کد خبر: ۵۸۳۵۸
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۰:۴۸
دولت موظف به حذف یارانه سه دهک بالای درآمدی شد
نمایندگان مجلس جهت تامین نظر شورای نگهبان دولت را موظف به حذف یارانه سه دهک بالای درآمدی کردند تا دولت برخلاف میل خود موظف شود نسبت به حذف یارانه خانوارهای پردرآمد در طول سه ماه اول سال ۹۷ به‌صورت تدریجی اقدام کند.
سال 97 یارانه چه کسانی قطع می شود؟!
نمایندگان مجلس جهت تامین نظر شورای نگهبان دولت را موظف به حذف یارانه سه دهک بالای درآمدی کردند.
به گزارش تجارت آنلاین؛ نمایندگان مجلس روز گذشته در ادامه بررسی ایرادات شورای نگهبان در بودجه ۹۷، بخشهایی از تبصره ۱۴ بودجه مربوط به هدفمندی را اصلاح کردند.
براین اساس دولت موظف است نسبت به حذف یارانه سه دهک بالای درآمدی به صورت تدریجی اقدام کنند. پیش از این در لایحه بودجه آمده بود که دولت موظف به حذف یارانه خانواده‌های پردرآمد است که شورای نگهبان درباره عبارت خانوارهای پردرآمد ایراد گرفت. مجلس نیز برای رفع این ابهام عبارت سه دهک بالای درآمدی را جایگزین کرد.
این اتفاق در حالی رقم می خورد که مجلس پیش تر دست دولت را در خصوص قطع یا ادامه پرداخت یارانه به افراد باز گذاشته بود. اما حالا تکلیف بهارستان به پاستور برای حذف یارانه سه هک بالای درآمدی دولت را در برابر یک عمل انجام شده قرار داده است. این در حالی است که پیشتر سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه دولت نمی تواند به حساب افراد سرکشی کند از نبود ساز و کارهای قانونی برای تعیین نیازمند بودن یا نبودن افراد برای دریافت یارانه انتقاد کرده بود.
 براساس آمار دولت اکنون به حدود ۷۶میلیون نفریارانه نقدی می‌دهد .  در جریان بررسی لایحه بودجه 97 با رای موافق نمایندگان به تغییرات نهایی تبصره ۱۴، سقف مصارف تعیین شده برای هدفمندی یارانه‌ها، با افزایش ۱۱ هزار میلیارد تومانی به ۵۵هزار میلیارد تومان رسید. مجلسی‌ها که در لایحه بودجه ۹۷، با هرگونه افزایش قیمت حامل‌های انرژی مخالفت کرده‌اند، با پیش‌بینی آنکه مصرف حامل‌های انرژی در سال آتی افزایش می‌یابد، افزایش ۱۱ هزار میلیارد تومانی درآمدهای حاصل از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها را پیش‌بینی کرده‌اند. با این همه، بیشترین درآمدهای حاصل از محل هدفمندی یارانه‌ها صرف یارانه نقدی و غیرنقدی خانوار خواهد شد.
 نمایندگان پیش ترسقف یارانه نقدی و غیرنقدی خانوار در سال ۹۷ را به ۳۵ هزار و ۵۰ میلیارد تومان افزایش دادند. با درنظر گرفتن رقم یارانه نقدی یک نفر در سال (۵۴۶ هزار تومان)، سقف تعیین شده برای یارانه نقدی خانوار در سال آتی، کفاف یارانه حدود ۶۴ میلیون نفر را می‌دهد. این ماجرا با در نظر گرفتن این فرض است که درآمدهای پیش‌بینی شده از محل اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها به‌طور کامل محقق شود.  با توجه به آنکه آمارها از پرداخت یارانه به حدود ۷۶ میلیون نفر در سال ۹۶ یعنی امسال حکایت دارد، بنابراین حتی با فرض تحقق کامل پیش‌بینی درآمد‌های حاصل از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، دولت در سال پیش‌رو، باید حدود ۱۲میلیون نفر را از فهرست یارانه‌بگیران حذف کند.
 پیش از این، بندی در جدول مربوط به درآمد و مصارف قانون هدفمندی یارانه‌ها درج شده بود که دولت را مجاز به افزایش سقف یارانه نقدی و غیرنقدی خانوارها تا ۴۱ هزار میلیارد تومان در سال ۹۷ می‌کرد و به معنای تعلق یارانه به بیش از ۷۵ میلیون نفر بود. این یعنی دولت می‌توانست با تشخیص خود و با استفاده از این مجوز مجلس، هیچ یک از یارانه‌بگیران در سال ۹۷ را حذف نکند. اما کمیسیون تلفیق در اصلاح نهایی تبصره ۱۴، بند یاد شده را حذف کرد. تلفیقی‌ها بر این باور بودند که با حذف این بند، مجلس مجوز رسمی و قانونی برای عدم‌حذف پردرآمدهای یارانه‌بگیر را در اختیار دولت قرار نمی‌دهد. با این حال اما کمیسیون تلفیق، راهی دیگر در اختیار دولت قرار داد که به‌نظر می‌رسد به نتیجه‌ای مشابه می‌انجامید؛ بنابر آنچه مجلس در بندی از تبصره ۱۴ به تصویب رساند، به دولت اجازه می داد تا سقف ۱۰ درصد مجوز قانون برنامه ششم، نسبت به جابه‌جایی منابع و مصارف این جدول جهت پرداخت یارانه نقدی و غیرنقدی خانوارها اقدام کند. این به معنای آن بود که دولت می‌توانست در صورت نیاز، بخشی از مبالغ مربوط به سایر مصارف که در جدول این گزارش به آن اشاره شده بکاهد و به یارانه نقدی و غیرنقدی خانوار اضافه کند. این نیز مجوزی بود که به دولت کمک می کرد تا در سال آینده از تعداد یارانه‌بگیران نکاهد و روند یارانه نقدی سال ۹۶ را در سال ۹۷ ادامه دهد.
 حالا اما با تصویب این تبصره هرچند به‌نظر می‌رسد اراده دولت و مجلس در سال ۹۷ بر پرداخت یارانه به اکثر یارانه‌بگیران است، اما بر مبنای آنچه در تبصره ۱۴ لایحه بودجه به تصویب رسیده، دولت موظف است نسبت به حذف یارانه خانوارهای پردرآمد در طول سه ماه اول سال ۹۷ به‌صورت تدریجی اقدام کند. مجلسی‌ها همچنین با دادن مجوز به دولت برای بررسی «تراکنش مالی افراد» در قالب «آزمون وسع»، شرایطی برای افرادی که مایل به بررسی «تراکنش‌های مالی» خود و «آزمون وسع» آنها توسط دولت نیستند، فراهم کردند تا بتوانند از دریافت یارانه اعلام انصراف کنند. همچنین در صورتی که خانوارها نسبت به حذف یارانه خود معترض باشند، ‌وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موظف است حداکثر یک ماه موضوع را بررسی و در صورت استحقاق، نسبت به برقراری یارانه آنها اقدام کند.
بر این اساس هر چند هنوز ساز و کارهای قطعی مشخص شدن پردرآمد بودن افراد و عدم نیاز آنان به یارانه اعلام نشده اما آنچه مشخص است سال 97 برای گروهی از افراد جامعه که احتمالا تراکنش های مالی میلیاردی و یا پرونده های مالیاتی کلان دارند سال خداحافظی با یارانه نقدی 44500 تومانی خواهد بود.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار