کد خبر: ۵۸۳۵۳
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۴
کارشناسان اقتصاد مسکن در گفتگو با «تجارت آنلاین» تاکید می‌کنند:
تجارت آنلاین: تنها 14 روز به پایان سال 96 باقی مانده است که نمایندگان مجلس شورای اسلامی با اعلام وصول تقاضای استیضاح آخوندی و ربیعی عیدی خود را تقدیم دولت کردند.

گروه راه و مسکن:  صبح دیروز سه شنبه ( 15 اسفند‌ماه 96) بهروز نعمتی سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که استیضاح وزرای راه و شهرسازی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی سه‌شنبه یا چهارشنبه هفته آینده برگزار خواهد شد.

* آخوندی هفته آینده استیضاح می‌شود

در جلسه علنی صبح دیروز سه‌شنبه ( 15 اسفندماه 96) مجلس شورای اسلامی تقاضای استیضاح علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی اعلام وصول شد.
اکبر رنجبرزاده عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: تقاضای استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی که طی نامه شماره د/ 52/9674008 مورخ 14 اسفند 96 کمیسیون عمران، مطابق ماده 223 آیین نامه داخلی مجلس با تعداد 24 امضا تقدیم هیات رییسه مجلس شده، اعلام وصول می‌شود. مطابق با ماده 225 آیین نامه داخلی مجلس، وزیر مربوطه در مدت 10 روز موظف به حضور در مجلس و ارائه توضیحات درجلسه علنی است.

*مگر آخوندی برای نوسازی ناوگان هوایی مورد انتقاد قرار نگرفت؟

ظهر دیروز سه‌شنبه ( 15 اسفندماه 96) محمد باقر نوبخت، سخنگوی دولت در نشست خبری خود درباره استیضاح وزیر راه و شهرسازی گفت: اگر منظور این است که دولت درخصوص این تصمیم مجلس در ارتباط با استفاده از حق قانونی خود برای استیضاح چه نظری دارد قطعا دولت در این باره نظر احترام آمیزی دارد و مجلس می‌تواند از این حق قانونی خود استفاده کند و وزرا را استیضاح کند، اما آیا اینکه این دو وزیر عملکردشان از شهریور تا زمان حاضر طوری بود که نشان داده شود توانایی این مسئولیت را ندارد قطعا اینجا دولت مخالف مجلس است، چون هر دو وزیر جزو وزرای فعال و توانای دولت هستند. این بحث استیضاح آقای آخوندی به موضوع سقوط هواپیمای تهران یاسوج ربط پیدا کرد، اما سوال من این است که مگر همین وزیر برای نوسازی ناوگان هوایی مورد انتقاد و تمسخر قرار نگرفت که این موضوع اولویت ندارد. مگر همین وزیر از یک فرصتی که بعد از برجام ایجاد شد؛ استفاده نکرد و قرارداد ۲۰۰ هواپیما را برای ناوگان هوایی امضا نکرد مگر تا الان با دست خالی و این امکانات محدود ۱۱ فروند هواپیما وارد کشور نکرده است. مگر این وزیر خطوط ریلی را گسترش نداده و با تمام توانش کار نکرده است؟

*نظرات مخالفان و موافقان استیضاح آخوندی

به گزارش خبرنگار روزنامه تجارت؛ درباره عملکرد آخوندی در طول بیش از ۵ سال تصدی وزارت راه و شهرسازی و استیضاح وی در مجلس شورای اسلامی نظرات مخالف و موافقی ازسوی کارشناس اقتصادی نیز مطرح شده است. به ‌گفته برخی کارشناسان اقتصاد مسکن، اقدامات اخیر وزیر راه و شهرسازی اثرات تورمی چشمگیری در بازار مسکن داشته است؛ به‌طوری که با افزایش اخیر سقف وام‌های مسکن، قیمت مسکن در دو سه ماه اخیر رشد چشمگیری داشته است.

*استیضاح آخوندی در صحن علنی مجلس رای نمی‌آورد

یوناتن بت کلیا عضو کمیسیون عمران مجلس درخصوص اعلام وصول طرح استیضاح آخوندی در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با «روزنامه تجارت» می‌گوید: در جلسه روز یکشنبه کمیسیون عمران آقای آخوندی تمام ۵ بند موجود در متن استیضاح‌کنندگان را پاسخ داد که به نظر من تمام پاسخ‌ وزیر راه و شهرسازی در این جلسه منطقی و قانع‌کننده بود، اما متاسفانه نمایندگان استیضاح‌کننده از پاسخ وزیر راه و شهرسازی قانع نشدند و تقاضای استیضاح عباس آخوندی با تعداد 24 امضا برای بررسی در صحن علنی تقدیم هیات رییسه مجلس شد.

این نماینده مردم در مجلس دهم تاکید می‌کند: معتقدم اگر پاسخ‌های آقای آخوندی در صحن علنی مجلس و برای تمامی نمایندگان ارائه شود قطعا بازخوردی بسیار مثبت خواهد داشت و استیضاح آقای آخوندی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی رای نخواهد آورد، چراکه آن‌ها نیز بر مبنای جو سیاسی و جناحی عمل نخواهند کرد.

* موافق تفکیک وزارت راه و شهرسازی هستم

بت کلیا درخصوص لزوم تفکیک وزارت راه وشهرسازی تصریح می‌کند: زمانی که وزارت راه و شهرسازی با یکدیگر ادغام شد یکی از مخالفان ادغام این وزارتخانه بودم و رای به ادغام وزارت راه و شهرسازی ندادم. لذا هر زمان که بخواهند وزارت راه و شهرسازی را تفکیک و به دو وزارتخانه تبدیل کنند یکی از موافقان طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی هستم.

عضو کمیسیون عمران مجلس می‌گوید: معتقدم وزارت راه و شهرسازی بسیار گسترده است و هر کدام از این وزارتخانه‌ها یعنی وزارت مسکن و شهرسازی و وزارت راه و حمل و نقل نیازمند به چندین معاونت هستند تا بتوان این وزارتخانه‌ها را اداره کرد. متاسفانه در دولت‌های گذشته بدون هیچ گونه برنامه ریزی و دلیل کارشناسانه‌ای ادغام صورت گرفت که باید هر چه سریع تفکیک در دستور کار قرار گیرد.

*لزوم تفکیک وزارت مسکن و شهرسازی از راه وحمل و نقل

همچنین در این درباره منصور غیبی، کارشناس ارشد اقتصاد مسکن در گفت و گو با «روزنامه تجارت» می‌گوید: اشکال از عملکرد آقای آخوندی نیست، زیرا وزارت راه وشهرسازی به دلیل عرض و طویل بودن نمی‌تواند به حوزه مسکن به صورت تخصصی رسیدگی کند و از اولویت‌های وزیر خارج می‌شود، لذا تشکیل یک وزارتخانه‌ای مستقل در حوزه مسکن بر پایه توجه به بخش اقتصاد مسکن ضروری است.

این کارشناس ارشد اقتصاد مسکن اظهار می‌کند: برای درک بهتر این موضوع لازم به ذکر است که حجم بالای کار و مسئولیت در وزارت راه‌ و شهرسازی منجر شده است که از توجه کافی به حوزه مسکن و اقتصاد مرتبط به آن غفلت شود. متاسفانه در نگاه جامعه اقتصادی مسکن تبدیل به فرصت سوداگری شده است. پرداختن علمی به مسکن علاوه بر اینکه یک فرصتی برای تامین سکونت مردم است، فرصتی برای ارتقای دانش فنی و خدمات مهندسی ازجمله تولید مواد و مصالح نوین و تکنولوژی به‌کارگیری آن خدمات و مصالح در اجرا و تولید مسکن مطلوب است، بنابراین تفکیک وزارت مسکن از راه‌ و شهرسازی نه ‌تنها یک ضرورت است، بلکه ماهیتی الزامی جهت نجات حوزه اقتصاد مسکن است.

* غفلت از اعتلای حوزه مسکن

این کارشناس بازار مسکن تصریح می‌کند: درجامعه ایران انتظار عموم آن است که با تاخیر چند ساعته هر یک از خطوط هواپیمایی، وزیر مربوطه رسما عذرخواهی کند، لذا این عدم عذرخواهی حاکی از حجم بالای کار و دغدغه و مسئولیت در وزارتخانه طویل و عریض راه وشهرسازی است، بنابراین یک وزیر فارغ از تمام مسئولیت‌های ریز و درشت مجموعه خود نمی‌تواند به اعتلای حوزه مسکن در بخش فنی و مهندسی و تبیین معماری اسلامی- ایرانی و نیز رفع مشکلات مربوط به بخش اجاره، تامین مسکن نیازمندان، ارتقای کیفیت ساخت مسکن، تدوین و رعایت استانداردهای ساخت‌وساز و نیز تعیین و تمیز سازندگان ذی‌صلاح در حوزه مسکن و سازماندهی سازمان‌های نظام مهندسی کشور و هزاران نمونه که در این مدت گذشته هر کدام یا عقیم مانده‌اند یا کامل اجرا و نظارت نشده‌اند، همزمان بیندیشد و به دنبال راهکار موثر هم باشد.

*بیش از 25 درصد اقتصاد کشور در گرو رونق بخش مسکن است

وی ادامه می‌دهد: بیش از 25 درصد اقتصاد کشور در گرو رونق بخش مسکن است و این حوزه، جزو صنایع پیشرو در بخش اشتغال و تولید و کارآفرینی بوده و توان ارتقای ضریب رشد اقتصادی جامعه را دارد، ازاین‌رو ضرورت ایجاد یک وزارتخانه اختصاصی با ضریب نفوذ بالای سطح کارشناسی تحت عنوان وزارت مسکن را دوچندان می‌کند. با انتخاب یک کارشناس به عنوان وزیر مسکن و حمایت از برنامه‌های مدون در حوزه اقتصاد مسکن علاوه بر آنکه این بخش اقتصادی را از زیر سایه منفعت‌طلبانه می‌توان رهایی بخشید، همچنین می‌توان در مسیر دانش‌افزایی و تامین مسکن جامعه به‌صورت علمی قدم برداشته و سیاست اصلی را بر آن نهاد که مسکن یک کالای مصرفی است و نباید نگاه سودگرانه به آن شود.

* زمان‌بندی همزمان استیضاح آخوندی با تفکیک وزارت راه و شهرسازی

همچنین سید ابوالفضل موسوی بیدکی عضو کمیسیون عمران مجلس معتقد است که آخوندی بدشانسی آورده است. متاسفانه هرچه حادثه تلخ و ناگواری که این روزها در کشور اتفاق افتاده است در زمان عباس آخوندی به عنوان وزیر راه و شهرسازی رخ داده، لذا در حال حاضر با حساسیت افکار عمومی مواجه هستیم. معتقدم عملکرد آقای آخوندی در برخی حوزه‌های مربوط به وزارت راه و شهرسازی مطوب بوده است، درخصوص استیضاح آخوندی چند نکته مطرح است. نکته اول اینکه قبل از عید و درجریان سفرهای نوروزی به صورت هوایی، جاده‌ای، دریایی و ریلی هستیم به عبارتی در پایان سال و ابتدای سال آینده بیش از 20 میلیون سفر نوروزی در کشور انجام می‌شود، لذا در این برهه از زمان تغییر در وزارتخانه باید قابل تامل و تفکر باشد. نکته دوم این است که آیا هر کسی به جای عباس آخوندی در سمت وزیر راه و شهرسازی قرار گیرد با توجه به شرایط بودجه‌ای و فنی کشور می‌تواند تغییر و تحولی در این وزارتخانه ایجاد کند؟ نکته سوم این است به دلیل اینکه اصلاح ساختار دولت و تفکیک وزارت راه و شهرسازی را در دستور کار داریم، لذا بهتر است که زمان‌بندی استیضاح آخوندی با تفکیک وزارت راه و شهرسازی همزمان باشد.

*آخوندی هیچ قدمی برای مسکن برنداشت

اما افشین پروین پور مدیر گروه مسکن مرکز مطالعات اقتصادی دانشگاه علم و صنعت با بیان اینکه آخوندی هیچ قدم رو به جلویی برای مسکن کشور برنداشته است، می‌گوید: وی با متوقف کردن مسکن مهر، موجب شد رکود اقتصادی تشدید شود. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، از زمان روی کارآمدن ایشان، هیچ کاری در بخش مسکن انجام نشده است و صندوق پس انداز مسکن یکم هم که همواره جزو فعالیت‌های خود معرفی می کنند، عمدتاً از محل بازگشت اقساط مسکن مهر تجهیز منابع شد. آقای آخوندی یکی از منتقدان مسکن مهر بوده و هست؛ چرا که معتقد است مسکن مهر ایجاد تورم کرده است و این در حالی است که اقدامات اخیر خودشان، اثرات تورمی چشمیگری در بازار مسکن داشته است؛ به‌طوری که با افزایش اخیر سقف وام های مسکن، قیمت مسکن در دو سه ماه اخیر رشد چشمگیری داشته است.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه آخوندی نتوانست پروژه مسکن مهر را به اتمام برساند، می‌افزاید: از آنجائی که برای پایان دادن به اجرای این طرح، دولت دیگر منابعی در اختیار ندارد، مرتباً تکمیل این طرح را به سال‌های آینده موکول می کند و علی رغم اینکه گفته شده بود طرح مسکن مهر در پایان سال ۹۶ به اتمام خواهد رسید، مجدداً اعلام شد این طرح در سال آینده نیز ادامه خواهد یافت. طرح مسکن اجتماعی به عنوان جانشینی برای مسکن مهر مطرح شد ولی تاکنون حتی یک آجر هم در راستای اجرای این طرح روی هم گذاشته نشده است. آقای آخوندی به تنهایی اقتصاد کشور را به نابودی رساند و با جلوگیری از تداوم اجرای طرح مسکن مهر، رکود اقتصادی را دامن زد. اگر مسکن مهر با همان روال دولت دهم ادامه می‌یافت، نه تنها شاهد رکود اقتصادی نبودیم، بلکه ۲ درصد رشد اقتصادی از این بخش حاصل می‌شد.

عضو تیم تهیه و تدوین طرح جامع مسکن با اشاره به اعلام وصول طرح استیضاح آخوندی در مجلس شورای اسلامی، می‌گوید: من نمی دانم مواردی که قرار است آقای آخوندی را بخاطرش استیضاح کنند، شامل چه مواردی می‌شود؛ اما در کشور ما طی حداقل ۱۰ سال آینده باید سالانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد مسکونی جدید ساخته شود تا بلکه ۱۰ سال دیگر، میزان عرضه و تقاضای مسکن با هم برابر شود و این یعنی یک ظرفیت بزرگ از اشتغال و رشد اقتصادی درونزا و جلوگیری از تورم. به نظر من بزرگترین گناه آقای آخوندی این است که این ظرفیت را معطل نگه داشتند و تمام یا بخش زیادی از این بیکاری‌ها و تعطیل شدن صنایع و انتقادات مردم به وضعیت بد اقتصادی و نداشتن شغل، مستقیما ناشی از تصمیمات آقای آخوندی در حوزه مسکن است.

نام:
ایمیل:
* نظر: