کد خبر: ۵۷۷۱۲
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۵
کشورهای عرب نیازمند اصلاحات گسترده اقتصادی هستند؛
تجارت آنلاین: رئیس صندوق بین المللی پول با بیان این که مدل اقتصادی در خاورمیانه در حال تغییر است گفت: کشورهای منطقه باید وابستگی خود به درآمدهای نفتی را کاهش داده و برای نوع دیگری از آینده برنامه ریزی کنند.

گروه بین الملل: به گزارش الجزیره، رئیس صندوق بین المللی پول گفت، اقتصاد سیاسی در خاورمیانه در حال تغییر است و از این رو بسیاری از کشورها باید وابستگی خود به درآمدهای نفتی را تغییر داده و تنوع ببخشند و برای نوع دیگری از آینده برنامه ریزی کنند.وی افزود، جوانان و زنان نیز خواستار ایفای نقشی همه جانبه تر در جامعه هستند.لاگارد که در دوحه قطر سخن می گفت افزود: «واضح است که مدل (اقتصادی) (در منطقه خاورمیانه) قرار است تغییر کند. قیمت نفت قطعا دارد کاهش می یابد و محصولات جایگزین دارند به بازار می آیند. طرز فکر ها تغییر کرده است. در نتیجه، شما دیگر نمی توانید با این شعار که "ما ثروت داریم و بخشی از این ثروت را هم توزیع می کنیم" کشور را اداره کنید. این بدان معناست که باید اقتصادتان را متنوع تر کنید».« ثانیا، این یعنی اقتصادی که در آن از فعالیت بخش خصوصی استقبال می شود و فضای کسب و کار بهتر است... و مردم آن به دلایل مختلف از سرمایه گذاری منع نمی شوند،... این به معنای ارزش آفرینی برای پول و تمرکز روی جوانان است... و این مطمئنا مستلزم ایجاد شغل از طریق کانال های جایگزین از جمله بخش خصوصی است و این احتمالا بدان معناست که شما باید نظارت سختگیرانه تری روی خدمات دولتی که سهم عظیمی از هزینه های عمومی را انجام می دهد داشته باشید.»وی در ادامه سخنان خود افزود: «پیش از همه توصیه من به رهبران کشورهای منطقه این است که نگاهی به ساختارهای حقوقی تان بیاندازید...آیا قوانین موجود برابری میان زنان و مردان را به ارمغان می آورد؟...به بودجه هایتان نگاه کنید. آیا شما توجه کافی به مرخصی های والدین و مراکز نگهداری کودکان دارید؟ آیا شما به زنان کمک می کنید که در مشاغلشان باقی بمانند؟». «من همچنین اگر با رهبران کشورهای منطقه دیدار کنم به آنها می گویم افکارتان را تغییر دهید. ببینید زنان تا چه اندازه می توانند برای اقتصاد شما با ارزش باشند. آنها چه مقدار رشد بیشتر می توانند به ارمغان بیاورند و این رشد تا چه اندازه پایدار خواهد بود و تا چه حد تاب مقاومت خواهد داشت و چه میزان از نابرابری های موجود از بین خواهد رفت.»

نیاز به اصلاحات در کشورهای عرب

ریاست صندوق بین المللی پول تاکید کرد تغییر در اقتصاد و قیمت های انرژی به معنی آن است که بسیاری از کشورها در جهان عرب نیازمند اصلاحات قابل توجه برای بقا است. کریستین لاگارد اعلام کرد کشور مصر پیشرفت خوبی در اصلاحات اقتصادی داشته است. اقتصاد مصر از زمان سقوط مبارک با لرزش و حملات تروریستی روبرو شده و بخش های توریسم و عمومی صدمه دیدند. در سال 2016 صندوق بین المللی پول وام 12 میلیارد دلاری به این کشور 90 میلیونی داد. به گفته لاگارد ثبات در مصر درحال افزایش است. لاگارد به این امر اشاره کرد که بهبود استانداردهای زندگی زمان بر خواهد بود اما تغییرات ساختاری ضروری است. به گفته لاگارد کشورها باید تمرکز بر بازارهای اخیر نکنند و با تغییرات اقتصادی سقف را تعمیر کنند. رییس صندوق بین المللی پول به کشورهای عربی توصیه کرد که برای داشتن رشد پایدار و اشتغالزایی باید دستمزدهای دولتی و یارانه های انرژی را کاهش دهند. لاگارد در سخنرانی خود که در مجمع پولی عربی برگزار شد گفت: برخی از کشورهای عربی یکسری اصلاحات نوید بخش اتخاذ کرده اند؛ اما برای غلبه بر مشکلات اقتصادی و اجتماعی باید اصلاحات بیشتری در دستور کار سران عرب قرار گیرد. رییس صندوق بین المللی پول گفت: یارانه های انرژی بسیار هزینه بر هستند و به طور میانگین ۴.۵ درصد از تولید ناخالص داخلی را در میان کشورهای صادر کننده نفت و ۳ درصد از تولید ناخالص داخلی کشورهای وارد کننده نفت را به خود اختصاص می دهند.بر همین اساس، طی سال های اخیر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و بسیاری از کشورهای عربی یارانه های انرژی خود را کاهش داده اند؛ اما هزینه آنها همچنان بالا است و به گفته رییس صندوق پولی عرب، ارزش یارانه های انرژی در کشورهای عربی از ۱۱۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۷ میلادی به ۹۸ میلیادر دلار در سال گذشته میلادی کاهش پیدا کرده است.به گفته رییس صندوق پولی عرب، اقتصاد کشورهای عربی باید دارای رشد ۵ تا ۶ درصدی باشد تا قادر به اشتغالزایی باشد و نیمی از جمعیت جهان عرب ۴۰۰ میلیون نفری کمتر از ۲۵ سال است.

نرخ رشد اقتصادی 3.6 درصدی خاورمیانه و شمال افریقا در 2018

صندوق بین المللی پول نرخ رشد اقتصادی منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا (MENA) به علاوه افغانستان و پاکستان را در سال های 2018 و 2019 به ترتیب 3.6 و 3.5 درصد پیش بینی کرد. صندوق بین المللی پول اعلام کرد، در حالی که افزایش قیمت های نفت به افزایش تقاضای داخلی کشورهای صادرکننده نفت کمک می کند، اما اصلاحات مالی که هنوز این کشورها به آن نیاز دارند، رشد آنها را محدود می کند. صندوق بین المللی پول، نرخ رشد قیمت جهانی نفت در سال 2017 را 23.1 درصد برآورد و پیش بینی کرد این نرخ در سال 2018 نیز 11.7 درصد افزایش می یابد. با این حال بنا به این پیش بینی، نرخ رشد قیمت نفت در سال آینده میلادی 4.3 درصد کاهش خواهد یافت. بر اساس پیش بینی صندوق بین المللی پول، فعالیت های اقتصادی جهان رو به گسترش است و نرخ رشد اقتصادی جهان در سال 2017 معادل3.7 درصد تخمین زده می شود که از پیش بینی قبلی صندوق یاد شده 0.1 درصد بیشتر است. این صندوق پیش‌بینی خود از رشد اقتصادی آفریقای جنوبی را برای امسال و سال آینده، به دلیل نگرانی‌ها از ابهامات سیاسی به ۰.۹ درصد کاهش داد. درگیری های طولانی مدت در این منطقه نه تنها چشم انداز اقتصادی را متزلزل ساخته؛ بلکه چالش افزایش پناهندگان را نیز در اولویت قرار داده است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار