کد خبر: ۵۷۳۶۰
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۷
پایان توصیه درمانی در بازار دلار؛
تجارت آنلاین: برخوردهای پلیسی با اخلال‌گران بازار ارز آغاز شد. روز گذشته سردار حسین رحیمی، فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ از پلمپ 10 صرافی، اخطار به 16 صرافی و دستگیری 90 نفر اخلال‌گر در بازار ارز خبر داد.

گروه اقتصادی: پیش از این در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد و پس از افزایش ناگهانی قیمت ارز در بازار بود که خبرهایی مبنی بر برخورد پلیس با اخلال‌گران بازار ارز شنیده شد. همان وقت بود که رحیمی، معاون اول رئیس‌جمهوری در آن زمان نام «جمشید بسم‌الله» را به‌عنوان عامل اصلی افزایش قیمت دلار در بازارها عنوان کرد و شهرتی جهانی برای او رقم زد. مهرماه سال 91 جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران تعداد افراد بازداشتی در جریان عملیات پلیس برای برخورد با اخلال‌گران بازار ارز را 30 نفر اعلام کرد. این مرتبه اما آنطور که فرمانده نیروی انتظامی تهران اعلام کرده طی روز گذشته 90 نفر بازداشت شده‌اند.

دستگیری اخلال‌گران بازار ارز، پلمپ شدن صرافی‌های غیرمجاز و همچنین اخطار به گروهی دیگر از صرافی‌ها تنها اقدامات انجام گرفته برای بازگرداندن ثبات به بازار ارز و کاهش سرعت رشد قیمت‌ها نبود. دیروز خبرگزاری فارس از قول یک مقام آگاه (بدون ذکر نام) اعلام کرد که در ادامه برخوردهای قانونی با سوداگری مخرب در بازار ارز 755 حساب دلالان ارزی بلوکه و مسدود شده است. آنطور که این مقام آگاه به فارش اعلام کرده مجموع گردش مالی این حساب‌ها نزدیک به 20 هزار میلیارد تومان بوده است. این مقام آگاه همچنین تأکید کرده که این اقدامات در آینده نیز به صورت جدی ادامه خواهد یافت و مجازات‌های سنگینی گریبان سوداگران و تخریب‌گران بازار را خواهد گرفت.

اقدامات روز گذشته و دستگیری گروهی از دلالان و اخلال‌گران بازار ارز پس از آن صورت گرفت که بعضی مقامات مسئول از مسدود شدن حساب‌های دلالان بازار ارز خبر داده بودند. عملیات نیروی انتظامی تهران صبح دیروز در مراکز عمده تجمع دلالان ارز و راسته صرافی‌های یعنی در سبزه میدان بازار و چهارراه استانبول تهران انجام شد. سردار حسین رحیمی، فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ در سخنانی اعلام کرد که در عملیات امروز 10 صرافی پلمپ شدند، 16 صرافی نیز اخطار دریافت کردند و تاکنون 90 نفر از اخلالگران بازار ارز دستگیر شده و 500 هزار انواع ارز کشف و ضبط شد. رئیس پلیس پایتخت گفت: بانک مرکزی از ما درخواست ورود به بازار و برخورد با اخلال گران را دارد. سردار رحیمی همچنین گفت: پلیس محل فعالیت دلالان را ترک نمی‌کند و حتی پاتوق‌های جدید احتمالی آنان را شناسایی می‌کند. رئیس نیروی انتظامی تهران بزرگ همچنین اعلام کرد که عملیات روز گذشته در کمتر از ۱۰ دقیقه صورت گرفت و نفرات اصلی دستگیر شدند. سردار رحیمی اظهار داشت: به پلیس فتا نیز ماموریت شناسایی دلالان در فضای مجازی محول شده است.

تحلیل دولتی‌ها از بازار ارز

دستگیری دلالان ارز که با انجام معاملات «صوری» و «فردایی» سعی در ایجاد التهاب در بازار ارز دارند، به این دلیل در دستور کار قرار گرفته که طبق مقررات بانک مرکزی و دستوالعمل های ابلاغی به صرافی ها، فعالیتشان ممنوع است. افزایش قیمت ارزهای عمده در حالی صورت می‌گیرد که به عقیده مسئولان اقتصادی دولت، این افزایش قیمت‌ها منشاء هیجانی و روانی دارد. چند روز پیش نیز ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی فهرستی از معامله‌گران عمده بازار ارز را به سازمان امور مالیاتی ارسال کرد. محمد نهاوندیان، معاون اقتصادی رئیس‌جمهوری نیز روز سه‌شنبه جنس نوسانات نرخ ارز را غیراقتصادی خوانده و گفته بود که ریشه های غیراقتصادی نوسانات نرخ ارز به دنبال ملتهب کردن فضا بوده و هستند. همچنین محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت نیز گفته است: افزایش نرخ تسعیر ارز برای دولت قابل تحمل نخواهد بود و به نقطه واقعی و متعادل باز خواهیم گشت.

مدیریت بازار ارز محور برنامه‌های بانک مرکزی

در همین حال محمدعلی کریمی، سخنگوی بانک مرکزی در گفتگو با ایران حرکت به سمت ایجاد شفافیت بیشتر در حوزه اقتصاد کشور و مدیریت بازار ارز محور برنامه‌ها و اقدام‌های دولت و بانک مرکزی در سال‌های اخیر بوده و از این رو برای جلوگیری از اقدامات سوداگرانه، دلالی و یا قاچاق ارز اقدام‌های لازم انجام می‌شود. وی اظهار داشت: بررسی بازار ارز از ابتدای امسال تا میانه دی امسال نشان می‌دهد که تعداد محدودی از معامله‌گران شامل اشخاص حقیقی و برخی اشخاص حقوقی حجم بالایی از معاملات دلار را انجام داده‌اند و دلارها خریداری شده و بعضاً به چرخه بازار بازنگشته است. کریمی خاطرنشان کرد: نیاز عرفی دلار از جمله برای هزینه‌های درمان یا دانشجویی برای افراد، مشخص است و بانک مرکزی در این زمینه ورود نمی‌کند اما معیار، عدد غیرمتعارفی است که در بازار، خرید و فروش می‌شود کسی که حجم عمده را خرید می‌کند باید ببینیم او بازرگان است یا تاجر و یا صراف. مدیر روابط عمومی بانک مرکزی تاکید کرد که بانک مرکزی همه معاملات بازار اعم از شبکه صرافی‌های مجاز و بازار آزاد را رصد و پایش می‌کند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار