کد خبر: ۵۷۵۷۴
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۲
عدم ارسال سیگنال از سوی سیستم ELT هواپیمای آسمان؛
یکی از ابهامات بزرگ سقوط هواپیمای ای‌تی‌آر عدم ارسال سیگنال از سوی سیستم ELT این هواپیماست که تاکنون هیچ‌کدام از مدیران هواپیمایی آسمان و مسئولان سازمان هواپیمایی کشوری درباره آن اظهارنظر نکرده‌اند.
هواپیمای آی تی آر پرواز تهران – یاسوج چرا سقوط کرد؟
معاون اسبق سازمان هواپیمایی کشوری با اعلام این‌که در صورت پیداشدن جعبه سیاه هواپیمای ATR آسمان ظرف مدت ۲۴ ساعت اطلاعات آن خوانده می‌شود اظهارات برخی کارشناسان مجهول‌الهویه را فرضیات آنها دانست.
علیرضا منظری در گفت‌وگو با تسنیم اظهار کرد: ELT سیستمی است که به ماهواره نصب می‌شود و سیگنال‌هایی که از آن ساطع می‌شود به ماهواره ارسال شده و محل وقوع سانحه را نشان می‌دهد.
وی تصریح کرد:‌ حالا این‌که این هواپیما چرا نمی‌تواند سیگنال‌های ELT را ارسال کند، باید هواپیما را پیدا کرده و آن را ببینند و بگویند علت چیست.
وی با بیان این‌که پیدا کردن هواپیما و جعبه سیاه آن با توجه به محل سقوط مقداری سخت است در واکنش به برخی اظهارنظرها درباره مناسب نبودن هواپیماهای ای‌تی‌آر برای اقلیم آب و هوایی ایران گفت:‌ این اظهارات را قبول ندارم. چرا هر کسی درباره این نوع هواپیما کلی‌گویی می‌کند؟
وی ادامه داد: ATR یک نوع هواپیمایی است که بر اساس استانداردهای روز دنیا در حال تولید است و در دنیا از آن استفاده می‌شود.
کارشناس حمل‌ونقل هوایی با یادآوری این‌که هواپیمای ای‌تی‌آر حدود 24 سال است که در موقعیت‌های مختلف جغرافیایی پرواز می‌کند نشان می‌دهد هواپیمای مذکور می‌تواند در ایران پرواز کند، اظهار کرد: طبیعی است هر هواپیمایی ساخته می‌شود با توجه به استانداردها در موقعیت‌های جغرافیایی با محدودیت مواجه می‌شود، یعنی در وضعیت خاصی در مسیرهای خاصی نمی‌تواند پرواز انجام دهد.
منظری بیان کرد: این هواپیما هم مانند هر هواپیمای دیگری محدودیت‌هایی دارد و در مناطق گرمسیری با محدودیت‌هایی مواجه است که ایرلاین‌ها باید آن را رعایت کنند، ضمن این‌که این محدودیت‌ها مربوط به گرما می‌شود. حرف غیرکارشناسی است که می‌گویند به‌درد اقلیم آب‌وهوایی ایران نمی‌خورد.
وی با تأکید بر این‌که چنانچه هواپیما استانداردهای لازم را نداشته باشد سازمان هواپیمایی کشوری مجوز صلاحیت پرواز را نمی‌دهد، اظهار کرد:‌ این هواپیما قاعدتاً دارای گواهینامه صلاحیت پرواز بوده است.
وی در خصوص کاهش ارتفاع هواپیمای ای‌تی‌آر آسمان نیز گفت: طبق دستورالعمل‌هایی که وجود دارد خلبان در نقاطی برای فرود با مرکز کنترل جهت کاهش ارتفاع هماهنگ می‌کند.
کارشناس حمل‌ونقل تأکید کرد:‌ در آن موقعیت هواپیما باید ارتفاع خود را از 21 هزار پا به 17 هزار پا کاهش می‌داد. آن چیزی که مشخص است از اطلاعات موجود تا قبل از ارتباط رادیویی هواپیما هیچ موردی را نشان نمی‌دهد که چه اتفاقی افتاده است.
منظری افزود:‌ آن چیزی که مشخص می‌کند چه‌اتفاقی برای هواپیما روی داده، اطلاعات جعبه سیاه و موقعیت سقوط هواپیماست.
وی توضیح داد:‌ کارشناسان فنی زمانی که موقعیت افتادن هواپیما را ببینند می‌توانند درباره این‌که چه‌اتفاقی برای هواپیما افتاده، اظهارنظر کنند.
وی تصریح کرد:‌ اظهارنظرها درباره دلایل سقوط هواپیمای ATR فرضیات اشخاص بوده و کارشناسی نیست. ارتباط رادیویی که هم‌اکنون ثبت شده این بوده که هواپیما در آن نقطه که طبق دستورالعمل ارتفاع را تغییر می‌داد، اطلاع داده است و مرکز کنترل این اجازه را داده است.
وی بیان کرد:‌ اطلاعات جعبه سیاه نشان می‌دهد چه‌اتفاقی قبل از وقوع حادثه روی داده است، اگر جعبه سیاه پیدا شود ظرف 24 ساعت قابل خواندن است. اگر هواپیما مستقیم سقوط کرده باشد اجزای هواپیما راحت‌تر پیدا می‌شود اما اگر هواپیما به کوه برخورد کرده باشد پیدا کردن قطعات و جعبه سیاه آن مقداری مشکل است.
به گزارش تسنیم، یکی از ابهامات بزرگ سقوط هواپیمای ای‌تی‌آر عدم ارسال سیگنال از سوی سیستم ELT این هواپیماست که تاکنون هیچ‌کدام از مدیران هواپیمایی آسمان و مسئولان سازمان هواپیمایی کشوری درباره آن اظهارنظر نکرده‌اند.


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار