کد خبر: ۵۷۷۱۴
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۹
امینی در گفتگو با «تجارت آنلاین»: فرصت گرانبها در اختیار تولیدکنندگان خارجی
تجارت آنلاین: دولت تصمیم جدی دارد تا به موضوع خودروهای فرسوده سنگین ورود پیدا کند.

گروه صنعت، معدن و تجارت: دولت تصمیم جدی دارد تا به موضوع خودروهای فرسوده سنگین ورود پیدا کند. این موضوع را از صحبت‌های حسن روحانی، رئیس‌جمهوری و محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت طی هفته‌های گذشته به سادگی می‌توان متوجه شد. در صحبت‌های مطرح شده از سوی دولتمردان، خودروهای فرسوده سنگین یکی از مهمترین عوامل ایجاد آلودگی در کلانشهرهای کشور هستند و حالا دولتی‌ها تصمیم دارند تا با اجرای چند طرح ضربتی اقدام به نوسازی این ناوگان حمل و نقل کنند.

براساس گزارش خبرگزاری‌ها طرح نوسازی خودروهای سنگین فرسوده در حالی از سوی دولت پیگیری می‌شود که کاهش آلودگی هوا علاوه بر جایگزینی خودروهای قدیمی نیازمند بهبود کیفیت گازوئیل و اجباری شدن استاندارد آن است. اجرای طرح نوسازی ناوگان فرسوده در راستای کاهش آلودگی هوای کلان‌شهرها و همچنین صرفه‌جویی در مصرف سوخت از جمله اقداماتی است که طی روزهای اخیر از سوی رئیس‌جمهور و مسئولان وزارت صنعت مطرح شده و قرار است با تأمین منابع مالی ارزی و ریالی طی ۳ تا ۴ سال اجرایی شود.

براساس صحبت‌های مطرح شده از سوی مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت با اجرای این طرح ۲۰۲ هزار دستگاه خودرو سنگین فرسوده در کشور نوسازی خواهد شد. بر این اساس، طی سال اول ۵۰ هزار دستگاه خودروی جایگزین به متقاضیان ارایه می‌شود. این رقم برای سال دوم اجرای طرح ۷۰ تا ۸۰ هزار دستگاه و برای سال سوم ۸۰ تا ۹۰ هزار دستگاه پیش‌بینی شده است. در این طرح، نوسازی انواع کامیون، اتوبوس درون شهری و بین شهری، مینی بوس، میدل باس و کامیونت با اعتبار 10 میلیارد دلاری مد نظر قرار دارد و از ارزان‌ترین روش‌های تامین منابع ریالی و ارزی از سیستم بانکی و همچنین ذخایر ارزی استفاده خواهد شد. بخش قابل توجهی از اعتبار 10 میلیارد دلاری از طریق وزارت نفت و سیستم بانکی تامین خواهد شد و 20 درصد نیز توسط متقاضی آورده می‌شود.

حضور برندهای خارجی برای مذاکره

در همین حال معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت می‌گوید: طی دو ماه آینده شرکت‌های بزرگ بین‌المللی و تامین‌کنندگان قطعات را دعوت می‌کنیم تا با سازندگان ایرانی خودروهای سنگین مذاکره و همکاری کنند تا بتوانند هرچه بهتر این طرح ملی را اجرا می‌کنند. محسن صالحی‌نیا در گفتگو با ایلنا درخصوص جزئیات طرح نوسازی ۲۰۲ هزار دستگاه خودروی فرسوده سنگین در کشور گفت: در سال اول اجرای این طرح ۷۰ تا ۵۰ هزار دستگاه در سال دوم ۸۰ تا ۹۰ هزار دستگاه خودروی سنگین شامل کامیون، اتوبوس درون و برون شهری، کامیونت و مینی‌بوس نوسازی خواهد شد.

صالحی‌نیا ادامه داد: طی دو ماه آینده شرکت‌های بزرگ بین‌المللی و تامین کنندگان قطعات را دعوت می‌کنیم تا با سازندگان ایرانی خودروهای سنگین مذاکره و همکاری کنند تا بتوانند هرچه بهتر این طرح ملی را اجرا می‌کنند حتی اگر این شرکت‌ها آمریکایی باشند برای ما منعی ندارد. وی افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت از طریق بانک‌ها و وزارت نفت بودجه این اعتبار را که نزدیک به ۱۰ میلیارد دلار است تامین کرده به طوری‌که بودجه ارزی آن از طریق صندوق توسعه ملی تامین خواهد شد. معاون وزیر صنعت همچنین گفت: صاحب خودرو نیز ۲۰ درصد آورده خواهد داشت. صالحی‌نیا در پایان خاطرنشان کرد: از طریق صندوق توسعه ملی منابع ارزی مورد نیاز را تامین کرده‌ایم و در این زمینه نگرانی نداریم.

نظر دولتمردان برای نوسازی خودروهای سنگین

اواسط بهمن ماه سال جاری بود که حسن روحانی، رئیس‌جمهوری در همایش «طرح‌های نوسازی ناوگان حمل‌و‌نقل جاده‌ای، درون‌شهری و طرح‌های اشتغال‌زایی» اعلام کرد که دولت دوازدهم قصد دارد تا پایان عمر خود، بیش از ۲۰۲ هزار خودرو فرسوده سنگین را از رده خارج و محصولات نو را جایگزین آنها کند. همچنین محمد نهاوندیان، معاون اقتصادی رئیس‌جمهور با اشاره به طرح دولت برای اعطای تسهیلات ۳۰ درصدی برای استقاط خودروهای فرسوده سنگین، گفت: ظرف سه سال آینده باید خودروهای سنگین فرسوده نوسازی شوند. در همین حال محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در همین ارتباط اعلام کرده است که برای توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی کشور جهت استفاده از ۱۴۰ هزار دستگاه خودرو، تأییدیه‌های دولت حاضر شده و گام‌های اولیه برداشته شده است. به گفته این مقام مسئول برای جایگزینی ۱۷ هزار دستگاه اتوبوس فرسوده دیزلی درون‌شهری مقدمات کار انجام شده و علاوه بر این برای جایگزینی ۶۵ هزار دستگاه کامیون و کشنده بالای ۱۰ تن و با سن بیش از ۳۵ سال برنامه‌ریزی‌هایی در دولت صورت گرفته است.

فرصت طلایی برای تولیدکنندگان داخلی

در همین ارتباط امرالله امینی، کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با خبرنگار «تجارت» می‌گوید: پروژه دولت درباره اسقاط و جایگزینی بیش از ۲۰۰ هزار خودروی فرسوده سنگین، جدای از نقش بزرگی که در کاهش آلودگی هوا ایفا خواهد کرد، می‌تواند سبب توسعه بازار شرکت‌های خودروساز داخلی نیز شود. این در حالی است که اگر نگاهی به وضع حال حاضر خودروسازان داخلی در حوزه محصولات سنگین و نیمه‌سنگین بیندازیم، متوجه می‌شویم بسیاری از آنها با ظرفیت خالی روزگار می‌گذرانند و دلیل این موضوع، کمبود تقاضا در بازار است.

امینی در ادامه با بیان اینکه خودروهای سنگین از قیمت بالایی برخوردارند و و خیلی‌ها امکان خرید یا تعویض خودروهای موردنظر را ندارند، تصریح کرد: پروژه دولت مبنی بر اسقاط و جایگزینی بیش از ۲۰۰ هزار فرسوده سنگین می‌تواند فرصت طلایی را در اختیار تولیدکنندگان داخلی قرار دهد و نه‌تنها آنها را از رکود نجات دهد، بلکه درآمدی کم‌سابقه را نصیب‌شان کند. در این شرایط البته اشتغال در خودروسازان موردنظر نیز به نوعی تضمین خواهد شد و حتی این امکان وجود دارد که فضا برای جذب نیروهای جدید ایجاد شود.

این کارشناس صنعت خودرو همچنین با اشاره به اینکه اجرای پروژه نوسازی ناوگان خودروهای سنگین فرسوده در حقیقت می‌تواند یک تیر و چند نشان باشد، ادامه داد: با اجرایی شدن این طرح از سوی دولت دوازدهم در درجه اول، آلودگی هوا به‌تدریج کاهش پیدا خواهد کرد و در درجه بعد، با توسعه بازار و فروش خودروسازان داخلی مواجه خواهیم شد، ضمن آنکه بخشی از اهداف اشتغال‌زایی دولت نیز محقق می‌شود. این البته در حالی است که اجرای دقیق چنین پروژه بزرگی، نیاز به هماهنگی بسیار زیادی میان نهادهای ذی‌ربط دارد.

امینی همچنین با بیان اینکه موفقیت دولت در اجرای این طرح نیازمند همکاری و هماهنگی با خودروسازان و شبکه بانکی برای تزریق تسهیلات است، خاطرنشان کرد: عزم دولت در پشتیبانی از این طرح، در کنار همکاری بانک‌ها بابت تزریق منابع مالی و همچنین همت خودروسازان برای تامین و تحویل به موقع محصولات جایگزین استاندارد، می‌تواند با فرجامی خوش به پایان برسد. در غیر این صورت، اتفاقاتی که در گذشته رخ داد و پروژه اسقاط فرسوده‌ها را ابتر کرد، تکرار و ابرپروژه دولت سرانجامی شایسته نخواهد داشت.

این عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت همچنین یادآور شد: این اقدام دولت برای نوسازی ناوگان حمل و نقل خودروهای سنگین فرسوده، در حقیقت فرصت بزرگی نیز برای اشتغال ایجاد خواهد کرد، ضمن اینکه باید تلاش کنیم تا صادرکننده کامیون در منطقه باشیم. اگر با مشارکت شرکت‌های خارجی، کامیون‌های استاندارد و به روز تولید کنیم، می‌توانیم بخشی از آنها را صادر کنیم و این موضوع تحول بزرگی در صادرات و اشتغال به وجود خواهد آورد.

نام:
ایمیل:
* نظر: