کد خبر: ۵۸۱۵۸
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۶
«تجارت آنلاین» از نشست خبری رئیس کنفدراسیون صادرات ایران گزارش می دهد؛
تجارت آنلاین: به نتیجه رسیدن برجام موجب رشد در بخش‌های اقتصادی به ویژه حوزه صادرات شده است.

گروه صنعت، معدن و تجارت: به نتیجه رسیدن برجام موجب رشد در بخش‌های اقتصادی به ویژه حوزه صادرات شده است. این موضوع خود نشان دهنده این است که بهبود وضعیت دیپلماسی کشور می‌تواند یاری کننده بخش تجارت خارجی و بازرگانان کشور باشد. حقیقت این است که روابط میان کشورها تاثیر مستقیمی بر روند تجارت و دیپلماسی اقتصادی کشورها دارد.

به گزارش تجارت، روز گذشته محمد لاهوتی، رئیس کنفدراسیون صادرات کشور در نشست خبری خود از لزوم کمک دیپلماسی اقتصادی بر بازارهای اقتصادی صحبت کرد. لاهوتی همچنین اشاره‌ای به دستورالعمل بانک مرکزی در ارتباط حذف دلار از ثبت سفارش داشت و گفت: ثبت سفارش با سایر ارزها بر روی قیمت‌ها تاثیرگذار خواهد بود.

محمد لاهوتی در نشست خبری خود با خبرنگاران با بیان اینکه در سال ٩٦ تغییر قوانین و مقررات باب میل فعالان اقتصادی نبود، گفت: آمارهای صادراتی یازده ماهه هنوز در سایت گمرک منتشر نشده در حالی که گمرک با راه‌اندازی سامانه برخط خود، دسترسی به آمار تجارت خارجی دارد ولی آمار با تاخیر اعلام می‌شود. رییس کنفدراسیون صادرات افزود: آمار 10 ماهه حکایت از رشد ٢٦ درصدی نسبت به 9 ماهه داشته است. وی ادامه داد: به دلیل افزایش نرخ ارز، صادرات از رشد ٢٦ درصدی برخوردار بود و با توجه به اینکه انتظار می‌رود اثرات افزایش نرخ ارز تا دو تا سه ماه دیگر وجود داشته باشد؛ بنابراین به نظر می‌رسد که صادرات تا پایان سال افزایش مناسبی را داشته و از هدف‌گذاری اندکی عبور کند.

افزایش واردات نگران کننده نیست

لاهوتی درادامه با تاکید بر اینکه بخش عمده‌ای از واردات کشور را کالاهای سرمایه‌ای و واسطه‌ای تشکیل می‌دهند، گفت: ترکیب واردات حکایت از آن دارد که واحدهای تولیدی گام در مسیر افزایش تولید برداشته‌اند و ایجاد اشتغال دارند، ضمن اینکه طرف‌های تجاری ایران نیز با تنوع بیشتری مواجه شده و ورود کشورهای صنعتی پیشرفته نظیر آلمان به جمع کشورهای هدف وارداتی ایران حکایت از واردات کالا با ارزش بالاتری به کشور دارد که بیشتر آن کالاهای واسطه‌ای و سرمایه‌ای مورد نیاز تولید است. وی افزود: میانگین قیمت هر تن کالای وارداتی به ۱۴۰۴ دلار رسیده که نشان دهنده افزایش کیفیت کالاهای وارداتی است، ضمن اینکه صادرات در بخش های غیرنفتی و کالاهای غیرنفتی مربوط به نفت سه درصد رشد پیدا کرده است.

افغانستان جای هند را گرفت

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران در ادامه با بیان اینکه افغانستان به جمع پنج کشور طرف صادراتی ایران بازگشته است گفت: این کشور جای هند را گرفته و با توجه به ضوابط سیاسی بسیار مناسبی که میان ایران با آن وجود دارد افغانستان به یکی از بازارهای مهم ایران بعد از عراق تبدیل شده است. اگرچه نباید از بازارهای دیگر نیز غافل شد و همزمان با تنوع بازار به حفظ بازارهای موجود نیز تکیه کرد. لاهوتی ادامه داد: تا پایان امسال میزان صادرات غیرنفتی با توجه به اتفاقاتی که در حوزه ارز رخ داده اندکی افزایش خواهد یافت و شاید کمی بالاتر از هدف‌گذاری‌های صورت گرفته قرار گیرد. این در شر ایطی است که در ۱۰ ماهه نسبت به ۹ ماهه صادرات کشور ۲۶ درصد رشد داشته که این افزایش به بالا رفتن نرخ ارز برمی‌گردد که قدرت حضور صادرکنندگان در بازارهای هدف و چانه‌زنی آنها را بهبود بخشیده است.

لاهوتی ادامه داد: اگر واردات کم شود و صادرات افزایش یابد خوشحالی بابت تراز تجاری وجود ندارد به خصوص اینکه ۸۵ درصد واردات کشور را کالاهای سرمایه‌ای و واسطه‌ای و ۱۵ درصد دیگر را کالاهای مصرفی در اختیار دارد که اگر تجارت کم شود مشکل ساز خواهد بود حتی اگر تراز تجاری مثبت باشد. وی ادامه داد: ایران باید سهم خود را از تجارت جهانی افزایش دهد.

اثرات ممنوعیت ثبت سفارش با دلار

لاهوتی همچنین درباره ممنوعیت ثبت سفارش واردات با دلار گفت: اتفاقی که در حوزه ثبت سفارش و تجارت خارجی رخ داد این بود که بانک مرکزی اعلام کرد که واردات از چهار کشور فقط از طریق ارز بانکی امکان‌پذیر است که بر این اساس کشورهای مذکور بیشترین حجم تجارت خارجی را به خود اختصاص داده بودند، بنابراین وقتی بانک مرکزی در برقراری ارتباطات بانکی با مشکلاتی مواجه بوده و نتواند تسویه حساب انجام دهد، به ناچار باید دلار را از مبادلات حذف کند تا بتوان گشایش اعتبار برای ثبت سفارش انجام داد اما اینکه آیا این فرآیند تاثیری بر قیمت تمام شده کالا یا افزایش برخی واحدهای دیگر ارزی بگذارد، نکته‌ای است که به خریدار کالا برمی‌گردد. وی ادامه داد: برخی فروشندگان کالا یا خریداران تنها اصرار دارند که کالا فقط به دلار مبادله شود مگر اینکه خریدار هزینه تبدیل ارز را به فروشنده پرداخت کند که این هزینه تبدیل ارز به ارزهای مختلف می‌تواند برای واردکنندگان مشکل آفرین باشد. لاهوتی افزود: در بحث حذف دلار از سیستم ثبت سفارش و اینکه آیا می‌تواند تقاضا در مورد سایر ارزها را افزایش دهد، باید با در نظر گرفتن این نکته تحلیل شود که تقاضا پایان‌پذیر نیست و به هر حال تبدیل دلار به سایر ارزها تاثیر خود را خواهد داشت اما بانک مرکزی حتما در این رابطه چاره‌اندیشی کرده و براساس کار کارشناسی این پیشنهاد را داده است.

نوسانات ارزی به نفع صادرات نیست

لاهوتی همچنین با بیان اینکه آنچه به نفع اقتصاد کشور و منافع ملی است واقعی کردن نرخ ارز بوده، خاطرنشان کرد: اینکه چهار سال نرخ ارز را سرکوب کرده و به هر دلیلی قادر نباشیم قیمت آن را در سطح استانداردهای جهانی یعنی مابه التفاوت تورم داخلی و خارجی نگه داریم و در نهایت در طول دو ماه افزایش بی‌سابقه را تجربه کنیم، تاثیر منفی بر تجارت خارجی و البته صادرات دارد و فرصت برنامه‌ریزی را از تجار می‌گیرد. رئیس کنفدراسیون صادرات گفت: ثبات که دولت یازدهم از آن به‌عنوان یک دستاورد یاد می‌کند تحت الشعاع قرار می‌گیرد و تنش‌های ارزی مطلوب صادرکنندگان نیست. البته باید توجه داشت که ثبات با تثبیت متفاوت است.

لاهوتی خاطرنشان کرد: قرار بر این بود که امسال صادرات به ۵۰ میلیارد دلار برسد و در برنامه ششم از رشد ۲۲ درصدی برای هر سال برخوردار باشد، البته این عدد قابل توجهی است که دسترسی به آن اگر مقدمات لازم فراهم باشد، امکان‌پذیر است. وی با بیان اینکه ابلاغیه حمایت از صادرات که ۴ هزار میلیارد تومان از منابع صندوق توسعه ملی و بانک ها را با نرخ میانگین ۱۳.۵ درصد در اختیار صادرات قرار می‌داد گام مهمی است، گفت: هنوز هم نرخ سود ۱۳.۵ درصدی برای صادرات نرخی بالا به شمار می‌آید، چراکه میانگین آن در بانک های دنیا ۳ درصد است.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران ادامه داد: در بودجه سال ۹۷ کل کشور نیز هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان منابع مالی برای حمایت از صادرات در نظر گرفته شده که امید می‌رود به سرنوشت منابع سال ۹۶ دچار نشود؛ چراکه تا این لحظه حتی یک ریال هم در اختیار سازمان توسعه تجارت قرار نگرفته است. لاهوتی افزود: این حمایت‌ها باید در زمان خود پرداخت شود؛ چراکه ممکن است اثرگذاری لازم را نداشته باشد. وی با تاکید بر ضرورت کنترل هزینه‌های تمام شده کالاهای صادراتی خاطرنشان کرد: نرخ ارز، نرخ تسهیلات و حمل و نقل سه عاملی است که باید برای داشتن صادرات رقابتی مدنظر قرار گیرد، این در شرایطی است که نرخ حمل و نقل کالاهای صادراتی اکنون دو برابر استانداردهای جهانی است که باید به این امر توجه کرد.

نام:
ایمیل:
* نظر: