کد خبر: ۵۷۹۰۹
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۷
مصوبه افزایش تعرفه واردات خودرو به قوت خود باقی است
معاون وزیر صنعت در امور صنایع از دستور وزیر صنعت برای بازنگری در اجرای استانداردهای ۸۵ گانه خودرو از دی ۹۷ خبر داد و گفت: این تصمیم با موافقت رئیس سازمان استاندارد اتخاذ شده است.
اجرای استانداردهای جدید خودرو باز هم به تعویق افتاد
معاون وزیر صنعت در امور صنایع از دستور وزیر صنعت برای بازنگری در اجرای استانداردهای ۸۵ گانه خودرو از دی ۹۷ خبر داد و گفت: این تصمیم با موافقت رئیس سازمان استاندارد اتخاذ شده است.
محسن صالحی نیا در یک نشست خبری از دستور وزیر صنعت برای بازنگری در اجرای استانداردهای ۸۵ گانه خودرو که قرار بود از دی ۹۷ در کشور عملی شود خبر داد و گفت: وزیر صنعت تاکید داشت که در زمینه استانداردهای ایمنی و عملکردی، آخرین استانداردهای مصوب اجرایی شود، ولی در مورد استانداردهای اختیاری یا مواردی که خودروسازان اعلام می‌کنند توسط طرف‌های اروپایی اجرا نمی شود، قرار شد بازنگری صورت گیرد.
وی ادامه داد: مقرر شد اسناد و مدارک ارایه شود تا تصمیم جدیدی اتخاذ شود که تولید نیز با مشکل روبرو نشود.
به گفته معاون وزیر صنعت، این تصمیم در جلسه ای با حضور رییس سازمان استاندارد اتخاذ شده است.
وی در ادامه با اشاره به جلسه اخیر برگزار شده با خودروسازان و قطعه سازان نیز اظهار داشت: برای کاهش قیمت تمام شده تولید قطعات قول هایی را به قطعه سازان دادیم که یکی از آنها پرداخت ارز مبادلاتی برای واردات برخی مواد که وارداتشان اجتناب ناپذیر است، بود.

*تولید پژو 2008 از برنامه عقب است
وی در خصوص وضعیت تولید پژو ۲۰۰۸ نیز با اشاره به تولید ۲۲۰۰ دستگاه از این خودرو گفت: تولید این خودرو از برنامه عقب است ولی قرار است سال آینده به تولید روزانه ۱۲۰ دستگاه و در نهایت ۱۶۰ دستگاه برسیم.
به گفته صالحی نیا میزان داخلی سازی پژو ۲۰۰۸ در حال حاضر ۲۲ درصد است که با توجه به قراردادهای منعقد شده با قطعه سازان به ۳۰ درصد خواهد رسید.
وی همچنین با اشاره به آغاز تولید آزمایشی پژو ۳۰۱ اظهار داشت: تولید این خودرو از سال آینده با داخلی سازی ۵۰ درصد و بالاتر آغاز خواهد شد و برای تولید پژو ۲۰۰۸ نیز با همین روند پیش خواهیم رفت.

*آمادگی خودروسازان برای نوسازی ناوگان فرسوده خودرو کشور
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در جلسه شب گذشته با مدیران ایران خودرو و سایپا نیز این خودروسازان آمادگی خود را برای نوسازی ناوگان فرسوده خودرو کشور اعلام کردند.

*اجرای قرارداد سایپا سیتروئن از برنامه عقب است
وی در ادامه با اشاره به تأخیر موجود در اجرای برخی قراردادهای خودرویی با شرکتهای خارجی نیز گفت: قرارداد سایپا و سیتروین در حال اجرا است اما از موعد مقرر ۲ ماه عقب هستند و قول داده اند که تولید را از اواسط تیرماه ۹۷ شروع کنند.

*مشارکت با ماموت و فولکس واگن با داخلی سازی 30 درصد

معاون وزیر صنعت ادامه داد: تولید ۲ مدل خودرو با داخلی سازی ۳۰ درصدی با مشارکت فولکس واگن و ماموت مورد بحث بود ولی برای واردات تعدادی خودرو تفاهم کرده بودند که به دلیل توقف ثبت سفارش واردات خودرو، صورت نگرفت.
وی تصریح کرد: این اتفاق باعث شد مدیران فولکس واگن تصور کنند شاید قرار است محدودیتی در واردات وجود داشته باشد و همین موضوع، اجرای کار را با چالش روبرو کرد.
صالحی نیا افزود: در هر حال قول داده شده که تولید محصول مشترک این دو خودروساز از شهریور ۹۷ انجام شود.
وی افزود: در مورد شرکت داتیس خودرو هم تا امروز درخواستی برای سرمایه گذاری در ایران دریافت نکرده ایم و بحث آنها فقط واردات بوده است.
وی گفت: در این راستا ۲ نامه برای واردات خودرو از سوی داتیس خودرو به ما ارایه شده است.

*مصوبه افزایش عرفه واردات خودرو به قوت خود باقی است
صالحی نیا در مورد اجرای حکم دیوان عدالت اداری مبنی بر لغو مصوبه دولتی افزایش تعرفه واردات خودرو نیز گفت: تا این لحظه تغییری در مصوبه دولت ایجاد نشده و مصوبه افزایش تعرفه واردات خودرو به قوت خود باقی است.
وی ادامه داد: اگر مصوبه دولت در مورد تعرفه واردات خودرو تغییر کند این موضوع اجرایی خواهد شد.
وی در خصوص بازنگری در تعرفه واردات خودروهای هیبریدی نیز گفت:در این مورد اعداد جدیدی از سوی وزارت اقتصاد به دولت پیشنهاد شده که باید در هیأت دولت به تصویب برسد.

* 2.5 درصد صنایع متقاضی تسهیلات نوسازی گرفتند
صالحی نیا همچنین به آخرین آمار اختصاص تسهیلات صنایع اشاره کرد و گفت:  ۵۶۰۰ واحد صنعتی برای دریافت تسهیلات نوسازی و بازسازی درخواست داشته اند که تنها ۱۴۰ واحد موفق به دریافت تسهیلات شده اند.
وی ادامه داد: ۴۸۰ میلیارد تومان تسهیلات به این ۱۴۰ واحد پرداخت شده که نسبت به پیش بینی ما در ابتدای سال رقم بسیار پایینی است.
وی همچنین از تخصیص ۵ هزار میلیارد تومان از محل مازاد درآمد هدفمندی یارانه ها به رونق تولید و اشتغال و اجرای طرح های ایجادی،توسعه ای و نوسازی خبر داد.
معاون وزیر صنعت در مورد پرداخت تسهیلات رونق تولید به واحدهای کوچک و متوسط نیز گفت: ۴۱ هزار و ۷۰۰ درخواست برای دریافت این تسهیلات ارایه شده که ۲۲ هزار مورد مصوب و به بانکها معرفی شده و ۲۰ هزار واحد موفق به دریافت تسهیلات ۱۴ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومانی شده اند.
صالحی نیا مجموع تسهیلات پرداختی به صنایع را طی سال جاری ۱۱۸ هزار میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: اختصاص ۱۵۰۰ میلیارد تومان بابت مشوق‌های صادراتی و ایجاد زیرساخت‌ها مد نظر قرار گرفته است.


نام:
ایمیل:
* نظر: