کد خبر: ۵۷۴۹۱
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۴
به همت انجمن مدیریت ایران؛ دومین کنفرانس ملی فرهنگ سازمانی با رویکرد اخلاق حرفه‌ای و دومین دوره جایزه مسئولیت اجتماعی مدیریت برگزار شد.
برگزاری دومین دوره جایزه مسئولیت اجتماعی مدیریت

دومین کنفرانس ملی فرهنگ سازمانی با رویکرد اخلاق حرفه‌ای و مراسم اعطای دومین جایزه مسئولیت اجتماعی مدیریت در تاریخ 24 و 25 بهمن ماه 1396، در دانشگاه خاتم برگزار شد. 

در این مراسم آقایان دکتر علی‌اکبر صالحی، معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی ایران، مهندس محمدرضا نعمت‌زاده وزیر اسبق صنعت، معدن و تجارت و مشاور ارشد صنعتی وزیر نفت، دکتر مجید قاسمی رییس انجمن مدیریت ایران و رییس شورای سیاست‌گذاری کنفرانس، استادان، دانشجویان، پژوهشگران و تحلیلگران حضور یافتند و استادان برجسته پیرامون مسئولیت‌های اجتماعی و تجارب برتر در این حوزه، فرهنگ سازمانی و اخلاق حرفه‌ای، نگرش دانشی، منشور اخلاقی، چالش‌های اخلاقی در فناوری و... به سخنرانی پرداختند.
دکتر صالحی معاون رییس جمهور: موظفیم در چارچوب مقررات، به خواسته‌های مردم عمل کنیم
در این کنفرانس دکتر صالحی معاون رییس‌جمهور، در خصوص فرهنگ سازمانی با رویکرد اخلاقی اظهار داشت: اخلاق امری بدیهی است که باید در همه‌ی امور من جمله در خانواده و در زندگی فردی جاری باشد. البته علی‌رغم بدیهی بودن ما بایستی در این خصوص مطالعات علمی داشته باشیم.
وی با اشاره به آیات مرتبط قرآن کریم و ذکر نکات مرتبط پیرامون فرهنگ سازمانی، افزود: ما گاهی بین ساختار و رفتار در فرهنگ سازمانی تفکیک قائل نمی‌شویم. ما برای اصلاح فوراً روی ساختار تمرکز می‌کنیم، اما رفتار هم بسیار اهمیت دارد و بسیاری از معضلات ما ریشه در رفتار سازمانی دارد. مدیریت باید بر دل‌ها باشد و در یک مجموعه ضمن اینکه اعضا باید به طور حرفه‌ای فعالیت کنند، با پذیرش قلبی نسبت به مدیریت خود، موفق‌تر عمل خواهند کرد.
دکتر صالحی در خصوص ابعاد مختلف اخلاق ادامه داد: اگر ما اخلاق را به طور کامل درک کنیم، وحدانیت را نیز در آن می‌یابیم. امر به معروف و نهی از منکر نیز جزو اخلاقیات است. پیامبر می‌فرمایند «رحمت خدا بر کسی باد که اگر کاری به او واگذار شد، به نحو احسنت انجام دهد.» یعنی ما باید مسئولیتی که بر عهده گرفته‌ایم به نحو احسن انجام دهیم و اگر از عهده‌ی کاری بر نمی‌آییم، اخلاق حکم می‌کند که انجام آن را بر عهده نگیریم. ما باید در اخلاق شجاعت داشته باشیم، زیرا صداقت نتیجه‌ی شجاعت است. بهتر است ما در مدیریتمان شجاعت داشته باشیم.
وی در پایان به اهمیت هدفگذاری در فرهنگ سازمانی اشاره کرد: هدف از توجه و تلاش در این حوزه، آن است که ما با ارائه‌ی خدمت هم‌نوع خودمان را راضی و خشنود کنیم و موظفیم در چارچوب مقررات، به خواسته‌های مردم عمل کنیم چرا که عبادت به جز خدمت خلق نیست.
مهندس نعمت‌زاده وزیر اسبق صنعت، معدن و تجارت: اولین اصل اخلاق‌مداری در کسب و کار، شناخت و آگاهی نسبت به آن است.
مهندس نعمت‌زاده وزیر اسبق صنعت، معدن و تجارت و مشاور ارشد صنعتی وزیر نفت، پیرامون اهمیت اخلاق حرفه‌‌ای کسب و کار اظهار داشت: پیامبر اکرم(ص) فرموده‌اند «من برای تکمیل مکارم اخلاق مبعوث شده‌ام» و این نشان از جایگاه ارزشمند اخلاق در آموزه‌های فرهنگی ما دارد. اخلاق به معنای عام در صداقت، امانت، خیرخواهی، احترام به دیگران، خوش‌رویی و خوش‌کرداری و ... دیده می‌شود.
وی در ادامه به جنبه‌های اخلاق در کسب و کار اشاره کرد و افزود: اولین اصل اخلاق‌مداری در کسب و کار، شناخت و آگاهی نسبت به کسب و کار است. همچنین رعایت قوانین و مقررات و استانداردها، رعایت شئونات، عرفیات و انصاف، دیگر اصول اخلاق حرفه‌ای هستند. در کسب و کار، بزرگترین سرمایه اعتماد است. وقتی عملکرد شفاف و روشن باشد، اعتماد شکل می‌گیرد؛ شفافیت در زمان، در قیمت‌ها، معرفی کالا و... . توجه به حقوق ذی‌نفعان، پایبندی به تعهدات، دقت و صحت در حساب و کتاب، مهم است. مسئولیت‌پذیری روشن است ولی بسیار سخت است، یعنی اگر مسئولیتی قبول کردیم باید مسئول بمانیم. در بحث رقابت‌پذیری و رقابت‌مندی سالم می‌توان برد-برد عمل کرد و رقابت سالم داشت.
وی در پایان به مواردی پرداخت که برای رعایت اخلاق حرفه‌ای باید از آن‌ها پرهیز شود که عبارتند از: پرهیز از تخریب رقبا، پرهیز از اضرار دیگران، عدم خیانت به حقوق دیگران، عدم تبعیض، پرهیز از سوء استفاده از فرصت‌ها، پرهیز از گران‌فروشی و کم‌فروشی، پرهیز جدی از هرگونه خلاف‌گویی و...
دکتر مجید قاسمی رییس انجمن مدیریت ایران: تعهد به مسئولیت اجتماعی در حوزه ملی و بین‌المللی می‌تواند در جذب سرمایه‌گذاری‌های بنیادی مؤثر باشد.
در نخستین روز از کنفرانس با رویکرد مسئولیت اجتماعی، دکتر مجید قاسمی، پیرامون تعهد به مسئولیت اجتماعی مدیریت گفت: سازمانی که دارای فرهنگ یکپارچه، مبتنی بر ارزش‌های والای اخلاقی مانند همبستگی، یکدلی، تعهد، مشارکت، اجتناب از زیاده‌طلبی و... باشد، روحیه پاسخگویی و حفظ منافع ملی و صیانت حقوق دیگران را خواهد داشت، در چنین سازمانی فرهنگ سازمانی زیربنای انجام مسئولیت‌های اجتماعی است.
وی با تعریف مسئولیت اجتماعی در حوزه‌‌ی شرکتی، منطقه‌ای و جهانی افزود: سازمان‌ها جزیی از محیط جامعه هستند و باید خود را مسئول بدانند که در مقابل منابعی که از جامعه دریافت می‌کنند، منافعی را به جامعه منتقل نمایند. توجه به مسئولیت‌های قانونی و اقتصادی از طریق رعایت اصول اخلاقی و پایبندی به قوانین و مقررات، می‌تواند موجب ارتقای مزیت رقابتی و حداکثر کردن ارزش، بهبود کیفیت، رفاه و خشنودی آحاد جامعه شود.
وی با تبیین مسئولیت اجتماعی مدیریت، ادامه داد: تعهد به مسئولیت اجتماعی در حوزه ملی و بین‌المللی می‌تواند در جذب سرمایه‌گذاری‌های بنیادی مؤثر باشد و زمینه‌های رشد و توسعه ملی و پیشرفت اجتماعی را فراهم سازد.
وی همچنین به برخی از ابعاد مسئولیت اجتماعی مدیریت، از قبیل شفافیت در رهبری و فرآیند های سازمانی، مسئولیت حفظ و ارتقای سلامت اداری، مسئولیت در قبال سلامت محصولات، مسئولیت در مقابل پاسخگویی، سرمایه‌گذاری اجتماعی مسئولانه و... پرداخت و تصریح کرد: مهم‌ترین بخش مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها این است که اهداف و استراتژی‌های خود را بر اساس همزیستی سازنده با جامعه و پیشرفت دو جانبه بنا کنند.
در ادامه کنفرانس در روز 24 بهمن، به تجارب بانک پاسارگاد در مسئولیت اجتماعی، به عنوان نخستین سازمانی که گزارش عملکرد خود را در حوزه‌ی مسئولیت‌های اجتماعی، به صورت مکتوب منتشر می‌کند و همچنین معرفی مدل جایزه مسئولیت اجتماعی مدیریت پرداخته شد؛ مدل مفهومی مسئولیت‌های اجتماعی بانک پاسارگاد، در هرمی با 4سطح تبیین شده که از سطوح پایین به بالا عبارتند از: سطح یک-مسئولیت‌های اقتصادی(ارائه‌ی خدمات بانکی مورد نیاز مردم و ایجاد منافع منصفانه، متقابل و سودآور، مسئولیت‌پذیری در برابر پیامدهای اقتصادی)، سطح دو-مسئولیت‌های قانونی(رعایت قوانین و پرهیز از ایجاد هزینه‌‌های اجتماعی و...)، سطح سه-مسئولیت اخلاقی( التزام به رعایت ارزش‌ها و فرهنگ سازمانی، پایبندی به اصول اخلاقی و...)، سطح چهار-مسئولیت انسانی(فعالیت‌های انسان‌دوستانه، اعطای کمک مالی و معنوی عام‌المنفعه، مشارکت در آگاهی‌رسانی و آموزش و...)
در دومین روز از کنفرانس ملی فرهنگ سازمانی با رویکرد اخلاق حرفه‌ای، در 25 بهمن‌ماه، دکتر مجید قاسمی، رییس انجمن مدیریت ایران، با اشاره به مرزبندی‌های اخلاق، اخلاقیات و قوانین گفت: اخلاق به حوزه‌های اخلاق حرفه‌ای، اجتماعی، شخصی و هنجاری قابل‌ بخش‌بندی است که اخلاق در اقتصاد حرفه‌ای، موضوعی است که بسيار مغفول مانده است. به ظاهر اقتصاد، علمی است که به اخلاق کاری ندارد و در هر صورت بدون اخلاق هم قادر است موفق باشد؛ اما اقتصاددانان و دست‌اندرکاران حرفه‌ی اقتصاد، از جنبه‌های مختلف بر زندگی آحاد مردم اثر می‌گذارند. سياست‌های اقتصادی به ندرت به نفع آحاد مردم در تمام نسل‌های بشر است. در بيشتر موارد، اصلاحات به نفع يک گروه و به ضرر گروه ديگر تمام می‌شود.
وی در خصوص ارزشگذاری بر اخلاق حرفه‌ای افزود: رعايت اخلاق حرفه‌ای، هزينه‌ی فرصت دارد، ولی هزينه‌های اجتماعی برخاسته از ناديده گرفتن اين اخلاق هم در نفس خود قابل ملاحظه است. در نگاه نوع دوستی در مقابل نگاه خودبینی، اصل بر اين است که منافع ديگران هم مد نظر قرار بگيرد. اسـتفاده از چارچوب‌های اخلاقی در سياست‌گذاری‌های اقتصادی بر اين باور تکيه دارد که رعايت اخلاق حرفه‌ای عامل تحقق برخی از منافع جمعی می‌شود که در نهايت با اثرگذاری مثبت بر سرمايه‌ی اجتماعی، عاملی در گسترش توسعه‌ی درازمدت می‌گردد و رضايت جمعی را افزايش می‌دهد.
وی با ارائه‌ی مثال‌هایی در حوزه ارتباط هویتی اخلاق حرفه‌ای، به ضرورت توليد شاخص شدت رعايت اخلاق حرفه‌ای را در اقتصاد اشاره کرد و گفت: برای ساخت این شاخص، لازم است شاخصه‌هايی را رديابی کرد. وی با تبیین شاخصه‌ها و شاخص ترکیبی، ادامه داد: ساخت شاخص های رعايت اخلاق حرفه ای در علم اقتصاد و رفتارهای اقتصادی بايد ترويج داده شود. شناخت شاخصه ها بايد به عنوان يک مبحث جدی مورد بحث و نقد متخصصان قرار بگيرد. اندازه‌گيری شاخصه‌ها بايد با استفاده از اطلاعات و آمار و کاربرد دانش انجام شود. محدوده‌های برازنده در هر مورد بايد با نقد و بررسی کارشناسی رديابی شود.
در ادامه دکتر ناصر میرسپاسی، به ضرورت ارتقای مسئولیت اجتماعی و اخلاق حرفه‌ای پرداخت. دکتر محمدرضا حمیدی‌زاده، نگرش دانشی زیربنای توسعه فرهنگ و اخلاق را تبیین کرد و پس از آن دکتر نسرین جزنی به تشریح منشور اخلاقی و نحوه‌ی تدوین آن پرداخت. دکتر غلامرضا خاکی رفتار اخلاقی فتوت‌مدار سازمانی را تشریح کرد و دکتر احمد طباطبایی، پیرامون فرهنگ انگیخته و اخلاق حرفه‌ای در راینوری ایرانی به بحث و بررسی پرداخت. در ادامه دکتر منوچهر منطقی، در خصوص مدل مفهومی فرهنگ سازمانی با رویکرد اخلاق در صنایع با فناوری پیشرفته، دکتر جواد فقیهی‌پور پیرامون کدهای اخلاقی و رفتاری کارکنان، دکتر ایرج سلطانی در خصوص نقش اخلاق حرفه‌ای در تقویت اشتیاق شغلی کارکنان و دکتر پرویز زارعی پیرامون فرهنگ و مدیریت صداقت و اعتماد به ایراد سخن پرداختند. آقایان دکتر خشایار خازن و دکتر علاءالدین رفیع‌زاده، چالش‌های اخلاق در فناوری همگرا و وضعیت اخلاق حرفه‌ای در مدیریت دولتی (با تأکید بر سیاست‌های کلی نظام اداری) را بررسی کردند.
در پایان جایزه مسئولیت اجتماعی به بنگاه‌های اقتصادی، سازمان‌های مردم نهاد و اعضای حقیقی برگزیده به شرح ذیل اعطا گردید؛ در حوزه‌ی بنگاه‌های اقتصادی، از هلدینگ توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه(میدکو)، شرکت هلدینگ نسیم سلامت پاسارگاد، شرکت گسترش انرژی پاسارگاد، کانون‌ نهادهای سرمایه‌گذاری ایران، شرکت مخابرات و شرکت فناپ تقدیر شد. همچنین به خانم دکتر گیتی آزادی و آقای احسان عباسی، آقای دکتر سید محمد پورحسینی و مؤسسه مهرگان، نامه سپاس مسئولیت اجتماعی مدیریت تعلق گرفت.
بیانیه دومین کنفرانس ملی فرهنگ سازمانی با رویکرد اخلاق حرفه‌ای توسط خانم دکتر آذر صائمیان دبیر کنفرانس، به شرح زیر قرائت گردید:
«خداوند رحمان و حکیم را حمد و سپاس که توفیق نصیبمان کرد تا با الهام گرفتن از ارزش‌های متعالی اسلامی- ایرانی برای برگزاری"دومین کنفرانس ملی فرهنگ سازمانی با رویکرد اخلاق حرفه‌ای"، همت گماریم. بسیار خرسندیم که پس از گذشت یک سال از اجرای موفقیت‌آمیز اولین کنفرانس، اعلام نماییم که انجمن مدیریت ایران در سال 1396 موفق شده است. نسبت به برنامه‌ریزی و اجرای بندهای بیانیه اولین کنفرانس به گونه‌ای اقدام نماید که 8بند از بیانیه مزبور محقق شود. اجرای این بندها با تقویت نقش مرجعیت علمی انجمن مدیریت ایران به عنوان نهادی پیشرو و برتر در حوزه مدیریت جز با همکاری و مساعدت مجدانه استادان، محققان، صاحب نظران و مدیران عضو و یا همکار انجمن میسر نمی‌گردید.
در دومین کنفرانس ملی (سال 1396) مهم‌ترین هدف‌های کنفرانس " توسعه و ترویج فرهنگ سازمانی در نظام فکری، فردی، سازمانی واجتماعی"،"دستیابی به ارزش ها و الگوهای مناسب رفتار حرفه‌ای در توسعه پایدار" و " ارائه‌ی آخرین دست‌آوردهای علمی و کاربردی در فرهنگ سازمانی" با رویکرد اخلاق حرفه ای تعیین شده است.
رخدادها و دست‌آوردهای مهم دومین کنفرانس به شرح زیر است:
1. سخنرانی جناب آقای مهندس محمدرضا نعمت زاده وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت و چهره ماندگار صنعت کسب و کار کشور
2. سخنرانی جناب آقای دکتر مجید قاسمی ریاست شورای سیاست‌گذاری کنفرانس ملی فرهنگ سازمانی و جایزه مسئولیت اجتماعی مدیریت با موضوع اخلاق حرفه ای در علم اقتصاد
3. سخنرانی اختتامیه جناب آقای دکتر علی اکبر صالحی، معاونت محترم رییس جمهور و ریاست سازمان انرژی اتمی ایران
4. دریافت مقالات علمی از دانشجویان تحصیلات تکمیلی، پژوهشگران و محققان و ارائه‌ی 19 سخنرانی توسط استادان و مدیران برجسته و مقاله دهندگان برتر در کنفرانس.
5. رونمایی از 7کتاب که با حمایت علمی و مالی انجمن مدیریت ایران منتشر شده است. عناوین کتاب ها به شرح زیر است:
« اخلاق حرفه ای- مفاهیم ، تعاریف و کاربردها»
« مسئولیت اجتماعی شرکت ها»
« رویکردی تحلیلی بر بهزیستی کارکنان »
« مدیریت نشاط سازمانی»
« راهبردهای شناخت و هدایت شکوفایی و مرگ کسب و کارها»
« اقتصاد مدیریت، توانمندی و هوش رقابتی»
« اخلاق سازمانی»
6. دریافت مجوز انتشار" مجله مسئولیت شرکت‌ها"، تو سط سرکار خانم دکتر جزنی عضو هیأت علمی کنفرانس
7. برگزاری دومین دوره جایزه مسئولیت اجتماعی مدیریت با حضور سازمان‌های موفق و معتبر در برنامه‌ریزی، اجرا و توسعه مبانی و مفاهیم علمی و کاربردی مسئولیت اجتماعی مدیریت.
با توجه به دست‌آوردهای علمی این کنفرانس، بیانیه حاضر مشتمل بر 12 باور و رویکرد به شرح زیر اعلام و اجرای مفاد کامل آن که زمینه‌ساز ارتقاء و اعتلای مبانی اخلاق حرفه‌ای در سازمان‌هاست را خواستاریم.
1. توسعه پایدار با حضور همه جانبه و موثر فعالان فرهنگی، علمی، اقتصادی و کلیه ذی‌نفعان چون مالکان، سرمایه‌گذاران، کارفرمایان، انجمن‌ها، اتحادیه‌ها، اصناف و مصرف‌کنندگان میسر و محقق خواهد شد. بدون تردید، حلقه‌های واسط طراحی، تولید، حمایت، بهبود کیفیت، صداقت، شفافیت و... ریشه در اخلاق دارد که تدوین، ترویج و توسعه نظام‌های لازم برای پایبندی به اصول اخلاق حرفه‌ای می‌تواند به تحقق هدف‌های توسعه پایدار منجر شود.
2. انسان محور توسعه است و تعهد و پایبندی به اصول اخلاق حرفه‌ای، ضمن ارتقاء سطح و کیفیت ارائه خدمات، زمینه‌ساز نشاط اجتماعی و رشد سرمایه اجتماعی در محیط‌های کاری خواهد شد. از آنجا که هر تحول و تغییر رو به رشدی نیازمند مشارکت آحاد جامعه است، ضرورت دارد رهبران، مدیران وکارشناسان در حرکتی ملی و فراگیر برای تقویت مبانی اخلاقی و ارزشی و همچنین ارتقاء حس تعهد و مسئولیت‌پذیری در تک تک افراد جامعه و تعمیق و انتقال آن به نسل‌های آینده، توجه به اصول بنیادین اخلاق حرفه‌ای را سر لوحه تدوین سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌های کلان فعالیت‌ها قراردهند و بر پایبندی به این اصول تأکید داشته باشند.
3. تحقق جایگاه واقعی احترام به منزلت اصیل انسان، نیازمند بینش و اراده افراد برای تغییر و تحول و تلاش مستمر و به کارگیری تمامی ظرفیت‌های علمی و عملی در سطوح مختلف ملی و بین‌المللی است. با توجه به اهمیت اشاعه مبانی علمی و کاربردی اخلاق حرفه‌ای در کلیه مجامع علمی، حرفه‌ای و بنگاه‌های کشور، ضروری است، "درس‌های دانشگاهی با موضوع اخلاق حرفه‌ای" در کلیه رشته‌های دانشگاهی اجرا شود. از سوی دیگر وزارت آموزش و پرورش می‌تواند با پرداختن به موضوع اخلاق حرفه‌ای در کتاب‌های درسی زمینه‌های لازم برای فرهنگ‌سازی و توجه آینده‌سازان به این موضوع مهم را فراهم سازد. انجمن مدیریت ایران آمادگی دارد با مشارکت و همکاری اندیشمندان و صاحب‌نظران فرهیخته برنامه راهبردی این تغییر وتحول را تدوین و ارائه نماید.
4. به منظور تحقق هدف‌های عالیه کنفرانس، شایسته است کارگروه‌های تخصصی با حضور صاحبنظران و نمایندگان انجمن‌های علمی و صنفی تشکیل شود تا نسبت به تدوین " نظام اخلاق حرفه‌ای" اقدام نمایند و با ارزیابی نتایج و ارتقاء معیارهای مرتبط، در آینده نیز روند بهبود را تداوم بخشند.
5. با توجه به نقش مرجعیت علمی انجمن مدیریت ایران در کشور با کسب رتبه ممتاز به مدت 12 سال از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و رتبه برتر انجمن‌های علمی در حوزه علوم انسانی به انتخاب جشنواره بین‌المللی فارابی در دی‌ماه 1396 و جایگاه ویژه دانشگاه خاتم در سطوح عالی تحصیلات تکمیلی و نقش و منشور والای آن در ارتقاء فرهنگ سازمانی در سطح ملی، در کنار این دانشگاه و با هم اعلام آمادگی می‌کنیم تا نسبت به اجرای دست‌آوردهای علمی این رخ داد ملی در سازمان‌ها اقدام شایسته به عمل آوریم و تلاش نماییم تا اصول اخلاق حرفه‌ای در سازمان‌ها و فضای کسب و کار کشور جاری و این گفتمان، حاکم بر تعاملات فرهنگی و اقتصادی در سطح ملی و بین‌المللی شود.
6. با توجه به ضرورت و فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی منسجم از روند ارتقاء و توسعه اخلاق حرفه‌ای، انجمن مدیریت ایران با استفاده از امکانات مختلف نسبت به راه‌اندازی پایگاه اطلاع‌رسانی منسجم برای این موضوع اقدام خواهد نمود، تا ضمن ارائه آخرین دست‌آوردهای علمی و عملی این حوزه، زمینه‌های تعامل و تعاطی بیشتر دیدگاه‌های علاقمندان فراهم شود. برگزارکنندگان کنفرانس از رسانه‌های جمعی و مجازی به ویژه سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و ... در خواست توجه و مشارکت جدی آنها در این حوزه را دارند.
7. بنا به ضرورت و اهمیت واکاوی و تبیین علمی اخلاق حرفه‌ای در مدیریت، بر آن هستیم، با کمک اعضای توانمند انجمن مدیریت ایران و مشارکت اعضای هیات علمی مراکز آموزش عالی "ساختار تخصصیممیزی اخلاق حرفه‌ای مدیریت"را طراحی و نسبت به توسعه و ترفیع ارزش‌ها و اصول اخلاق حرفه‌ای مبتنی بر شایستگی‌ها و صلاحیت‌های حرفه‌ای برای سنجش توانمندی‌های مدیران اهتمام و روند اجرای ممیزی اخلاق حرفه‌ای را در آیین‌نامه‌ها و مقررات اجرایی تسهیل نماییم.
8. انجمن مدیریت ایران اعلام آمادگی می‌نماید تا برای نشر و ترویج آثار اندیشمندان و صاحب‌نظران در حوزه‌های فرهنگ سازمانی، مسئولیت اجتماعی و اخلاق حرفه ای از تمام ظرفیت‌های علمی و مالی خود بهره گیرد و گام‌های جدی در نهادینه‌سازی این حوزه‌ها بردارد.
9. انجمن مدیریت ایران با راه‌اندازی "مرکز تأیید اعتبار مدیران"خود را متعهد می‌داند و تلاش خواهد کرد تا نسبت به شناسایی ظرفیت‌های علمی، حرفه‌ای و اخلاقی مدیران و کارشناسان و ایجاد زمینه‌های لازم برای به کارگیری استعدادها و توانمندی‌های آنان، زمینه رشد استعدادهای فردی آنان و توسعه سازمانی را مهیا نماید.
10. خود را متعهد می‌دانیم از آموزه‌های دینی و ملی و همچنین نتایج و دست‌آوردهای علمی بین المللی در این حوزه بهره گیریم و زمینه‌های اعتلای اخلاق حرفه ای را در سازمان‌ها در سطح بین المللی بهبود و ارتقاء بخشیم. به همین منظور تشکیل "کار گروه مشترک پژوهشی" از کارشناسان انجمن مدیریت ایران و مراکز فرهنگی و دینی کشور می‌تواند زمینه‌های جمع‌آوری، تبیین و ارائه راهکارهای مبتنی بر آموزه های دینی و ملی را فراهم آورد.
11. با توجه به اینکه توجه به مسئولیت اجتماعی یکی از نتایج و دست‌آوردهای اجرای اصول اخلاق حرفه‌ای در بنگاه‌های اقتصادی و صنوف مختلف می‌باشد و از سوی دیگر توسعه فعالیت‌های مربوط به مسئولیت اجتماعی خود می‌تواند در فراگیرشدن و اجرای هرچه مطلوب‌تر اخلاق حرفه‌ای در جامعه نقش موثری داشته باشد، برگزارکنندگان کنفرانس، توجه بنگاه‌های اقتصادی را به اجرای برنامه‌های مسئولیت اجتماعی معطوف می‌دارند و انجمن مدیریت ایران نیز آمادگی خود را برای همکاری و ارائه راهکارهای اجرایی در این حوزه به سازمان ها و بنگاه‌های اقتصادی اعلام می‌نماید.
12. دبیرخانه دائمی کنفرانس "فرهنگ سازمانی" و "جایزه مسئولیت اجتماعی" تلاش دارد تا به منظور ایجاد یکپارچگی و انسجام بین محققان و اندیشمندان و توسعه همکاری‌های علمی در سطح ملی و بین‌المللی نسبت به تولید و انتشار مبانی و ارزش‌های علمی و کاربردی فرهنگ سازمانی و مسئولیت اجتماعی اقدامات جدی به عمل آورد. حاصل این تلاش برای اولین سال کمک به انتشار 7مجلد کتاب و گردآوری بیش از یکصد مقاله علمی در این زمینه بوده‌است. در مسیر توسعه مبانی علمی این حوزه، مشارکت و همکاری محققان، صاحب نظران و مدیران ارزشمند و اعضای فرهیخته انجمن مدیریت ایران شایسته تقدیر اعلام می‌گردد.»

نام:
ایمیل:
* نظر: