کد خبر: ۵۸۱۵۶
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۰
در گفتگوی «تجارت» با فردین آقابزرگی بررسی شد؛
تجارت آنلاین: معامله‌گران بورس تهران امروز همزمان با اقدام آمریکا در تعیین تعرفه ۲۵ درصدی بر واردات آلومینیوم و فولاد از چین، شاهد ریزش قیمت سهام گروه فلزات اساسی، معدنی و پالایشی‌ها بودند و شاخص بورس کل ۵۷۳ واحد کم شد.

گروه بورس – مجتبی آزادیان: فردین آقابزرگی، کارشناس بازار سهام در گفتگو با «تجارت» در خصوص اوضاع و احوال این روزهای بورس اوراق بهادار و کاهش نزدیک به 600 واحدی شاخص در روز شنبه، اظهار داشت: مجموعه عوامل زیادی بر شاخص کل بازار سرمایه اثرگذار است که یکی از این عوامل به فراز و نشیب های قیمت های جهانی، کامودیتی و نفت بازمی‌گردد که قبلا در جهت افزایشی در حال حرکت بود اما در حال حاضر منفی شده است. با این حال این امر مهم‌ترین عامل تاثیرگذار بر شاخص و کاهش آن نیست، بلکه به نظرم مهم‌ترین عامل تاثیرگذار، فضای حاکم بر ایان پایان سال و نیاز شرکت‌های سرمایه‌گذاری و شرکت‌های بورس و ... به نقدینگی است.

وی ادامه داد: اگر توجه کنیم اکثر شرکت ها به ویژه آنهایی که سال مالی‌شان منتهی به اسفند است، تقریبا به بالای 90 درصد پیش بینی سود خود رسیده‌اند و لذا این عامل پیش بینی سود چندان نمی تواند بر کاهش شاخص اثرگذار باشد، پس عامل اصلی آن به نیاز به نقدینگی در ایام پایان سال برمی گردد. از طرفی فعل و انفعالات و حتی مباحث حول و حوش برجام نیز از عوامل مهم و تاثیرگذار بر بازار سرمایه است.

آقابزرگی در ادامه بیان داشت: اگر توجه کنیم حدود 26 درصد بازدهی در بازار سرمایه از ابتدای ساتل داشته ایم، امری که در بقیه بازارها به هیچ عنوان وجود نداشته است، حتی سود سالانه بانکی نیز نهایتا به 22 درصد می رسد، بنابراین این موضوع کاهش شاخص طبیعی است اما با اطمینان می گویم که در ماه ابتدایی سال آینده یعنی فروردین ماه، و در همین برهه بازدهی نسبتا مناسبی در بورس خواهیم داشت.

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص کاهش قیمت اوراق تسهیلات مسکن (تسه) گفت: یکی از مسائل در بازار اوراق بهادار، تحولات بازار ارز است و اگر توجه کنیم از دو سه هفته پیش 9 الی 10 آیتم داشتیم که حداقل دو آیتم دیگر اضافه شد یعنی نرخ دولتی صرافی و نرخ اعلام شده صرافی. به نظرم نبود ارز دربازار و یا تصمیم یا احتمال تغییر مناسبات ارزی از دلار به یورو از عوامل تاثیرگذار دیگر بر بازار سرمایه است و از طرفی این اوراق می تواند محل تامین نقدینگی مناسبی باشد.

نام:
ایمیل:
* نظر: