کد خبر: ۵۷۹۹۹
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۲
روحانی در بندرعباس:
رئیس جمهور با اشاره به جنگ های متعددی که در منطقه خلیج فارس رخ داده است، گفت: مردم ایران و مردم هرمزگان، نخواسته اند از کسی انتقام بگیرند و مردم جهان را از نظر انرژی تحت فشار بگذارند.
مردم ایران هرگز نخواسته اند از کسی انتقام بگیرند
رئیس جمهور با اشاره به جنگ های متعددی که در منطقه خلیج فارس رخ داده است، گفت: مردم ایران و مردم هرمزگان، نخواسته اند از کسی انتقام بگیرند و مردم جهان را از نظر انرژی تحت فشار بگذارند.
حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور که به استان هرمزگان سفر کرده است، در جمع مردم شهر بندرعباس با بیان اینکه مردم این استان پاسداران خلیج همیشگی فارس و تنگه هرمز بوده اند، اظهار داشت: مردم بندرعباس نه تنها حق به گردن مردم ایران و منطقه برای تامین امنیت تنگه هرمز دارند، بلکه به گردن مردم دنیا نیز به دلیل تامین امنیت این آبراه بزرگ بین المللی و شاه‌راه انرژی جهان حق دارند.
وی با اشاره به جنگ های متعددی که در این منطقه رخ داد، افزود: مردم ایران و مردم هرمزگان نخواسته اند از کسی انتقام بگیرند و مردم جهان را از نظر انرژی تحت فشار بگذارند. در تمام طول جنگ تحمیلی نیروی دریایی و هوایی ارتش از این آبراه حفاظت کردند و نفت ایران و نفت منطقه با اسکورت اف-۱۴ و ناوهای نیروی دریایی از این منطقه عبور کرد.
روحانی با بیان اینکه امروز هم امنیت خلیج فارس در سایه نیروی دریایی سپاه و دریای عمان هم در سایه حضور نیروی دریایی ارتش تامین می شود، گفت: نیروی دریایی ارتش نه تنها در دریای عمان بلکه در باب المندب و اقیانوس هند نیز حافظ شاه‌راه انرژی جهانی هستند.
رئیس جمهور ادامه داد: ما در کنار این سرزمین حساس به جهانیان اعلام می کنیم ما خواهان صلح و امنیت در جهان هستیم تا روزی که جهان با نگاه صلح به ما نگاه کند، ما حافظان این مسیر استراتژیک در منطقه هستیم تا روزگاری که دنیا فکر توطئه علیه ملت ایران در سر نپروراند.
وی تصریح کرد: به کشور های حاشیه خلیج فارس اعلام می کنیم ما همسایه خوبی برای شما بودیم، هستیم و خواهیم بود. بیگانگان و بدخواهان پشت سر شما شعار ندهند آن ها به فکر منافع شما نیستند، آن ها به دنبال این هستند که سلاحشان را با قیمت گران به شما بفروشند و نفت شما را با قیمت ارزان بخرند.
روحانی اظهار داشت: تمام کشورهایی که در کنار این آب ها قرار دارند از سواحل عمان، عربستان، بندر بصره، عراق و هند تمام این کشورها می توانند در سایه قدرت ملت ایران و تصمیم صلح خواهانه ملت ایران، در فکر ایجاد اتحادیه بزرگ در این منطقه برای تجارت و گردشگری و انواع صنایع و انرژی در این منطقه باشند.
رئیس جمهور ادامه داد: ما با دنیا برای قدرت دفاعی مان مذاکره نخواهیم کرد؛ ما به عنوان یک ملت بزرگ که دارای بزرگ ترین تمدن تاریخی هستیم و در این سرزمین هم بندرهایی وجود دارد که به سه هزار قبل تعلق دارد، ما به تمام جهانیان اعلام می کنیم آنچه برای دفاع از سرزمین مان نیاز داشته باشیم با دست محققان، سربازان و سردارانمان تهیه خواهیم کرد، از شما اجازه نخواهیم گرفت. این فرمان خداوند است.
روحانی اظهار داشت: قرآن به ما فرمان ایستادگی می دهد، ما برای ساخت هواپیما و موشکمان از کسی اجازه نگرفته و نخواهیم گرفت، برای امنیت منطقه ما نیازی به بیگانگان نداریم اما برای ترتیبات امنیتی  منطقه حاضریم با کشورهای منطقه بدون حضور بیگانگان سخن بگوییم.
وی افزود: اینجا سرزمین امن ایران و امنیت ساز برای جهان است؛ چند بار آمریکا تلاش کرد به ملت ایران ضربه وارد کند، در برجام هم حرف های غیرمنطقی زد.
رئیس شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه آمریکا امروز در انزوا قرار دارد و هر کاری را که در آینده علیه ملت ایران طراحی کند در انزوا باقی خواهد ماند، گفت: ملت بزرگ ایران ملتی است که در راستای منافع ملی خود با تمام توان ایستاده است. ما تا روزی که طرف مقابل پیمان را زیر پا نگذاشته است، پای پیمان خود می ایستیم و به تعهداتمان پایبندیم، اما نخواهیم گذاشت از این پیمان دیگران بخواهند سو استفاده کنند.
روحانی ادامه داد: آمریکا بار دیگر به صحنه آمد و خواست از اعتراضات و انتقادات برخی مردم در دی‌ماه سوء استفاده کند و پرونده ایران را به شورای امنیت سازمان ملل ببرد اما تنها ماند و در میان ۱۵ کشور عضو شورای امنیت، آمریکا باز هم منزوی شد.
وی گفت: دو شب پیش آمریکا باز هم به شورای امنیت رفت تا در مورد یمن، ایران را محکوم کند اما باز هم تنها ماند و تیرشان به سنگ اصابت کرد. از مواضع به حق روسیه که مواضع صحیحی را در کنار برخی کشورهای دیگر در سازمان ملل اتخاذ کردند، تقدیر می کنیم.
رئیس جمهور با تقبیح رفتار آمریکا و انگلیس که دنبال توطئه علیه ملت ایران بوده اند، اظهار داشت: به اروپا و جهان اعلام می کنیم اگر واقعا به فکر مردم یمن هستید، بمب های مخرب «ناپالم» و خوشه ای را که استفاده از آنها ممنوع است، در اختیار عربستان نگذارید. اگر دلسوز مردم یمن هستید، حداقل فشار بیاورید تا راه رساندن غذا و دارو به مردم جنگ زده و فقیر یمن باز شود.
روحانی با بیان اینکه آمریکا ۳ بار در ماه های اخیر علیه ایران توطئه کرد و به جایی نرسید، تصریح کرد: تا زمانی که ملت ایران منسجم و متحد کنار هم ایستاده اند و یک صدا به فکر توسعه کشور هستیم، آمریکا نخواهد توانست کاری کند.
وی گفت: اراده ما ساختن کشور است، گرچه مردم در سختی و مشکلات هستند اما مسیر درستی را انتخاب کردند. در فصل پاییز امسال بیکاری در استان هرمزگان کاهش پیدا کرده است.
رئیس جمهور ادامه داد: بیکاری در استان هرمزگان کاهش یافته است و این افتخار ماست. در ایران در فصل پاییز نسبت به سال قبل ۹۵۰ هزار شغل ایجاد شده است و تورم تک رقمی شده است که باعث افتخار ماست.
روحانی اظهار داشت: ما مشکل زیاد داریم اما دست به دست هم از مشکلات عبور خواهیم کرد. ملت ما در روز های سخت یکپارچه است اگر روزی سیل یا زلزله در کشور اتفاق می افتد ملت ما یکپارچه است، من در این سفر که امروز و فردا میهمان شما هستم شاهد افتتاح ۱۵ طرح مهم به ارزش بیش از ۴ هزار میلیارد تومان خواهید بود. ما در این سفر آغاز عملیات ۱۵ طرح مهم دیگر را به ارزش ۲ هزار میلیارد تومان کلنگ خواهیم زد.
وی افزود: ما می دانیم مردم این دیار از لحاظ بهداشت و درمان نیازمند توسعه بهداشت و درمان هستند، در دولت یازدهم ۱۸۳۰ پروژه  بهداشتی، درمانی و آموزشی اجرا شده است و ۲۶۸ طرح بهداشت و درمانی در حال اجراست. بندرعباس نیازمند یک بیمارستان مجهز است. ان شاءالله کلنگ یک بیمارستان ۵۳۱ تخت خوابی در بندر عباس زده خواهد شد.
روحانی با بیان اینکه می دانیم مردم هرمزگان از لحاظ آب در تنگنا قراردارند، گفت: به استاندار گفتم هرکس در هرمزگان در بخش تصفیه فاضلاب سرمایه گذاری کند، خرید آب آن تضمین شده است. ما برای صنعت کشاورزی به این آب نیازمند هستیم این آب از آب شیرین کن ارزان تر خواهد بود و محیط زیست استان را نجات می دهد، نباید اجازه بدهیم فاضلاب به دریا نفوذ کند.
رئیس جمهور ادامه داد: در این جا به بخش خصوصی قول می دهم صندوق توسعه به این طرح ها کمک می کند، خوشحالم که در استان هرمزگان حرکت های خوبی برای آبیاری نوین انجام شده و بیش از ۱۰۰ هزار هکتار به سیستم نوین آبیاری مجهز است. برای سه سال آینده ۳۴ هزار هکتار دیگر از اراضی استان با اعتبار ۴۸۰ میلیارد تومان به سیستم نوین آبیاری مجهز می شوند. این استان برای طرح گلخانه ها آمادگی دارد ۳۰۰ هکتار طرح گلخانه ای برای این استان پیش بینی شده است.
وی اظهار داشت: استان شما استان تامین انرژی برای ایران است، ۱۲ میلیون لیتر بنزین در پالایشگاه ستاره خلیج فارس تولید می شود و فاز دوم آن هم طی ماه های آینده افتتاح خواهد شد.


نام:
ایمیل:
* نظر: