کد خبر: ۵۸۴۶۱
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۹
قیافه در گفتگو با «تجارت آنلاین»: بازار روسیه فرصت خوبی برای تجار ایرانی است
تجارت آنلاین: مذاکرات کار گروه صنعت معدن و تجارت و گمرک کمیسیون مشترک ایران و روسیه در حوزه امور گمرکی و تجاری به جمع بندی رسیده است.

گروه صنعت، معدن و تجارت: مذاکرات کار گروه صنعت معدن و تجارت و گمرک کمیسیون مشترک ایران و روسیه در حوزه امور گمرکی و تجاری به جمع بندی رسیده است. گمرک ایران با اعلام این خبر همچنین از آغاز مراحل ایجاد مراکز تجاری میان با همکاری بخش خصوصی ایران و روسیه خبر داده است. همچنین براساس گزارش گمرک ایران، با توجه به نتایج حاصله از چهارمین کار گروه همکاری صنعتی و تجاری دو کشور که در آبان ماه در سال جاری در آستاراخان روسیه تشکیل شده بود، طرفین بر اجرای پروژه‌های مشترک تاکید کردند و همچنین تفاهم شد پنجمین نشست در آبان ماه سال آینده (اکتبر ۲۰۱۸) در تهران برگزار شود.

طبق این گزارش طرفین آمادگی خود را برای ایجاد مراکز تجاری و فروش و بازاریابی در شهرهای یکدیگر اعلام کردند. طرف روسی مسئله امکان تخصص فضای مناسب را برای ایجاد مرکز تجاری در شهر مسکو بررسی خواهد کرد. به منظور تسهیل در استفاده از پروتکل سبز گمرکی طرفین توافق کردند فهرست اشخاص دارای ریسک پایین تخلفات گمرکی را دراختیار یکدیگر قرار دهند. همچنین به منظور پیگیری و تسهیل در امور گمرکی و به پیشنهاد گمرک ایران در خصوص اعزام رایزن گمرکی به روسیه، طرف روسی این در خواست را بررسی و در اولین فرصت ممکن مراتب را اعلام می‌کند. مسئولیت کمیته صنعت معدن و تجارت و گمرک چهاردهمین اجلاس کمیسیون مشترک ایران و روسیه برعهده مهندس کاخکی، مدیرکل دفتر همکاری‌های بین الملل گمرک ایران بوده است.

مدیرکل دفتر همکاری‌های بین الملل گمرک‌ کشورمان که همراه دکتر کرباسیان و هیئت همراه جهت شرکت در اجلاس چهاردهمین اجلاس کمیسیون مشترک در روسیه به سرمی‌برد در حاشیه این اجلاس با مقامات گمرک روسیه دیدار کرد، در این دیدار ضمن طرح مشکلات صادرکنندگان سیمان بر ادامه همکاری‌های مشترک تاکید شد که با توجه به اهمیت حل سزیع مشکلات گمرکی تقاضای پذیرش رایزن امور گمرکی در روسیه مطرح و مورد موافقت گمرک روسیه جهت طرح در سند پایانی قرار گرفت. افزون بر این، به منظور سهولت در استفاده از تسهیلات کریدور سبز مقرر شد طرفین فهرست اشخاص دارای ریسک پایین در تخلفات گمرکی را تبادل کنند. شایان ذکر است موانع فنی تبادل اطلاعات از طریق ویدئو کنفرانس و تشکیل گروه مجازی فیمابین گمرک ایران و گروه روسیه با همکاری دفاتر فناوری اطلاعات طرفین و پژوهشکده کاربردی دانشگاه تهران بر طرف و آزمایش تبادل اطلاعات با موفقیت به اتمام رسیده است.

اهمیت بازار روسیه برای ایران

در همین حال غدیر قیافه، نائب رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه در گفتگو با خبرنگار «تجارت» از افزایش ۵ تا ۱۰ درصدی حجم مبادلات تجاری ایران و روسیه نسبت به سال گذشته خبر داده می‌گوید: در حال حاضر سطح مبادلات تجاری ایران و روسیه ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار است که از این عدد، ۵۰۰ میلیون دلار صادرات ایران به روسیه است و یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار هم واردات ایران از این کشور است. این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در ادامه خاطرنشان کرد: یعنی‌ اکنون وضعیت تراز تجاری با روسیه به ضرر ایران است و واردات ما بیشتر از صادراتمان به این کشور است و اما با این حال سعی می‌کنیم که صادراتمان را به روسیه افزایش دهیم.

نائب رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه با مقایسه وضعیت مبادلات تجاری ایران و روسیه با سال گذشته گفت:‌ حجم مبادلات تجاری‌مان با روسیه نسبت به سال قبل ۵ تا ۱۰ درصد بهبود پیدا کرده است. قیافه ادامه داد: بازار روسیه اهمیت بالایی برای تجار کشورمان می‌تواند داشته باشد، اما حقیقت این است که ما هنوز نتوانسته‌ایم آنطور که باید در این بازار حضور پیدا کنیم. این عضو اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: برخی محدودیت‌های گمرکی طی سال‌های گذشته مسیر را برای رونق تجارت میان ایران و روسیه با مشکلاتی مواجه کرده بود که خوشبختانه با اقداماتی که در دولت‌های آقای روحانی صورت گرفته، این مسائل در حال حل شدن است و به این ترتیب می‌توان نسبت به رونق و بهبود وضعیت تجاری میان دو کشور امیدوار بود. البته ایجاد مراکز تجاری مشترک نیز می‌تواند در این وضعیت تأثیر مثبتی داشته باشد.

نام:
ایمیل:
* نظر: