کد خبر: ۵۷۹۱۱
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۳
تقویت ۱۸ واحدی شاخص کل در تالار شیشه ای
معامله‌گران بورس تهران امروز شاهد معاملات کم‌حجم بودند، اثر معاملات کدبه‌کد بر روی ارزش معاملات بورس تهران و تاثیر نرخ سود ۲۰ درصدی گواهی سپرده بانکی بر بورس باعث شده تا نسبت قیمت بر درآمد کل بازار سهام محدود شود.
گواهی سپرده بانک‌ها بورس را از رونق انداخت
معامله‌گران بورس تهران امروز شاهد معاملات کم‌حجم بودند، اثر معاملات کدبه‌کد بر روی ارزش معاملات بورس تهران و تاثیر نرخ سود ۲۰ درصدی گواهی سپرده بانکی بر بورس باعث شده تا نسبت قیمت بر درآمد کل بازار سهام محدود شود.
شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران (تدپیکس) در پایان معاملات امروز دوشنبه 7 بهمن ماه 96 با افزایش 18 واحدی روی رقم 98 هزار و 98 واحد ایستاد.
شاخص کل هم ‌وزن اما با افزایش 5 واحدی عدد 17 هزار و 554 واحد را به نمایش گذاشت.
شاخص سهام آزاد شناور نیز با افزایش 63 واحدی به رقم  105 هزار و 271 واحد دست یافت.
شاخص بازار اول اما در حالی با افزایش 11 واحدی به رقم 69 هزار و 694 واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با افزایش 46 واحدی عدد  208 هزار و 837 واحد را به نمایش گذاشت.
امروز همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) نیز بدون تغییر چندانی روی رقم یک هزار و 94 واحد ایستاد.
بر اساس این گزارش، امروز معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت های سپالایش نفت اصفهان با 18واحد ، گسترش نفت و گاز پارسیان با 16 واحد و لابراتوار داروسازی دکتر عبیدی با 9 واحد کاهش بیشترین تاثیر منفی را بر برآورد شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند.
در مقابل معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت‌های فولاد مبارکه با 63 واحد، همراه اول با 26 واحد و ملی صنایع مس ایران با 18 واحد افزایش بیشترین تاثیر مثبت را در محاسبه این نماگر به دوش کشیدند.
به گزارش فارس، ارزش کل معاملات امروز بورس تهران در حالی به بیش از 332 میلیارد تومان نمایش داده شد که ناشی از دست به دست شدن بیش از 977 میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 64 هزار و 512 نوبت داد و ستد بود.
همچنین در بازار نقدی بورس تهران ارزش معاملات اندکی بیش از 171 میلیارد تومان بود.
بر اساس این گزارش امروز بورس تهران شاهد معاملاتی کم‌حجم و متعادل در اغلب نمادهای معاملاتی بود که با سپری شدن آخرین روزهای سال، نیاز به نقدینگی و درعین‌حال عدم چرخش مناسب نقدینگی در نمادهای مختلف باعث شده تا بورس تهران کج دار و مریز، با شرایط کنونی اقتصاد روزگار بگذراند.
این در حالی است که معاملات بازار بدهی بر روی اوراق مختلف ازجمله صکوک فولاد کاوه کیش، صکوک مرابحه ایران‌خودرو، اوراق مشارکت شهرداری مشهد، صندوق درآمد ثابت امین یکم فردا و معاملات کدبه‌کد «ومعادن» و «وغدیر» بیشترین ارزش معاملات را در بورس تهران رقم بزنند.
از نکات جالب توجه در بازار امروز نوسان‌های شاذ در بازار پایه فرابورس بر روی سهم‌های گمنامی همچون صنایع بسته‌بندی مشهد با بیش از 65 درصد، ورزایران با 50 درصد، تولید خاک نسوز استقلال آباده با 50 درصد، آذریت با بیش از 34 درصد و کارتن مشهد با حدود 12 درصد نوسان مثبت بود که در اغلب این نمادها تعداد معامله‌گران حقیقی و حقوقی از انگشتان دست فراتر نمی‌رفت.
سوگلی‌های بازار سهام در حالی در روزهای پایانی سال به سهم‌های غیرشفاف و شرکت‌های عمدتاً اخراجی در بازار پایه فرابورس اختصاص یافته که سهم‌های پیشرو بازار با توجه به قیمت‌های انتظاری و درعین‌حال نبود نقدینگی با درجا زدن قیمت‌ها مواجه هستند.
نرخ سود 20 درصدی اوراق گواهی سپرده بانکی که در ششمین روز از پذیره‌نویسی خود توانسته به گفته رئیس‌کل بانک مرکزی بیش از 101 هزار میلیارد تومان از منابع پولی را جذب سیستم بانکی کند، اکنون به اهرمی محدود کننده برای بازار سرمایه تبدیل شده که با احتساب نسبت قیمت بر درآمدی این بازار و نرخ تورم در کنار فرض صرف ریسک 6 درصدی، حضور در بازار سرمایه را برای معامله‌گر پرریسک دچار اما و اگر کرده است.


نام:
ایمیل:
* نظر: