کد خبر: ۵۸۶۸۰
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۳
عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفتگو با «تجارت آنلاین» با اشاره به امضای 5 پروژه کلان نفتی عنوان کرد؛
تجارت آنلاین: با برگزاری مراسمی در وزارت نفت قرارداد پژوهشی در حوزه اکتشافات میادین نفتی کشور با 5 دانشگاه منعقد شد.

گروه انرژی – مجتبی آزادیان: علی عسگر ظاهری نماینده مردم مسجدسلیمان در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفتگو با تجارت در خصوص امضای 5 قرارداد پژوهشی میان وزارت نفت و دانشگاه‌ها اظهار داشت: به طور کامل موافق این قرارداد هستیم و اگر قرار است قراردادی بسته شود بهتر است که اولویت با دانشگاه ها و مراکز علمی و دانش بنیان باشد، چراکه با این اقدام میتوانیم سرعت پیشرفت و بهره وری را بالاتر ببریم و در این زمینه همیشه باید از راه های جدی استفاده کنیم که دانشگاه ها در این زمینه در اولویت قرار دارد.

وی افزود: امید دادن به دانشجو و دانشگاه‌ها و جویندگان علم امری است که جامعه به آن احتیاج دارد، از طرف دیگر صنعت با ایده ها و نظرات خوب کارشناسی میشود و الزامات و استانداردهای بهتری را خواهد داشت. البته به این شرط که در داشنگاه ها و مراکز علمی از دانشجویان استفاده کنند تا موجب ایجاد انگیزه برای انها شود نه اینکه کار را به دست اساتید و مسئولانی بدهند که نیازی به شغل ندارند. در اینصورت این امر حتما موجب اشتغالزایی و شور و نشاط بیشتر بین مردم و دانشجویان نیز خواهد شد. بنابراین با اعتماد به دانشگاه ها، قدرت ریسک پذیری را افزایش خواهیم داد.

ظاهری ادامه داد: یکی از اشکالات ما این است که متاسفانه اعتماد به قشر جوان نمی‌کنیم، و ریسک پذیری را در خودمان و مردم تقویت نمی کنیم، در صورتی که اگر این کار را کنیم، قطعا نتایج مثبتی درپی خواهد داشت و هرآنچه میخواهیم به آن برسیم، در دل دانشگاه ها و دانشجویان خواهد بود. یکی از اشکالات ما این است که اساتید ما از قدرت ریسک پذیری بالایی برخوردار نیستند و حفظ فضای موجود را در دستور کار خود قرار می دهند و از توان‌های دیگر از جمله توان بالقوه دانشجویان استفاده نمی کنند.

وی در پایان گفت:این اقدام شروع بسیار خوبی است چراکه موجب می شود هم اشکالات خود را متوجه شویم و هم نیاز فنی و علمی دشتگاه های اجرایی را برآورده خواهیم کرد بنابراین مدیران بهتر است اطمینان و اعتماد کنند و در هر دو این مسیر یعنی علم و اجرا بتوانیم به خروجی مناسبی برسیم.

با برگزاری مراسمی در وزارت نفت قرارداد پژوهشی در حوزه اکتشافات میادین نفتی کشور با 5 دانشگاه منعقد شد.

قراردادهای پژوهشی اکتشافات میادین نفتی میان وزارت نفت و 5 دانشگاه کشور با حضور زنگنه وزیر نفت، منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و برومند معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم و همچنین رؤسای دانشگاه‌های کشور به امضاء رسید.

عناوین قراردادهای پژوهشی در حوزه اکتشافات که امروز به امضاء رسید، به این شرح است:

دانشگاه شهید بهشتی قرارداد «توسعه فناوری‌های نوین ژئوشیمیایی اکتشافی با تاکید بر مدل‌سازی هیدروکربوری حوضه رسوبی در ناحیه دزفول شمالی» به امضاء رسید.

دانشگاه فردوسی مشهد قرارداد «توسعه فناوری‌ بهبود تصویرسازی زیرسطحی در اکتشافات منابع هیدروکربوری در حوضه رسوبی کوپه داغ» منعقد شد.

دانشگاه خوارزمی قراردادی با عنوان «توسعه فناوری‌های سنگ‌های کربناته شکاف‌دار در ناحیه دشت آبادان» را به امضا رساند.

دانشگاه صنعتی شاهرود قرارداد «کاربرد ژئومکانیک در اکتشاف منابع هیدروکربوری و فناوری‌های نوین حفاری و مهندسی نفت در چاه‌های اکتشافی» را منعقد کرد.

دانشگاه شهید چمران اهواز قراردادی با عنوان «توسعه فناوری‌های نوین ژئوشیمیایی اکتشافی با تاکید بر ژئوشیمی سطحی و زیرسطحی در ناحیه دشت آبان» را منعقد کرد.

مبلغ هر کدام از این قراردادها در فاز اول 300 هزار یورو در نظر گرفته شده است. این قراردادها به مدت 10 سال منعقد شده است و دانشگاه‌ها باید در این مدت نتایج مطالعات خود را در حوزه اکتشاف میادین نفتی به شرکت نفت اعلام کنند. این قراردادها با حجم 1.5 میلیون یورو (3 میلیارد تومان) به امضا رسیده‌ است.

*بیطرف: 5 دانشگاه بزرگ کشور به مدت 10 سال با وزارت نفت همکاری می‌کنند

مهندس بیطرف در مراسم امضای 5 قرارداد پژوهشی در حوزه اکتشافات در وزارت نفت با بیان اینکه اکتشاف نفت منابع هیدروکربوری به عنوان اولین زنجیره ارزش در صنعت نفت نیازمند استفاده از فناوری‌های نو در جهت کاهش ریسک و هزینه اکتشاف است، افزود: با توجه به اینکه اهداف اکتشافی روز به روز سخت‌تر،‌ پیچیده‌تر،‌ عمیق‌تر و حجم آن‌ها نسبت به اکتشافات قبلی به طور قابل ملاحظه‌ای با کاهش روبرو است،‌ از این رو درک بهتر مطالعات زمین‌شناسی، ژئوفیزیکی،‌ ژئوشیمیایی،‌ خصوصیات مخزنی، ریسک‌های حفاری در جهت نیل به اهداف اکتشافی امری گریزناپذیر است.

وی اضافه کرد: تمامی این‌ها مستلزم دستیابی و استفاده از فناوری‌های روز دنیاست.

*زنگنه: سابقه همکاری ما با دانشگاه‌ها 20 ساله است

همچنین زنگنه در مراسم امضای 5 قرارداد پژوهشی با دانشگاه‌ها با تاکید بر اینکه برای سومین بار قراردادهای پژوهشی میان وزارت نفت با دانشگاه‌ها منعقد می‌شود، افزود: اولین قرارداد همکاری ما در حوزه ازدیاد برداشت از میادین نفت بوده که با همکاری خوب وزارت علوم و پیگیری مناسب دانشگاه‌ها این قراردادها اجرایی شده است.

وی ایجاد انستیتوهای نفت در دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها را از دیگر دستاوردهای این قرارداد نام برد و ادامه داد: انجام پروژه‌های مربوط به ازدیاد برداشت نیاز به یک کار تیمی دارد؛ از این رو طیف وسیعی از رشته‌های علوم پایه و مهندسی با یکدیگر در زمینه یک مخزن مطالعه می‌کنند و بعد از آن وارد کارهای پژوهشی می‌شوند تا نفت بیشتری از مخازن برداشت شود.

وزیر نفت قرارداد دوم را در حوزه پایین دستی نفت دانست و ادامه داد: در این قراردادها تمرکز بر تولید و خلق فرآیندها و بهبود فرآیندهایی چون تولید متانول، اوره، آمونیاک، شیرین‌سازی گاز و بخشی از تصفیه نفت بوده است که با همکاری دانشگاه‌ها اجرایی شده است.

وی اضافه کرد: سابقه همکاری وزارت نفت با دانشگاه‌ها در بخش بالادستی 20 ساله است،‌ از این رو استادان جوان به تازگی در این حوزه مشغول به فعالیت شده‌اند؛ ولی در بخش مهندسی شیمی و پایین‌دستی سابقه 70 ساله همکاری با دانشگاه‌ها را داریم.

زنگنه، سومین گام همکاری وزارت نفت با دانشگاه‌ها را امضای قرارداد پژوهشی با 5 دانشگاه در بخش اکتشافات ذکر کرد و یادآور شد: امروز در این مراسم با 5 دانشگاه معتبر وارد همکاری های علمی شدیم که از این طریق 5 دانشگاه دیگر به مجموع دانشگاه‌های همکار علمی وزارت نفت اضافه شده است و امیدواریم با علاقه‌مندی که در دانشگاه‌ها وجود دارد، این پروژه‌ها به سرعت اجرایی شوند.

وزیر نفت بهترین سرمایه‌گذاری کشور را در حوزه پژوهش و تحقیقات دانست و تاکید کرد: من موافق نیستم پول به پژوهشگاه‌های دولتی تابع وزارتخانه‌ها داده شود که دستاوردهای خاصی نداشته باشند. این طور نیست که پول بیشتر خروجی بیشتری را داشته باشد.

وی اضافه کرد: وقتی خروجی پروژه‌ها افزایش می‌یابد که متقاضی پروژه‌ها نیز وجود داشته باشد تا بتواند از یافته‌های علمی در بخش‌های مختلف استفاده کند.

زنگنه در عین حال با اشاره به وضعیت توسعه فناوری در بخش‌های اکتشافات نفت، توضیح داد: بخش اکتشافات به دلیل کمبود منابع مالی و معضلات صنعت نفت نتوانسته است بسیاری از برنامه‌های خود را عملیاتی کند.

وزیر نفت با اشاره به امضای 5 قرارداد جدید تحقیقاتی در حوزه اکتشافات، این روش را یک الگوی مناسب برای ارتباط صنعت و دانشگاه توصیف کرد و گفت: با امضای این قراردادها امیدواریم چالش‌های موجود در این بخش رفع شود.

*اموال کشفی از اختلاسگر 100 میلیارد تومانی بیش از مبلغ اختلاس است

زنگنه درباره فرد اختلاسگر اظهار داشت: این فرد در ترکیه پنهان شده است.

وی افزود: مطالبی که درباره فرار وی به کانادا مطرح می شود به نظر شایعه ای است که خودش منتشر می کند تا در ترکیه به دنبالش نباشند.

زنگنه درباره امضای قراردادهای جدید نفتی نیز گفت: هر وقت قرارداد جدیدی امضا کردیم، اعلام می شود.

وی با اشاره به فرا رسیدن 29 اسفند سالروز ملی شدن صنعت نفت اظهار داشت: ملی شدن صنعت نفت به معنای حاکم شدن ملت ایران بر همه امور صنعت نفت است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی تحقق یافت.

وی افزود: ملی شدن صنعت نفت در زمان خودش بیشتر از آنکه یک حرکت صنعتی باشد، یک حرکت سیاسی برای مسلط شدن ملت بر مقدرات این صنعت در کشور بود.

نام:
ایمیل:
* نظر: