کد خبر: ۵۸۲۳۳
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۷
توزیع نامحدود اسکناس های نو در بانک ها آغاز می شود
عید نوروز را بسیاری از ما همیشه با اسکناس های نوی تانخورده و عیدی هایش می شناسیم. اسکناس هایی براق و تا نخورده که یادمان می آورد قرار است نوروز همه چیز را نو کند، حتی پول هایمان را.
نوروز و بازار پررونق فروش اسکناس تانخورده
عید نوروز را بسیاری از ما همیشه با اسکناس های نوی تانخورده و عیدی هایش می شناسیم. اسکناس هایی براق و تا نخورده که یادمان می آورد قرار است نوروز همه چیز را نو کند، حتی پول هایمان را. همین سنت قدیمی هم برای بسیاری منشا کار و کاسبی شده و اگر به میدان فردوسی و چهارراه استانبول تهران سری زده باشید دستفروشانی را می بینید که همه نوع اسکناس تانخورده ای در بساطشان پیدا می شود.  
این روزها در جای ‌جای میدان فردوسی حضور افرادی که با یک چهارپایه و دسته‌هایی از اسکناس نو، خرید و فروش پول‌های تانخورده را انجام می‌دهند، پررنگ‌تر شده است.
گشت و گذار در میدان فردوسی از حضور افرادی حکایت دارد که هنوز هم با همان حال و هوای قدیمی حتی ۱۰ تومانی نو آن هم با تصویر مدرس را می‌فروشند. حتی اگر بخواهیم، اسکناس ۲۰ تومانی، ۵۰ تومانی و ۱۰۰ تومانی تانخورده هم دارند؛ اما آن‌گونه که خودشان برای بازارگرمی مطرح می‌کنند، سری‌های اولیه اسکناس‌های ۱۰ تومانی و ۲۰ تومانی را در اختیار دارند که با قیمت بالاتری می‌فروشند.
البته بازاری رقابتی برای اندکی بالا و پایین نرخ اسکناس‌های نو میان این فروشندگان سیار وجود دارد به نحوی که می‌گویند هم‌صنفانشان ممکن است برخی اسکناس ها را هزار تا پنج هزار تومان هم بالا و پایین بفروشند.
گزارش های میدانی حکایت از آن دارد که اسکناس تانخورده ۲۰۰ تومانی بیشترین حاشیه قیمت را به خود اختصاص داده است؛ به نحوی که هر برگه از آن به جای ارزش واقعی خود، سه برابر قیمت به فروش می‌رسد، چرا که تقاضا برای آن بالا است. به این ترتیب هر برگه ۱۰۰ عددی اسکناس نو ۲۰۰ تومانی را باید ۶۰ هزار تومان از این دستفروشان خریداری کرد.
پس از آن، اسکناس ۵۰۰ تومانی در رتبه بعدی حاشیه قیمت قرار می‌گیرد به نحوی که هر بسته ۱۰۰ عددی اسکناس ۵۰۰ تومانی، ۷۰ هزار تومان است که به گفته فروشندگان سیار، خرید اسکناس ۵۰۰ تومانی در مقایسه با ۲۰۰ تومانی صرفه اقتصادی بیشتری دارد. همچنین قیمت هر بسته اسکناس ۱۰۰۰ تومانی نو ۱۲۵ هزار تومان و اسکناس ۲۰۰۰ تومانی نو ۲۱۵ هزار تومان، ۵۰۰۰ تومانی نو ۵۱۵ هزار تومان و ۱۰ هزار تومانی نو هم یک میلیون و ۳۰ هزار تومان است. این قیمت‌ها در شرایطی است که بانک مرکزی هر ساله توزیع اسکناس‌های نو در شعب منتخب بانک ها آغاز می کند تا شاید بتواند بخشی از تقاضای بازار را پوشش دهد؛ اما همچنان دستفروشان اسکناس نو در میدان فردوسی هم بازار خاص خود را دارند.

*هر چقدر اسکناس نو بخواهید، هست
امسال هم برای پوشش دادن نیاز متقاضیان و مقابله با بازار سیاه مدیران بانک مرکزی اطمینان دادند که برای توزیع اسکناس نو هیچ محدودیتی وجود نداشته و مردم می‌توانند اسکناس مورد نیاز خود را به راحتی تامین کنند.
بر اساس اعلام رحیمی -مدیرکل ریالی و نشر بانک مرکزی-  اسامی شعب منتخب بانک‌ها تا پایان هفته جاری احتمالا اعلام می شود. اما در تهران حدود ۷۰ شعبه منتخب در این باره اقدام می‌کنند. توزیع اسکناس نو در سایر استان‌ها نیز تحت نظارت ناظران پولی بانک مرکزی مستقر در مراکز استان‌ها و از طریق شعب منتخب تعیین شده انجام می شود. بنابر گفته وی محدودیتی در توزیع اسکناس نو وجود ندارد.
 بر این اساس، توزیع اسکناس نو در استان تهران که از روز یکشنبه ۲۱ اسفند ماه سال جاری آغاز می‌شود با مشارکت بانک‌های عامل و از طریق ۷۰ شعبه منتخب مستقر در نقاط مختلف استان انجام خواهد شد.
در عین حال، اسکناس‌هایی که توزیع خواهد شد از نوع یک هزار تومانی، ۲ هزار تومانی و ۵ هزار تومانی است، ضمن آنکه توزیع اسکناس ۱۰ هزارتومانی و ایران‌چک ۵۰ هزار تومانی نیز که از اوایل اسفند ماه در بین بانک‌ها آغاز شده در روزهای پیش‌رو بیشتر شده و از طریق شعب بانک‌ها و دستگاه‌های خودپرداز در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.
با توجه به برنامه‌ریزی‌های به عمل آمده در حال حاضر ذخایر اسکناس و ایران‌چک بانک مرکزی از وضعیت مطلوبی برخوردار بوده و هیچ‌گونه مشکلی برای تامین وجوه نقد مورد نیاز مردم در روزهای پایانی سال وجود ندارد
درعین حال که توزیع اسکناس ۱۰هزارتومانی و ایران‌چک ۵۰ هزار تومانی نیز از اوایل اسفند ماه در بین بانک‌ها آغاز شده است و مشتریان می‌توانند این اسکناس‌ها را نیز از طریق شعب بانک‌ها و دستگاه‌های خودپرداز دریافت کنند.






نام:
ایمیل:
* نظر: