کد خبر: ۵۸۰۷۷
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۳
کاهش روز به روز قیمت طلا در بازارهای جهانی
قیمت طلا روز پنج‌شنبه تحت تاثیر رشد ارزش دلار که تقاضا برای خرید این فلز ارزشمند را محدود کرد برای سومین روز کاهش یافت. این روند کاهشی قیمت با وجود پیش بینی های قبلی در خصوص افزایش قیمت طلا بسیاری از سرمایه‌گذاران را نگران کرده است.
سقوط آزاد قیمت طلا سرمایه گذاران را نگران کرد
قیمت طلا روز پنج‌شنبه تحت تاثیر رشد ارزش دلار که تقاضا برای خرید این فلز ارزشمند را محدود کرد برای سومین روز کاهش یافت.  طلا هفته گذشته نیز روندی کاهشی داشت که و این روند کاهشی قیمت با وجود پیش بینی های قبلی در خصوص افزایش قیمت طلا بسیاری از سرمایه‌گذاران را مبهوت این ساخت که چه اتفاقی روی داده است.
هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور ۰.۲ درصد کاهش یافت و به ۱۳۱۴.۶۴ دلار رسید. بهای معاملات این بازار از ابتدای هفته جاری تاکنون حدود یک درصد کاهش داشته است.
در بازار آمریکا هر اونس طلا برای تحویل در آوریل، با ۰.۲ درصد کاهش به ۱۳۱۵.۴ دلار رسید. شاخص دلار در برابر سبدی از ارزهای عمده ۰.۱ درصد رشد کرد و در ۹۰.۷۰۰ واحد ایستاد. این شاخص پیش‌تر به ۹۰.۷۴۴ واحد صعود کرده بود که بالاترین رکورد از ۱۹ ژانویه بود.
دلار آمریکا که در فوریه بهترین عملکرد ماهانه خود را از نوامبر ثبت کرده است، از موضع جروم پاول، رییس بانک مرکزی آمریکا که انتظارات برای افزایش سریع‌تر نرخ‌های بهره این کشور را تقویت کرده، حمایت شده است.
نرخهای بهره بالاتر از ارزش دلار پشتیبانی کرده و بازده اوراق قرضه را بالاتر می‌برد و در نتیجه نگهداری طلا که بازدهی ندارد، برای سرمایه گذاران غیرآمریکایی پرهزینه‌تر می شود.
بر اساس گزارش رویترز، بازار طلا در انتظار دور دوم سخنرانی جروم پاول در برابر کنگره است.
بازارهای سهام آسیایی پس از اظهارات روز گذشته رییس بانک مرکزی آمریکا که نگرانیها نسبت به تشدید روند تحکیم سیاست پولی این کشور در سال جاری را برانگیخت، متزلزل شدند. به گفته وانگ تائو، تحلیلگر فنی رویترز، هر اونس طلا برای تحویل فوری بدنبال شکسته شدن حمایت در سطح ۱۳۱۷ دلار، بازگشت به سطح ۱۳۰۳ دلار را هدف گرفته است.
در میان سایر فلزات ارزشمند، هر اونس نقره برای تحویل فوری با ۰.۳ درصد رشد، به ۱۶.۳۵ دلار رسید. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری با یک درصد کاهش، ۹۷۳.۵۰ دلار معامله شد و هر اونس پالادیم ثابت بود و در ۱۰۴۲.۴۷ دلار ایستاد.
طلا هفته گذشته نیز روندی کاهشی داشت که و این روند کاهشی قیمت با وجود پیش بینی های قبلی در خصوص افزایش قیمت طلا بسیاری از سرمایه‌گذاران را مبهوت این ساخت که چه اتفاقی روی داده است.
به گفته اوژن واینبرگ، مدیر تحقیقات کالا در کومرس بانک، مشاهده تصحیح قیمت چشمگیر طلا غیرمعمول نیست. در نخستین موج تصحیح بازارها، انتظار می‌رود فروش گسترده از سوی سرمایه‌گذاران برای تهیه نقدینگی مشاهده شود. آنها به دنبال فروش دارایی‌های سودآور و قابل نقد شدن خود خواهند کرد که این دارایی طلا است.
وی در ادامه افزود: اگر چه قیمت طلا ممکن است در کوتاه مدت به روند کاهشی ادامه دهد اما برای این فلز زرد کسب مجدد درخشش خود به عنوان یک دارایی مطمئن دشوار نخواهد بود و انتظار می‌رود سرمایه‌گذاران بلندمدت است از پایین‌تر رفتن قیمت‌ها در کوتاه مدت بهره برداری کنند. هرچه بحران در بازارهای سهام ادامه پیدا کند، تقاضای بیشتری برای دارایی‌های مطمن وجود خواهد داشت و برای طلا در ۱۳۰۰ دلار تقاضای قابل توجهی وجود دارد.
افت قیمت طلا در حالی اتفاق می افتد که تحلیلگران گلدمن ساکس در جدیدترین گزارش خود قیمت مورد پیش‌بینی برای طلا در ۱۲ ماه آینده را افزایش دادند. این شرکت سرمایه‌گذاری انتظار دارد قیمت هر اونس طلا تا سال آینده به ۱۴۵۰ دلار صعود کند. دلیل خوش‌بینی آنها به افزایش قیمت طلا این است که انتظار دارند ارزهای بازار نوظهور در سال ۲۰۱۸ نسبت به دلار آمریکا عملکرد بهتری داشته باشند.
به گفته تحلیلگران و اقتصاددانان، در هفته جاری بازارها به انتشار گزارش شاخص قیمت مصرفی در ژانویه چشم دوخته‌اند. اگر نرخ تورم به دو درصد که از سوی بانک مرکزی آمریکا هدف گذاری شده است، نزدیک شود بازارهای سهام ممکن است دچار کاهش بیشتری شوند زیرا بالا رفتن نرخ تورم زمینه را برای تسریع روند تحکیم سیاست پولی مهیا می‌کند. آمار تورم ممکن است برای طلا منفی باشد زیرا دورنمای نرخ‌های بهره بالاتر به معنای کاهش جذابیت این فلز ارزشمند است که سوددهی ندارد.


نام:
ایمیل:
* نظر: