کد خبر: ۵۸۳۰۲
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۳
واریز سود سهام عدالت مشمولان در روزهای آینده
حالا و همزمان با چکش کاری لایحه ساماندهی سهام عدالت در مجلس شورای اسلامی و برگزاری این آیین در هفته آینده به نظر می رسد روزهای آینده حاوی یک خبر خوش برای سهام داران و اعلام خبر آزادسازی سهام عدالت در سال 97 باشیم.
خرید و فروش سهام عدالت از سال 97 آزاد می شود؟
به پاس اتفاقات خوش آیند در حوزه سهام عدالت طی یک سال گذشته آیین نکوداشت سامان دهی سهام عدالت در روز یکشنبه، بیستم اسفند ماه برگزار و به توضیح مفصل سیر تحولات خواهیم پرداخت. این خبری بود که امروز از سوی مشاور رئیس سازمان خصوصی سازی اعلام شد تا بسیاری منتظر افتادن یک اتفاق خوب در خصوص سهام عدالت باشند.
جعفر سبحانی ، در خصوص برگزاری آیین رونمایی سامان دهی سهام عدالت گفت: این برنامه با هدف اینکه پس از ده سال برای مشمولین مشخص می‌شود که در طی این سال ها چه میزان سود از شرکت ها به حساب خزانه واریز شده، صورت حساب های آنها تعیین می شود، از مشمولین شماره شبا دریافت شد، سود عملکرد سال 95 که از سال دهم سهام عدالت گذشته واریز شد و بسیاری از اقدامات مشابه صورت گرفته، آیین رونمایی در سال گذشته با حضور مسئولان مربوطه برگزار شد.
وی با اشاره به اینکه در طی این یک ساله اتفاقات خوش آیندی افتاده است، افزود: 49 میلیون مشمول توانستند صورت حساب خود را ببینند، وضعیت سهام داری آنها مشخص شد، معلوم شد از یک میلیون سهم چقدر سهم آنها آزاد شده و به نیابت از آنها در طی ده ساله به حساب خزانه واریز شده، مشخص شد که شش ماه فرصت دارند تا در صورت تمایل باقیمانده اقساط خود را یا به عبارتی دارایی خود را افزایش دهند.
مشاور رئیس سازمان خصوصی سازی تصریح کرد: یک ماه شورای عالی اصل 44 این را تمدید کرد و مشخص شد که از مشمولین باید شماره شبا بگیریم و تا الان نزدیک به 40 میلیون نفر شماره شبا خود را به سیستم ما وارد کردند، مشخص شد که باید سود سال 95 را به آنها پرداخت کنیم، این سود از شرکت ها دریافت شد و در اولین مرحله در دی ماه سال جاری با موافقت رئیس جمهور محترم اولین واریزی سود که معادل یک سوم کل سود بوده به حساب افراد واریز شده است.
سبحانی عنوان کرد: پس از آن تاریخ سودهایی که به موازات از شرکت ها دریافت کردیم مقرر شد که به جای آنکه یک سوم یک سوم پرداخت شود گروه به گروه تسویه حساب کنیم، ما 20 گروه شغلی داریم که این ها در 18 مرحله طی سال های 85 و 86 ثبت نام شدند، بعد از دی ماه ما در بهمن ماه و پس از آن در اسفند ماه با گروه هایی از مشمولین دو سوم باقیمانده سودشان نیز تسویه خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: از 20 گروه شغلی با 18 گروه به طور قطعی تسویه حساب شده، گروه روستاییان و عشایر نیز امیدواریم طی چند روز آینده سودشان را به صورت کامل دریافت کنند و گروه شاغلین دستگاه های اجرایی و بازنشستگان که به عنوان گروه آخر باقی می مانند آن هم امیداریم تا قبل از پایان سال تلاش می کنیم سودشان را پرداخت کنیم.
مشاور رئیس سازمان خصوصی سازی با تاکید بر اینکه اتفاقات خوش آیند مذکور ما را بر آن داشت که آیین نکوداشت برگزار شود، اظهار کرد: در همین راستا امسال در تاریخ بیستم اسفند ماه در سالن اجلاس سران با حضور هزار و 300 نفر از مشمولین برگزار می شود و در آنجا سیر تحولات به صورت مفصل توضیح خواهیم داد.
سبحانی عنوان کرد: علاوه بر مسائل مذکور نحوه آزادسازی که لایحه آن به مجلس شورای اسلامی رفته در این آیین مورد بررسی قرار می گیرد تا در این مراسم نیز اتفاقات خوبی برای مشمولین رقم بخورد.
این اتفاق خوب را اکنون بسیاری به اعلام خبر آزادسازی سهام عدالت  خرید و فروش ان در آینده نزدیک تعبیر می کنند تا با تصمیم مجلس تجربه سهام داری مردم واقعی و با مزیت های نسبی برای آنان همراه شود.
لایحه ساماندهی سهام عدالت موضوع اصلاح مواد 34 تا 38 قانون اجرای سیاست های کلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی پس از تصویب هیات وزیران جهت طی تشریفات قانونی دیماه امسال به مجلس شورای اسلامی ارسال شد.
بر اساس این لایحه که از سوی معاون امور مجلس رئیس جمهور برای هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی ارسال شد، مواد 34، 35، 36، 37 و 38 قانون اجرای سیاست های کلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی اصلاح شده است.
در ماده 37 اصلاحی نیز آمده است: دولت با دریافت معادل اقساط باقی مانده سهام عدالت به صورت نقدی از مشمولان یا از محل سود سهام شرکت های واگذار شده متناسباً نسبت به آزاد سازی سهام شرکت های واگذار شده به منظور امکان معامله این سهام از سوی صندوق ها، اقدام می نماید. مابقی واحدهای سرمایه گذاری صندوق ها در مالکیت دولت باقی خواهد ماند که در چارچوب این قانون و آیین نامه اجرایی این فصل توسط دولت واگذار خواهد شد.
بر اساس ماده 38 اصلاحی نیز "اتخاذ تصمیم در خصوص چگونگی ایفای نقش شرکت های سرمایه گذاری استانی سهام عدالت و تعاونی های شهرستانی سهام عدالت در تحقق اهداف این فصل برعهده هیات وزیران می باشد."
در همین راستا عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: دولت به این جهت آزادسازی سهام عدالت را به تاخیر انداخت تا میزان پرداخت بدهی مردم به سیستم دولتی افزایش یابد.
سیدناصر موسوی لارگانی همزمان با ارایه این لایحه به مجلس در گفت و گویی با اشاره به تلاش دولت برای ارائه لایحه آزادسازی سهام عدالت، توضیح داد:در بحث سهام عدالت مقرر شده بود که به اقشار آسیب پذیر جامعه یعنی کارمندان، کارگران و تعدادی از روستاییان سهامی تعلق گیرد که در آینده برای آنها درآمد جزیی ایجاد شود.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سهام عدالت به افراد ثروتمندان تعلق نمی گیرد، ادامه داد: در موقعیتی  سهام عدالت از نظر ارزش ریالی سود نسبی پیدا کرد اما با رکودی که در کشور با آن مواجه هستیم، قدر و قیمت سهام عدالت کاهش پیدا کرد.
نماینده مردم فلاورجان در مجلس دهم شورای اسلامی، با اشاره به طرح آزادسازی سهام عدالت، بیان داشت: رکود اقتصادی در کشور باعث شد به سمت آزادسازی سهام عدالت برویم تا خانواده هایی که از طبقه ضعیف جامعه بتوانند با فروش سهامشان نیاز معشیت خود را تامین کند.
وی گفت: خریداران سهام عدالت قطعا ثروتمندان هستند تا در آینده درآمد جزیی داشته باشند، اما این نگرانی وجوددارد که خانواده های ضعیف برای تامین تنها 2 تا 3 میلیون تومان به سمت سهام فروشی بروند در آینده مجدد با مشکل برخورد کنند، در حال حاضر شاهد هستیم برخی افراد برای دریافت وام 2 میلیونی به بانک ها مراجعه می کنند و با آزادسازی سهام عدالت، قطعا با فروش سهامشان می توانند این نیاز را برطرف کنند.
این نماینده مجلس تاکید کرد: با توجه به شرایط اقتصادی برخی خانواده ها در کشور، باید به سمت آزادسازی سهام عدالت برویم اما در عین حال باید برنامه ریزی شود که این سهام بری قشر ضعیف باقی بماند و فروشنده نباشند.
موسوی لارگانی در ادامه گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، در خصوص علت تاخیر دولت در ارائه لایحه آزادسازی توضیح داد: در ابتدا قرار بود مردم ما به تفاوت سهام عدالت را به دولت پرداخت کنند، یعنی دولت یک میلیون تومان به مردم سهام عدالت داد و باید مردم حدود 500 هزارتومان از این سهام را به دولت پرداخت می کردند.
وی ادامه داد: در مدت زمان 10 سال گذشته تعداد کمی نسبت به پرداخت بدهی یا همان ما به تفاوت را به سیستم دولتی برگرداند، اما دولت با به تاخیر انداختن آزادسازی سهام عدالت به دنبال آن بود افراد بیشتری بدهی خود را پرداخت کنند تا مالک کامل سهام شوند اما از این موضوع استقبال نشد.
این نماینده مجلس با بیان اینکه ارائه سهام عدالت بارقه امیدی در دل مردم ایجاد کرده است، گفت: با وجود اینکه سهامداران عدالت مالک کامل سهامشان نیستند اما باید این اجازه داده شود که مردم حداقل 500 هزارتومان مالک سهامشان باشند و مابقی را بفروشند، بااین کار سهامشان گرفته نمی شود
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: بسیاری از مردم توان پرداخت 500 هزارمان را ندارد تا کامل مالک سهامشان شوند، بنابراین نباید با این نگاه و سیستم مردم را از داشتن سهام عدالت محروم کرد.
حالا و همزمان با چکش کاری لایحه ساماندهی سهام عدالت در مجلس شورای اسلامی و برگزاری این آیین در هفته آینده به نظر می رسد روزهای آینده حاوی یک خبر خوش برای سهام داران و اعلام خبر آزادسازی سهام عدالت در سال 97 باشیم.



نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار