کد خبر: ۵۸۵۳۷
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۲
با امضای قراردادی به ارزش ۲۵۰۰میلیارد تومان رقم می خورد؛
تجارت آنلاین: صبح دیروز شنبه ( 19 اسفندماه 96) در مراسمی با حضور وزیر راه و شهرسازی قرارداد مشارکت بخش‌خصوصی در ساخت ۴۳۹ کیلومتر آزادراه به ارزش ۲۵۰۰ میلیارد تومان امضا شد.

گروه راه و مسکن: این قراردادها که میان خیرالله خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و نمایندگان شرکت‌های بخش خصوصی مشارکت‌کننده به امضا رسید به شش پروژه آزادراهی در استان‌های مختلف مربوط می‌شود. سید حسین میرشفیع معاون ساخت آزادراه‌های شرکت ساخت درباره جزییات این پروژه‌ها اظهارکرد: این آزادراه‌ها شامل مشهد به چناران با ۵۳ کیلومتر طول به ارزش ۴۲۰ میلیارد تومان، لامرد به پارسیان به طول ۵۱ کیلومتر و ارزش ۳۶۰ میلیارد تومان، سیرجان به بندرعباس به طول ۵۹ کیلومتر و ارزش ۲۶۳ میلیارد تومان، مهریز به اردکان به طول ۱۲۶ کیلومتر و ارزش ۸۰۰ میلیارد تومان، کنارگذر شمالی اراک به طول ۲۶۱ کیلومتر و ارزش ۶۵ میلیارد تومان و یکی از فازهای آزادراه ارومیه – تبریز به طول ۲۴ کیلومتر و ارزش ۳۲۷ میلیارد تومان با مشارکت بخش خصوصی اجرایی خواهند شد. به گفته وی، این قراردادها با آورده ۷۰ درصدی بخش خصوصی و ۳۰ درصدی دولت عملیاتی می‌شود.

معاون ساخت آزادراه‌های شرکت ساخت از تایید صلاحیت شدن تعدادی از پروژه‌های آزادراهی جدید از سوی معاونت برنامه‌ریزی وزارت راه و شهرسازی خبر داد و گفت: آزادراه‌های تبریز - مرند، چرمشهر - پردیس، نایین – نطنز، شهربابک – سیرجان و بستان آباد – کرمانشاه خواهند بود که با نهایی شدن ابلاغیه‌های لازم از سوی سرمایه‌‌گذار وارد فاز اجرایی می‌شوند. به‌گفته میرشفیع، با وجود تمام تنگناهایی که وجود داشته قراردادهای قابل توجه جدیدی با سرمایه‌‌گذاران بخش خصوصی به امضا رسید که این موضوع می‌تواند در آینده گره‌گشای بسیاری از طرح‌های عمرانی کشور باشد.

*دست کردن در جیب بخش خصوصی افتخار ندارد

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تا سال ۱۴۰۴ باید ۱۰ هزار کیلومتر آزادراه ساخته شود گفت: سهم برنامه ششم ۴ هزار کیلومتر است که این مهم تا ۴ سال آینده محقق خواهد شد.

عباس آخوندی در مراسم امضای قرارداد احداث ۴۳۹ کیلومتر آزادراه با مشارکت بخش خصوصی با بیان اینکه اصل کار ما این است که کار را پیش ببریم تا گوشه ای از کار ایران را حل کنیم، گفت: معتقدم آبادانی ایران با یک دست صورت نمی‌گیرد و همه باید به هم اعتماد کنند. هم مجلس به دولت اعتماد داشته باشد و هم بخش خصوصی به دولت اعتماد کند.

وی با بیان اینکه وقتی صحبت از احداث سه هزار و ۵۰۰ کیلومتر آزادراه یعنی معال ۱.۵ برابر آزادراه‌های موجود می‌شود، به این معناست که امید ملی و اعتماد صورت گرفته است، افزود: سال ۹۲ که به وزارت راه و شهرسازی آمدم ۷۰ درصد آزادراه ها را دولت و ۳۰ درصد را بخش خصوصی می ساخت. یعنی عملاً بخش عمده ای از ساخت و ساز در دست دولت بود ولی در حال حاضر این نسبت برعکس شده و ۳۰ درصد از قرارداد ساخت آزادراه در دست دولت است که به این معنی است که دولت توانسته اعتماد بخش خصوصی را جلب کند.

آخوندی با بیان اینکه در تلاشیم هزینه سرمایه بخش خصوصی در آزادراه‌ها از محل دریافت عوارض مستهلک شود، گفت: عوارض تهران – پردیس در سالی که افتتاح شد، ۲۷۰۰ تومان برآورد شد ولی هزار و پانصد تومان از مردم اخذ می‌کردند که به معنای حاتم بخشی از جیب بخش خصوصی است و من این موضوع را نمی‌پذیرم و بخش خصوصی باید سرمایه خود را مستهلک کند تا مطمئن شود که می‌تواند به سرمایه گذاری خود در کشور ادامه دهد.

* احداث ۴ هزار کیلومتر آزادراه تا پایان برنامه ششم

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: تا سال ۱۴۰۴ باید طول آزادراه‌ها به ۱۰ هزار کیلومتر برسد که ۴ هزار کیلومتر آن تا پایان برنامه ششم و ۶ هزار کیلومتر در طول برنامه هفتم توسعه اجرایی خواهد شد تا بدین لحظه توانسته‌ایم کل سقف مورد نظر در برنامه ششم را پر کنیم و در پایان برنامه ششم تعهد مورد نظر را استیفاء خواهیم کرد.

وی درخصوص نحوه تامین مالی بخش خصوصی برای این آزادراه‌ها گفت: در حال تلاش هستم تا نحوه تامین مالی از بانک را برای سرمایه‌گذاران در آزادراه تأمین کنم. چرا که هیچ کس ۷۰۰ میلیون پول نقد در جیب خود ندارد و همچنین تضمین این ارقام از محل دارایی‌های شخصی سرمایه گذاران امکانپذیر نیست. به همین دلیل باید به سمت تضمین تسهیلات بانکی از محل خرید خدمت در آینده باشیم. در شورای پول و اعتبار تضمین بیش از ۱۵ درصد را برطرف کرده و امکان انجام آن را به تصویب رساندیم چون ماهیت سرمایه گذاری در این پروژه ها با ماهیت سایر فعالیت‌های اقتصادی متفاوت است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تصویب امکان استفاده از صندوق توسعه ملی برای سرمایه گذاری در پروژه‌های زیرساختی در قانون بودجه ۹۷، گفت: مطمئن نیستم سازو کار بودجه ۹۷ درباره صندوق توسعه ملی کارآمد باشد، اما مهم این است که مجلس اصل امکانپذیری این کار را به تصویب رسانده است ولی باید به مکانیزمی برسیم تا از صندوق توسعه ملی در توسعه زیرساخت‌ها بهره ببریم.

* عوارض آزادراهی یکپارچه می‌شود

آخوندی بااشاره به تصویب امکان اجرای سیستم یکپارچه اخذ عوارض در همه آزادراه ها در کشور در هیئت دولت اظهار داشت: در حال حاضر هر آزادراه برای خود یک دروازه دریافت عوارض الکترونیکی دارد که اگر بتوانیم سیستم طراحی کنیم تا از همه آزادراه ها به صورت یکپارچه و از یک سیستم الکترونیکی، عوارض اخذ شود، هزینه شرکت های آزادراهی کاهش چشمگیری خواهد داشت. هفته گذشته با یک کنسرسیوم برای اجرای این پروژه به توافق رسیده ایم.

وی در پایان یکی دیگر از اقدامات وزارت راه را تلاش برای ارتقای سطح خدمات دهی آزادراه های موجود دانست و خاطرنشان کرد: تمام قراردادهایی که امضاء می شود، احداث آزادراه جدید است اما به دنبال آن هستیم که از هیئت وزیران مجوز ارتقاء سطح سرویس آزادراه ها را به صورت بازسازی اساسی اخذ کنیم.

*جذب ۱۱ هزار میلیارد تومان سرمایه بخش خصوصی در بخش آزادراهی

همچنین عباس آخوندی در حاشیه مراسم امضای قرارداد ۴۳۹ کیلومتر آزادراه با مشارکت بخش خصوصی در جمع خبرنگاران، گفت: امروز برای احداث حدود ۴۴۰ کیلومتر آزادراه در ۶ محور در استان‌های مختلف شامل استان کرمان، مرکزی، خراسان های شمالی و رضوی، آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل، قرارداد امضا کردیم. مبلغ این قرارداد حدود ۲۵۰۰ میلیارد تومان است که ۷۰ درصد این مبلغ با سرمایه گذاری بخش خصوصی صورت گرفته است و ۳۰ درصد آن را نیز دولت بر عهده خواهد داشت. در حال حاضر ۲۴۰۰ کیلومتر آزاد راه در کشور داریم که برنامه‌های ششم و هفتم توسعه ما را مکلف به احداث ۱۰هزار کیلومتر آزاد راه کرده است.

آخوندی با بیان اینکه در سال ۹۵ و ۹۶ قرارداد احداث ۱۱۱۳ کیلومتر آزادراه را امضا کرده‌ایم، تصریح کرد: امروز نیز حدود ۴۴۰ کیلومتر آزادراه اضافه شد و بیش از ۸۰۰ کیلومتر نیز در دست مطالعه داریم. خوشبختانه استقبال بخش خصوصی از احداث آزادراه بسیار خوب بوده است.

وی با اشاره به اشتغال فوق العاده این پروژه های عمرانی یادآور شد: این ۱۱۱۳ کیلومتر آزادراهی که ساخت آن آغاز شده ۱۷هزار نفر را مشغول به کار خواهد کرد و بیش از ۵هزار دستگاه ماشین آلات سنگین و راه سازی نیز به کار گرفته خواهد شد. امیدواریم علی رغم تنگنای مالی دولت، وزارت راه و شهرسازی رویکرد استفاده از سرمایه بخش خصوصی را در پیش گرفته و توانسته سرمایه های خوبی را برای فعالیت‌های راهسازی جذب کند به طوری که حجم منابعی که در قراردادها جذب کرده‌ایم از کل بودجه ما بسیار بسیار بیشتر است. چرا که در سال ۹۷ کل بودجه ای که برای وزارت راه و شهرسازی در نظر گرفته شده کمتر از ۵ هزار میلیارد تومان است حال آنکه میزان بودجه جذب شده صرفاً در بخش ساخت آزادراه بیش از ۱۱هزار میلیارد تومان است. این نشان می دهد که به تدریج در حال مشارکت دادن بخش خصوصی برای توسعه زیرساخت‌های کشور هستیم. همین وضعیت در حوزه بنادر، ریل و فرودگاه‌ها نیز در جریان است.

* عملیات اجرایی آزادراه تهران-شمال به شدت در جریان است

آخوندی درباره قطعه یک آزادراه تهران-شمال اظهارداشت: آزادراه تهران-شمال عملیات اجرایی آن به شدت در جریان است. در این پروژه به اندازه طول آزادراه تونل و پل در دست ساخت داریم و بیش از ۹۰ درصد در قطعه یک پیشرفت فیزیکی کار داریم. امیدوارم به زودی در اختیار مردم قرار بگیرد.

*به اندازه نیمی از کل آزادراه‌های قبلی پروژه در دست ساخت داریم

همچنین خیرالله خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور در مراسم امضای قرارداد احداث ۴۳۹ کیلومتر آزادراه گفت: در حال حاضر در کشور، عملیات اجرایی در بخش زیرساخت ها به صورت گسترده در حال انجام است. در بخش ریلی سه هزار و ۴۱۰ کیلومتر پروژه در دست احداث داریم و ۵ هزار کیلومتر ریل جدید در حال مطالعه است. تا پایان سال جاری ۵۱۶ کیلومتر ریل گذاری را تحویل مردم می‌دهیم ولی بهره برداری از آن‌ها در سال آینده اتفاق خواهد افتاد که با ساخت این ۵۱۶ کیلومتر در یک سال به ۹۱۹ کیلومتر ریل گذاری در دولت دست خواهیم یافت.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در بخش آزادراهی ۱۱۷۰ کیلومتر آزادراه در حال اجراست که اجرای این پروژه‌ها سبب فعالیت ۵ هزار دستگاه ماشین آلات سنگین و اشتغال ۱۷ هزار نفر شده است که امیدواریم تا چهار سال آینده به بهره برداری برسد.
وی با اشاره به فعال شدن آزادراه تهران – شمال در طول دولت های یازدهم و دوازدهم گفت: ساخت این آزادراه در سال‌های گذشته دچار رکود شده بود که در حال حاضر با جدیت در حال انجام است.

خادمی درخصوص احداث بزرگراه‌ها و راه‌های اصلی اظهار داشت: در حال حاضر ۷۸۰ کیلومتر بزرگراه اصلی در حال ساخت است که ۲۵ تا ۳۰ هزار نفر با اجرای این پروژه ها مشغول به کار شده اند قرار است سالانه هزار کیلومتر بزرگراه به بهره برداری برسد.

مدیرعامل ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل و توسعه کشور در باره احداث راه های روستایی تصریح کرد: ۱۳ هزار کیلومتر محور جدید در دست ساخت داریم و ۵ هزار و ۲۰۰ کیلومتر راه روستایی نیز بازسازی و روکش آسفالت جدید شده اند.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: در بخش ریلی ۷ پروژه در برنامه تأمین مالی خارجی قرار دارد که قرارداد دو پروژه کرمانشاه – خسروی و شیراز-بوشهر با سرمایه گذاری شرکت های چینی به امضاء رسیده است. همچنین برای تأمین مالی پروژه های ریلی همدان-سنندج، گرگان-مشهد، میانه-اردبیل، میانه – تبریز نیز در حال مذاکره با فاینانسور چینی هستیم ضمن اینکه در پروژه گرگان-مشهد علاوه بر سرمایه گذار خارجی، آستان قدس رضوی نیز مشارکت خواهد داشت. هزینه کل این پروژه ها، ۱۳ هزار میلیارد تومان است که از محل فاینانس خارجی تأمین خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با بیان اینکه در بخش آزادراهی مشارکت بخش خصوصی داخل را نیز دنبال می کنیم، یادآور شد: طی ۴ سال آینده هزار و ۱۷۰ کیلومتر آزادراه را تحویل خواهیم داد. در یک سال گذشته قرارداد احداث هزار و ۱۱۳ کیلومتر آزادراه به مبلغ ۸ هزار و ۷۰۰ میلیون تومان به صورت مشارکت ۷۰ درصدی بخش خصوصی و ۳۰ درصدی دولت به امضا رسیده است. ۸۹۶ کیلومتر قرارداد جدید نیز در قالب ۸ پروژه در حال آماده شدن است. قراردادی که هم اکنون با بخش خصوصی برای احداث ۴۳۹ کیلومتر آزادراه امضا شده است به ارزش ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان خواهد بود.

* برای آخوندی پیگیری کار از لابی برای استیضاح اهمیت بیشتری دارد

همچنین در این جلسه محمد حسن‌نژاد نماینده مردم جلفا در مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که خوشبختانه با وجود تمام مشکلات و معضلات موجود کارهای اجرایی قابل توجهی صورت گرفته که فعال کردن بخش خصوصی در این پروژه‌ها می‌تواند به طور قابل توجهی به بهبود امکانات زیرساختی بسیاری از شهرها کمک کند. برای ما فرقی نمی‌کند که کدام منطقه از کشور توسعه یابد، زیرا بهبود شرایط در هر نقطه‌ای می‌تواند برای توسعه ایران کمک‌کننده باشد. به گفته وی در شرایطی که استیضاح وزیر راه و شهرسازی به جریان افتاده و امکان آن وجود داشت که لابی‌های سیاسی پیگیری‌ شود، اما وزیر راه‌ و شهرسازی ترجیح داده قراردادهای مهم آزادراهی را اجرایی کند که این امر قطعا نشان‌دهنده آن است که پیگیری کار از لابی برای استیضاح برای دکتر آخوندی اهمیت بیشتری دارد.

نام:
ایمیل:
* نظر: