کد خبر: ۵۷۹۵۹
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۴
حال و هوای آشفته بازار ارز و سکه
برای سومین روز متوالی در بازار آزاد، خرید انواع ارز به ویژه دلار با دشواری همراه شده و در اکثر موارد خریداران این بازار ناکام می‌مانند. نکته جالب‌تر اینکه از امروز (سه‌شنبه) خبر از کم شدن عرضه انواع سکه و متوقف شدن خرید و فروش آن داده می‌شود.
قحطی دلار و سکه  از چهارراه استانبول تا فردوسی
برای سومین روز متوالی در بازار آزاد، خرید انواع ارز به ویژه دلار با دشواری همراه شده و در اکثر موارد خریداران این بازار ناکام می‌مانند. نکته جالب‌تر اینکه از امروز (سه‌شنبه) خبر از کم شدن عرضه انواع سکه و متوقف شدن خرید و فروش آن داده می‌شود.
صحبت با برخی صرافی‌ها گویای آن است که امروز هم مانند روز گذشته، در بازار آزاد فروش دلار متوقف است، چراکه از سوی بانک مرکزی ارزی برای عرضه به این واحدها تخصیص داده نشده است.همچنین امکان خرید یورو نیز در بازار بسیار محدود است. البته با این وجود سایت اتحادیه طلا و جواهر که روز گذشته از اعلام نرخ دلار سرباز زده بود، امروز برای آن قیمت ۴۴۷۶ تومانی را اعلام کرده است.
امروز وضعیت بازار ارز به گونه‌ای بود که فروش دلار در همه صرافی‌های میدان فردوسی و چهاراره استانبول تهران به غیر از دو صرافی زیرمجموعه بانک‌ها، متوقف شده که این مساله به نوسانات و حاشیه‌هایی در این بازار کمک کرده بود.
بر اساس گزارش میدانی ایسنا، بازار ارز امروز (سه‌شنبه) در پایتخت با چالش‌ها و اتفاق‌های عجیبی همراه بود؛ چراکه دلار از معاملات صرافی‌ها خارج شده و یورو هم در برخی صرافی‌ها خریداری می شد اما فروخته نمی‌شد و صرافان اعلام می‌کردند که "بانک مرکزی به ما دلار نمی‌فروشد". تنها دو صرافی در میدان فردوسی تهران ارز بانکی داشتند که آنها هم با صف‌های طولانی و تنش‌های بسیاری در خرید و فروش همراه بودند.
در بازار امروز ارز صرافی‌ها از این مساله گله‌مند بودند که "چرا بانک مرکزی به آنها ارز به ویژه دلار واگذار نکرده و بازار ارز را به چند صرافی زیرمجموعه خود سپرده است؟".
مراجعه به صرافی‌ها هم حاکی از آن بود که فقط قیمت خرید ۴۴۶۱ تومانی در تابلوهایشان برای دلار ثبت شده بود ولی فروش دلار متوقف بود. البته فروش یورو هم در برخی از صرافی‌ها با صف‌های طولانی همراه بود و مردم و بعضا دلالان بازار ارز به این صرافی‌ها هجوم آورده بودند.
مسئول یکی از صرافی‌های میدان فردوسی با انتقاد از عملکرد بانک مرکزی به ایسنا گفت: "مشخص نیست چرا بانک مرکزی دلار را انحصارا در اختیار چند صرافی زیرمجموعه خود قرار داده است و به ما دلار نمی‌دهد؟ این اتفاق فقط باعث آشفتگی بیشتر بازار می‌شود و به نوسانات و گرانی آن دامن می‌زند".
بررسی بازار ارز حاکی از آن بود که در میدان فردوسی تهران و مرکز تجارت جهانی فردوسی فقط دو صرافی زیرمجموعه بانک‌ها دلار داشتند و عرضه می‌کردند که آنها هم آنقدر با صف‌های طولانی و ازدحام مردم و دلالان مواجه بودند که ماموران نیروی انتظامی به این مساله ورود کرده تا به این وضعیت سامان دهند که البته با برخورد و بازداشت‌هایی همراه شد.
بر اساس آنچه امروز روی تابلوهای اعلانات بازار ارز درج شده است، دلار ۴۴۶۱ تومان خریداری می‌شود و ۴۴۷۱ تومان به فروش می‌رسد که البته رسما فروشی در کار نیست. همچنین هر یورو ۵۴۵۱ تومان قیمت برای فروش داشته و ۵۴۳۶ تومان خریداری می‌شود. پوند هم به بالاترین قیمت خود یعنی ۶۹۵۰ تومان رسیده و نرخ خرید آن نیز ۶۶۷۰ تومان است.
در این شرایط ماموران نیروی انتظامی به صورت مستقیم و غیرمستقیم، مسئولان دو صرافی زیرمجموعه بانک را مجبور می‌کردند که برای لحظاتی هم که شده، تعطیلی خود را اعلام کنند تا صفوف متقاضیان خلوت‌تر شود تا بتوانند خیابان و پیاده‌روی میدان فردوسی را نظم بیشتری بدهند.
عده دیگری نیز که به نظر می‌رسید با گوشی‌های تلفن همراه خود قیمت این بازار را با یکدیگر چک می‌کردند، خارج از این صفوف به مردم قیمت می‌دادند و برای دلار، یورو و ارزهای دیگر نرخ تعیین می‌کردند که البته در برخی موارد، ماموران با دیدن چنین صحنه‌هایی با دلالان برخورد می‌کردند.  
گفتنی است که قیمت درج شده برای فروش سکه تمام طرح جدید در تابلوهای اعلانات صرافی‌ها یک میلیون و ۵۵۰ هزار تومان، برای نیم سکه و ربع سکه به ترتیب ۷۶۰ هزار تومان و ۴۸۰ هزار تومان بود که البته رسما فروشی صورت نمی‌گرفت.

*چرا فروش دلار و سکه محدود شد؟
در همین راستا محمدکشتی‌ آرای از کم شدن عرضه انواع سکه در بازار خبر داد و گفت: واحدهای فروش به دلیل نداشتن موجودی کافی، ترجیح می‌دهند از فروش خودداری کنند و ممکن است روی تابلوها یک قیمت ظاهری اعلام شود اما در نهایت خرید و فروش در بازار کم رخ می‌دهد.
این عضو هیات رئیسه اتحادیه طلا و جواهر در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: تقاضا بیش از عرضه بوده و برهمین اساس بازار سکه حالت حبابی پیدا کرده است.
وی با تاکید بر اینکه این اتفاق به دلیل نبود تعادل میان عرضه و تقاضا رخ داده متذکر شد که با توجه به این‌که در روزهای پایانی سال تقاضا بالاست و در عرضه ارز هم نوساناتی وجود دارد، شاهد چنین وضعیتی در بازار طلا هستیم.
کشتی‌آرای با تاکید بر این‌که در خرید و فروش طلای گرمی هیچ مشکلی وجود ندارد، اظهار کرد: بیشترین بحثی که اکنون وجود دارد، مربوط به سکه و ارز می‌شود، چرا که این اقلام معمولا حالت سرمایه‌ گذاری دارند اما طلای زینتی بیشتر حالت مصرفی دارد.
این عضو هیات رییسه اتحادیه طلا و جواهر گفت: اکنون عرضه سکه از طریق بانک مرکزی و در یک شعبه خاص صورت می‌گیرد اما زمانی که برای مردم این امکان وجود نداشته باشد که مسافت طولانی را برای رسیدن به بانک کارگشایی طی کنند، برای خرید سکه به سراغ واحدهای سطح شهر می‌آیند. اکنون طلافروشی‌ها در نهایت بسته‌های ۲۰، ۵۰ یا ۱۰۰ تایی سکه را تحویل می‌گیرند و طبیعی است که برای فروش آن با محدودیت‌هایی مواجه باشند. برهمین اساس در فروش سکه موجودی کافی نداشته یا در صورت داشتن موجودی، ترجیح می‌دهند از فروش خودداری کنند تا در روزهای آتی عقب‌افتادگی کمتری داشته باشند. در این میان اگرچه ممکن است روی تابلوها یک قیمت ظاهری اعلام شود اما در نهایت خرید و فروش در این بازار کم رخ می‌دهد.
وی قیمت اعلام شده سکه در روز جاری را یک میلیون و ۵۴۰ هزار تومان عنوان کرد و گفت: تقاضا برای خرید ربع سکه و نیم سکه به مراتب بیشتر است و فروش این نوع سکه‌ها نیز به سختی صورت می‌گیرد.
کشتی‌آرای ادامه داد: قیمت نیم سکه ۷۵۷ هزار تومان و قیمت ربع سکه ۴۴۸ هزار تومان روی تابلوهای طلافروشی‌ها اعلام می‌شود اما همان‌طور که اشاره شد، فروش کمتر صورت می‌گیرد.
وی قیمت سکه‌های گرمی را نیز حدود ۳۱۲ هزار تومان اعلام کرد و گفت: این نوع سکه در بازار موجود است.
هرچند روی این سایت امروز بسیاری از قیمت‌ها به روز نشده اما با این وجود نرخ دلار در بازار آزاد ۴۴۷۶ تومان اعلام شده که نسبت به روز گذشته دو تومان کاهش دارد. قیمت دلار در صرافی‌های بانکی نیز ۴۴۶۱ تومان ذکر شده که این رقم نسبت به روز قبل کاهش سه تومانی دارد.
قیمت یورو در بازار آزاد هم اگرچه منتشر نشده اما برای فروش‌ آن در صرافی‌های بانکی قیمت ۵۴۳۶ تومانی اعلام شده که این رقم نسبت به روز گذشته دو تومان کاهش را نشان می‌دهد.
در بازار طلا نیز قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار و هر مثقال طلا با افزایشی جزئی همراه بوده و هر اونس طلای جهانی نیز افزایش قیمت اندک نسبت به روز گذشته داشته است.
با این وجود قیمت انواع سکه در بازار با افزایش مواجه شده و گفته می‌شود به دنبال کم شدن شدید عرضه در بازار، سکه در حالت حبابی قرار گرفته و خرید و فروش نمی‌شود.
قیمت انواع ارز، سکه و طلا در جدول زیر آمده است:

 

نوع طلا

قیمت

تفاوت قیمت نسبت به روز گذشته

هر گرم طلای ۱۸ عیار

۱۴۹ هزار و ۶۰۰ تومان

۱۸۵۰ تومان افزایش

مثقال طلا

۶۴۸ هزار تومان

۸۰۰ تومان افزایش

اونس طلا در بازار جهانی

۱۳۳۴ دلار و ۰.۰۶سنت

۰.۴۲ سنت افزایش

نوع سکه

-

-

سکه تمام طرح جدید

یک میلیون و ۵۴۰ هزار تومان

۸۰۰۰ تومان افزایش

نیم سکه

۷۵۷ هزار تومان

۸۰۰۰  تومان افزایش

ربع سکه

۴۸۰ هزار تومان

۱۰ هزار تومان افزایش

سکه گرمی

۳۱۲ هزار تومان

هزار تومان کاهش

نوع ارز

-

-

دلار

۴۴۷۶ تومان

دو تومان کاهش

یورو

۵۴۵۶ تومان

بدون تغییر

پوند

۶۸۷۷ تومان

بدون تغییر

 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار