی‌های دلار و تشکیل صف‌های طولانی در خیابان فردوسی برای خرید دلار سخنگوی دولت تاکید کرد قیمت دلار باید زیر ۴۰۰۰ تومان باشد
محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در نشست خبری خود درباره آشفتگی بازار ارز و افزایش قیمت دلار گفت:  این تلاطم برای دولت قابل قبول‌ نیست. بانک مرکزی برنامه‌هایی دارد که به‌زودی اجرا خواهد شد. از ملت می‌خواهیم به کشورمان کمک کنند و برای وارد شدن به بازار ارز هول نزنند، خبر دارم که قیمت ارز حتماً به جایگاه حقیقی خود بازخواهد گشت.
سخنگوی دولت با بیان اینکه "با محاسبات ما قیمت دلار زیر 4 هزار تومان است و در حال حاضر قیمت دلار حباب است و باید بترکد"، گفت: باید مدیریت قوی‌تری از بانک مرکزی داشته باشیم و جایی که ثبات اقتصادملی مطرح است بانک مرکزی باید ورود کند.
فعالان بازار ارز اما به‌خلاف نوبخت معتقدند بازار دیگر با خبر درست نمی‌شود و باید اقدام جدی از سوی بانک مرکزی در توزیع ارز صورت بگیرد. یکی از فعالان این بخش، بانک مرکزی را مقصر اصلی گرانی قیمت دلار در روزهای اخیر می‌داند و می‌گوید بانک مرکزی با افزایش قیمت دلار تزریقی در صرافی‌ها سیگنال افزایش قیمت را به بازار می‌دهد.
امروز البته فقط دلار رکوردشکنی نکرد و قیمت فروش سکه تمام ‌بهار آزادی طرح جدید نیز در بازار سبزه‌میدان به یک‌میلیون و ۶۰۰هزار تومان رسید.
در پی گرانی دلار، قیمت سکه هم این روزها رکوردهای بالایی را به ثبت می‌رساند و امروز قیمت فروش سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید در بازار سبزه‌میدان یک میلیون و 600 هزار تومان بود.
فعالان بازار شکست بانک مرکزی در طرح پیش‌فروش و عدم اعلام قیمت نهایی را مهمترین عامل گرانی طلا و ارز می‌دانند .
حالا این رکوردشکنی های پی در پی سبب شد تا بهارستان به تحولات بازار ورود پیدا کند و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از طرح سوال از وزیر اقتصاد در خصوص رها شدن بازار ارز و افزایش بی ضابطه نرخ دلار خبر دهد.
حسین حاجی دلیگانی با اشاره به افزایش غیر قابل توجیه قیمت انواع ارز در کشور و رها شدن بازار ارز  به خصوص دلار گفت: فردا از وزیر اقتصاد در قالب سوال ابهامات ایجاد شده در  خصوص عملکرد دولت در بازار ارز  را مطرح کرده و کرباسیان باید بابت رها شدن بازار ارز کشور به نمایندگان پاسخگو باشد.
به گفته حاجی دلیگانی متولی اصلی بازار ارز بانک مرکزی و رئیس کل آن است اما از آنجا که امکان سوال از سیف برای نمایندگان وجود ندارد  وزیر اقتصاد باید در این خصوص به مجلس پاسخ گو باشد.
به گفته این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مصارف ارز در قالب اسکناس در چند دسته کلی قابل طبقه بندی است و به همین ترتیب راهکارهایی هم برای کنترل شرایط به وجود آمده موجود است اما مشخص نیست چرا دولت عزمی برای کنترل بازار ارز ندارد.
وی افزود، یکی از نیازهای افرادی که به صرافیها مراجعه می‌کنند حفظ ارزش دارای شان می‌باشد. بانک مرکزی می‌توانست با راه اندازی حسابهای ارزی نسبت به حفظ دارایی این افراد اقدام کرده و به این ترتیب قسمتی از نیاز به اسکناس ارزی بر طرف می‌شد.
دلیگانی گفت: برخی از افراد برای سفرهای خارجی به اسکناس ارزی نیاز دارند که برای این افراد نیز می‌توان در فرودگاهها ساز و کاری در نظر گرفت تا در همان جا ارز مورد نیاز خود را تهیه کنند و به این ترتیب قسمتی از فشارها در مبادی داخلی فروش ارز بر طرف می‌شود.
این نماینده مجلس تاکید کرد، با ارائه ارز در بورس می توان سازو کاری را تهیه کرد تا هر چه بیشتر فرایند معامله ارز شفاف شده و هویت بازیگران و دلالان پشت پرده در این بازار مشخص شود.
با این اتفاقهای پی در پی در بازار حالا بسیاری منتظرند تا ببینند روزهای آینده دلار را از مرز 5 هزار تومان عبور می دهد یا خیر!؟


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار