کد خبر: ۵۷۸۴۹
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۰
رجیستری سامسونگ و هواوی بر قیمت گوشی چه تاثیری دارد؟
تجارت آنلاین: درست چند ماه قبل بود که با اجرای طرح رجیستری و افزایش یک هو قیمت گوشی ها محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزایش قیمت گوشی موبایل را همزمان با اجرای این طرح، حباب دانست.
پیش بینی کاهش قیمت گوشی تلفن همراه در بازار
تجارت آنلاین: درست چند ماه قبل بود که با اجرای طرح رجیستری و افزایش یک هو قیمت گوشی ها محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزایش قیمت گوشی موبایل را همزمان با اجرای این طرح، حباب دانست.
وزیر ارتباطات بهترین پاسخ به این افزایش قیمت را عدم خرید گوشی اعلام کرد و ادامه داد که انجام این کار برای تنظیم بازار لازم است.
وی ادامه داد که اجرای طرح رجیستری تاکنون هیچ هزینه‌ای برای بازار تلفن همراه نداشته و این افزایش قیمت گوشی موبایل بی‌دلیل است.
وی تاکید نمود که مردم در هنگام خرید تلفن نباید حتی یک ریال هم پول اضافه به این افراد فرصت طلب پرداخت کنند. محمد جواد آذری جهرمی همچنین تاکید نمود که نظام عرضه و تقاضا نیز هیچ تغییری نکرده است.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این باره، نقش دستگاه‌های نظارتی در کنترل و نظارت بر بازار را بسیار حائز اهمیت دانست و تاکید نمود که در این وضعیت بهترین پاسخ به این شرایط پیش آمده، عدم خرید گوشی است. وی این اقدام را، برای تنظیم بازار عرضه و تقاضا، به نفع مشتری دانست.
به گفته محمد جواد آذری جهرمی اجرای طرح رجیستری موبایل نباید باعث افزایش قیمت گوشی موبایل برای مصرف کنندگان شود.
حالا البته با اجرای این طرح و روند رو به رشد قیمت گوشی تلفن همراه  ظاهرا مردم و خریدار نهایی بازنده اصلی بازی موسوم به رجیستری هستند.
در همین رابطه خبرآنلاین در مطلبی با اشاره به تبعات این طرح برای مردم گزارش داد کم‌کم با اجرای طرحی به نام رجیستر کردن موبایل وارداتی، و در اصل طرحی برای رونق دادن به مافیای واردکنندگان انحصاری و پرکردن جیب قاچاقچیان کت و شلواری، آنچه فعلا نتیجه داده، دودی است که به چشم مردم از این بابت رفته و گوشی‌های موبایل بین 30 تا 40 درصد گران‌تر از قبل شده است.
آنچه آزار دهنده است اینکه طراحان رجیستری سکوت اختیار کرده و دلالانی که تا دیروز از قاچاقچیان می‌نالیدند، امروز بی سرو صدا موبایل آیفون ایکس را کمتر از 4 میلیون تومان وارد کشور کرده و حدود 6 میلیون و 600 هزار تومان بدون سرویس و خدمات پس از فروش، می‌‌فروشند.
کمتر از 4 درصد از این گرانفروشی در روز روشن، به جیب دولت می‌رود و موبایل فروشانی که تا دیروز غصه طرح رجیستری را می‌خوردند، امروز به یاری این طرح و البته بالارفتن موقت دلار، نامردی نکرده و قیمت‌های گوشی را در شب عید از 40 درصد هم بیشتر، گران کرده‌اند.
چیزی که بیشتر از همه کاربران را عصبانی کرده این است که دلار 5 هزار تومانی پایین آمده اما فروشندگان و به خصوص فروشندگان آنلاین که با کسب مجوز از وزارت ارتباطات واردکننده مستقیم گوشی شده‌اند؛حاضر به پایین آوردن قیمت نیستند و با لطف بسیار، مثلا گوشی‌ای که باید 3 میلیون 400 هزار تومان بفروشند را با 150 هزار تومان تخفیف به قیمت 3 میلیون و 800 هزار تومان می‌فروشند! با این تصور که مردم هم کلا نمی‌فهمند!
یکی از دلایل اصلی طرح به اصطلاح رجیستری، وادار کردن سازندگان اصلی و نمایندگان آنها به اجرای خدمات پس از فروش مانند همه کشورهای دنیا بود که این بخش به طور کلی فراموش شده است و خبری از خدمات و پشتیبانی طبق استانداردهای بین‌المللی نیست.
در نهایت مثل همیشه مردم و خریدار نهایی متضررِ وضعِ موجود شده و مسوولین مبارزه با قاچاق و ... به کنجی خزیده و در حال کاسبی کردن هستند.
مردم یادشان نمی‌رود که برخی از مسوولین ادعا کردند که سالانه 2 هزار میلیارد تومان بابت قاچاق موبایل به جیب قاچاقچیان می‌رود. برخی درآمد 3 میلیارد تومانی روزانه قاچاقچیان را مطرح کردند و حالا مردم منتظر می‌مانند که ببینند چقدر از این رقم به خزانه واریز می‌شود تا طرح رجیستری راستی آزمایی واقعی شود.

*چه دلایلی باعث گرانی گوشی در طرح رجیستری شده است؟
همزمان با اجرای رطح رجیستری گوشی ها بسیاری از فروشندگان افزایش لجام گسیخته قیمت برخی گوشی ها را ناشی از رجیستری عنوان می کنند. این در حالیست که وزیر ارتباطات اغین مساله را قبول ندارد و در پاسخ به علت گرانی گوشی‌های تلفن همراه با اجرای رجیستری اعلام کردد که دلیل اصلی افزایش قیمت ناشی از اجرای طرح رجیستری، همان هزینه گمرک است که به چرخه اضافه شده است و میزان آن حدود حداقل چهار یا پنج درصد است. این هزینه دریافت شده در گمرک، به عنوان میزان سهم واردکننده، به حساب خزانه واریز می‌شود. وی ادامه داد که پیش از این نیز هزینه ارزش افزوده و مالیات وجود داشته است که فروشندگان رسمی قبلا هم آن را پرداخت می‌کردند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه بسیاری از دلایل گرانی‌ گوشی‌های همراه را تخریب سودجویان دانست و اعلام نمود که قرار بر این بوده است که با نظام کنترل بازار، این افزایش قیمت جبران شود.
به گفته وزیر ارتباطات، ایران یک بازار چهار تا شش میلیارد دلاری واردات گوشی دارد که ۹۵ درصد آن از طریق قاچاق تامین می‌شود. وی ادامه داد که حتی درصدی از این کالاها دست دوم هستند و دوباره برای فروش مجدد بسته‌بندی می‌شوند. وی بازار قاچاق گوشی در کشور را یک بازار ناسالم و خاکستری دانست و اعلام کرد که افرادی که منافعشان در معرض خطر قرار دارد، ساکت نشدند و سعی کردند تا دلایل گران شدن گوشی را به اجرای طرح رجیستری موبایل در کشور نسبت دهند.
جهرمی در ادامه صحبت‌های خود در مورد اجرای طرح رجیستری و افزایش قیمت گوشی‌های همراه اعلام نمود که بسیاری از فروشندگان تلفن همراه پیش از آنکه هیچ برندی در طرح رجیستری اعلام شود، یک شبه هزینه گوشی‌ها را تا ۲۰۰ هزار تومان افزایش دادند. بنابراین به گفته وی فروشندگان در این زمینه سودجویی کرده‌اند و این نشان می‌دهد که کشور نظام کنترل بازار دقیقی ندارد. به گفته وی عدم وجود کنترل در بازار، باعث شد تا مسئولین از مردم بخواهند تا به دلیل حباب افزایش قیمت، گوشی نخرند.
محمد جواد آذری جهرمی، یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت گوشی‌ها را افزایش نرخ ارز دانست و تاکید نمود که در زمان اجرای طرح رجیستری، نرخ ارز حدوداً سه هزار و ۶۰۰ تومان بود و در مرحله پایش نیز به چهار هزار و ۱۰۰ تومان رسید و چون واردات این کالا نیز وابسته به ارز است، افزایش نرخ ارز بر آن تاثیر گذاشت. آذری جهرمی همچنین ادامه داد که عمده واردات این کالا از طریق امارات متحده عربی انجام می‌شود و امارات متحده نیز همزمان با اجرای رجیستری به صادرات مجدد گوشی‌ها پنج درصد عوارض اضافه کرده بود و این مسئله باعث شد تا قیمت تمام شده تلفن‌ها افزایش یابد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین به نقش توزیع‌کنندگان گوشی‌های همراه نیز در افزایش قیمت تلفن‌های همراه اشاره کرد و اعلام نمود که برخی از واردکنندگان قیمت‌ها را به نفع خود افزایش دادند. به گفته وی این مسئله باعث شد تا آنها تعداد واردکنندگان را افزایش دهند و همچنین به فروشگاه‌های آنلاین نیز اجازه واردات دهند. به گفته وی این تصمیم گیری توانسته است به تثبیت بازار و بهتر شدن وضعیت آن کمک کند. وی همچنین ادامه داد که اگر پیش از این، قیمت گوشی‌ها در فروشگاه‌های آنلاین ۱۰ درصد بیشتر بود، علت آن پرداخت عوارض بوده است ولی اکنون قیمت تمام شده آنها کمتر است. بنابراین در صورتی که نرخ ارز کنترل شود، قیمت گوشی‌ها نیز کاهش خوهد یافت. اما نکته مهم این است که افزایش قیمت‌ها هیچ ارتباطی با رجیستری ندارد.

*قیمت گوشی‌ها افزایش نمی‌یابد
هنوز بسیاری از ما فراموش نکرده ایم در همان آغاز فاز پایش گوشی‌ها و پیش از اینکه هیچ برندی اعلام شود، یک‌ شبه هزینه گوشی‌ها ۲۰۰ هزار تومان بالا رفت، حالا و با اعلام رجیستری گوشی های سامسونگ و هواوی بسیاری نگرانند موج افزایش قیمت ها به این دو برند پرفروش و مهم بازار تلفن همراه ایران برسد.  
هر چند رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران با اشاره به مرحله جدید طرح رجیستری گوشی‌های تلفن همراه، احتمال افزایش قیمت گوشی‌ها بعد از اجرای فاز جدید این طرح برای گوشی‌های آسیایی از جمله سامسونگ و ال جی را بعید می داند.
سیدمهدی میرمهدی کمیجانی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره احتمال افزایش قیمت گوشی‌های تلفن همراه بعد از اجرای فاز جدید رجیستری و زیرپوشش رفتن برندهای معروف در این طرح، اظهار کرده بود: فکر نمی‌کنم به لحاظ قیمتی اتفاق خاصی بعد از اجرای رجیستری در مورد برند گوشی آسیایی مثل سامسونگ اتفاق بیفتد، زیرا از این برند به تعداد بسیار زیادی پیش از این وارد کشور شده و دپو شده است، ضمن این‌که این کالا پیش از این هم حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان گران شده است و دیگر کششی برای گران شدن ندارد.
وی همچنین درباره امکان گران‌تر شدن گوشی‌های همراه محبوب آسیایی گفت: واقعیت این است که بازار این روزها اصلا بازار خوبی نیست و خیلی رونق ندارد که حالا بخواهد کالایی هم در آن به صورت بسیار جهشی گران شود. این روزها مردم خیلی برای خرید کردن پول دستشان نیست.
رییس اتحادیه فناوران رایانه تهران با اشاره به برخی استدلال‌های مطرح شده مبنی بر علل گرانی گوشی‌های موبایل به دلیل افزایش قیمت دلار نیز ادامه داد: البته دلار در جای خود می‌تواند عاملی برای افزایش قیمت گوشی‌های تلفن همراه باشد، اما نمی‌توان انکار کرد که رجیستری خود عاملی مهم برای گران تر شدن گوشی‌های تلفن همراه در بازار بوده است.
در این میان امروز رئیس اتحادیه تلفن همراه از کاهش ۵ تا ۲۰ درصدی قیمت انواع گوشی های تلفن همراه در بازار موبایل کشور خبرداد و گفت: فضای کسب و کار در این بخش رو به بهبود است و شواهد از بازگشت آرامش به این بازار حکایت دارد.
ابراهیم درستی در گفتگو با مهر، ثبات نرخ ارز و جو روانی مثبت بازار را از جمله دلایل کاهش قیمت گوشی های موبایل عنوان کرد و اظهار داشت: تا پیش از این و به سبب اینکه توزیع کنندگان و فروشندگان منتظر افزایش نرخ ارز و دلار بودند جو حاکم براین فضا، سبب افزایش کاذب قیمتهای کالاهای دیجیتال همچون موبایل شده بود اما در شرایط فعلی تفکر بازار به سمت خوش بینی است و این امر سبب کاهش قیمت انواع گوشی موبایل شده است.
رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم صوتی تصویری و تلفن همراه با اعلام کاهش ۵ تا ۲۰ درصدی قیمت انواع گوشی موبایل با توجه به نوع و کارایی های آن طی یک هفته اخیر تصریح کرد: با این کاهش قیمت، نرخ گوشی موبایل به قیمتهای واقعی خود نزدیک می‌شود.
عضو هیات رئیسه شورای اصناف کشور با تاکید براینکه فضای بازار موبایل رو به آرامش می رود و پیش بینی ها از رونق کسب و کار در این فضا حکایت دارد، افزود: به تمامی واحدهای صنفی پیشنهاد می‌شود که در مورد قیمتها مقاومت نکنند، منتظر نباشند که قیمتها تغییر کند و کالا را به قیمت روز به فروش برسانند.
درستی با بیان اینکه موبایل محبوب ترین کالای ارتباطی است، گفت: پیش بینی می‌شود که جهش قیمتها روز به روز تغییر کرده و به سمت کاهش قیمت پیش رود و با ثبات نرخ ارز و بازگشتن ارزش ریال ایرانی، قیمت گوشی های موبایل واقعی شود.
حالا باید دید با ارزان شدن دلار و تاکید مسئولان بر هزینه بر نبودن اجرای طرح رجیستری با زیر پوشش قرار گرفتن سامسونگ و هواوی بازار ایران بازهم با موج گرانی گوشی مواجه خواهد شد یا نه؟!

نام:
ایمیل:
* نظر: