کد خبر: ۵۸۳۵۱
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۹
دانشمند در گفتگو با «تجارت آنلاین»: عمده واردات، کالاهای سرمایه‌ای است
تجارت آنلاین: جزئیات کارنامه تجاری ایران در 11 ماهه سال‌جاری از سوی گمرک جمهوری اسلامی منتشر شد.

گروه صنعت، معدن و تجارت: براساس گزارش منتشر شده از سوی گمرک در یازده ماهه ابتدای سال‌جاری، ۴۱.۶ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی صورت گرفته که رشد ۵ درصدی را تجربه کرده است، این در حالی است که در این مدت، ۴۷.۶ میلیارد دلار واردات صورت گرفته که از رشد ۲۴ درصدی برخوردار بوده است. همچنین این گزارش نشان می‌دهد که ۶۰ تا ۷۰ درصد واردات کشور در حوزه کالاهای سرمایه‌ای و واسطه‌ای و در حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد نیز کالاهای مصرفی را تشکیل می‌دهند.

در همین حال روز گذشته و در سی و ششمین نشست هیات نمایندگان اتاق تهران، با تشریح آمارهای اقتصادی کشور در سال‌جاری، گفت: نرخ تورم براساس اعلام مرکز آمار ایران 8.2 درصد و براساس اعلام بانک مرکزی 9.9 درصد است که با توجه شرایط اقصادی پیش آمده، باز توانسته‌ایم به نرخ تورم تک‌رقمی برسیم. وی رشد اقتصادی در نیمه نخست امسال را 4.5 درصد اعلام کرد و گفت: صندوق بین‌المللی پول، نرخ رشد اقتصادی ایران در کل امسال را 3.5 درصد و برای سال آینده نیز رشد 3.7 درصدی را پیش‌بینی کرده است. رئیس اتاق تهران با بیان اینکه شاخص تشکیل سرمایه از سال 90 تا امسال منفی بود، گفت: این شاخص امسال از وضعیت رشد منفی خارج شده و به صفر رسیده است. رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران همچنین در صحبت‌های خود اشاره‌ای به وضعیت تجارت کشور در 10 ماهه نخست امسال، تجارت خارجی ایران با اتحادیه اروپا از رشد 52 درصدی برخوردار بود و به 21 میلیارد یورو رسید.

رشد میزان تجارت خارجی ایران با کشورهای عضو اتحادیه اروپا یکی از مسائلی است که طی ماه‌های گذشته و به ویژه پس از به نتیجه رسیدن توافق هسته‌ای و اجرای برجام بارها مورد توجه قرار گرفته و گزارش‌های متعددی درباره آن منتشر شده است. براساس یکی از این گزارش‌ها مبادلات تجاری ایران با ۲۸ عضو اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۷ در مدار صعودی قرار گرفته بود؛ به‌طوری‌که کل مبادلات تجاری ایران با منطقه یورو در سال ۲۰۱۷ با رشد ۵۳ درصدی نسبت به سال قبل از آن بالغ بر ۲۱ میلیارد یورو ثبت شده است. براساس گزارشی که پایگاه خبری «یورواستات» وابسته به کمیسیون اروپا منتشر کرده، رشد واردات اتحادیه اروپا از ایران در ۲۰۱۷ بیشتر از رشد صادرات اتحادیه اروپا به ایران بوده است. با این حال، تراز تجاری دو طرف به میزان ۶۰۰ میلیون یورو به نفع اتحادیه اروپا است.

شیوه تجارت کشورها با اتحادیه اروپا

در همین ارتباط مسعود دانشمند، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی درباره شیوه تجارت با کشورهای عضو اتحادیه اروپا در گفتگو با خبرنگار «تجارت» گفت: اتحادیه اروپا از طریق شبکه جهانی روابط تجاری خود مذاکره می‌کند. این مشارکت با طیف گسترده‌ای از شرکا، عمدتا از طریق توافق‌نامه‌های تجارت آزاد است. این مشارکت‌ها به دنبال ایجاد رشد و شغل برای اروپایی‌ها با باز کردن بازارهای جدید با سایر نقاط جهان است.

این عضو اتاق بازرگانی در ادامه گفت: یکی از اهداف سیاست اتحادیه اروپا کاهش کار اجباری کودکان، کاهش تخریب محیط زیست و کاهش نوسان قیمت است. طرح‌هایی که شفافیت و ردیابی در زنجیره‌های عرضه را تضمین می‌کنند، در اولویت هستند. به نظر می‌رسد برای کشورهای فقیر جهان، سیاست تجارت اتحادیه اروپا ترکیب تجارت و توسعه است. همچنین حمایت از کسب‌وکارهای کوچک، صادرات و مشاوره در زمینه بهبود حکومت‌داری، تنها بعضی از راه‌هایی است که تجارت و توسعه می‌تواند دست‌به‌دست هم دهد تا از نیازمندی‌هایی که از رشد تجارت به دست آمده است، اطمینان حاصل شود.

دانشمند درباره رونق گرفتن روابط تجاری میان ایران و کشورهای عضو اتحادیه اروپا در طی ماه‌های گذشته نیز خاطرنشان کرد: در طول سال‌های گذشته روابط اقتصادی ایران با اتحادیه اروپا فراز و نشیب‌های فراوانی داشته، ولی آنچه در کل دوران به صورت ثابت عمل کرده، تراز تجاری منفی ایران با این منطقه از جهان بوده است که البته در سال ۲۰۱۷ نسبت به سال قبل از آن بهبود یافته است. البته ترکیب واردات ایران از اتحادیه اروپا نشان می‌دهد عمده واردات به کالاهای واسطه‌ای و سرمایه‌ای تعلق گرفته است.

بزرگترین شرکای اروپایی اقتصاد ایران

براساس گزارش‌های منتشر شده فرانسه بزرگترین واردکننده کالا از ایران در سال ۲۰۱۶ بوده، به‌طوری‌که واردات این کشور از ایران در این سال با رشد ۲ برابری نسبت به سال قبل از آن به یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون یورو رسید. ایتالیا با واردات یک میلیارد و ۴۹ میلیون یورویی و اسپانیا با ۸۷۰ میلیون یورو به ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم از این نظر قرار داشته‌اند. صادرات اتحادیه اروپا به ایران در سال ۲۰۱۶ نیز رشد ۲۸ درصدی داشته و به ۸ میلیارد و ۲۴۸ میلیون یورو رسید. اتحادیه اروپا در سال پیش از آن ۶ میلیارد و ۴۵۴ میلیون یورو کالا به ایران صادر کرده بود. آلمان بزرگ‌ترین صادرکننده به ایران در سال ۲۰۱۶ بوده است و صادرات این کشور به ایران در این سال با رشد ۲۶ درصدی مواجه شده و به ۲ میلیارد و ۵۹۹ میلیون یورو رسیده است. ایتالیا با صادرات یک میلیارد و ۵۴۱ میلیون یورویی و هلند با صادرات ۷۱۲ میلیون یورویی نیز به ترتیب دومین و سومین صادرکننده کالا به ایران در سال ۲۰۱۶ در میان اعضای اتحادیه اروپا شناخته شدند.
نام:
ایمیل:
* نظر: