کد خبر: ۵۷۵۶۹
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۳
هواپیمای خطوط هوایی آسمان با 66 سرنشین در منطقه سمیرم سقوط کرد؛
تجارت آنلاین: از زمین و دریا و آسمان اندوه می‌بارد. انگار عادت کرده‌ایم به حوادث تلخ. ماه‌های پایانی امسال تبدیل به تلخی بی‌پایان شده.

گروه اجتماعی:مدتی است که هفته‌ها به پایان نمی‌رسد مگر آنکه خبر یک فاجعه در سرخط خبر رسانه‌ها باشد. اوایل سال‌جاری بود که حادثه معدن زمستان یورت هنوز مدت زیادی از داغ زلزله مناطق غرب کشور نگذشته بود که حادثه سانچی به وقوع پیوست. هنوز چند روز از خاکسپاری شهدای سانچی نگذشته بود که این مرتبه ماتم از آسمان بر سر مردم ایران باریدن گرفت. روز گذشته پرواز شماره ۷۲ ۵۰۰ هواپیمایی سقوط کرد و هواپیمای مسافربری تهران- یاسوج با ۶۶ سرنشین در حوالی ساعت ۸ از باند فرودگاه مهرآباد بلند شده و حدود ۵۰ دقیقه بعد از رادار خارج شد، در نهایت پیش از ظهر دیروز بود که رسانه‌ها اعلام کردند این هواپیما در منطقه سمیرم اصفهان سقوط کرد. هنوز تکلیف بررسی جعبه سیاه کشتی سانچی مشخص نشده، این مرتبه تلاش‌ها برای پیدا کردن جعبه سیاه هواپیمای مسافربری تهران یاسوج در دستور کار قرار خواهد گرفت.

روابط عمومی هواپیمایی آسمان با عرض تسلیت در پی این حادثه اعلام کرد که این هواپیما ۶۰ مسافر و ۶ تیم پرواز داشت که متاسفانه طی این حادثه تمامی سرنشینان آن از جمله ۵۹ بزرگسال و یک کودک و همچنین یک خلبان، یک کمک خلبان، دو مهماندار و دو پرسنل امنیت پرواز جان باختند.

حدود ساعت 11 روز گذشته بود که مجتبی خالدی، سخنگوی اورژانس کشور اعلام کرد: یک فروند هواپیمای مسافربری که از تهران به مقصد یاسوج در حال پرواز بود دقایقی پس از پرواز از رادار محو شده و در محدوده سمیرم اصفهان سقوط کرد. وی با بیان اینکه در حال حاضر یک فروند بالگرد اورژانس به منطقه اعزام شده است، گفت: با توجه به کوهستانی بودن منطقه امکان اعزام آمبولانس وجود ندارد و اخبار تکمیلی در این خصوص اعلام می‌شود.

تشکیل ستاد بحران در کهگیلویه و بویراحمد

دقایقی بعد سیدعلی وفایی مقدم، مدیرکل بحران استان کهگیلویه و بویر احمد از تشکیل جلسه اضطراری مدیریت بحران در فرودگاه یاسوج خبر داد و گفت: جلسه از یک ساعت قبل آغاز شده و ما خبر قطعی در مورد تعداد کشته شدگان این حادثه نداریم. اما چندین تیم امدادی زمینی و هوایی به محل اعزام شده و ما در فرودگاه یاسوج هم در حالت آماده باش هستیم. در همین ساعات بود که خبر رسید گروهی از خانواده افرادی که در این پرواز حاضر بودند در فرودگاه یاسوج جمع شده‌اند و از آنجا پیگیر اخبار هستند.

آماده‌باش جمعیت هلال احمر برای امدادرسانی

همچنین جمعیت هلال احمر کشور اعلام کرد که پایگاه‌های امدادی استان اصفهان در آماده‌باش هستند و نیروهای امدادی ۳ پایگاه به محل حادثه در سمیرم اعزام شدند. تیم واکنش سریع سازمان اورژانس کشور نیز با چند بالگرد خود جهت امدادرسانی و ارزیابی در آسمان اصفهان به پروازدرآمدند. رئیس فوریت‌های پزشکی استان کهگیلویه و بویر احمد نیز اعلام کرد: به دلیل مه آلود بودن هوا اورژانس هوایی استان قادر به فرود نشد و هم اکنون با خودرو درحال اعزام به محل هستند.

روز گذشته ساعت به 11:30 دقیقه نرسیده بود که یک مقام مسئول شرکت آسمان گفت: هواپیمای این شرکت به کوه دنا در منطقه کوهستانی پادنا برخورد کرده و سقوط این هواپیما تایید می‌شود. طباطبایی همچنین اعلام کرد: تیم‌های جست‌وجو به محل حادثه اعزام خواهند شد.

ای‌تی‌آر سقوط کرده بیش از 20 سال عمر دارد

در همین حال در فضای مجازی زمزمه‌هایی درباره اینکه هواپیمای سقوط کرده یکی از خریدهای پسابرجامی دولت است، مطرح شد. شایعه‌ای که با واکنش مسئولان سازمان هواپیمایی مواجه شد و معاون سابق سازمان هواپیمای کشوری گفت: هواپیمای سقوط کرده شرکت آسمان جزو هواپیماهایی است که از حدود ۲۰ سال قبل در ناوگان این شرکت فعال بوده و ارتباطی با قراردادهای جدید ندارد. وی افزود: ATR ۷۲ سقوط کرده از اواخر دهه ۷۰ در ناوگان شرکت آسمان فعال بوده و قرارداد آن ارتباطی با ATR‌های خریداری شده جدید از سوی ایران ایر ندارد.

آماده‌باش پزشکی قانونی در چهار استان

پس از آن مهرداد علی بخشی، مدیرکل بحران سازمان پزشکی قانونی از آماده‌باش تیم‌های پزشکی قانونی در چهار استان کشور در پی سقوط هواپیما در اصفهان خبر داد و گفت: در پی حادثه سقوط هواپیما در سمیرم استان اصفهان عوامل و تیم‌های پزشکی قانونی در چهار استان فارس، اصفهان، کهگیلویه و بویراحمد و تهران در آماده‌باش کامل هستند. همچنین کولیوند رییس اورژانس کشور نیز اعلام کرد: تیم‌های اورژانس به حوالی محل حادثه رسیده‌اند و در حال جستجوی مکان دقیق حادثه سقوط و یافتن لاشه هواپیما هستند.

تشکیل ستاد بحران در سازمان هواپیمایی

حوالی ظهر دیروز همچنین جعفرزاده سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور از تشکیل جلسه کمیته بحران در سازمان هواپیمایی کشور برای بررسی جزییات سقوط هواپیمای آسمان خبر داد و ضمن تایید سقوط هواپیمای ATR متعلق به شرکت هواپیمایی آسمان اظهار کرد: هواپیما حوالی سمیرم سقوط کرده و جزییات بیشتر در جلسه کمیته بحران سازمان هواپیمایی کشور در حال بررسی است.

نیروهای امداد به دنبال محل حادثه

دیروز همچنین پوران‌فر مسئول تیم اعزامی اورژانس اعلام کرد: نیروها امدادی با بالگرد به محل احتمالی حادثه که ۱۴ مایلی یاسوج اعلام شده اعزام شدند اما هلیکوپتر به دلیل برف و بوران قادر به ادامه مسیر نبود و تیم‌ها به صورت زمینی اعزام شدند. وی افزود: در حال حاضر پنج واحد امدادی اورژانس در محل حاضر هستند اما هنوز چیزی توسط این نیروها رویت نشده است. از یاسوج تا محل حادثه حدود ۱۴۰ کیلومتر فاصله است وامیدواریم بتوانیم تا یک ساعت دیگر به منطقه سقوط برسیم.

داریوش کریمی، معاون امداد و نجات هلال احمر اصفهان اظهار کرد: بالگردهای هلال احمر استان فارس و هوانیروز که برای امداد به محل احداث رفته بودند به دلیل شرایط نامساعد بازگشتند و در حال حاضر امکان جست‌وجوی هوایی فعلا وجود ندارد.

دستور رئیس جمهور به وزیر راه

با دستور رییس جمهور، وزیر راه مسئول تهیه گزارش علل سقوط هواپیمای شرکت آسمان شد. با دستور رییس جمهور و براساس قانون سازمان هواپیمایی کشوری، وزیر راه و شهرسازی ماموریت یافت تا با حضور و تشکیل ستاد بررسی سانحه در این سازمان، ضمن مدیریت، پیگیری و انجام هماهنگی‌های لازم جهت خدمات امدادی، علل حادثه سقوط هواپیمای شرکت آسمان را سریعا گزارش نماید.

ورود دادستان به پرونده سقوط هواپیما

روز گذشته اصغر سلیمی، نماینده مردم سمیرم در مجلس گفت: افراد محلی در منطقه صدای مهیب برخورد هواپیما با کوه دنا را شنیده‌اند. همچنین دادستان عمومی و انقلاب یاسوج گفت: به عنوان مدعی العموم و در مقام پیگیری حقوق عامه ماجرای تلخ و تاسف بار سقوط هواپیما را پیگیری می‌کنیم. از طرف دیگر وزیر بهداشت در پی سقوط هواپیمای مسافربری تهران - یاسوج، پیام تسلیتی صادر و تاکید کرد که نیروهای اورژانس در تلاش برای یافتن لاشه هواپیما از طریق مسیرهای زمینی هستند. همینطور با دستور وزیر ورزش و جوانان دو اکیپ کامل امداد کوهستان از یاسوج و سمیرم با تجهیزات کامل عازم محل سقوط هواپیمای آسمان شدند. حوالی ظهر دیروز بود که سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور تاکید کرد: در حال حاضر نمی‌توان در مورد چرایی موضوع سقوط هواپیمای آسمان اظهار نظر کرد.

پیام تسلیت رئیس‌جمهوری در پی سانحه سقوط

رییس جمهور در پیامی سانحه بسیار تلخ سقوط هواپیمای مسافربری شرکت آسمان در مسیر تهران - یاسوج را که منجر به جان باختن عده ‏ای از هموطنان عزیز شد، تسلیت گفت. به گزارش ایسنا، متن پیام حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی به شرح زیر است: انالله و انا الیه راجعون

سانحه بسیار تلخ سقوط هواپیمای مسافربری شرکت آسمان در مسیر تهران - یاسوج که منجر به جان باختن عده‏ای از هموطنان عزیز ما شد، باعث تأثر فراوان گردید. اینجانب ضمن ابراز همدردی با خانواده‏ های داغدیده، این مصیبت را به ملت ایران تسلیت می گویم و از درگاه ایزدمنّان برای جان باختگان این حادثه، رحمت واسعه و برای بازماندگان، صبر و پاداش فراوان الهی مسألت دارم. لازم است وزیر راه و شهرسازی بر اساس قانون سازمان هواپیمایی کشوری با حضور و تشکیل ستاد بررسی سانحه در این سازمان؛ ضمن مدیریت، پیگیری و انجام هماهنگی های لازم برای خدمات اورژانسی و امدادی توسط دستگاه‌های ذیربط، علل این حادثه را سریعا گزارش نماید و تمام اقدامات لازم برای پیشگیری از تکرار اینگونه رخدادهای ناگوار به عمل آید.

پیام رهبر انقلاب در پی سانحه‌ سقوط هواپیمای مسافربری

رهبر انقلاب اسلامی در پی سانحه‌ی مصیبت‌بار سقوط هواپیمای مسافربری پیام تسلیتی صادر کردند. به گزارش ایسنا، متن این پیام به شرح زیر است: بسمه تعالی

سانحه مصیب‌بار سقوط هواپیمای مسافربری که به جان باختن چندین نفر از هم‌میهنان عزیزمان انجامید دلها را لبریز از اندوه و تأسف کرد. اینجانب مراتب تأثر عمیق و همدردی صمیمانه‌ی خود را با خانواده‌های داغدار آنان ابراز میدارم و صبر جمیل و اجر جزیل برای آنان و رحمت و مغفرت الهی برای جان‌باختگان از خداوند متعال مسألت می‌کنم. مسئولان ذیربط لازم است همه‌ تلاش و همکاری خود را برای اقدام‌های لازم در این مورد بکار برند و امکان تکریم و تشییع پیکرهای آنان را فراهم سازند.

برچسب ها: دنا ، تجارت آنلاین ، آسمان
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار