کد خبر: ۵۷۳۶۳
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۶
یوناتن بت کلیا در گفتگو با «تجارت آنلاین» مطرح کرد؛
تجارت آنلاین: این‌روزها افزایش سرسام آور نرخ دلار و انواع ارز در بازار آزاد باعث گرانی 30 درصدی برخی فرآورده‌های ساختمانی شده است که بدون شک افزایش قیمت برخی نهاده‌های ساختمانی در آینده‌ای نه چندان دور بر گرانی مسکن دامن خواهد زد.

گروه راه و مسکن:  هرچند که برخی مسئولان ذی‌ربط اظهار دارند که قیمت مسکن در سال‌ آینده متناسب با نرخ تورم شاید دو درصد بالاتر از نرخ تورم عمومی رشد پیدا خواهد کرد، اما آنچه که حائز اهمیت است اینکه به‌طورحتم تداوم افزایش نرخ دلار در بازار آزاد آن هم به صورت افسار گسیخته باعث دو رقمی شدن نرخ تورم در سال آینده خواهد شد، لذا اگر قیمت مسکن متناسب با نرخ تورم عمومی هم افزایش پیدا کند در سال‌ آینده شاهد افزایش چشمگیر قیمت مسکن خواهیم بود که باتوجه به اینکه با افزایش نرخ دلار در بازار ارزش پول ملی کشور کاهش پیدا می‌کند این افزایش قیمت مسکن به هیچ عنوان متناسب با قدرت خرید خانواده‌ها نخواهد بود که این امر تاثیر مثبت وام 160 میلیون تومانی صندوق پس انداز مسکن یکم برای خانه‌دار کردن زوج‌های جوان را با اما و اگر مواجه می‌کند. البته برخی از کارشناسان اقتصاد مسکن بدون توجه به افزایش قیمت دلار در بازار آزاد ادعا دارند که جهش قیمت مسکن در چند ماه گذشته حباب‌گونه و کاذب بوده و دلیل آن اقدامات سوداگرانه در بازار مسکن است. به‌عبارتی علت افزایش 50 تا 70 درصدی قیمت مسکن در بازار به دلیل اقدامات سوداگران است و قیمت‌های امروز بازار مسکن به هیچ عنوان واقعی نیست، لذا اگر تقاضا وارد بازار مسکن نشود، قیمت‌ها سیر نزولی خواهند داشت، با توجه به اینکه مردم قدرت خرید ندارند قیمت مسکن 20 درصد کاهش خواهد یافت، پس اگر متقاضیان مسکن فوریتی برای خرید مسکن ندارند دست به خرید مسکن نزنند!

*گرانی مسکن با افزایش افسار گسیخته نرخ دلار

در همین راستا یوناتن بت کلیا عضو کمیسیون عمران مجلس در پاسخ به این سوال که به طورحتم نرخ تورم در سال‌ آینده با تداوم افزایش نرخ دلار در بازار آزاد دورقمی خواهد شد، آیا افزایش نرخ تورم باعث گرانی قابل توجه قیمت واحدهای مسکونی به ویژه متراژهای 50 تا 90 متری نمی‌شود؟ در گفت‌و گو با «روزنامه تجارت» می‌گوید: وقتی ارز در بازار آزاد گران می‌شود ناخودآگاه این افزایش قیمت ارز بر روی قیمت تمام کالاهای اساسی اثر می‌گذارد و باعث گرانی تمام کالاها خواهد شد. به طورحتم با افزایش قیمت دلار در بازار آزاد نرخ کالاهای وارداتی برای صنعت ساختمان از جمله تیرآهن، میل‌گرد و... هم افزایش پیدا می‌کند. به عبارتی سوال این است که واردات مصالح ساختمانی با ارز 5000 تومان چه تاثیری بر قیمت نهایی ساختمان می‌گذارد و واردات مصالح ساختمانی با ارز 3000 تومانی چه تاثیری بر قیمت نهایی واحدهای مسکونی دارد؟ طبیعتا گران شدن ارز و دلار در بازار‌ آزاد تاثیر بسزایی بر قیمت مسکن می‌گذارد.

این نماینده مردم در مجلس دهم تصریح می‌کند: چندی پیش رییس جمهوری در همایشی اعلام کردند که به دلیل تخریب بافت‌های فرسوده در راستای وقوع زلزله و... دولت خواهان نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده است به‌گونه‌ای که بدون دریافت هزینه‌ای از مالک، خانه قدیمی آن‌ها تخریب و بازسازی می‌شود و 20 متر مربع هم بیشتر از زیر بنا به مالک داده می‌شود، بنابراین سوالی که مطرح می‌شود این است که با توجه به افزایش سرسام آور نرخ ارز و دلار در بازار آزاد با چه پولی و با چه شرایطی این طرح اجرا می‌شود؟

بت کلیا تاکید می‌کند: دیروز در رسانه‌های رسمی کشور اعلام شد که با حضور و اقدام نیروی انتظامی نرخ دلار در بازار آزاد حدود 100 تومان ارزان شد، متاسفانه یکی از معضلاتی که درحال حاضر گریبانگیر اقتصاد ایران است وجود برخی افراد سودجو و رانت‌خوار در بازار است که بدون توجه به معیشت مردم و وضعیت کلان اقتصادی کشور تنها به فکر کسب سود بیشتر برای خود هستند، سوالی که مطرح می‌شود این است که مگر نیروی انتظامی چقدر توان و قدرت دارد که با این اختلال گران بازار ارز مقابله کند، لذا اقتصاد ایران از پایه و اساس با مشکل مواجه است.

* نرخ تورم در سال آینده 100 درصد دورقمی خواهد شد

عضو کمیسیون عمران مجلس با تاکید بر اینکه نرخ تورم در سال آینده 100 درصد دورقمی خواهد شد، اظهار می‌کند: درحال حاضر سرمایه‌ها به هیچ عنوان به سمت بخش‌های تولیدی و صنعتی حرکت نمی‌کند و سرمایه‌داران ترجیح می‌دهند که برای کسب سود بیشتر اقدام به خرید دلار، ارز، سکه و طلا در بازار کنند، لذا تا زمانی که ساخت و ساز در کشور صورت نگیرد یعنی ساختمانی برای تحویل به مردم ساخته نشود ناخودآگاه این تورم و گرانی بر مردم فشار خواهد آورد که از مشکلات لاینحلی است.

*افزایش قیمت مسکن در سال ۹۷ تنها ۲ درصد بیشتر از تورم

همچنین صبح دیروز چهارشنبه ( 25 بهمن‌ماه 96) حامد مظاهریان معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی درحاشیه اجلاس سراسری انبوه سازان درجمع خبرنگاران درخصوص افزایش قیمت مسکن، گفت: افزایش قیمت مسکن در حد و اندازه تورم به هیچ عنوان چیز بدی نیست و برای سرمایه‌گذاری از‌سوی انبوه سازان و نیز برای مردم، خوب است. علت مناسب بودن افزایش قیمت مسکن متناسب با نرخ تورم این است که اگر قیمت مسکن ثابت بماند دیگر کسی در این بخش سرمایه‌گذاری نخواهد کرد. افزایش قیمت مسکن عامل بدی نیست؛ اما به شرط آنکه حول و حوش نرخ تورم عمومی افزایش یابد؛ بر این اساس پیش بینی ما برای سال آینده نیز افزایش قیمت مسکن تنها ۲ درصد بیشتر از نرخ تورم است.

* سپرده‌گذاری ۳۶۰ هزار خانه اولی در بانک

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی درباره احتمال کسری منابع صندوق پس انداز مسکن یکم اظهارداشت: منابع و مصارف این صندوق کاملاً روشن است. سیاست دولت نیز براساس حمایت از صندوق مسکن یکم پایه‌گذاری شده است و تاکنون نیز نزدیک به ۳۶۰ هزار نفر در صندوق مسکن یکم حساب افتتاح کرده‌اند. امیدواریم روزی حتی ۵۰ درصد هم بیشتر از میزان فعلی باشد؛ چراکه بهترین فرآیند برای خانه‌‌دار شدن استفاده از سیستم پس انداز است و از آنجایی که مردم به تدریج در این صندوق سپرده‌گذاری می‌کنند، بانک عامل بخش مسکن نیز به تدریج تسهیلات مورد نظر را پرداخت خواهد کرد؛ بنابراین افزایش تسهیلات خرید مسکن از محل این صندوق، شوک به بازار مسکن وارد نخواهد کرد. گردش مالی صندوق یکم مبتنی بر منابع مردم و نه دولت است، بنابراین با تغییر قیمت نفت، تغییری در منابع و مصارف صندوق یکم ایجاد نخواهد شد.

مظاهریان نرخ سود تسهیلات صندوق مسکن یکم را کمترین نرخ سود تسهیلات در میان وام‌های موجود معرفی کرد و افزود: در حال حاضر نرخ‌های سود ۹.۵ و ۸ درصد برای تسهیلات از محل این صندوق اخذ می‌شود؛ ضمن اینکه رئیس جمهور نیز قول داده است برای تسهیلات در بافت فرسوده نیز تا ۲ درصد دیگر از نرخ سود آن کاسته شود. همچنین میزان بازپرداخت اقساط آن نیز بلندمدت ترین زمان بازپرداخت است.

* باید میزان تقاضا را از محل صندوق مسکن یکم افزایش دهیم

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه باید میزان تقاضا را از محل صندوق مسکن یکم افزایش دهیم، گفت: باید کاری کنیم که اگر این تسهیلات در حال حاضر ۵۰ درصد مبلغ خرید یک واحد مسکونی را پوشش می‌دهد، به ۷۰ درصد قیمت یک واحد مسکونی برسد. سیاست وزارت راه و شهرسازی این است که شرایط صندوق پس انداز مسکن یکم دائماً به سود مردم تغییر یابد. به عنوان مثال نرخ سود مسکن یکم در ابتدا ۱۸ درصد بود که به ۱۴ و سپس ۱۲ و نهایتا ۹.۵ درصد کاهش یافت. همچنین ممکن است به ‌زودی نرخ این تسهیلات در بافت فرسوده به ۶ درصد کاهش یابد.

نام:
ایمیل:
* نظر: