کد خبر: ۵۷۴۶۷
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۲
رییس اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران عنوان کرد:
مصطفی قلی خسروی، رییس اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران اظهار کرد: طرح فروش مسکن متری در حالی از مدت ها قبل مطرح بود که اجرای آن در صورت تداوم می تواند در ایجاد ثبات و آرامش در بازار مسکن موثر واقع شود.
رفع دغدغه تامین مسکن مردم با رونق معاملات مسکن متری در بورس کالا

بورس کالای ایران به عنوان یکی از ارکان بازار سرمایه، طی چند سال اخیر در تکاپو برای طراحی و توسعه ابزارهای مالی همراستا با نیازهای اقتصادی برآمده که عرضه مسکن متری یکی از طرح های پیشنهادی بورس کالا بوده است. بر مبنای طرح ارایه شده از سوی بورس کالا، یک فرد می تواند متراژ مشخصی از مسکن را خریداری کرده و در زمان تحویل، مابه التفاوت کیفیت آن از جمله طبقه و نور را می پردازد که در همین زمینه رییس اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران این طرح را برای بازار مسکن، رفع بخشی از دغدغه مردم برای تامین مسکن برای فرزندان و جلوگیری از شکل گیری حباب قیمتی در این بازار طرحی مثبت ارزیابی کرد. 

به گزارش پایگاه خبری تجارت آنلاین به نقل از  پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا) و به نقل از مهر، مصطفی قلی خسروی، رییس اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران اظهار کرد: طرح فروش مسکن متری در حالی از مدت ها قبل مطرح بود که اجرای آن در صورت تداوم می تواند در ایجاد ثبات و آرامش در بازار مسکن موثر واقع شود.  

افزود: اجرای این طرح چندین بار به میان آمده اما در هر مرحله با بروز چالش هایی، مسئولان از اجرای آن صرفه نظر می کردند. این در حالی است که فروش متری مسکن طرح بسیار خوبی است که اگر به سرانجامی برسد، می تواند مشکلات موجود در بازار مسکن را مرتفع سازد. 

وی با بیان اینکه طرح فروش مسکن به صورت متری برای هر نوع پروژه ساختمانی اعم از آپارتمان ها و پروژه های انبوه مسکونی قابلیت اجرا دارد، گفت: در بورس فروش هر پروژه ای می تواند به خریداران مسکن تعریف شود و فرد برمبنای میزان سرمایه و مکان موردنظر خود جهت تهیه مسکن می تواند اقدام به خرید به صورت متری ملک نماید. 

رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران با بیان اینکه اجرای این طرح در قالب قراردادهای سلف و پیش‌خرید نقدی با قیمت معین خواهد بود، افزود: برای عرضه مسکن متری در بورس کالای ایران باید تمام زیرساخت های لازم فراهم شده و با اتحادیه املاک و دفترخانه ها هماهنگی لازم صورت گیرد تا شناسنامه پروژه های مورد نظر در دفترخانه ها ثبت شده و قدرالسهم آن به صورت دقیق مشخص شود.

خسروی با تاکید بر اینکه ثبت این معاملات می تواند در کلاه برداری های بازار مسکن بابت فروش یک واحد به چند خریدار موثر واقع شود، گفت: با کامل بودن اسناد و مدارک مالک و بررسی و ثبت شناسنامه یک ساختمان، از کلاه برداری و سوءاستفاده های احتمالی در پیش فروش به چند خریدار ممانعت به عمل می آید. زیرا دفاتر املاک محلی در این کلاه برداری ها نقشی ندارند و با ثبت دقیق این معاملات این مشکل نیز مرتفع می شود.

رییس اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران از لزوم ایجاد آمادگی در دفترخانه ها برای عرضه مسکن متری در بورس کالا سخن گفت و تاکید کرد: عرضه مسکن در بورس با توجه به اینکه عرضه و تقاضای واقعی در آن حاکم است، در کاهش نوسانات کاذب و شکل گیری حباب قیمتی در بازار مسکن موثر است. البته در این رابطه رعایت اصول حقوقی بسیار حائز اهمیت است و باید قراردادهای دو طرف برای آن تعریف شود.

وی اجرای این طرح به صورت مستمر را در رفع دغدغه تامین مسکن مردم مثبت ارزیابی کرد و گفت: چنانچه اجرای این طرح مستمر نباشد، اعتماد مردم سلب می شود؛ اما با ایجاد زیرساخت های لازم برای آن ضمن تامین مسکن مردم، سرمایه گذاری مطمئنی نیز شکل می گیرد؛ اما باید فرهنگ سازی لازم برای عرضه مسکن متری در بورس صورت گیرد.
نام:
ایمیل:
* نظر: