کد خبر: ۵۷۵۳۶
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۶
رقابت بازار پول با بازار سرمایه به سقوط شاخص کل منجر شد
کارشناسان بورسی معتقدند سپرده‌گذارانی که سود ۱۵ درصدی نصیب‌شان می‌شد، تحریک شدند تا پول خود را از حساب‌هایی با سود ۱۵ درصد به حساب‌هایی با سود ۲۰ درصد انتقال دهند و عملا احتمال اینکه سرمایه‌ای تازه از بازار ملتهب ارز وارد بازار پول شود را به صفر میل داد.
کوچ سرمایه های بورسی به سمت بانک ها
معاملات تالار شیشه‌ای در این روزها کم‌رمق‌تر نسبت به هفته‌های گذشته در جریان است. چندی پیش با اظهارات رییس جمهوری آمریکا درباره برنامه جامع اقدام مشترک، بورس تهران نگران از تحریم‌ها شاهد رکود نسبی شد و معامله‌گران تالار شیشه‌ای با احتیاط بیشتری به خرید و فروش دست زدند.
نگرانی‌ها و شرایط کلی اقتصادی در ایران باعث شد بازار دلار بار دیگر ملتهب شود و مقداری از سرمایه‌ها به سمت بازار ارز پیش برود اما بانک‌ها برای آنچه که کنترل نرخ دلار نامیدند، از دیروز انتشار گواهی سپرده ریالی با نرخ ۲۰ درصد را شروع کردند اما انتشار این اوراق بازارهای موازی را تحریک کرد تا جایی که سود موثر اسناد خزانه اسلامی که سابقا سعی شده بود کاهش یابد، با افزایش مواجه شد.
از طرفی کارشناسان بورسی معتقدند سپرده‌گذارانی که سود ۱۵ درصدی نصیب‌شان می‌شد، تحریک شدند تا پول خود را از حساب‌هایی با سود ۱۵ درصد به حساب‌هایی با سود ۲۰ درصد انتقال دهند و عملا احتمال اینکه سرمایه‌ای تازه از بازار ملتهب ارز وارد بازار پول شود را به صفر میل داد. این موضوعات در مجموع سبب رکود معاملات سهام در بورس تهران و کاهش قیمت سهم‌ها شد، به طوری که امروز نماگر اصلی بازار ۱۲۸ واحد افت کرد.
شاخص کل بازده نقدی و قیمتی که مدتی است حول کانال ۹۸ هزار واحدی نوسان می‌کند، امروز به رقم ۹۸ هزار و ۳۰۰ واحدی رسید و شاخص کل هم وزن نیز تا رقم ۱۷ هزار و ۶۰۱ واحدی پایین آمد. شاخص آزاد شناور در ساعات معاملاتی امروز ۲۷۴ واحد افت کرد و عدد ۱۰۵ هزار و ۴۴۹ واحدی را تجربه کرد؛ شاخص بازار اول و دوم نیز هر یک به ترتیب ۷۶ و ۳۵۴ واحد افت کردند.
فولاد مبارکه اصفهان، صنایع پتروشیمی خلیج فارس و ایران خودرو سه نمادی بودند که بیشترین تاثیر کاهنده را برروی دماسنج بازار سرمایه داشتند  و پالایش نفت بندر عباس، توسعه معادن و فلزات و پتروشیمی جم نیز سعی کردند که نگذارند نماگرهای بازار بیش از این افت کنند. امروز گروه فلزات اساسی، خودرو و حتی فراورده‌های نفتی با کاهش در قیمت پایانی مواجه شدند.
ارزش معاملات بورس تهران به رقم ۲۰۳ میلیارد تومان رسید و حجم معاملات به عدد ۹۹۷ میلیون سهم و اوراق مالی بالغ شد. آیفکس امروز ۲.۶ واحد افت را تجربه کرد و به رقم ۱۰۹۹ واحدی رسید؛ ارزش معاملات فرابورس ایران هم به ۲۰۷ میلیارد تومان بالغ شد و حجم معاملات به عدد ۲۲۲ میلیون سهم و اوراق مالی رسید.


نام:
ایمیل:
* نظر: