کد خبر: ۵۷۷۹۱
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۵
در نشست انتشار بزرگترین اوراق بدهی سال بورس تهران عنوان شد
در نشست خبری بورس تهران فرآیند طولانی تأمین مالی و لزوم اصلاح آن مورد تأکید قرار گرفت که متعهد پذیره‌نویسی بازارگردان صکوک مرابحه ایران‌خودرو از امکان تخصیص سود جبرانی برای خریداران این اوراق از محل کارمزد بازارگردان خبر داد.
سود جبرانی برای خریداران اوراق صکوک ایران‌خودرو
در نشست خبری بورس تهران فرآیند طولانی تأمین مالی و لزوم اصلاح آن مورد تأکید قرار گرفت که متعهد پذیره‌نویسی بازارگردان صکوک مرابحه ایران‌خودرو از امکان تخصیص سود جبرانی برای خریداران این اوراق از محل کارمزد بازارگردان خبر داد.
علی تیموری شندی مدیرعامل تأمین سرمایه لوتوس پارسیان امروز در نشست خبری پذیره‌نویسی اوراق صکوک مرابحه ایران‌خودرو با بیان اینکه حجم این اوراق معادل 700 میلیارد تومان است،‌ اظهار داشت:‌ با انتشار این اوراق حجم کل اوراق منتشر شده در صنعت خودرو به بیش از 2 هزار میلیارد تومان خواهد رسید،‌ این در حالی است که با توجه به گردش 40 میلیارد تومانی منابع صنعت خودرو، ظرفیت انتشار بیشتری برای اوراق تأمین مالی وجود دارد.
وی از تصویب اوراق سلف کالایی بر روی انواع خودرو از سوی هیأت پذیرش بورس کالا در روز جاری خبر داد و گفت: ضمانت انتشار اوراق صکوک مربحه ایران‌خودرو را بانک ملت پذیرفته و انتظار می‌رود با وجود افزایش نرخ اوراق بدهی نسبت به دو ماه قبل، عرضه موفقی در زمینه صکوک اجاره وجود داشته باشد.
در ادامه این جلسه اسماعیل‌زاده معاون مالی ایران خودرو نیز با بیان اینکه این بنگاه اقتصادی با هدف تنوع سبد مالی برای انتشار اوراق بدهی به این بازار ورود کرده است،‌ گفت: علاوه بر حضور در بازار پولی کشور، سیاست جدی در بازار سرمایه برای ایران خودرو از طریق انتشار اوراق بدهی فراهم می‌شود.
وی افزود: در انتشار اوراق بدهی، نخستین فاکتور موضوع هزینه است و ایران‌خودرو به لحاظ این فاکتور شاید تفاوتی بین هزینه جاری و اوراق بدهی نداشته باشد،‌ اما پروسه طولانی بودن انتشار اوراق و تطبیق اوراق جاری با شرایط امروز خودروسازان باعث شده تا مباحثی در بازار سرمایه ایجاد شود. تطبیق اوراق بدهی با شرایط خودروساز با توجه به تولید، باید همواره به روز باشد.
این مقام مسئول در برابر پرسش خبرنگار فارس مبنی بر اینکه با توجه به معادل دلاری تأمین مالی 700 میلیارد تومانی ایران‌خودرو با نرخ امروز بازار ارز، این منابع به طور دقیق در چه زمینه‌ای صرف خواهد شد، عنوان کرد: انتشار صکوک اجاره اوراق بدهی ایران‌خودرو به منظور تأمین مالی در گردش و خرید 29 قطعه از 26 شرکت فروشنده قطعه‌ساز داخلی صورت می‌گیرد.
در ادامه این جلسه حسینی‌مقدم معاون بورس تهران در برابر پرسش خبرنگار فارس مبنی بر اینکه دلیل فرایند طولانی تأمین مالی و حتی راه‌اندازی صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه چیست و چرا این فرایند گاهی بیش از شش ماه به طول می‌انجامد، گفت:‌‌ نرخ پایین و هزینه انتشار اوراق در کنار زمان  مناسب برای انتشار و پذیره‌نویسی، فرایند زمانی مشخصی را می‌طلبد، در عین حال آماده‌سازی شرایط بازار ثانویه یا دست‌دوم اوراق منتشرشده در بورس نیز در این فرایند نقش می‌برد. در حال حاضر این دوره زمانی کمتر شده و به کمتر از دو روز کاهش یافته است.
وی افزود: بخشی از فرایند تأمین مالی در زمانی که افزایش سرمایه وجود دارد، در بورس انجام می‌شود، اما موافقت اصولی انتشار اوراق بدهی ایران خودرو در کمترین زمان ممکن صادر شد. این در حالی است که در فرایند انتشار اوراق بدهی یکسری ارکان مثل ضامن متعهد و بازارگردان وجود دارد که در زمینه امضای قرارداد نیز موضوع ضمانت‌ها مطرح است و ساختار بهترین برای مدیریت ریسک آنها در حال حاضر وجود ندارد.
در بازار سرمایه آنچه که معامله می‌شود، اعتماد سرمایه‌گذاران است و باید در این زمینه ضمانت‌نامه‌های مناسب اخذ شود. همچنین فرایند اداری در اداره ثبت شرکت‌ها زمان‌بر بوده و اگر نرخ سود اوراق امروز با تغییر مواجه شده،‌ ناشی از این فرایند زمان‌بر بوده است.
وی افزود:‌ می‌توان زمان تأمین مالی را کاهش داد و در این زمینه به تازگی اوراق اجاره جدیدی بر روی سهام شرکت‌ها در دستورکار سازمان بورس قرار گرفته است.  
وی در مورد صندوق پروژه نیز گفت:‌‌ در حال حاضر صندوق پروژه نیروگاه پرند مپنا به عنوان نخستین صندوق پروژه در بورس انرژی پذیره‌نویسی شده و این در حالی است که بحث‌های مالیاتی پس از پذیره‌نویسی یا انتشار اوراق و واحدهای سرمایه‌گذاری مطرح می‌شود که فرایند ایجاد صندوق‌ها را طولانی می‌کند.
در ادامه این نشست،‌ تیموری مدیرعامل تأمین سرمایه لوتوس پارسیان در برابر این پرسش که تا چه حد به اقبال عمومی برای شرکت در پذیره‌نویسی اوراق صکوک مرابحه ایران‌خودرو با نرخ سود 18 درصد در چهار سال امیدوار هستید، در حالی که اوراق گواهی سپرده بانکی دو ساله هم‌اکنون با نرخ سود 20 درصدی روبه‌روست، عنوان کرد:‌ اوراق صکوک مرابحه ایران‌خودرو بلندمدت بوده و هر چند انتشار اوراق گواهی سپرده بانکی 20 درصدی باعث افزایش سطوح نرخ سود شده، اما با توجه به کارمزدهای بین دوره‌ای برای بازارگردان اوراق صکوک مرابحه ایران‌خودرو می‌توان اختلاف نرخ سود این اوراق با گواهی سپرده بانکی را از محل سود جبرانی کارمزد تأمین کرد. از سوی دیگر، اگر این اوراق قابلیت فروش در بازار بدهی بورس را نداشته باشد، متعهدان این اوراق آنها را خریداری و در بازار به مرور عرضه خواهند کرد.
تیموری ادامه داد: معتقدم تغییر نرخ سود در بازار بدهی و بانکی مطلوب نیست و همواره با نرخ سود شناور مقابله می‌شود، این در حالی است که برای سپرده‌ها در سیستم بانکی، نرخ ثابتی تعیین می‌شود، اما در بازار سرمایه عنوان می‌شود که این نرخ باید شناور باشد.
به گفته وی،‌ باید رویه‌های متفاوت در زمینه تعیین نرخ سود اصلاح شود، در غیر این صورت، نهادهای مالی دچار نوسان‌های قابل توجه خواهند شد. در حال حاضر اشخاصی که اقدام به خرید واحدهای سرمایه‌گذاری در ماه‌های گذشته با نرخ سود 16 الی 17 درصدی کرده‌اند،‌ با توجه به افزایش نرخ سود گواهی سپرده بانکی، هم‌اکنون با زیان مواجه هستند.
در انتهای این جلسه نیز معاون مالی ایران‌خودرو با اشاره به هزینه مالی 700 میلیارد تومانی این خودروساز در سال گفت:‌ با افزوده شدن هزینه‌های مجموعه‌های وابسته، این رقم به بیش از 1400 میلیارد تومان در سال افزایش می‌یابد که با توجه به نرخ  18 درصدی اوراق صکوک ایران‌خودرو، اثر چندانی بر روی حقوق صاحبان سهام ایران‌خودرو نخواهد داشت.
همچنین ابوترابی مدیرعامل شرکت مدیریت دارایی در این نشست با بیان اینکه انتشار اوراق صکوک مرابحه ایران‌خودرو بزرگترین اوراق بدهی بخش خصوصی در زمینه انتشار اوراق اسلامی در بورس است، عنوان کرد: این اوراق در 20 شهریور 96 موافقت اصولی خود را از سوی سازمان بورس دریافت کرده و ضمانت آن از سوی بانک ملت پذیرفته شده است.
به گفته این مقام مسئول از ابتدای تصویب بازار سرمایه و ابزارهای مالی اسلامی بیش از 17 هزار میلیارد تومان انواع اوراق اجاره،‌رهنی،‌استصناع و سایر اوراق بدهی منتشر شده و در این راستا انتشار اوراق بدهی دولت نقش اساسی را در رشد بازار بدهی داشته است.
وی عنوان کرد:‌ در حال حاضر با همکاری وزارت اقتصاد موافقت اصولی با انتشار 5 هزار میلیارد تومان اوراق منفعت برای دولت جمهوری اسلامی ایران با هدف بازپرداخت قیمت اسمی اوراق سررسید شده در سال‌های گذشته را در دستورکار قرار داده است.  


نام:
ایمیل:
* نظر: