کد خبر: ۵۷۵۷۰
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۵
افزایش نگرانی از اختلافات با افزایش تعرفه وارداتی فولاد از سوی دولت ترامپ؛
تجارت آنلاین: چین تعرفه های پیشنهادی آمریکا بر واردات محصولات فولادی و آلومینیومی را بی اساس خواند و اعلام کرد که در صورت اجرای این تعرفه ها حق اقدام تلافی جویانه را برای خود محفوظ می داند.

گروه بین الملل: این بازخورد باعث شد تا بسیاری از ناظران نسبت به جنگ تجاری بین دو اقتصاد بزرگ جهان هشدار دهند. به گزارش بلومبرگ، وانگ هجون، از مقامات وزارت بازرگانی آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد، پیشنهادات دولت آمریکا که روز جمعه از سوی وزارت بازرگانی این کشور فاش شد، مطابق با واقعیات نیستند.ویلبور راس، وزیر بازرگانی آمریکا گفته، آمریکا ممکن است تعرفه‌هایی را بر واردات آلومینیوم و فولاد اعمال کند که از جمله شامل تعرفه حداقل 24درصدی بر واردات فولاد از تمام کشورهاست. هرچند این قوی ترین نشانه ای است که از آمادگی دولت ترامپ مبنی بر اعمال سیاست های حمایتگرایانه حکایت دارد، اما راس گفته، اگر این اقدامات به چالش کشیده شوند، «ما غافلگیر نخواهیم شد.» به گفته مقام وزارت بازرگانی چین، آمریکا قبلا حمایت‌های بیش از حدی را از فرآورده های آهنی و فولادی داخلی خود به عمل آورده است.وانگ افزود: «اگر تصمیم نهایی بر منافع چین تاثیر بگذارد، پکن مطمئناً اقدامات لازم را برای حفاظت از حقوق خود اتخاذ خواهد کرد».شرکت های فولاد سازی و اتحادیه کارگران فولاد آمریکا از ترامپ خواسته اند تا به وعده های انتخاباتی خود مبنی بر حمایت از صنعت فولاد آمریکا عمل نماید. شرکای تجاری چین سال‌هاست از این مسئله گله مندند که صنعت فولاد این کشور به شکلی غیرعادلانه در حال منتفع شدن از یارانه‌های دولتی است و با اجرای سیاست دامپینگ، محصولات خود را زیر قیمت بازار عرضه می کند. هرچند چین تنها حدود یک درصد از واردات فولاد به آمریکا را در اختیار دارد، اما ممکن است در این زمینه نزد سازمان تجارت جهانی از آمریکا شکایت کند؛ فرآیندی که به نتیجه رسیدن آن سال ها طول خواهد کشید.افزایش تعرفه وارداتی فولاد با فاصله کوتاهی از تعرفه‌های ۳۰ درصدی بر قطعات پنل‌های خورشیدی و ماشین های لباس شویی وضع شده‌اند.این عملکرد بخشی از سیاست حمایت گرایانه دولت ترامپ از تولیدات داخلی است.

سناریوی برخورد احتمالی چین

کشور چین ابزارهای متعددی برای اقدام متقابل علیه تعرفه گذاری آمریکا بر واردات دارد. افزایش تعرفه واردات محصولات کشاورزی، محصولات الکترونیکی و خودرو و همچنین فروش اوراق قرضه دولت آمریکا، ابزارهای چین در این جنگ تجاری هستند. تحلیلگران معتقدند روابط اقتصادی موجود بین دو کشور آمریکا و چین، در حال حاضر مزایای متعددی برای هر دو کشور دارد. از این رو انتظار نمی رود که کشور چین اقدامی انجام دهد که روند جنگ تجاری بین دو کشور تشدید شود و روابط اقتصادی دوجانبه با مشکلات جدی مواجه شود.

اما به طور قطع انتظار می رود که کشور چین به طور متقابل و در سطح اقدام اخیر آمریکا، علیه این کشور اقدام نماید. چراکه مقامات چینی به خوبی می دانند که اگر پاسخ اقدام آمریکا را ندهند، این کشور به انجام این گونه اقدامات سرعت می بخشید. برخی معتقدند اقدام اخیر ترامپ به مثابه یک آزمایش بوده است تا عکس العمل دیگر کشورهای جهان را بسنجد.در چنین شرایطی اگر دیگر کشورها اقدامی تلافی جویانه انجام ندهند، دولت آمریکا به انجام اقدامات مشابه سرعت می بخشد. اما اگر کشورهایی مانند چین پاسخ آمریکا را با اقداماتی متقابل بدهند تا این کشور نیز از وضع تعرفه واردات متضرر شود، ممکن است آمریکا در ادامه مسیر احتیاط بیشتری به خرج دهد. به طور طبیعی اولین اقدام چین علیه آمریکا طرح شکایت در سازمان تجارت جهانی خواهد بود. اما طرح شکایت در این سازمان پروسه ای بسیار طولانی دارد و در بلندمدت ممکن است به نتیجه برسد.از طرف دیگر به دلیل تسلط آمریکا بر هیئت رسیدگی به شکایت های سازمان تجارت جهانی به نظر نمی رسد این اقدام نتیجه قابل توجهی برای چین به همراه داشته باشد. با اینحال طرح شکایت علیه آمریکا می تواند از منظر سیاسی اقدامی متقابل تصور شود و برد رسانه ای داشته باشد. کشور چین در طول سال های اخیر سرمایه گذاری های متعددی در بازارهای آمریکا انجام داده است. چین می می تواند با سرمایه خود در بازارهایی همچون اوراق قرضه، صندوق ها، کمک های دانشگاهی و همچنین بازار مسکن آمریکا، در این بازارها التهاب آفرینی نماید. فروش اوراق قرضه دولت آمریکا، راحت ترین اقدام چین برای ضربه زدن به این کشور است.

هشدار نسبت به احتمال رویارویی نظامی آمریکا و چین

دریادار هری هریس، سفیر جدید ایالات متحده در استرالیا روز چهارشنبه ۱۴ فوریه در جلسه کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان، نسبت به احتمال رویارویی نظامی آمریکا و چین هشدار داد. به گزارش یورونیوز، این فرمانده نظامی عالی‌رتبه آمریکایی که حدود دو هفته پیش از سوی دونالد ترامپ به‌عنوان سفیر این کشور در استرالیا معرفی شد، می‌گوید پیشرفت‌های نظامی گسترده چین در سال‌های اخیر، به‌ویژه «پیشرفت‌های گسترده و چشمگیر سامانه‌های موشکی، توسعه نسل پنجم هواپیمای جنگنده و افزایش کمی و کیفی نیروهای دریایی چین» از جمله مواردی است که پکن را قادر ‌می‌سازد تا در تمام دنیا آمریکا را به چالش بکشد.در حالی که از زمان فروپاشی شوروی و طرح مفهوم نظم نوین جهانی از سوی جرج بوش پدر، جمهوری خلق چین در روابط بین‌المللی موضعی عمدتا حسابگرانه پراگماتیستی در پیش گرفته است، نگرانی‌های ایالات متحده از افزایش قدرت هژمونیک پکن در شرق آسیا رو به افزایش است. به این ترتیب و در صورتی که هشدارهای دریادار هریس را جدی بگیریم، ایالات متحده، از این پس در هارتلند شرقی، علاوه بر روسیه، با چین هم دست و پنجه نرم خواهد کرد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار