کد خبر: ۵۷۴۱۲
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۱
کنفرانس امنیتی که هر ساله با هدف کاهش بحران های جهانی برگزار می شود!
تجارت آنلاین: درحالیکه جهان با بحران های مختلف از جنگ در سوریه و تنش های منطقه خاورمیانه و روسیه و اروپا روبروست سیاستمداران جهان در مونیخ درباره برنامه های خود برای حل بحران های امنیتی صحبت می کنند.

گروه بین الملل: درحالیکه جهان با بحران های مختلف از جنگ در سوریه و تنش های منطقه خاورمیانه و روسیه و اروپا روبروست سیاستمداران جهان در مونیخ درباره برنامه های خود برای حل بحران های امنیتی صحبت می کنند. پنجاه و چهارمین کنفرانس امنیتی مونیخ یکی از مهمترین همایش های جهان که طی آن موضوعات امنیتی منطقه ای و جهانی مورد بررسی قرار داده می شود، دیروز آغاز شد. در این کنفرانس سه روزه، در بین مهمانان این نشست سران بیش از 20 کشور دنیا، حدود 40 وزیر دفاع و امور خارجه از کشورهای مختلف و 52 مدیر شرکت های بزرگ حضور خواهند داشت.مدیران ارشد شرکتهای بزرگ جهان، اساتید دانشگاهی و نمایندگان نهادهای مدنی نیز در این کنفرانس شرکت خواهند کرد. در کنفرانس مذکور نشست های مختلفی تحت عناوین " وحدت امنیتی بین ناتو و اتحادیه اروپا " ، " امنیت هسته ای و کنترل سلاحها " ، " کشورهای بین روسیه و اروپا " و " تهدیدات بین المللی علیه نظام لیبرال " نیز ترتیب خواهد یافت. شرکت کنندگان در حاشیه نشست ها، مذاکرات دو جانبه ای انجام خواهند داد. علاوه بر موضوعات بین المللی، جنگ سوریه، پیمان ترانس آتلانتیک آینده اتحادیه اروپا، روابط روسیه و آمریکا با اتحادیه اروپا، مسائل موجود در خاورمیانه، اختلافات بین کشورهای خلیج فارس، امنیت سایبری و برنامه های هسته ای کره شمالی نیز مورد بحث و تبادل نظر قرار داده خواهد شد.

حضورنخبگان سیاسی جهان

از آمریکا «جیمز متیس» وزیر دفاع، «کریستجن نیلسن» وزیر امنیت داخلی و «هربرت ریموند مک‌مستر» مشاور امنیت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا و نیز «جو بایدن» معاون رئیس‌جمهور پیشین و «جان کری» وزیر خارجه پیشین این کشور در کنفرانس مونیخ شرکت خواهند کرد.«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه، «محمدجواد ظریف» وزیر خارجه ایران، «عادل الجبیر» وزیر خارجه عربستان، «بینالی ایلدیریم» نخست‌وزیر ترکیه، «ترزا می» نخست‌وزیر انگلستان و «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از دیگر شرکت‌کنندگان در این نشست خواهند بود. از اتحادیه اروپا هم «ژان کلود یونکر»‌ رئیس کمیسیون اروپا به آلمان می‌رود. کنفرانس امسال را «اورسولا فون‌درلین» و «فلورانس پارلی» وزرای دفاع آلمان و فرانسه افتتاح می‌کنند. به نمایندگی از دولت آلمان، «توماس دیمیتزیره» وزیر کشور و «زیگمار گابریل» وزیر خارجه این کشور در کنفرانس حضور دارند. هنوز مشخص نیست که «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان هم مانند پارسال در کنفرانس شرکت خواهد داشت یا خیر.برگزاری نشستی درباره بحران اوکراین در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ یکی از حدود هزار برنامه‌ دیدار جانبی شرکت‌کنندگان است که در دستور کار قرار دارد.همزمان با برگزاری کنفرانس امنیتی مونیخ، تدابیر امنیت گسترده‌ای بر شهر مونیخ حکمفرما می‌شود و چندین خیابان مسدود می‌شوند..در کنفرانس امنیتی مونیخ بیش از 500 سیاستمدار و کارشناس درباره بحران های جهانی بحث و مذاکره خواهند کرد. وزیر دفاع آلمان ظهر دیروز به وقت محلی این کنفرانس را افتتاح کرد. از مسائل مهم مطرح در کنفرانس امنیتی مونیخ امسال، آینده اروپا و روابط دو سوی آتلانتیک بعد از روی کار آمدن ترامپ و بحران های خاورمیانه از جمله ایران است. دولت آلمان به دلیل روند کند تشکیل دولت، امسال نمایندگان کمی به این کنفرانس می فرستد. گابریل در روز شنبه دومین روز کنفرانس را افتتاح خواهد کرد. در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ در روز جمعه برای اولین بار در یک سال گذشته وزرای امور خارجه آلمان، فرانسه و روسیه و اوکراین با هم دیدار کرده تا درباره بحران اوکراین مذاکراتی را انجام دهند.

کنفرانس تحت تدابیر امنیتی

کنفرانس امنیتی مونیخ مهمترین مجمع برای تبادل‌نظر درباره مسایل امنیتی در سطح جهان محسوب می‌شود و هر ساله سیاستمداران برای پیگیری مسایل موجود و یا آغاز پرداختن به مسئله‌ای جدید در این نشست شرکت می‌کنند. کنفرانس امنیتی مونیخ تحت تدابیر شدید امنیتی برگزار می شود.این مسئله تنها به دلیل نگرانی درباره حملات تروریستی نیست. حدود چهار هزار پلیس ایالت بایرن علاوه بر حملات تروریستی احتمالی خود را برای مقابله با اعتراضات خیابانی و هرج و مرج حاصل از آن آماده می کنند. حدود 20 اتحادیه در آلمان برای برگزاری اعتراضات هم زمان با برگزاری کنفرانس امنیتی مونیخ فراخوان داده اند. همچنین ترافیک هوایی مونیخ در آستانه برگزاری این کنفرانس مهم توسط پلیس ایالت بایرن محدود می شود. ارتش آلمان هم در نظارت بر حریم هوایی با پلیس همکاری می کند.وزارت دفاع آلمان در پاسخ به یک درخواست فراکسیون حزب چپ پارلمان آلمان اعلام کرد، ارتش آلمان هم با احتمالا 230 نیرو از آماده سازی و اجرای 54 کنفرانس امنیتی مونیخ حمایت می کند. البته قانون اساسی آلمان استفاده از ارتش در حفظ امنیت داخلی را پیش بینی نکرده، اما استثنائاتی وجود دارد که کنفرانس امنیتی مونیخ یکی از آن ها است.پلیس آلمان هم در تامین امنیت کنفرانس امنیتی مونیخ به ایالت بایرن کمک خواهد کرد.حزب چپ آلمان انتقاد شدیدی به هزینه بالایی که دولت آلمان برای برگزاری این کنفرانس و تامین امنیت ان کرده است وارد می کند. حزب چپ آلمان بر این باور است که بهتر است این پول برای دیدار فعالان ضد جنگ از سراسر دنیا هزینه می شد. این مسئله بیشتر ضرورت دارد اما دولت آلمان علاقه ای به هزینه کردن پول در این راستا ندارد."وولفگانگ ایشینگر"، رئیس کنفرانس امنیتی مونیخ هم در آستانه برگزاری این کنفرانس انتقاد شدیدی به موضع اتحادیه اروپا در قبال بحران های خاورمیانه و بخصوص سوریه وارد کرده است. به گفته وی اتحادیه اروپا در بحران سوریه شکست خورده است.

رویکرد نشست در سالهای 2017 و 2018

قوانین نظم جهانی لیبرال در سال گذشته میلادی به طور ویژه مورد توجه شرکت‌کنندگان بود. سیاست‌خارجی آمریکا در دوران ترامپ مانند امکان تقابل هسته‌ای این کشور با کره‌ شمالی، مسایل موجود میان ایران و عربستان و قراردادهای تسلیحاتی هم در دستور کار قرار داشت.امسال کنفرانس مونیخ هم نگاهی به مسایل امنیتی مهم جهانی خواهد داشت و هم اینکه اطلاعات و تجزیه‌و تحلیل‌هایی را در این زمینه فراهم می‌کند. علاوه بر این مورد گزارش‌هایی درباره تحولات منطقه در خاورمیانه، آفریقا و اروپای شرقی بررسی می‌شوند. گسترش تسلیحاتی در جهان و امنیت محیط‌زیستی و امنیت سایبری هم در برنامه قرار دارند.

پیشینه کنفرانس مونیخ

کنفرانس امنیتی مونیخ نخستین بار در سال 1963 آغاز به کار کرد و فردی به نام «اوالد هاینریش فون کلایست اشمنسین» این کنفرانس را بنیان نهاد وی تا سال 1997 ریاست کنفرانس را بر عهده داشت پس از او «هورست تلتشیک» تا سال 2008 این مقام بر عهده گرفت و از آن سال تاکنون هم ایشینگر مسئول برگزاری کنفرانس مونیخ است.به غیر از سال 1991 که سال جنگ خلیج‌فارس بود و سال 1997 که ریاست کنفرانس تعویض شد، همه ساله کنفرانس مونیخ برگزار می‌شود. سی و نهمین دوره برگزاری کنفرانس که در سال 2003 برگزار شد، به یادماندنی‌ترین دوره برگزاری این کنفرانس بود. در آن سال «یوشکا فیشر» وزیر خارجه وقت آلمان گفت: «من را ببخشید. من متقاعد نشده‌ام.» اشاره وی به تصمیم دولت وقت آمریکا برای حمله به عراق بود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار