کد خبر: ۵۷۸۵۶
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۶
بر اساس برآوردها و مطالعات صورت گرفته، تا حدود ۱۰ سال آینده برای پاسخ به نیاز مسکن جدید و همچنین کاهش شاخص «بد مسکنی» باید ۱۰ میلیون و ۸۲۵ هزار واحد مسکونی شهری و روستایی جدید احداث یا در مناطق ناکارآمد شهری نوسازی شوند.
حمایت بانک توسعه‌ای مسکن از توسعه گران

به گزارش پایگاه خبری تجارت آنلاین به نقل از بانک مسکن -هیبنا، در حالی جمعیت کشور بر اساس سرشماری نفوس و مسکن 95 نزدیک به 80 میلیون نفر است که از این میزان 59 میلیون و 146 هزار و 847 نفر را جمعیت شهری و 20 میلیون و 70 هزار و 625 نفر را جمعیت روستایی تشکیل می دهد.
در بخش جمعیت شهری، 18 میلیون و 125 هزار و 488 خانوار شهری وجود دارد که 54.5 درصد از این افراد دارای مسکن ملکی هستند و 36.7 درصد نیز در مسکن اجاره ای سکونت دارند.
جمعیت روستایی کشور از 6 میلیون و 70 هزار و 547 خانوار تشکیل شده که 60.5 درصد از این جمعیت دارای مسکن ملکی و 30.7 درصد دارای مسکن اجاره ای هستند.
بر پایه این گزارش در کل کشور اعم از جمعیت شهرنشین و روستا نشین 24 میلیون و 196 هزار و 35 خانوار و در مقابل 22 میلیون و 825 هزار و 46 نفر واحد مسکونی وجود دارد.
در بخش بافت های ناکارآمد شهری نیز 75 هزار هکتار بافت فرسوده در کشور وجود دارد که 11 میلیون جمعیت در این بافت ها سکونت دارند؛ در مقابل 9 میلیون نفر از جمعیت کشور در 53 هزار هکتار سکونتگاه غیررسمی زندگی می کنند. در مجموع می توان گفت 20 میلیون نفر از جمعیت کشور در شرایط «بد مسکنی» قرار دارند.
اما با توجه به این آمار بر اساس مطالعات انجام شده، نیاز کشور به مسکن طی 10 سال آینده چقدر خواهد بود؟ بر اساس برآوردهای صورت گرفته تا سال 1405 تعداد 5 میلیون و 828 هزار خانوار جدید به خانوارهای موجود اضافه می شود؛ به عبارتی تعداد خانوارهای کشور در سال 1405 از مرز 30 میلیون خانوار عبور می کند و به 30 میلیون و 24 هزار و 35 خانوار می رسد.
در این شرایط برای رفع نیاز توازنی بازار مسکن تا سال 1405 به یک میلیون و 162 هزار واحد مسکونی نیاز است؛ علاوه بر این تا 10 سال آینده 3 میلیون و 835 واحد مسکونی نوسازی و بهسازی شود. با این حال تا سال 1405 باید 10 میلیون و 825 هزار واحد شهری جدید احداث شود یا مورد نوسازی قرار گیرد.

حمایت بانک مسکن از انبوه سازان
انبوه‌سازان به عنوان سازنده‌های واجد شرایط دریافت تسهیلات ساخت بدون‌ سپرده، می‌توانند متناسب با حجم پروژه، از دوره‌های زمانی مختلف برای دریافت تسهیلات مشارکت، استفاده کنند.
طول دوره مشارکت مدنی برای تسهیلات ساخت بدون‌ سپرده، بر حسب تعداد واحدهای مسکونی تعریف‌شده در پروژه ساختمانی، از ۱۲ تا ۳۶ ماه قابل تنظیم است و مدت اولیه ۱۲ ماه برای قراردادهای مشارکت مدنی، برای آن دسته از ساخت و سازهایی است که حداکثر معادل ۵ واحد مسکونی در پروژه ساختمانی، تعریف شده باشد.
برای پروژه‌های دارای ۶ تا ۲۰ واحد مسکونی، حداکثر مدت قرارداد مشارکت مدنی، معادل ۱۸ ماه در نظر گرفته شده است.
مدت زمان اولیه قرارداد مشارکت مدتی برای پروژه‌های ۲۱ تا ۵۰ واحدی، ۵۱ تا ۱۰۰ واحدی و همچنین ۱۰۱ واحدی و بیشتر نیز، به ترتیب معادل ۲۴ ماه، ۳۰ ماه و ۳۶ ماه در نظر گرفته شده است.
نرخ سود این تسهیلات، ۱۸ درصد تعیین شده است و برای دوره فروش اقساطی –انتقال تسهیلات ساخت به خریدار واحد مسکونی- نیز نرخ سود در همین سطح ۱۸ درصدی است.
سقف تسهیلات مشارکت مدنی به ازای هر واحد مسکونی به سه روش سنتی، صنعتی و فناوری‌های نوین و انتقال تکنولوژی انجام‌ پذیر است و در عین حال، میزان سقف تابعی از شهر محل ساخت، مختلف است.
در تهران و۶ کلان شهر دیگر شامل کرج، تبریز، مشهد، اهواز، شیراز و اصفهان، ‌برای ساخت و سازهای سنتی یا همان روش معمول ساختمان‌ سازی، به ازای هر واحد مسکونی، ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات ساخت، به سازنده پرداخت می‌شود.
در این شهرها، برای پروژه‌هایی که به روش صنعتی احداث می‌شود، سقف تسهیلات معادل ۱۳۰ میلیون تومان است؛ این در حالی است که صنعتی‌ سازی در تعریف بانک مسکن که از ضوابط مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، تدوین و ملاک عمل قرار گرفته است، شامل روش‌های پیش ساخته، پیش مونتاژ و کاربرد فناوری‌های نوین است که در این خصوص، فناوری‌های مورد تایید و دارای گواهی‌نامه فنی از مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به عنوان معیار پذیرش طرح‌های صنعتی سازی از جانب بانک قرار خواهد گرفت.
در تهران و ۶ کلان شهر نام‌برده شده، چنانچه سازنده‌های مسکن از تکنولوژی‌های منتقل شده به کشور در زمینه صنعت ساختمان و همچنین روش‌های منتهی به ارتقاء بهره وری مصرف انرژی، برای ساخت و ساز استفاده کنند، بانک مسکن به ازای ساخت هر واحد مسکونی، مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان تسهیلات بدون سپرده پرداخت خواهد کرد.
در جزایر کیش و قشم نیز برای سنتی‌سازی مسکن تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی، برای صنعتی‌سازی تسهیلات ۱۲۰ میلیونی و برای تکنولوژی‌های نوین نیز تسهیلات ۱۲۰ میلیون تومانی به ازای ساخت هر واحد مسکونی پرداخت می‌شود.
در مراکز استان و شهرهای بزرگ (شهرهای با جمعیت بیش از ۲۰۰ هزار نفر) و سایر مناطق آزاد کشور نیز تسهیلات ساخت بدون سپرده برای سنتی‌ سازی با سقف ۹۰ میلیون، برای پروژه‌های صنعتی‌ سازی ۱۱۰ میلیون تومان و برای استفاده از تکنولوژی‌های نوین نیز تسهیلات ۱۳۰ میلیون تومانی پرداخت می‌شود.
در سایر شهرها نیز برای سنتی‌سازی، تسهیلات بدون‌ سپرده ۷۰ میلیون تومانی و برای پروژه‌های صنعتی‌ سازی، تسهیلات ۹۰ میلیون تومانی و برای تکنولوژی‌های نوین نیز تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی به ازای ساخت هر واحد مسکونی، پرداخت می‌شود.
همچنین از سوی بانک مسکن، در مناطق شهری کمتر توسعه‌ یافته، برای پروژه‌های سنتی‌ سازی، تسهیلات ۵۰ میلیون تومانی به ازای هر واحد مسکونی، به انبوه‌ساز پرداخت می‌شود.

ماموریت بانک مسکن
بر اساس سند راهبردی بانک مسکن تا 1400، تسهیل فرآیند تامین مالی حوزه مسکن و توسعه شهری و اعطاء تسهیلات جهت تامین مسکن کلیه خانوارهای فاقد مسکن و ارائه خدمات مالی، بانکی و مشاوره ای به فعالان، توسعه گران و سازندگان واحدهای مسکونی منطبق با الگوی مصرف برای اقشار میان درآمد و کم درآمد با تاکید بر احیاء بافت‌های فرسوده و شهرهای میان جمعیتی به عنوان ماموریت اصلی بانک مسکن هدفگذاری شده است.

نام:
ایمیل:
* نظر: