کد خبر: ۵۸۲۲۱
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۰
آنچه در متن و حاشیه مراسم اسکار 2018 گذشت
نودمین دوره مراسم اسکار در سالن دالبی تیاتر مرکز هالیوود و هایلند برگزار شد. حضور بازیگران با سنجاق سینه های Time's Up روی فرش قرمز به نشانه مبارزه علیه فساد جنسی و اسکار گرفتن دوباره ایرانی ها از حاشیه های بزرگترین جایزه سینمایی امسال دنیا بود.
ایرانی‌ها باز هم اسکار گرفتند!
نودمین دوره مراسم اسکار در سالن دالبی تیاتر مرکز هالیوود و هایلند برگزار شد. حضور بازیگران با سنجاق سینه های Time's Up  روی فرش قرمز به نشانه مبارزه علیه فساد جنسی و اسکار گرفتن دوباره ایرانی ها از حاشیه های بزرگترین جایزه سینمایی امسال دنیا بود.
در مراسم فرش قرمز که پیش از رویداد اصلی و بیرون سالن منعقد شده بود چهره های مهم هالیوود حاضر بودند که برخی از آنها از جمله لین مانوئل میراندا در اعتراض به قانون حمل اسلحه ایالات متحده با سنجاق سینه پرچم ایالات متحده آمریکا را به رنگ نارنجی به لباس خود زده بود. برخی دیگر از ستاره ها از قبیل جین فوندا، گیرمو دل تورو، ریچارد جنکینز و پاتریک استوارت هم با سنجاق سینه های Time's Up روی فرش قرمز پا گذاشتند. این سنجاق ها نشانه مبارزه علیه فساد جنسی هالیوود است که بعد از رسوایی اخلاقی هاروی وینشتاین، تهیه کننده سرشناس آمریکایی گسترش پیدا کرد.
مراسم با استند آپ کمدی جیمی کیمل آغاز شد. کیمل در صحبت های خودش حوادث سال گذشته هالیوود از قبیل رسوایی اخلاقی هاروی وینشتاین را دستمایه شوخی قرار داد.
حضور دو نفر از عوامل ایرانی در فیلم «کودک خاموش» برنده جایزه اسکار بهترین فیلم کوتاه، باعث شد که بار دیگر نام ایرانی‌ها در تاریخچه نامزدها و برندگان اسکار ثبت شود.
در مراسم نودمین دوره جوایز سینمایی اسکار که صبح دوشنبه به وقت ایران، در آمریکا برگزار شد، فیلم «کودک خاموش» در رقابت با چهار فیلم کوتاه دیگر در نهایت موفق شد جایزه بهترین فیلم کوتاه این جوایز مهم سینمایی را به‌دست آورد.
در این فیلم کوتاه که «کریس اوورتون» انگلیسی آن را کارگردانی کرده، علی فراهانی - فیلمبردار ایرانی مقیم بریتانیا - فیلمبرداری را بر عهده داشته است و ساخت موسیقی آن نیز با امیر صادقی کنجانی - آهنگساز ایرانی - بوده است.
این فیلم کوتاه ۲۰ دقیقه‌ای در شاخه بهترین فیلم کوتاه نودمین دوره جوایز سینمایی اسکار با چهار فیلم دیگر شامل «مدرسه ابتدایی دکالب»، «ساعت ۱۱»، «برادرزاده من اِمت» و «همه ما» برای کسب جایزه رقابت داشت.
علی فراهانی، مدیر فیلمبرداری این فیلم کوتاه، یکی از حاضران در سالن دالبی‌تئاتر لس‌آنجلس محل برگزاری مراسم اعطای جوایز اسکار بود؛ اما امیر کنجانی اعلام کرده بود که به سبب رفتار تبععیض‌آمیز مقامات آمریکایی با شهروندان ایرانی، با وجود داشتن ویزا، در این مراسم شرکت نمی‌کند.
ایرانی‌ها باز هم اسکار گرفتند!
جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد توسط اکتاویا اسپنسر به سم راکول برای «سه بیلبورد بیرون از ایبینگ، میسوری» رسید.
مجری برنامه جیمی کیمل قرار است زمان سخنرانی بازیگران بعد از بردن جایزه را ثبت کند و به کسی که کمترین صحبت را کرده یک جت اسکی جایزه بدهد.
جایزه بهترین چهره پردازی به فیلم «تاریک ترین ساعت» رسید. این جایزه توسط ارمی همر و گال گدوت اهدا شد.
ایوا ماری سنت بازیگر برنده اسکار نقش مکمل زن برای فیلم «در بارانداز» که سال گذشته همسر خودش را بعد از 65 سال از دست داد، در سن 93 سالگی برای اهدای جایزه روی صحنه آمد. او به شوخی گفت که سن او از سن آکادمی که امسال مراسم نودمش را برگزار می کند بیشتر است. او اسکار بهترین طراحی لباس را به فیلم «رشته خیال» اهدا کرد.
گرتا گرویگ و لورا درن برای اهدای جایزه بهترین مستند روی سن آمدند و اسکار را به «Icarus» اهدا کردند.
بازیگر سریال «امپراطوری» تاراجی پی هانسن برای معرفی اولین نامزد بخش بهترین ترانه سال از فیلم «Mudbound» روی سن آمد و پس از معرفی او، این ترانه به صورت زنده روی سن اسکار اجرا شد.
در نودمین سالگرد تولد اسکار، کلیپی از بهترین فیلم های تاریخ سینما پخش شد و در انتها آکادمی از مخاطبان سینما برای پرکردن سالن ها در طول این نه دهه تشکر کرد.
جایزه بهترین تدوین صدا به فیلم «دانکرک» رسید.
جایزه بهترین صداگذاری هم به فیلم «دانکرک» رسید.
لوپیتا نیونگو و کمیل نونجیانی جایزه بهترین طراحی تولید را به «شکل آب» دادند. آیا این آغاز جوایز مهم برای فیلم گیرمو دل تورو است؟!.
شانس اصلی اسکار بهترین ترانه سال، «مرا به خاطر آور» از انیمیشن «کوکو» است.
این ترانه اکنون توسط گایل‌گارسیا برنال در سالن دالبی تیاتر به صورت زنده اجرا می شود.
ریتا مورنو بازیگر برنده اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل زن برای فیلم «داستان وست ساید» روی سن آمد و جایزه بهترین فیلم خارجی زبان را به فیلم «یک زن شگفت انگیز» از شیلی اهدا کرد. کارگردان این فیلم هم مثل اصغر فرهادی از سونی پیکچرز، مایکل بارکر و تام برنارد تشکر کرد.
عوامل مجموعه فیلم های «جنگ ستارگان» جایزه انیمیشن کوتاه را به «بسکتبال عزیز» و جایزه بهترین انیمیشن بلند را به «کوکو» محصول مشترک کمپانی های دیزنی- پیکسار دادند. عوامل «کوکو» ساخته شان را مدیون فرهنگ غنی مردم مکزیک دانستند و با این صحبت ها به شدت مورد تشویق قرار گرفتند. به نظر می رسد هنوز اعضای آکادمی دلشان از دیوار کشی دونالد ترامپ پر است.
نکته جالب دیگر این که به خاطر انیمیشن کوتاه «بسکتبال عزیز»، کوبی برایانت ستاره بازنشسته و نام آشنای تیم بسکتبال لس آنجلس لیکرز توانست جایزه اسکار را ببرد.
پس از این دو جایزه دیگر ترانه نامزد اسکار از فیلم «مرا به نام خودت بخوان» اجرا شد.
متیو مک کانهی بازیگر فیلم «در میان ستارگان» کریستوفر نولان، جایزه بهترین تدوین را به لی اسمیت از فیلم «دانکرک» کریستوفر نولان اهدا کرد.
جیمی کیمل تیمی از ستاره های هالیوود را جمع کرد تا با هم به سینمای کنار سالن برگزاری مراسم بروند و از مخاطبان سینما شخصا تشکر کنند!.
جوایز بهترین مستند کوتاه و بهترین فیلم کوتاه هم به ترتیب به «Heaven is a traffic jam on the 405» و «کودک ساکت» رسید.
و حالا ترانه «مارشال» به صورت زنده پخش می شود. کامن خواننده این ترانه پیشتر با «افتخار» از فیلم «سلما» موفق به بردن جایزه اسکار شده بود!
کلیپی در حمایت از حقوق بانوان و تبعیض نژاد در هالیوود پخش شد که چهره هایی مانند سلما هایک، کمیل نونجیانی،  بری جنکینز، لی دنیلز، سارا سیلورمن، ایوا دوورنی و گرتا گرویگ در آن حضور داشتند.
اسکار بهترین فیلمنامه اقتباسی به جیمز آیووری برای فیلم همجنسبازانه «مرا به نام خودت بخوان» و جایزه بهترین فیلمنامه ارجینال به جوردن پیل برای «برو بیرون» رسید.
با پخش کلیپی آکادمی از زنان و مردانی که در جنگ ها جان خودشان را در راه کشورشان به خطر می اندازند، تشکر کرد.
بهترین فیلمبرداری: «بلید رانر 2049»
آخرین نامزد بهترین ترانه سال از فیلم «بزرگ ترین شومن» به اجرای برنامه پرداخت.
کریستوفر واکین برنده اسکار بایگر نقش مکمل مرد برای فیلم «شکارچی گوزن» روی صحنه آمد و اسکار بهترین موسیقی را به الکساندر دسپلا برای فیلم «شکل آب» داد. او 9 بار تا کنون نامزد اسکار شده بود که دوبار این جایزه را برده. به جز «شکل آب» او پیشتر برای «هتل بزرگ بوداپست» اسکار گرفته بود.
بخش درگذشتگان امسال را جنیفر گارنر اجرا کرد.
اما استون بازیگر برنده اسکار نقش اول زن سال گذشته، جایزه بهترین کارگردان سال را به گیرمو دل تورو داد. در پنج سال گذشته چهار بار جایزه کارگردانی را مکزیکی ها برده اند. یک بار آلفونسو کوارون برای فیلم «جاذبه»، دوبار الخاندرو گونسالس اینیاریتو برای فیلم های «مرد پرنده ای» و «بازگشته» و حالا گیرمو دل تورو. فقط سال گذشته جایزه به دیمین شزل آمریکایی برای فیلم «لا لا لند» رسید.
جین فوندا و هلن میرن جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد را به گری الدمن برای فیلم «تاریک ترین ساعت» دادند. این دومین نامزدی و اولین جایزه بازیگر شناخته شده بریتانیایی ها است که این بار با نقش سر وینستون چرچیل جایزه اصلی را برد.
جودی فاستر و جنیفر لاورنس جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن را به فرانسیس مک دورموند برای فیلم «سه بیلبورد بیرون از ایبینگ، میسوری» دادند. این دومین اسکار او پس از فارگو است.
مک دورموند اسکارش را زمین گذاشت و از همه نامزدهای خانم اسکار امسال خواست بلند شوند و همه آنها را تشویق کنند.
جین فوندا و هلن میرن جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد را به گری الدمن برای فیلم «تاریک ترین ساعت» دادند. این دومین نامزدی و اولین جایزه بازیگر شناخته شده بریتانیایی ها است که این بار با نقش سر وینستون چرچیل جایزه اصلی را برد.
و بالاخره بهترین فیلم. وارن بیتی و فی داناوان که سال گذشته اسکار بهترین فیلم را جا به جا داده بودند، امسال آمده اند تا کارشان را درست انجام دهند، جایزه ای که به فیلم «شکل آب» رسید.
این فیلم نامزد 13 جایزه بود که در نهایت 4 جایزه را به خودش اختصاص داد.



نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار