کد خبر: ۵۷۴۶۵
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۵
امیدواری سهام داران به سبزپوشی بورس
در حالی بورس تهران امروز شاهد روند ملایم افزایش قیمت سهم‌ها بود که بانک‌ها شروع به انتشار گواهی سپرده ریالی مبتنی بر ارز کردند، این موضوع می‌تواند سرمایه‌گذاران بازار سرمایه را به سمت بازار پول هدایت کند.
قیمت سهام‌ در بازار سرمایه افزایش یافت
در حالی بورس تهران امروز شاهد روند ملایم افزایش قیمت سهم‌ها بود که بانک‌ها شروع به انتشار گواهی سپرده ریالی مبتنی بر ارز کردند، این موضوع می‌تواند سرمایه‌گذاران بازار سرمایه را به سمت بازار پول هدایت کند.
شاخص کل بازده نقدی و قیمتی بورس اوراق بهادار تهران امروز ۸۱ واحد رشد کرد و به رقم ۹۸ هزار و ۴۲۹ واحدی رسید. همچنین شاخص کل هم وزن با پنج واحد رشد عدد ۱۷ هزار و ۶۴۸ واحد را تجربه کرد.
شاخص آزاد شناور نیز با ۸۶ واحد افزایش رقم ۱۰۵ هزار و ۷۲۴ را تجربه کرد و شاخص بازار اول با ۱۰۴ واحد رشد به عدد ۶۹ هزار و ۹۵۹ رسید، اما شاخص بازار دوم با ۶۶ واحد کاهش رقم ۲۰۹ هزار و ۳۸۴ را تجربه کرد.
صنعتی و معدنی گل‌گهر، ملی صنایع مس ایران و ایران خودرو سه نمادی بودند که تلاش کردند دماسنج بازار روند صعودی را ادامه دهد، اما فولاد مبارکه اصفهان، بانک ملت و سرمایه‌ گذاری غدیر کفه مقابل را سنگین کردند و تلاش داشتند شاخص کل را به سمت پایین هدایت کنند.
امروز در گروه خودرو و ساخت قطعات غیر از چند نمادی که توانستند بیش از دو درصد رشد قیمت داشته باشند بیشتر سهم‌ها با کمتر از دو درصد افت قیمت مواجه شدند. در این گروه ۲۰۲ میلیون سهم به ارزش ۲۸ میلیارد تومان مورد داد و ستد قرار گرفت.
در گروه فلزات اساسی نیز بیشتر سهم‌ها نوسان قیمتی زیادی را تجربه نکردند. در این گروه سهامی ذوب آهن اصفهان ۴.۳۳ درصد رشد قیمت را تجربه کرد و زرین معدن آسیا شاهد رشد ۳.۴۴ درصدی نسبت به روز گذشته بود. در این گروه ۷۸ میلیون سهم به ارزش نزدیک به ۲۵ میلیارد تومان مورد داد و ستد قرار گرفت.
در گروه نفت، کوک و سوخت هسته‌ای نیز قیمت سهم‌ها چندان تغییری نداشت و اکثرا کمتر از یک درصد نوسان کرد، اما گروه ماشین آلات و دستگاه‌های برقی به جز در یک نماد شاهد افت یک دست قیمت سهم‌ها بود. همچنین در گروه قند و شکر بیشتر سهم‌ها شاهد ریزش قیمت بودند.
ارزش معاملات بورس تهران به رقم ۲۵۵ میلیارد تومان رسید که این رقم ناشی از دست به دست شدن بیش از یک میلیارد سهم و اوراق مالی بود.
آیفکس نیز با افت ۶.۲ واحدی همراه شد و به رقم ۱۱۰۱ رسید. ارزش معاملات فرابورس ایران رقم ۳۲۹ میلیارد تومان را تجربه کرد و حجم معاملات به عدد ۶۵۰ میلیون سهم و اوراق مالی دست یافت.
بالا و پایین شدن نرخ ارز در بازار سبب شده فرصت‌های سرمایه‌گذاری در ایران دچار گردش شود و این موضوع می‌تواند شرایط داد و ستد سهم‌ها در بازار سرمایه را نیز تغییر دهد.
امروز بانک‌ها شروع به انتشار گواهی سپرده ریالی با سود ۲۰ درصد کردند، این در حالی است که در ماه‌های گذشته با حرف و حدیث‌های فراوان سود سپرده های بانکی به صورت دستوری کاهش یافت.
استدلال مسئولان برای انتشار این اوراق ساماندهی بازار ارز بود، اما بسیاری معتقدند در واقع این بسته سبب می شود سپرده‌گذاران سرمایه خود را از حساب‌های ۱۵ درصدی به حساب‌های ۲۰ درصدی انتقال دهند. در عین حال این موضوع می‌تواند باعث سرازیر شدن منابع بازار سرمایه به سمت بازار پول شود. چرا که سرمایه‌گذاران ریسک‌گریز ترجیح می‌دهند به جای سرمایه‌گذاری در بازار راکد یا ملتهب سرمایه خود را در بازار های با سود بدون ریسک ۲۰ درصد بگذارند. از طرفی با انتشار گواهی سپرده ریالی سود اوراق خزانه نیز افزایش می‌یابد و قسمتی از سرمایه‌ها از بازار سهام به سمت بازار اوراق با درآمد ثابت می رود.


نام:
ایمیل:
* نظر: