کد خبر: ۵۷۶۵۵
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۹
چطور به دام آژانس های سودجو و کلاهبرداران اینترنتی نیفتید؟
اگر در ایام تعطیلات قصد مسافرت در کنار تورهای گردشگری را دارید قبل از هر چیز از اصالت تورهای گردشگری که در اینترنت پیدا می‌کنید، اطمینان کسب کنید.
تورهای گردشگری جعلی در کمین مسافران نوروزی
اگر در ایام تعطیلات قصد مسافرت در کنار تورهای گردشگری را دارید قبل از هر چیز از اصالت تورهای گردشگری که در اینترنت پیدا می‌کنید، اطمینان کسب کنید.
با توجه به پیش رو بودن ایام تعطیلات نوروز، ممکن است بسیاری از شهروندان قصد گذراندن تعطیلات خود را در داخل یا خارج از کشور داشته باشند؛ معمولا یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای پیدا کردن یک تور گردشگری مناسب، جست‌وجو در صفحات اینترنتی است. مساله مهم در این ارتباط علاوه بر کسب اطمینان از قانونی بودن یا نبودن فعالیت این تورها اساسا مساله وجود داشتن یا نداشتن آن‌ها در واقعیت است.
فعالیت‌های سایت‌های گردشگری در صفحات اینترنتی معمولا به خاطر ارایه آسوده‌تر خدمات سفر برای تسریع در کار و ثبت نام اینترنتی به جای مراجعه حضوری به آژانس‌های مسافرتی است؛ البته باید توجه داشت که در کنار فعالیت سایت‌های معتبر و رسمی، ده‌ها و شاید صدها سایت جعلی هم از طرف کلاهبرداران و مجرمان سایبری با اهداف مجرمانه طراحی و بارگذاری شده است که در این ایام به تبلیغات اقدام می‌کنند و از تورهای خوب و ارزان قیمتی نوید می‌دهند تا کاربران را فریب داده و از آنها کلاهبرداری کنند.
بنابراین ضرورت دارد بدانیم در صورتی که قصد ثبت نام در سایت‌های گردشگری برای مسافرت با تورهای گردشگری را داریم، باید قبل از اینکه به ثبت نام در سایتی اقدام کنیم، لازم است به توصیه‌های پلیس فتا برای اطمینان از معتبر بودن آن سایت توجه کنیم تا در دام مجرمان سایبری نیفتیم.  
 بر این اساس قبل از هر چیز باید ملاحظه کرد سایتی که قصد ثبت نام در آن را دارید، آدرس URL آن در سایت ساماندهی به آدرس samandehi.ir ثبت شده باشد؛ همچنین باید توجه داشت که سایت‌های گردشگری معتبر از نماد اعتماد الکترونیکی که مشخصه‌ای به منظور اعتمادسازی کاربران هنگام مراجعه به سایت‌های اینترنتی است و از طرف وزارت صنعت‌و معدن و تجارت صادر می‌شود، استفاده می‌کنند.
سایت‌های گردشگری معتبر همینطور از نماد اطمینان گردشگری که به نماد T مشهور است، استفاده می‌کنند. گفتنی است که این نماد از طرف سازمان میراث فرهنگی صادر می‌شود. رعایت حداقل موارد توصیه شده از طرف پلیس فتا می‌تواند از بروز کلاهبرداری‌هایی که از طرف افراد سودجو با استفاده از سایت‌های نا معتبری که توسط این شیادان طراحی می‌شود، جلوگیری کند.
 
* کلاهبرداران اینترنتی در کمین خرید آنلاین بلیت هواپیما و قطار
رزرو بلیت برای مسافرت‌های نوروزی، خرید تورهای مسافرتی و رزرو هتل چند سالی است که دستمایه فیشرها و کلاهبرداران سایبری شده است تا از این طریق اهداف مجرمانه خود را عملی کنند.
سرهنگ مهدی شکیب رئیس اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا در این خصوص به ایسنا گفت: در ایام نوروز به علت افزایش مسافرت‌های نوروزی، تهیه بلیت، رزرو تورهای نوروزی یا هتل از مهم‌ترین مشغله‌های فکری هم‌وطنان می‌باشد و گاهی اوقات مسافران مجبور هستند با مبالغی بالاتر از نرخ معمول، اقدام به تهیه پیش‌نیازهای مسافرت کنند.
وی افزود: از آنجایی‌که پیش‌فروش بلیت‌های نوروزی آغازشده لذا پیش‌بینی می‌شود پای افراد سودجو و کلاهبردار به فضای مجازی نیز باز شود.
رئیس اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا یکی از نارضایتی‌های عمده شهروندان در طول سال‌های اخیر را نحوه تهیه و رزرو بلیت  اینترنتی عنوان کرد و گفت: متأسفانه برخی از سودجویان سایبری با بهره بردن از مطالب جذاب و اغواکننده و گاهی اوقات با تخصیص جوایز متنوع به مسافران و یا بلیت‌هایی با قیمت‌هایی کمتر از حالت متعارف، سعی می‌کنند متقاضیان را به سمت سایت‌های جعلی هدایت نمایند.
شکیب ادامه داد: طراحی سایت‌های جعلی یکی از روش‌های رایج برای سوءاستفاده و کلاهبرداری از مسافران نوروزی است که از این طریق می‌توانند تعداد بسیار زیادی از هموطنان را درگیر کرده و مبالغ هنگفتی را کلاهبرداری نمایند.
این مقام مسئول تصریح کرد: در اصطلاح سایبری به این شگرد مجرمانه فیشینگ گفته می‌شود و مجرمان سایبری به دنبال سرقت اطلاعات بانکی کاربران می‌باشند. طبیعی است که با در اختیار داشتن شماره کارت، رمز دوم، cvv2 و تاریخ انقضای کارت، به‌آسانی می‌توان برداشت غیرمجاز از حساب قربانیان داشت.
وی خاطرنشان کرد: سایت‌های جعلی بسیار شبیه با سایت اصلی بوده و ازنظر ظاهری تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند بنابراین در نگاه اول جای شک و تردیدی برای کاربران وجود ندارد.
سرهنگ شکیب در توصیه به کاربران گفت: کاربران سعی کنند همیشه آدرس سایت‌های بانکی و سایر سایت‌های مهم را خود در آدرس بار تایپ نموده و از رفتن به لینک‌هایی که در سایت‌های مختلف و یا در شبکه‌های اجتماعی ارائه‌شده خودداری کنند. همچنین نسبت به استفاده از پروتکل https دقت و حساسیت بیشتری داشته باشند .
این مقام مسئول در توصیه به مسافران نوروزی گفت: هم‌وطنان دقت داشته باشند برای تهیه بلیت به مراکز و سایت‌های مجاز که در پرتابل رسمی هر یک از ارگان‌های حمل‌ونقل عمومی مثل هواپیمایی کشوری (http://www.cao.ir) ، حمل‌ونقل ریلی (https://www.raja.ir) و حمل‌ونقل جاده‌ای(سایت تعاونی‌های مجاز) آمده مراجعه نموده و خرید بلیط از سایت‌های واسط که به‌صورت غیرمجاز اقدام به فروش بلیت و بعضاً گران‌تر از قیمت مصوب می‌نمایند خودداری نمایند .
سرهنگ شکیب ادامه داد: یکی دیگر از اقدامات مجرمانه‌ای که در این زمینه می‌تواند موجبات سوءاستفاده از هم‌وطنان را فراهم کند، رزرو هتل و تورهای مسافرتی و گردشگری می‌باشد. برخی از تورهای گردشگری که فاقد مجوز لازم می‌باشند و با وعده‌ها و تبلیغات آن‌چنانی علاقه‌مندان و مسافران را ترغیب به ثبت‌نام نموده، با شعار اقامت در بهترین هتل‌ها و گشت‌وگذار در شهر سعی دارند اهداف خود را عملی کنند .
وی گفت: حجم زیادی از این تبلیغات در فضای سایبر و به‌خصوص شبکه‌های اجتماعی خودنمایی می‌کنند و برخی نیز پا را فراتر گذاشته و با ارسال پیامک و ایمیل، علاقه‌مندان را تشویق به ثبت‌نام در این تورها می‌کنند. تورهایی که در پشت آن‌ها مجرمان و کلاهبرداران سایبری که بعد از ثبت‌نام دیگر پاسخگوی شما نیستند، قرار دارند .
سرهنگ شکیب در توصیه به کاربران تاکید کرد: هم‌وطنان قبل از هر اقدامی نسبت به مجاز بودن فعالیت این‌گونه سایت‌ها اطمینان حاصل نمایند و همچنین نسبت به افراد آنلاین در فضای مجازی کمی حساسیت و دقت بیشتری داشته باشند و این نکته را در نظر بگیرند که این افراد همان افراد غریبه در فضای واقعی هستند .
رئیس اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا در پایان با اشاره به آدرس سایت پلیس فتا آن را دریچه ارتباطی با شهروندان خواند و گفت: پلیس فتا از هم‌وطنان درخواست می‌کند در صورت مواجهه با موارد مشکوک آن را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس Cyberpolice.ir بخش ارتباطات مردمی گزارش نمایند .


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار