کد خبر: ۵۷۳۶۵
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۲
نگرانی از افزایش نرخ تورم برای بازارهای بین المللی بیشتر شد؛
تجارت آنلاین: بازارهای بورس جهان پیش از انتشار آمار نرخ تورم در آمریکا، روز شلوغی را پشت سر گذاشتند.

گروه بین الملل: به گزارش گاردین، دیروز بازارهای اروپایی با افزایش خوب معاملات روبرو شدند که به دلیل بهبود نسبی وال استریت بود.FTSE افزایش 0.65 درصدی و سهام Dax نیز شروع بالای 0.9 درصدی را به همراه داشت. دراین میان سهام Cac فرانسه 0.5 درصد و سهام ایتالیا 0.7 درصد رشد معاملات داشت.در بازار انگلیس سهام اسکای 3 درصد رشد داشت. دراین میان رشد تولید ناخالص داخلی در اروپا نیز براین روند بازارها تاثیر گذار بود . درعین حال اضطراب سرمایه گذاران دربازارهای آسیایی پیش از انتشار گزارش تورم آمریکا به اوج رسید وسهام آسیایی دچار نوسان شد. در همین حال تقاضای بالای ژاپنی‌های برای ین، دلار را به پایین‌ترین میزان ۱۵ ماهه خود در برابر ارز ژاپن رساند. نرخ دلار به طور گسترده‌ای در برابر ین پایین آمد و به ۱۰۷.۰۱ ین در برابر دلار رسید.قدرت گرفتن ین باعث فشار بر بازار سهام ژاپن شد؛ نیکی ۲۲۵ ژاپن باز هم ۰.۶ درصد سقوط کرد و به پایین‌ترین میزان خود در ۴ ماه اخیر رسید.بازارهای دیگر آسیایی پایدارتر بودند و شاخص ای‌مینی اس‌اندپی ۵۰۰ و گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه در خارج ژاپنِ ام‌اس‌سی‌آی، ۰.۴ درصد به ارزش خود افزودند.در شرایطی که سرمایه‌گذاران به شدت نگران بازگشت نوسانات به بازار هستند، بسیار محتاطانه اقدام می‌کنند.سهام هنگ سنگ هنگ کنگ 0.7 درصد و سهام شنزن شانگهای 0.8 درصد رشد داشت. ارزش یورو نیز 0.3 درصد رشد داشت. این هفته، هفته‌ای کوتاه‌تر برای بازارهای چین خواهد بود چراکه بازارهای سرزمین اصلی چین از ۱۵ تا ۲۱ فوریه و بازار هنگ‌کنگ از ۱۶ تا ۱۹ فوریه به علت سال نوی چینی تعطیل هستند. شاخص صنعتی داوجونز پس از سقوط در اوایل معاملات، در ادامه روند صعودی در پیش گرفت و در نهایت ۳۹.۲۵ واحد یا ۰.۱۶ درصد بالا تر بسته شد و به ۲۴۶۴۰.۴۵ واحد رسید. سایر شاخص‌های آمریکا هم در مقادیری بالاتر بسته شدند.

قیمت طلا به بالاترین رقم یک هفته گذشته رسید

به گزارش رویترز، قیمت طلا برای سومین روز متوالی به علت تضعیف ارزش دلار افزایش یافت و به بالاترین رقم یک هفته گذشته رسید.این درحالی است که سرمایه‌گذاران در انتظار انتشار آمار تورم هستند تا سرنخ‌هایی در مورد سرعت افزایش نرخ بهره امریکا در آینده بیابند. هر اونس طلا با 1.51 دلار افزایش 1331.06 دلار فروخته شد. طلا ساعات اولیه معاملات به 1336.86 دلار، بالاترین رقم از 6 فوریه رسید.شاخص دلار 0.1 درصد در برابر سبدی از ارزهای بین‌المللی کاهش یافت.کاهش ارزش دلار به طلا که با دلار قیمت‌گذاری می‌شود، کمک کرد و 2 درصد از کمترین قیمت یک ماه گذشته برابر با 1306.81 دلار که هفته گذشته ثبت شد، بالاتر رفت. بازار دیروز به دنبال گزارش نرخ تورم برای ماه ژانویه آمریکاست. تورم می‌تواند تقاضا برای دارایی‌های با امنیت نظیر طلا را افزایش دهد. با این حال، انتظارات برای افزایش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو به منظور مبارزه با تورم سبب می‌شود که از جذابیت این فلز گران بها کاسته شود.در عین حال، ذخایر گلدتراست، بزرگ‌ترین صندوق سرمایه‌گذاری طلا در جهان در روز سه‌شنبه 0.36 درصد افزایش یافت. این صندوق هفته گذشته بیشترین کاهش هفتگی از 30 جولای 2017 تاکنون را ثبت کرده بود.

نگرانی از تورم بالای آمریکا

بازارهای مالی آمریکا اخیرا به دلیل چیزی فراتر از اقتصاد یا کمبود سرمایه گذار دچار تنش شدند . این امر افزایش تورم بود. درآستانه انتشار آمار CPI یا شاخص قیمت مشتری ، سرمایه گذاران درانتظار بهبود بازارها و اقتصاد هستند. گزارش CPI مهمترین دلیل برای رشد تورم است که به معنی افزایش نرخ بهره های بانکی است.رشد تورم به معنی افزایش قیمت کالاها و نرخ وام های بانکی و درنهایت افزایش قیمت سهام ها در بازارها خواهد بود.به گزارش رویترز، نگرانی ها از افزایش نرخ تورم سبب شد تا شاخص اس اند پی 500 نسبت به بالاترین رقم های ثبت شده در 26 ژانویه، تا 10.2 درصد سقوط کند و میزان بازدهی اوراق قرضه خزانه داری امریکا به بالاترین رقم 4 سال گذشته برسد.اما سوال این است که صرف نظر از افزایش قیمت کالاها و خدمات، تورم دقیقا به چه معناست و چرا افزایش آن چنین تاثیر قوی ای بر بازارها دارد؟ نرخ تورم به چند شیوه و توسط نهادهای مختلف دولتی محاسبه می شود و تا زمانی که اقتصاد کشور به روند رو به رشد خود ادامه می دهد، یک موضوع مورد ملاحظه برای بازارها خواهد بود. آمارهای مربوط به نرخ تورم آمریکا در ماه ژانویه چهارشنبه منتشر می شود. هرچند افزایش نرخ تورم موجب پایین امدن قدرت خرید مصرف کنندگان می شود، اما میزان مشخصی از تورم در واقع در واکنش به تقویت اقتصاد یک کشور اتفاق می افتاد و تاثیر ان بر قدرت خرید مصرف کنندگان می تواند از طریق افزایش دستمزدها جبران شود.دولت آمریکا چندین دسته آمار از نرخ تورم را به صورت ماهیانه و سه ماهه منتشر می کند. اصلی ترین آمارهای شاخص قیمت ها در آمریکا، شاخص قیمت مصرف کننده (سی پی آی) و هزینه های مصرف شخصی (پی سی ای) هستند.فدرال رزرو آمریکا یکی از وظایفش حفظ ثبات قیمت ها و تحقق اشتغال حداکثری است، شاخص هزینه های مصرفی شخصی را که از سوی وزارت بازرگانی آمریکا منتشر می شود ملاک عمل قرار می دهد.گزارش ماهیانه دولت آمریکا که روز دوم فوریه منتشر شد نشان داد که میزان دستمزدها در این کشور بیشترین رشد سالانه در طی 8 سال و نیم اخیر را پشت سر گذاشته و این نشان می دهد که اقتصاد آمریکا در حال نزدیک شدن به نرخ اشتغال کامل است و بدین ترتیب نرخ تورم در آستانه افزایش قرار دارد.اگر اقتصاد آمریکا روند رو به رشد خود را ادامه دهد، نرخ تورم احتمالا افزایش بیشتریخ واهد یافت و به نرخ 2 درصدی هدف گذاری شده از سوی فدرال رزرو خواهد رسید. اما این نگرانی وجود دارد که قانون کاهش مالیات های ترامپ، که موجب کاهش مایات بر درآمد شرکت ها و اشخاص شده، موجب نزدیک شدن اقتصاد آمریکا به ظرفیت کامل خود شود و فدرال رزرو را ناگزیر سازد تا با سرعتی بیش از حد انتظار نرخ بهره را افزایش دهد.از سوی دیگر رشد مناسب اقتصادی، در کنار کسری بودجه دولت آمریکا و اقدام بانک های مرکزی جهان برای بالا بردن نرخ بهره موجب شده تا میزان بازدهی اوراق قرضه دولت آمریکا به شدت افزایش یابد و این سبب کاهش جذابیت سرمایه گذاری در بازار بورس شده است. ضمن اینکه بالا رفتن میزا بازدهی اوراق قرضه هزینه های استقراض را نیز برای شرکت های آمریکایی و خانوارها بالا برده که این می تواند موجب تضعیف رشد اقتصادی شود.به گفته تحلیلگر فوربز، این امکان وجود دارد که ارزش بازارسهام آمریکا ممکن است بر رشد اقتصادی سال 2018 تاثیر گذار باشد.هنوز به نظر می رسد بازارها به رشد کامل خود نرسیدند و آماده افزایش بیشتر درسال نوی میلادی هستند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار