کد خبر: ۵۷۵۰۱
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۰
عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفتگو با «تجارت آنلاین»‌ اعلام کرد؛
تجارت آنلاین: عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در جلسه علنی مجلس تنخواه ۵۰۰۰ میلیارد تومانی برای شرکت ملی گاز برای اتمام پروژه‌های گازرسانی به روستاها به تصویب رسید.

گروه انرژی – مجتبی آزادیان: حسن بهرام‌نیا عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم نهاوند در خانه ملت در گفتگو با «تجارت» در خصوص مصوبات روز شنبه مجلس شورای اسلامی به ویژه در حوزه انرژی اظهار داشت: در جلسه علنی مجلس تنخواه ۵۰۰۰ میلیارد تومانی برای شرکت ملی گاز برای اتمام پروژه‌های گازرسانی به روستاها به تصویب رسید همچنین سقف منابع حاصل از ارزش صادرات نفت، میعانات گازی و خالص صادرات گاز، معادل 959 هزار و 314 میلیارد و 403 میلیون ریال تعیین شد؛ و همچنین شرکت ملی گاز مکلف به احداث خط فشار قوی در استان‌های شرقی و جنوب شرقی کشور شد.

وی در خصوص تنخواه 5 هزار میلیارد تومانی گفت: این موصوبه هم بیشتر مربوط به گازرسانی به روستاها و نیز خط فشار قوی و بیشتر برای استان‌های جنوب شرق کشور به تصویب رسید، یعنی استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و ... . بط.ریگه امکان تسریع در گازرسانی به این روستاهای محروم فراهم شود.

بهرام نیا در ادامه اظهار داشت: در این زمینه شرکت ملی گاز باید با شرکت ملی نفت به توافق برسند و منابع آن باید از این طریق به توافق برسند و شرکت ملی نفت مجاز به پرداخت این مبلغ است. در واقع اکثر استان‌های کشور به جز جنوب شرق کشور سه خط فشار قوی گاز دارند. درحقیقت در بند الحاقی یک به تبصره یک لایحه بودجه باید به شرق کشور به ویژه سیستان و بلوچستان که از استان‌های محروم است، اجازه داده میشود براساس مکانیزم بند «ق»، خط فشار قوی گاز داشته باشند.

نمایندگان مجلس در جلسه علنی بعدازظهر دیروز شنبه و در جریان بررسی بخش‌های هزینه‌ای لایحه بودجه بند الحاقی به تبصره یک این لایحه را به تصویب رساندند که براساس آن شرکت ملی نفت ایران مجاز است با توافق با شرکت ملی گاز، در اجرای ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور به منظور تسریع گازرسانی به روستاها و اتمام پروژه‌های نیمه تمام روستاها تا مبلغ ۵۰ هزار میلیارد ریال در قالب تنخواه به شرکت ملی گاز ایران پرداخت کند.

به موجب این مصوبه تسویه تنخواه مزبور از محل جایگزینی گاز یا سایر فرآورده‌های نفتی مطابق سازوکار مذکور در ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید تا پایان سال انجام خواهد شد.

*سقف درآمد حاصل از صادرات نفت و گاز در سال 97 افزایش یافت

همچنین نمایندگان در نشست علنی مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی جزئیات لایحه بودجه سال 97 کل کشور، بند (ب) و (ج) تبصره یک ماده واحده لایحه مذکور را اصلاح کردند.

بر اساس این بند، سقف منابع حاصل از ارزش صادرات نفت، میعانات گازی و خالص صادرات گاز، معادل 959 هزار و 314 میلیارد و 403 میلیون ریال و منابع مربوط به 3 درصد صادرات نفت خام و میعانات گازی برای استان‌ها و شهرستان‌های نفت‌خیز، گازخیز و کمتر توسعه‌یافته طبق جزء سوم ماده 26 قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی کشور 50 هزار و 800 میلیارد ریال تعیین می‌شود.

*تکلیف شرکت ملی گاز به احداث خط فشار قوی در استان‌های شرقی و جنوب شرقی کشور

همچنین به پیشنهاد کمیسیون اقتصادی مجلس بند الحاقی یک به تبصره ۱ به شرح زیر الحاق شد:

به منظور تداوم گازرسانی به شهرها و روستاهای استانهای سیستان و بلوچستان، هرمزگان، جنوب کرمان و خراسان جنوبی، شرکت ملی گاز ایران مکلف است در قالب قراردادهای بند ق تبصره ۲ قانون بودجه سال ۹۳ مصوب ۶/ ۱۲/ ۹۲ و ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور مصوب ۱/ ۲ /۹۳ اقدام لازم را به عمل آورد.

*تعیین سهم صندوق توسعه از منابع نفتی در سال آینده

نمایندگان مجلس همچنین در جریان بررسی بخش‌های هزینه‌ای لایحه بودجه سال ۹۷ بند الف تبصره یک این لایحه را به تصویب رساندند که براساس آن سهم صندوق توسعه ملی از منابع حاصل از صادرات نفت، میعانات گازی و خالص صادرات گاز، سی و دو درصد (۳۲%) تعیین می‌شود.

نام:
ایمیل:
* نظر: