کد خبر: ۵۸۶۸۴
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۹
سخنگوی دولت:
محمد باقر نوبخت در نشست خبری هفتگی خود اعلام کرد: کسری بودجه با عدم تحقق بودجه متفاوت است. کسری بودجه یعنی منابع تامین نشود ، اما وقتی منابع تامین نشود و ما مصارف را کم کنیم، دیگر کسری بودجه نداریم و عدم تحقق بودجه داریم.
کسری بودجه نداریم
سخنگوی دولت اعلام کرد که کسری بودجه نداریم.
محمد باقر نوبخت در نشست خبری هفتگی خود اعلام کرد: کسری بودجه با عدم تحقق بودجه متفاوت است. کسری بودجه یعنی منابع تامین نشود ، اما وقتی منابع تامین نشود و ما مصارف را کم کنیم، دیگر کسری بودجه نداریم و عدم تحقق بودجه داریم.
وی با بیان اینکه  همه منابع بودجه تحقق پیدا نکرده است و ما هم مصارف را کاهش داده ایم تا کسری بودجه نداشته باشیم ،گفت: بنابراین کسری بودجه نداریم.
نوبخت افزود: در هفته گذشته مرکز آمار ایران گزارش ٩ ماهه رشد اقتصادی کشور را اعلام کرد و همانطور که قبلا اعلام شده بود سیاست دولت برای مهمترین هدف اقتصاد مقاومتی و توسعه که رشد اقتصادی است از دو مسیر دنبال می شود.

وی افزود: یک مسیر فعال کردن واحدهای تولیدی است و دیگری اتمام و بهره برداری طرح های عمرانی دولتی است.

نوبخت در خصوص آخرین وضعیت پرداخت های تسهیلاتی  به واحدهای تولیدی، اظهار داشت: بر اساس گزارش روز گذشته نظام بانکی و وزارت صنعت، مجموعا ١٧ هزار ٤٧٤ میلیارد تومان به ٢٦ هزار و ٦٧٨ بنگاه پرداخت شده است. بخش دیگری نیز از طرف دولت به طرح های عمرانی کمک شده که بالغ بر ٣٣ هزار و ٤٥٤ هزار میلیارد تومن است که در مقایسه با ١٨ هزار ٦٤٣ میلیارد تومان که در سال گذشته پرداخت شده بود، رشد ٧٩ درصدی داشته است.

وی ادامه داد: به درستی باید ذهن جامعه روشن شود چرا که برخی از رسانه ها از کسری بودجه سخن می گویند.

سخنگوی دولت در خصوص پرداخت حقوق کارکنان دولت، اظهار داشت: بر اساس گزارشی که تا پیش از این جلسه نیز با خزانه بررسی شد، پرداخت حقوق همه دستگاه ها انجام شده و به حساب فرد فرد کارکنان واریز شده است.

وی ادامه داد: البته در خصوص حقوق نیروهای مسلح، به حساب سازمان ها واریز شده است و آنها واریز به حساب افراد را انجام خواهند داد.

سخنگوی دولت با اشاره به مباحث مطرح شده در خصوص کسری بودجه در سال ۹۶ گفت: همه منابع پیش‌بینی شده در بودجه سال ۹۶ محقق نشد؛ با این وجود به دلیل اینکه مصارف را کنترل کردیم، کسری بودجه نداریم.

وی افزود: شاید برخی از دستگاه‌ها بگویند که از بودجه مصوب آنها ۸۰ درصد را دریافت کرده‌اند که این موضوع به همان تقلیل مصارف مربوط می‌شود.

نوبخت گفت: هر سال سعی می‌کنیم بودجه را با نگاهی واقع‌بینانه ارائه کنیم اما گاهی مجلس سقف منابع بودجه را افزایش می‌دهد. به عنوان مثال در سال گذشته لایحه بودجه را ۳۱۹ هزار میلیارد تومان تحویل دادیم، اما مجلس سقف آن را به ۳۴۶ هزار میلیارد افزایش داد.

سخنگوی دولت تصریح کرد: برخی از دستگاه‌ها هستند که نمی‌توانیم بودجه آنها را کم کنیم؛ مانند آموزش و پرورش و صندوق‌ها.

وی با اشاره به مطالب مطرح شده در برخی از رسانه‌ها مبنی بر تخصیص ندادن اعتبارات به پروژه‌های عمرانی گفت: به راه‌آهن همدان بیش از ۱۰۰ درصد بودجه دادیم و راه‌آهن کرمانشاه نیز تمام شده است که به دنبال فرصتی برای بهره‌برداری از آن هستیم. این طبیعی است که منابع‌مان را به پروژه‌هایی اختصاص دهیم که زودتر به بهره‌برداری می‌رسند.

نوبخت تأکید کرد: توزیع بودجه بین جاری و عمرانی در حال حاضر به سمت عمرانی است. امسال نسبت به سال گذشته ۲۹ درصد رشد پرداختی‌ها را داشتیم که ۱۴ درصد رشد بودجه جاری و ۷۹ درصد رشد بودجه عمرانی داشتیم.

سخنگوی دولت، رشد اقتصادی کشور را بر اساس آمار مرکز آمار، ۴.۴ درصد با نفت و ۴.۷ درصد بدون نفت در ۹ ماه اول امسال برشمرد و گفت: رشد سرمایه‌گذاری امسال برای چهارمین فصل، مثبت و ۳.۹ درصد بوده است؛ البته با وضعیت مطلوب فاصله داریم، اما نسبت به رشد منفی گذشته، شرایط بهتری را پیش‌رو داریم.

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص وضعیت بازار ارز گفت: بانک مرکزی همه تدابیر لازم برای کاهش التهابات ارز را اندیشیده است؛ برای عرضه ارز مشکلی نداریم، اما به دلیل افزایش نوسانات این بازار در دوره‌ای، عده‌ای به دنبال تبدیل ریال به دلار هستند که تقاضای کاذب به وجود می‌آورد.

نوبخت افزود: قرار شد فقط به افرادی که مسافر هستند در قالب‌ کارت‌های اعتباری ارز داده شود.

سخنگوی دولت تأکید کرد: همان‌گونه که قدرت نظامی یکی از مؤلفه‌های قدرت ملی است و تحت هیچ شرایطی از آن دست نخواهیم کشید، اقتصاد هم یکی از مؤلفه‌های قدرت ملی ما است. امروز با توجه به دشمنی‌ها و اتحاد نامبارک آمریکا و انگلیس علیه ایران، داشتن قدرت اقتصادی از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص حوادث لندن و تهدید به قتل سفیر کشورمان توسط یکی از اعضای فرقه شیرازی خاطرنشان کرد: بر اساس کنوانسیون‌های بین‌المللی، از کشورهایی که دیپلمات‌های ما در آنجا هستند، انتظار داریم هم از شخصیت‌ها و هم از فضای فیزیکی سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی ایران صیانت کنند و هرگونه نقص در این خصوص مورد تذکر ما قرار خواهد گرفت.

نوبخت در پاسخ به سؤالی در خصوص وضعیت سامانه دریافتی مسئولان و مدیران گفت: سازمان اداری و استخدامی کشور، مسئولیت راه‌اندازی این سامانه را بر عهده دارد. مسئولین و مقامات سیاسی همگی زیر ۱۰ میلیون تومان حقوق می‌گیرند و افزایش ۱۰ درصدی حقوق‌ها نیز شامل آنها نمی‌شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور اظهار کرد: رئیس‌جمهور تأکید بسیار زیادی بر راه‌اندازی این سامانه دارد.

وی در خصوص اظهارات آیت‌الله جنتی در افتتاحیه اجلاسیه خبرگان مبنی بر بکارگیری نیروهای غیرانقلابی در یکی از وزارتخانه‌ها تأکید کرد: لازم است بدانیم کدام وزارتخانه مد نظر ایشان است؛ همه وزرای ما دارای سوابق قابل اعتمادی هستند و معاونین آنها نیز با این مؤلفه خواهد بود.

نوبخت در پاسخ به سؤالی در خصوص سخنان رئیس اسبق سازمان میراث فرهنگی مبنی بر فروش اشیای تاریخی از موزه‌ها در دوران دولت‌های نهم و دهم گفت: سیاست ما در قبال دولت گذشته این است که اگر مدارک و اسنادی داریم، آنها را به قوه‌قضائیه ارائه کنیم. البته از دستگاه‌های نظارتی مردمی نیز انتظار داریم که این موضوع را پیگیری کنند.

سخنگوی دولت افزود: وقتی سخنگوی قوه‌قضائیه از پر بودن دست دستگاه قضا از اسناد و مدارک در خصوص مدیران دولت نهم و دهم سخن می‌گوید، حتماً چنین چیزی هم وجود دارد؛ به قوه قضائیه اعتماد داریم و حتماً در چارچوب قانون عمل خواهند کرد.

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص مواضع دولت درباره استیضاح سه وزیر گفت: استیضاح حق قانونی مجلس است، اما اینکه آیا به نفع کشور است یا خیر، دولت می‌گوید به نفع کشور نیست و این اقدام مجلس برای استیضاح سه وزیر کابینه، ۶ ماه پس از رأی اعتماد بی‌سابقه است.

نوبخت تصریح کرد: آقای حجتی باید از چه چیزی عذرخواهی کند؟ اگر مشکلات جوی و کم‌آبی وجود دارد، مشکل وزیر نیست؛ هر سه وزیر در کار خود خبره هستند. شهادت می‌دهم این سه وزیر برای پیشبرد اهداف وزارتخانه خود بسیار پیگیر هستند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه امیدوارم وجدان عمومی مجلس، تقوا را مد نظر قرار دهد، خاطرنشان کرد: این سه وزارتخانه که می‌توان گفت از لحاظ بزرگی ۶ وزارتخانه هستند، از اهمیت زیادی برخوردارند و دولت از سه وزیر حمایت می‌کند.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه عنوان شده دولت خود به دنبال برکناری برخی وزرا است، تصریح کرد: این مسئله صحت ندارد؛ البته اختلاف منافع دستگاهی امری قابل قبول و واقعی است.

نوبخت در خصوص خبر خبرگزاری مهر در رابطه با دعوت خود از نمایندگان امضاکننده استیضاح گفت: کانونی به نام «نمایندگان اعتدال و توسعه» دعوت کرد تا با تعدادی از نمایندگان، جلسه‌ای در خصوص استیضاح داشته باشیم و بنده نیز مانند بسیاری دیگر از موارد، قبول کردم، آمدم و صحبت‌هایی انجام شد.

سخنگوی دولت تأکید کرد: این موضوع بدی نیست، اما اینکه گفته شود نوبخت به عنوان رئیس حزب اعتدال و توسعه، از نمایندگان دعوت کرده است، نادرست است.

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص مشکل مؤسسات مالی و اعتباری غیرمجاز گفت: سران سه قوه در حال رایزنی برای حل مشکل سپرده‌گذاران این مؤسسات هستند. البته اعتقاد داریم بانک مرکزی شایسته برخی از انتقادات نیست. به عنوان عضو شورای عالی امنیت ملی شهادت می‌دهم که آقای سیف در ابتدای پذیرش مسئولیت نسبت به وضعیت مؤسسات مالی و اعتباری هشدار داد.

نوبخت افزود: شفاف‌سازی نیازمند هزینه است که دولت برای آن ۲۰ هزار میلیارد تومان هزینه کرد.

سخنگوی دولت درباره همراهی نکردن وزرا توسط روحانی در مجلس گفت: شیوه تقسیم کار رئیس‌جمهور با معاون اول این‌گونه بود که آقای جهانگیری جلسات استیضاح را به همراه وزرا به مجلس می‌رود و پیام رئیس‌جمهور را آقای جهانگیری به مجلس منتقل خواهد کرد.

وی در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص شرکت نکردن روحانی در جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: این موضوع با تنوع تحلیل مواجه شده است و بهترین شخصی که می‌تواند این شبهه را پاسخ دهد، رئیس‌جمهور است.

نوبخت در پایان در خصوص پیگیری وضعیت افرادی که در دوران بازداشت فوت شده‌اند، گفت: انتظار دولت از دستگاه‌هایی که یک زندانی در فرآیند رسیدگی به جرم در اختیارشان قرار می‌گیرد، صیانت از آنهاست و رئیس‌جمهور برای همه این موارد، دستور پیگیری داده است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار