کد خبر: ۵۷۷۶۷
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۹
متوقف شدن حراج سکه در بانک کارشگایی
تجارت آنلاین: با توجه به کاهش محسوس قیمت سکه همزمان با اجرای طرح پیش فروش سکه بسیاری معتقدند سکه در بازار طی روزهای آینده با سقوط ازاد مواجه می شود. این اتفاق موجب زیان دهی کسانی خواهد شد که به سرمایه گذاری در این بخش روی آورده اند.
پیش بینی سکه 1 میلیون و 200 هزار تومانی محقق می شود؟
تجارت آنلاین: باتوجه به استقبال سرد از حراج های اخیر سکه در بانک کارگشایی و اعلام برگزار نشدن حراج امروز صبح این بانک، احتمالاً از امروز بانک مرکزی دستور توقف این طرح را بدهد.
در هفته های اخیر استقبال از حراج سکه در برخی از جلسات بسیار سرد بود تا جایی که در سالن حراج جمعاً 10 الی 12 نفر حضور داشتند.  شاید یکی از دلایلی که بانک مرکزی تا این ساعت دستور برگزاری حراج در بانک کارگشایی را نداده همین استقبال سرد مردم بوده است.
بعد از افزایش قیمت‌ها در بازار طلا و سکه و البته حبابی شدن قیمت‌ها در این بازار، بانک مرکزی تصمیم گرفت با حراج، حباب را بین ببرد و به بازار ورود کند.
بنابراین بانک مرکزی با هدف کنترل قیمت‌ها و از بین بردن حباب، حدود 400 هزار قطعه سکه در بانک کارگشایی طی دو ماه گذشته فروخته شده است.
این درحالی است که از روزهای نخست آذرماه تا کنون روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه هر هفته در ساختمان بانک کارگشایی در میدان محمدیه تهران، حراج سکه برگزار می شد.
البته یکی از دلایل استقبال سرد از حراج های اخیر، پیش فروش سکه در شعب منتخب بانک ملی است. در بانک ملی نیز چند هفته ای است پیش فروش سکه با قیمت های یک میلیون و 400 هزار تومان برای سررسید شش ماهه و یک میلیون و 300 هزار تومان برای سررسید یکساله برای عموم مردم انجام می شود.
سکه تمام طی هفته های اخیر رکورد شکنی کرد تا یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان فروخته شد که در تاریخ قیمت سکه بی سابقه بود. اما این نوع سکه از یک هفته قبل تاکنون از نرخ یک میلیون و ۵۷۷ هزار تومان به یک میلیون و ۴۸۰ هزار تومان کاهش یافت؛ یعنی نزدیک به ۱۰۰ هزار تومان در این بازه زمانی ارزان شد.
در حدود دو ماه گذشته بانک مرکزی اقداماتی را برای به تعادل کشاندن بازار سکه انجام داد. در اوایل دی ماه بانک کارگشایی در چندین نوبت اقدام به حراج سکه کرد تا حباب سکه کوچک شود.
 همچنین در دو - سه هفته اخیر بانک مرکزی به منظور افزایش تقاضا برای سرمایه گذاری و همچنین به تعادل رساندن بازار، اقدام به پیش فروش سکه کرد کنه نهایتا موثر واقع شد.
با توجه به کاهش محسوس قیمت سکه همزمان با اجرای طرح پیش فروش سکه بسیاری معتقدند سکه در بازار طی روزهای آینده با سقوط ازاد مواجه می شود و این اتفاق همزمان با رسیدن سررسید شش ماهه و ورود سکه های یک میلیون و 400  هزار تومانی به بازار موجب زیان دهی کسانی خواهد شد که به سرمایه گذاری در این بخش روی آورده اند.
برخی در همین راستا با اعلام هشدار به سرمایه گذاران به هم خوردن عرضه و تقاضا در بازار و افزایش سکه در دستان مردم را به منزله سقوط آزاد قیمت ها در سال 97 تعبیر می کنند و معتقدند سکه افت صد هزار تومانی دیگری را تجربه می کند.
هر چند در این میان رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان این‌که سیاست بانک مرکزی مبنی بر پیش فروش سکه در بازار موثر بوده است، معتقد است: به دلیل نزدیک شدن به پایان سال و افزایش تقاضا، قیمت سکه کاهش نخواهد داشت.
ابراهیم محمدولی با تاکید بر این‌که پیش فروش سکه باعث جمع شدن بخشی از نقدینگی‌های سرگردان جامعه شد، اظهار کرد: اگر این اقدام کمکی در جهت تنظیم بازار و از بین بردن حباب قیمت باشد، اثربخش خواهد بود اما اگر در اجرای این سیاست وقفه‌ای بیفتد و یا براساس سلایق شخصی اعمال شود تاثیر چندانی نخواهد گذاشت.
رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران تصریح کرد: تعدیل قیمت سکه علاوه بر اقدام بانک مرکزی به نوسانات طلای جهانی و کاهش آن نیز مربوط می‌شود.
او با اشاره به این‌که قیمت طلا صد‌ در صد قابل پیش بینی نبوده و به عوامل متعددی بستگی دارد، اضافه کرد: اگر تا پایان سال شاهد تنش‌های سیاسی و اتفاقات غیرمترقبه نباشیم، قیمت طلا و سکه نوسان چشمگیری نخواهد داشت.
محمدولی درباره قابل اطمینان بودن بازار سکه برای سرمایه گذاری توضیح داد: در حال حاضر به دلیل نوسانات زیاد قیمت سکه، این بازار برای سرمایه‌گذاری مناسب نیست.
وی در پایان با تاکید بر این‌که با نزدیک شدن به پایان سال و افزایش تقاضا شاهد کاهش قابل توجه قیمت سکه نخواهیم بود، خاطرنشان کرد: به عبارت دیگر سکه یک میلیون و۲۰۰ هزار تومانی را شاهد نخواهیم بود ضمن اینکه اگر نرخ ارز به دلیل تاثیر‌گذاری در بازار سکه، نوسان چندانی نداشته باشد قیمت سکه هم تغییر نخواهد کرد.

نام:
ایمیل:
* نظر: