کد خبر: ۵۷۲۹۶
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۷

محمد فاضلی

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی

فرصتی دست داد تا دقایقی با دبیر اجلاس هم‌اندیشی وزارت نیرو با اساتید و خبرگان علوم آب و محیط‌زیست که روز 10 اسفند با حضور وزیر نیرو برگزار می‌شود هم‌صحبت شوم. اجلاسی که در آن از استادان و خبرگان علوم آب و محیط‌زیست (رشته‌های فنی و مهندسی مرتبط با آب، محیط‌زیست، علوم اجتماعی، اقتصاد آب و ...) خواسته شده است متون سیاستی خود درباره راهکارهای بهبود وضعیت مدیریت منابع آب کشور را در 1500 تا 2500 کلمه برای شرکت در این اجلاس ارسال کنند. شاید این اولین بار است که وزیر نیرو از همه متخصصان، با ماهیت بین‌رشته‌ای در چنین سطح گسترده‌ای خواسته است همه به کمک بخش آب بیایند.

دبیر اجلاس، امیدوار و دلخور بود. امیدش ناشی از تعداد زیاد متون دریافتی و شمار قابل ملاحظه جوانان فارغ‌التحصیل علوم آب و محیط‌زیست بود که پا به میدان گذاشته و دست به قلم شده بودند؛ و دلخور بابت دو نکته: اول، شماری از بزرگان اساتید و خبرگان بخش آب و محیط‌زیست که انتظار داشت فعالانه برای ایده‌پردازی و کمک به وزارت نیرو وارد میدان شوند، دست به قلم نشده‌اند، و دوم پا به میدان نگذاشتن بسیاری از خبرگان بخش آب که سال‌ها در وزارت نیرو، وزارت جهاد کشاورزی، شرکت‌های آب منطقه‌ای و بخش‌های دیگر مرتبط با آب تجربه اندوخته‌اند و انتظار داشت اکنون وارد عرصه شوند و در بازاندیشی درباره گذشته نقش ایفا کنند. این‌ها هستند که دردها را از نزدیک دیده‌اند و راهکارهای بسیار را آزموده و آموخته‌اند.

دائم فریاد می‌زنیم که بیایید درباره مسائل‌مان گفت‌وگو کنیم و با خرد جمعی راهکارهای درست را پیش نهیم و با جدیت حل مسائل را دنبال کنیم. قبول دارم که عنکبوت ناکارآمدی و سابقه کردارهای نادرست ما را بی‌اعتماد ساخته است؛ اما مگر جز این وطن، این سرزمینی که دوستش داریم، با همه زشت و زیبای آن، وطن دیگری داریم که به این اندازه دوست‌داشتنی باشد؟

من یک بار در جریان نشست‌های تخصصی «بیایید درباره آب گفت‌وگو کنیم» در فاصله مهر 1393 تا مهر 1394، گفت‌وگو درباره آب را آزموده‌ام. گمان نبرید که ایده‌های ما به هدر می‌روند. ما درباره آب گفت‌وگو کردیم، همه به میدان آمدیم از متخصص آب و محیط‌زیست تا جامعه‌شناس، هنرمند و فیلمساز؛ و اکنون آب در دستور کار قرار گرفته است تا این سرزمین نخشکد. ما ایرانیان در چند سال گذشته درباره آب گفت‌وگو کردیم، شعر گفتیم، عکس گرفتیم، فیلم ساختیم، کمپین اجرا کردیم و امروز آب بسیار بیشتر از سایر مسائلی که درباره آن‌ها گفت‌وگو نکردیم و چنین اقداماتی انجام ندادیم در دستور کار است. این یعنی تا اندازه‌ای موفق بوده‌ایم.

وزیر نیرو امروز همه متخصصان و اساتید آب و محیط‌زیست، همه خبرگان را به گفت‌وگو، به پیش نهادن ایده‌ها، به ناامید نبودن، به مبارزه با همه بی‌خردی‌های گذشته، و به تأمل در آن‌چه تاکنون همه با هم انجام داده‌ایم فراخوانده است. امیدوارانه پا به میدان بگذاریم، حتی اگر شعله‌های امید در دل ما کم‌فروغ شده باشند. ایران را ما و ایده‌های‌مان می‌سازیم، نه گوشه‌گیری‌ها، بی‌اعتمادی‌ها و نق‌زدن‌های‌ ما.


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار