کد خبر: ۵۸۴۶۲
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۳
رئیس سازمان نظام مهندسی در مراسم انتخاب چهره‌ برتر سال راه و ساختمان انتقاد کرد؛
تجارت آنلاین: صبح روز پنجشنبه ( 17 اسفندماه 96) برگزیدگان جشنواره راه و ساختمان معرفی شدند.

گروه راه و مسکن: صبح روز پنجشنبه ( 17 اسفندماه 96) برگزیدگان جشنواره راه و ساختمان باحضور فرج اله رجبی رئیس سازمان نظام مهندسی، پیروز حناچی معاون فنی وعمرانی شهرداری تهران، محمد سعید ایزدی و هوشنگ عشایری معاونان وزیر راه و شهرسازی، مسئولان و دست‌اندرکاران حوزه عمران و شهری معرفی شدند و از منتخبان پنجمین دوره چهره سال ۱۳۹۶ در حوزه راه و ساختمان تجلیل به عمل آمد.

به‌گزارش خبرنگار روزنامه تجارت، انتخابات چهره سال راه و ساختمان کشور که هرساله برگزار می‌شود، انتخابی کاملا رسانه‌ای است و تمامی مدیران و مسئولان توسط مخاطبان و شهروندان انتخاب می‌شوند. «بازآفرینی شهری» و «رعایت حقوق شهروندی» از اهداف برگزاری پنجمین دوره جشنواره چهره سال راه و ساختمان بود که تلاش شد با جریان‌سازی و انجام بیش از دویست مصاحبه خبری و گزارش به یکی از مطالبات مردمی تبدیل شود.

* باید رابطه مدیران و حاکمان با مردم تعریف شود

فرج الله رجبی رئیس شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در مراسم انتخاب چهره برتر سال ۹۶ درحوزه مسکن و ساختمان با بیان اینکه برنامه ملی بازآفرینی شهری بسیار بزرگ است و باید چابک‌تر شود، گفت: یکی از بزرگترین مشکلات ما در کشور این است که شیوه حکمرانی خوب را بلد نیستیم و باید رابطه مدیران و حاکمان با مردم تعریف شود.

وی با تاکید بر اینکه بخش دولتی دست از سر بخش خصوصی برنمی دارد، چون مرزهای حکمرانی خود را تعیین نکرده است، افزود: هر روز از تمام دستگاه ها و سازمان های حاکمیتی و دولتی درخصوص لزوم اهمیت و میدان دادن به بخش خصوصی اظهار نظر می‌شود، اما در عمل وقتی بخش خصوصی وارد قاب حکمرانی خودمان می‌شود، دیگر جایی برای او باقی نمی‌ماند.

رئیس شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور اظهار داشت: نحوه ورود به بافت‌های فرسوده و احیای آن‌ها بسیار مهم است و نباید از ظرفیت مردم و بخش خصوصی غافل شویم.

* پیمانکاران میلیاردها تومان از دولت طلبکارند

رجبی ادامه داد: در حال حاضر پیمانکاران میلیاردها تومان از دولت طلبکارند. دولت وقتی می‌خواهد مطالبات آن‌ها را بازپرداخت کند، به صورت تدریجی و با مبالغ کم یا به صورت اوراق اسناد خزانه اسلامی مطالبات پیمانکاران را پرداخت می‌کند، اما زمانی که قرار است از پیمانکار مالیات اخذ شود، می‌گوییم باید نقدا و فورا مالیات خود را بدهد؛ این همان حکمرانی بد است.

* در حوزه اقتصادی فقر را توزیع می‌کنیم

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی افزود: وزیر راه و شهرسازی در جلسه‌ای گفت چرا از ظرفیت‌های پیمانکاران خود در پروژه‌های عمرانی بین‌المللی استفاده نمی‌کنیم. به نظر من جواب این پرسش این است که چون حکمران خوبی نیستیم. در حوزه اقتصادی فقر را توزیع می‌کنیم. در مجلس در زمان رسیدگی به لایحه بودجه ۹۷ مصوب شد چون نمی‌توانیم برای حقوق‌های زیر ۵ میلیون تومان کاری انجام دهیم، پس بیاییم آن‌هایی که بالای ۵ میلیون تومان را می‌گیرند را محدود کنیم که اقدام اشتباهی بود و اصلاح شد.

* تامین منابع مالی بازآفرینی شهری باحمایت معاونت اقتصادی رئیس جمهور

همچنین هوشنگ عشایری مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در مراسم انتخاب چهره سال مسکن و ساختمان در سال ۹۶ ،گفت: رویکرد داخلی کشور درحوزه مسکن به سمت بافت‌های ناکارآمد شهری سوق پیدا کرده است و این موضوع این‌روزها به دلیل تکرار آن، سبب هدایت جریان ذهنی جامعه به سمت بازآفرینی شهری و ترویج عمومی آن شده است.

وی احیای بافت‌های ناکارآمد شهری را نیازمند داشتن یک برنامه مدون و صبر جزیل برای عملیاتی کردن و به انتها رساندن آن دانست و گفت: در ایران تجربه نشان داده که همسویی دستگاه‌ها به سختی انجام می‌شود و تنها زمانی که افراد تراز اول کشور به آن موضوع ورود می کنند، همگرایی‌ها جدی‌تر می‌شود. همین مسئله درموضوع بازآفرینی شهری و دستور مستقیم رئیس جمهور به اجرای آن پس از چهار سال صادق است.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در اواخر سال ۹۲ موضوع بازآفرینی شهری مطرح شد و پس از چهار سال توانستیم برنامه مدونی برای آن تهیه کرده و با دستور مستقیم رئیس جمهور، اجرای آن را کلید بزنیم. بافت‌های میانی و فرسوده شهرها در دهه‌های گذشته نتیجه توسعه شهرها به حاشیه بود که سبب شد بافت‌های میانی خالی از سکنه شوند و سکونتگاه‌های غیررسمی شکل بگیرد.

وی با تاکید بر اینکه اقداماتی که در گذشته برای بازسازی بافت‌های فرسوده انجام شد نتایج مثبتی نداشت چون بیشتر اقدامات حول بازسازی کالبدی می‌چرخید، افزود: از دیگر اشتباهات دهه‌های گذشته در بازسازی بافت‌های فرسوده این بود که از تهران برای محله‌های دیگر شهرها تصمیم گیری می‌شد و اراضی مردم را خریداری کرده و تسطیح می‌کردند. امروز این اراضی به محلی برای تولید آسیب‌های اجتماعی تبدیل شده است.

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران خاطرنشان کرد: در دهه ۸۰ رویکرد حل مسئله حاشیه‌نشینی اجرای برنامه‌های بانک جهانی بود که به همین خاطر کمی بهتر از مبحث بافت‌های فرسوده عمل کردیم،اما همان برنامه هم قابل نقد است.

وی ادامه داد: در دهه ۹۰ بدون دستپاچگی و عملکرد هیجانی دولت تلاش کرد این موضوع را با آرامش حل کند که در سال ۹۳ سند احیا و بازآفرینی شهری در هیات دولت تصویب شد. ستاد ملی بازآفرینی شهری نیز پس از این مصوبه تشکیل شد که هدف آن ترویج اندیشه بازآفرینی شهری بود که در حال حاضر این اتفاق رخ داده و پس از ۴ سال این برنامه جامه عمل به خود پوشانده است.

عشایری خاطرنشان کرد: این برنامه شامل ۹ زیر برنامه مختلف است که ۶ بُعد آن غیرکالبدی و سه بعد آن نیز کالبدی است. در بخش غیرکالبدی بیشتر بر ترویج و توسعه توان افزایی اجتماعی و اقتصادی محلات تاکیدشده است.

این مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی اظهار داشت: توسعه گر که در برنامه ملی بازآفرینی بر آن تاکید شده، صرفا به معنای سازنده نیست، بلکه کسی است که علاوه بر اینکه حلقه اتصال همه ارکان اصلی اجرای برنامه بازآفرینی شهری شامل دولت، شهرداری، سرمایه گذار، سازنده و شهروندان است، دو وظیفه عمده مدیریت برنامه محله و تحقق دقیق اجرای برنامه را نیز برعهده دارد.امیدواریم با کمک معاونت اقتصادی رئیس جمهور، منابع مالی و ابزارهای لازم برای اجرای طرح ملی بازآفرینی شهری تامین و از سال ۹۷ تهیه شود.

*نقدهای مخرب، شانه خالی کردن از مسئولیت است

همچنین در مراسم معرفی چهره سال راه و ساختمان، محمدسعید ایزدی اظهار کرد: در برخی موارد شاهد آن هستیم که زحمت و خدمات برخی از مدیران دولتی که با خون جگر در جهت خدمت به مردم تلاش کرده‌اند نادیده گرفته می شود و در مقابل نقدهای گزنده ای به آن‌ها وارد می شود.

معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی، تاکید صرف بر نقاط ضعف مدیران و متولیان دولتی و غفلت از خدمات مثبت آن‌ها و نقد مخرب را برای شهروندان و کشور یک آسیب جدی قلمداد و اظهار کرد: این نقدهای بی‌رحمانه باعث خواهد شد که افراد دلسوز و کارشناسان متخصص ناامیده شده و از چرخه خدمات رسانی خارج شوند و در اثر این رویه شاهد افزایش فرار مغزها خواهیم بود.

وی نقدهای مخرب را به محملی برای شانه خالی کردن از بار مسئولیت دانست و گفت: با این روال و فضای ایجاد شده به نظر می رسد که نمی‌توانیم مشکلات را مدیریت کنیم و به نتیجه مطلوبی برسیم.

ایزدی همچنین تاکید بر احیای بافت‌های فرسوده را مثبت ارزیابی و خاطرنشان کرد: در دولت یازدهم تمام تلاش دولت بر این بوده است که در فرآیند احیای بافت‌های فرسوده، تمرکز اصلی بر بهسازی با محوریت افزایش کیفیت باشد و تجربه ارزشمند بهسازی بافت‌های فرسوده در شهرهای قزوین، رشت و غیره نشان داده است که شرایط برای عملیاتی شدن احیای بافت های فرسوده فراهم شده است.

وی با بیان اینکه اجرای سیاست‌های دولت در حوزه شهری و احیای بافت‌های فرسوده منوط به تعامل دوجانبه بین مجلس و دولت است با طرح این سوال که دولت مگر می‌تواند بدون کمک مجلس، سیاست‌های مدنظرش را اجرایی کند؟ تاکید کرد: اجرایی کردن سیاست‌های دولت منوط به قانون است و بنابراین مجلس باید به دولت در جهت اجرای سیاست ها و برنامه هایش کمک کند و پشتوانه‌های قانونی لازم را مهیا کند.

نام:
ایمیل:
* نظر: