کد خبر: ۵۷۳۴۷
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۹
دکتر فرحی با تشریح وظایف محوله به پست بانک از سوی دولت و مجلس شورای اسلامی و بانک مرکزی گفت: مأموریت‌های جدید پست بانک ایران نقش مؤثر این بانک در رونق اقتصاد کشور را پررنگ تر کرده است.
دکتر فرحی مأموریت‌های جدید پست بانک را تشریح کرد: نقش مؤثر پست بانک در رونق اقتصاد پررنگ تر شده است

به گزارش پایگاه خبری تجارت آنلاین، دکتر فرحی در نشست خبری که با حضور خبرنگاران رسانه ها برگزار شد ضمن بیان مطلب فوق افزود: این بانک طی سالهای اخیر موفق به اخذ عاملیت بانکی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و صندوق توسعه ملی شده و به موجب مصوبه مورخ 6/5/1395مجلس شورای اسلامی مأموریت آن به بانک تخصصی– توسعهای حوزه ICT و بزرگترین خردهبانکدار کشور ارتقاء یافته است. علاوه برآن از سوی مجلس شورای اسلامی بهعنوان بانک عامل طرح اشتغال روستائی انتخاب شده و درسال جاری نیز از سوی بانک مرکزی به عنوان کارگزار این بانک برای انجام خدمات شعبه‌ای انتخاب شد، قطعاً مأموریتهای جدید پست بانک ایران موجب ارتقاء جایگاه آن در شبکه بانکی و افزایش نقش مؤثر آن در اقتصاد کشور خواهد شد.
مدیرعامل پست بانک ایران درخصوص دستاوردهای این بانک در سال 1396 گفت: یکپارچه‌سازی سامانه‌های بانک در ابتدای سال 1396 با ضریب امنیتی بسیار بالا و قابلیت خدمات متنوع بانکی در سراسر کشور، پرداخت بیش از 2510 میلیارد ریال تسهیلات‌ ارزان قیمت به فعالان اشتغال‌زائی در حوزه‌های کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست، صادرات محصولات کشاورزی، شرکت‌های دانش‌بنیان و صنایع خرد در راستای توسعه کسب‌و کارها(SME ها)، پرداخت بیش از 1758میلیارد ریال تسهیلات ارزان‌قیمت برای تجهیز 700 دستگاه اتوبوس و مینی‌بوس به سازمان اتوبوسرانی درسطح کشور برای نوسازی ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی شهری، پرداخت بیش از 24 هزار میلیارد ریال تسهیلات در حوزه‌های صنعت، کشاورزی بازرگانی، مسکن و خدمات و راه‌اندازی 1000 دستگاه خودپرداز درسطح روستاهای‌کشور باهمکاری وزارت ارتباطات‌و‌فناوری اطلاعات بخشی از خدمات این بانک برای کمک به توسعه و رونق اقتصاد کشور بوده است.
وی تعیین پست بانک ایران بعنوان کارگزار بانک مرکزی را گام مهمی در ارتقاء جایگاه این بانک دانست و گفت:
براساس ضوابط و مقررات کشور، حساب‌های بانکی کلیه وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، نهادها، شرکت‌ها، مؤسسات و سایر بخش‌های دولتی و عمومی که بودجه آنها از طریق دولت تأمین می‌شود در بانک مرکزی متمرکز شده و در همین راستا این بانک، عملیات بانکی حساب‌های مربوطه را به بانک‌های کارگزار واگذار می‌نماید. پست‌بانک ایران نیز به‌عنوان یکی از کارگزاران بانک مرکزی مجاز به انجام عملیات بانکی شعبه‌ای برای حساب‌های مذکور تعیین شده و براین اساس دستگاه‌های دولتی می‌توانند از طریق شعب این بانک عملیات بانکی مربوطه را انجام دهند.
فرحی افزایش تعداد کارگزاری روابط بانکی خارجی را از دیگر موفقیت های پست بانک ایران دانست و گفت:
این بانک قبل از اجرای برجام تنها با یک بانک جهانی روابط کارگزاری داشت. اما پس از اجرای برجام روابط کارگزاری این بانک با 66 بانک جهانی برقرار کرده و روند آن رو به افزایش است و آثار مثبت فراوانی در اقتصاد کشورخواهد داشت. پیش از اجرای برجام و در سال 1394 پست بانک تنها در یک بانک خارجی حساب داشت اما اکنون به 16 بانک افزایش یافته و این روند ادامه دارد.
وی راه‌اندازی سرویس حوالجات الکترونیک بین‌المللی خرد IFS (International Finance Services) خدمت متمایزی از پست بانک عنوان کرد و افزود: این سرویس مبادلات پولی و بانکی خرد میان 192کشور عضو اتحادیه جهانی پست (UPU) را با بهره‌گیری از نرم‌افزاری جهانی بین یکدیگر را انجام می‌دهد و این بانک به‌عنوان عضو اتحادیه با کشور قطر قرارداد منعقده کرده و ارسال حوالجات را انجام می‌دهد. البته با چندین کشور اروپائی نیز درحال نهائی شدن قراردادها هستیم.
مدیرعامل پست بانک ایران بهره‌برداری از 400 طرح به‌مناسبت دهه مبارک فجر با صرف اعتباری بالغ بر172میلیارد ریال اشاره کرد وگفت: این طرح ها شامل؛ افتتاح، بهسازی و بهره‌برداری از شعبه و باجه بانکی، راه‌اندازی و بهره‌برداری از تجهیزات و نرم‌افزارها در حوزه بانکداری نوین و طرح‌های توانمندسازی دهیاری‌ها و تقویت و نوسازی ناوگان حمل و نقل شهری، و تأمین مالی بیش از 790 پروژه ایجادی و صنایع تکمیلی به ارزش 970 میلیارد ریال درسطح کشور
شامل؛ طرح‌های توسعه‌ای و ایجادی در زمینه‌های کشاورزی، صنایع، فناوری اطلاعات، دانش‌بنیان و سایر بخش‌های اشخاص حقیقی و حقوقی با پرداخت تسهیلات از محل منابع صندوق توسعه ملی بوده است
فرحی صدور یاراکارت اعتباری در مبالغ 10 ، 20 ، 30 ، 40 و 50 میلیون ریالی را از خدمات دیگر این بانک اعلام کرد و گفت: با استفاده از یارا کارت مشتری میتواند با خرید کالا یا خدمت، بهای تمام شده اموال و خدمات را از طریق این کارت پرداخت نماید. بانک پس از صدور صورتحساب، بدهی مشتری را بصورت نقدی و یا به اقساط مساوی در سررسیدهای معین از وی دریافت میکند
وی افزود: نرم افزار کاربردی و رایگان پرداخت موبایلی با نام تجاری "سکه همراه" ازجمله خدماتی است که به منظور توسعه خدمات بانکداری الکترونیکی به ویژه در حوزه روستائی راه‌اندازی شده و خدماتی شامل؛ امکان کارت به کارت وجه، امکان پرداخت قبوض، امکان خرید شارژ تلفن همراه اعتباری ، امکان پرداخت اقساط تسهیلات و برخی دیگر از خدمات در این نرم افزار ارائه می شود.
فرحی اجرای طرح کدینگ باجه‌های بانکی روستائی را از اساسی ترین برنامه های پست بانک دانست و گفت: در مرحله اول، بانک مرکزی مجوز بیش از 6 هزار باجه را به این بانک داده و درحال ساماندهی آنها با استانداردهای بانک مرکزی هستیم و برنامه ریزی کرده‌ایم که طی دوسال آینده همه روستاها را تحت پوشش خدمات بانکداری الکترونیک قرار دهیم.
گفتنی است: وی در ادامه پاسخگوی سئوالات خبرنگاران بود و درپایان نیز مصاحبه‌های اختصاصی با واحد مرکزی خبر، شبکه خبر، رادیو، باشگاه خبرنگاران جوان و سایر رسانه انجام داد.

نام:
ایمیل:
* نظر: