کد خبر: ۵۷۷۱۰
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۲
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در گفتگو با «تجارت» تاکید کرد؛
تجارت آنلاین: عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در خانه ملت گفت: برای جلوگیری از تشدید بحران کم آبی کارون باید از اشتباهات انسانی در آینده و از این به بعد جلوگیری کرد.

عباس پاپی‌زاده نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در خانه ملت در گفتگو با «تجارت» در خصوص اظهارات معاون وزیر نیرو که گفته بود کم شدن آب کارون ارتباطی با کاهش بارش‌ها ندارد، اظهار داشت: ایشان کاملا درست و بجا گفته‌اند، البته این اشتباهی است که مسئولان در این دو دهه اخیر انجام داده اند و 1.2 میلیارد مترمکعب آب را به خارج از حوزه کارون و به دیگر حوزه ها انتقال دادند.

وی ادامه داد: برای جلوگیری از این تشدید بحران باید از اشتباهات انسانی در آینده و از این به بعد جلوگیری کرد. اگر بررسی کنیم مقدار آبی که از حوزه کارون رفته و در حقیقت کم است و برای تالاب‌ها نیاز است، همین 1.2 میلیارد مترمکعب است و اگر این مقدار را بازگردانند، به حالت طبیعی بازخواهد گشت. بنابراین باید از این اشتباه جلوگیری کنند. خوشبختانه بعد از چند دهه وزارت نیرو پذیرفته که در این زمینه اشتباه کرده است اما توجه کنیم که در برنامه ششم هم بیش از 1.25 میلیارد مترکعب انتقال آب از حوزه کارون در نظر گرفته شده است.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در مجلس شورای اسلامی با اشاره به صحبت‌های رحیم میدانی معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا گفت: بنده به نوبه خود از ایشان تشکر می‌کنم، ما در این کشور نیاز به مدیرانی مانند ایشان داریم که حداقل این شجاعت را داشته باشند که به اشتباهاتی در گذشته رخ داده، اذعان کنند و اعلام کنند که فلان تصمیم اشتباه بوده است، این یعنی 50 درصد مسیر را پیش رفته‌ایم. پذیرش مشکل یک نیمه و یک قسمت از مسیر حل آن است، در دو دهه گذشته همیشه مسئولان ما عادت داشتند اشتباهات خود را انکار کنند و این کار موجب افزایش مشکل می شد.

وی در پایان اظهار داشت: اگر بخواهیم در مسیر حل مشکل قرار بگیریم، دو کار باید اننجام دهیم؛ ابتدا اینکه از اشتباهات گذشته جلوگیری شود و دوم اینکه اقدامات اساسی برای جبران خسارات زیست محیطی که وارد شده است، انجام شود.

در همین زمینه معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا با بیان اینکه شبکه ملی پایش کیفی در کشور نداریم، گفت: مسائل آب کشور با ساخت تنها سد حل نمی‌شود، چراکه 52 میلیارد مترمکعب سدسازی کردیم اما وقتی بارش‌ها کاهش می‌یابد اضطراب ایجاد می‌شود پس باید مدیریت کیفی آب مورد توجه قرار گیرد.

رحیم میدانی در افتتاح اولین مرکز مانیتورینگ و پایش آنلاین کیفیت منابع آب در کشور (شرکت آب منطقه‌ای تهران) با اشاره به اینکه شاید راه‌اندازی این مرکز از لحاظ هزینه‌ای چندان بالا نباشد اما ارزش این اقدامات برای وضعیت کنونی آب بسیار بالاست، گفت: وضعیت آب کشور به گونه‌ای است که نیازمند یک نگاه جدید و اقدامات جدید است تا به یک وضعیت پایدار برسیم.

وی افزود: کشور همواره از سال‌های دور رفتار کم‌بارش داشته است،ایران کشوری است که با نوسانات کم‌آبی مواجه است و امروز چه به لحاظ کمی و چه به لحاظ کیفی در حالت نگرانی و تشویش قرار داریم.

میدانی با تأکید بر اینکه حتماً باید یک تغییر مسیر بدهیم و اقدامات گذشته خود را تکمیل کنیم، اظهار داشت: اگر نگاه ما در گذشته کارامد بود الان اینگونه نبود، پس باید از اقدامات گذشته که برخی از آنها غلط بوده درس بگیریم و مدیریت منابع آب را به طور کامل و جامع اجرا کنیم.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا خاطرنشان کرد: تصور ما این بود که اگر تنها به سدسازی روی بیاوریم و اقدامات خود را بر پروژه‌های سدسازی بگذاریم مشکل حل می‌شود اما الان می‌بینیم که نباید این گونه تنها به سمت سدسازی می‌رفتیم.

وی افزود: کم‌آب شدن آب کارون هیچ ارتباطی به کاهش بارش‌ها ندارد بلکه این موضوع به فعالیت‌های انسانی و عدم شناخت اولویت‌های آب کشور مربوط است.

میدانی با اشاره به اینکه باید در پردازش داده‌ها کار کنیم، گفت: وظیفه مدیران این است که به طور مرتب تفکر کنند که چه باید کرد، اگر گرفتار یک عادت‌زدگی شویم که باید دنبال پروژه‌های سازه‌ای باشیم وضعیت آب بهتر نخواهد شد.

به گفته معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا، باید در جلسات از سوی مدیران در خصوص پروژه‌های سدسازی یک دقیقه صحبت شود و باید بحث مدیریت آب و کیفیت آب مورد توجه بیشتری قرار گیرد.

وی تأکید کرد: باید به دنبال ایمنی آب برویم به طوری که از سال ۸۸ اگر چه استارت ایمنی آب زده شد اما اگر مقایسه‌ای نسبت به پروژه تونل لار به کلار که با سرعت بسیاری اجرا می‌شود، بیندازیم می‌بینیم برنامه ایمنی آب سرعت چندانی نداشته است.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا خاطرنشان کرد: در ۱۰ سال گذشته برای مقاوم‌سازی سازه‌های آبی ۱۱ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته می‌شده است و این باید در رأس برنامه‌های کشور قرار گیرد و در اولویت باشد.

وی با اشاره به اینکه در دفتر معاون اول رئیس جمهور جلسه‌ای با حضور وزرای نیرو، جهاد کشاورزی، صنعت و معدن برگزار خواهد شد، گفت: در این جلسه در خصوص ۱۳ پروژه مشترک میان وزارت نیرو و وزارت جهاد و وزارت صنعت و معدن اظهارنظر صورت خواهد گرفت که یکی از این پروژه‌های مشترک بحث ایمنی آب و تعادل‌بخشی منابع زیرزمینی آب است.

میدانی تأکید کرد: اگر میان وزارتخانه‌ها هم‌افزایی نباشد به اهداف خود در بخش آب نخواهیم رسید و مسائل با سدسازی و انتقال آب حل نمی‌‌شود.

به گفته معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا، کشور باید یک شبکه ملی پایش آب داشته باشد هر چند این موضوع جزو وظایف سازمان محیط زیست است اما وزارت نیرو نمی‌تواند منتظر راه‌اندازی این مرکز و این شبکه از سوی محیط زیست بماند.

وی خاطرنشان کرد: مسائل آب کشور با این اقدامات مثل سدسازی حل نمی‌شود چرا که ۵۲ میلیارد مترمکعب سدسازی در کشور انجام شده است اما با یک میزان افت بارش اضطراب و تشویش در کشور به وجود می‌آید پس باید مدیریت کیفی آب مورد توجه قرار گیرد.

مرکز مانیتورینگ و پایش آنلاین کیفیت منابع آب که امروز در شرکت آب منطقه تهران راه‌اندازی شد در حقیقت ۱۱ ایستگاه پایش آب را به صورت آنلاین کنترل خواهد کرد. این ۱۱ ایستگاه در سد ماملو، حوضه لتیان، سد کرج، زیاران طالقان، فشم و لواسانات و سد لار قرار دارد. این مرکز در حقیقت ۶ پارامتر را به صورت آنلاین کنترل می‌کند که این پارامترها BOD (اکسیژن مورد نیاز بیولوژیکی)، COD (اکسیژن مورد نیاز شیمیایی)، DO (اکسیژن محلول)، TSS (ذرات معلق)، دما و نیترات را مورد پایش و مانیتورینگ قرار می‌دهد.

برچسب ها: کارون ، آب ، تجارت آنلاین
نام:
ایمیل:
* نظر: