کد خبر: ۵۸۷۵۹
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۶
رئیس اتحادیه کفش دست‌دوز خبر داد
رئیس اتحادیه کفش دست دوز تهران با اشاره به افزایش واردات کفش به کشور گفت: براساس آمار رسمی سازمان تجارت جهانی، واردات کفش به ایران از 490 میلیون دلار در سال 2016 به 520 میلیون دلار در سال 2017 افزایش یافته است.
پای برندهای مافیایی در کفش ایران
رئیس اتحادیه کفش دست دوز تهران با اشاره به افزایش واردات کفش به کشور گفت: براساس آمار رسمی سازمان تجارت جهانی، واردات کفش به ایران از 490 میلیون دلار در سال 2016 به 520 میلیون دلار در سال 2017 افزایش یافته است.
رسول شجری با انتقاد از واردات بی‌رویه کفش گفت: سوال ما از وزارت صنعت این است که چه کسی و به چه دلیل مجوز واردات به واردکنندگان کفش را می‌دهد، در حالی که تولید‌کنندگان کفش در کشور توان تولید کفش با کیفیت را دارند.
رئیس اتحادیه کفش دست‌دوز تهران این سوال را مطرح کرد که چرا وزارت صنعت به جای حمایت از تولید داخلی با دادن مجوز واردات باعث نابودی تولید این کالا در کشور می‌شود؟
وی با بیان اینکه براساس آمار، میزان واردات کفش به ایران در سال 2017 نسبت به سال 2016 حدود 25 درصد افزایش یافته است، گفت: براساس آمار رسمی سازمان تجارت جهانی، واردات کفش به ایران در سال 2016 به میزان 490 میلیون دلار بوده که این رقم به 520 میلیون دلار در سال 2017 افزایش یافته است.
رئیس اتحادیه کفش دست‌دوز تهران بیان داشت: این در حالی است که گمرک جمهوری اسلامی ایران میزان واردات کفش و سایر کالاهای مورد نیاز این صنعت را 29 میلیون دلار طی 10 ماهه سال 96 اعلام کرده که بررسی ما نشان می‌دهد، از این رقم 15 میلیون دلار به واردات خود کفش اختصاص داشته است.
شجری با اشاره به اینکه حدود 25 برند خارجی عرضه کفش در ایران فعالیت می‌کنند، بیان داشت: در حالی که ما توان و ظرفیت تولید کفش با کیفیت خوب را در کشور داریم، چرا اجازه فعالیت برندهای خارجی که بیشتر شبیه به مافیا هستند، به کشور داده می‌شود.
وی اظهار داشت: یک برند جهانی ارائه دهنده خدمات به مشتریان است، در حالی که برندهای خارجی عرضه کفش در ایران با قیمت‌های بسیار گزاف کفش خود را بدون هیچ گونه خدماتی می‌فروشند و فقط باعث خروج ارز از کشور می‌شوند.
رئیس اتحادیه کفش دست دوز تهران اظهار داشت: ما در کشور توانایی تولید کفش برای 400 میلیون نفر را داریم، در حالی که دست‌اندرکاران این صنعت با 50 درصد ظرفیت خود کار می‌کنند و روز به روز بر مشکلات فعالان این صنعت افزوده می‌شود.
وی اظهار داشت: فروشندگان کفش‌های خارجی یا فاکتور به مشتری ارائه نمی‌دهند و اگر هم فاکتوری ارائه می‌کنند، در فاکتور قید شده که جنس فروخته شده،‌ پس گرفته نمی‌شود.
شجری بیان داشت: آیا ارگان و یا سازمانی برای برخورد با این تخلفات در کشور وجود ندارد؟
رئیس اتحادیه کفش دست دوز تهران با انتقادات از واردات کفش از ترکیه، ایتالیا و چین بیان داشت: این در حالی است که این کشورها و سایر کشورهای اروپایی با قوانین سخت‌گیرانه اجازه واردات کفش را به ما نمی‌دهند.
وی افزود: اگرچه بسیاری از این کشورها عضو سازمان جهانی تجارت هستند، اما با وضع قوانین سخت‌گیرانه‌ای برای واردات کالا به کشورشان عملا مانع واردات می‌شوند.
شجری اظهار داشت: به عنوان مثال اگر ما بخواهیم کفشی را به اروپا صادر کنیم، آنها از ما می‌خواهیم که چرم کفش سموم‌زدایی شود و با توجه به اینکه این امکان برای ما وجود ندارد، به طور کل کشورهای اروپایی صادرات کفش ایران و حتی آسیا را قفل می‌کند.
رئیس اتحادیه کفش دست‌دوز تهران با بیان اینکه کفش به صورت قانونی و غیرقانونی به کشور وارد می‌شود، گفت: اما گمرک جمهوری اسلامی ایران با قوانین سخت‌گیرانه مانع واردات مواد اولیه کفش برای تولید داخلی می‌شود.
وی افزود: وقتی یک واردکننده مجاز مواد اولیه با مشکلات بسیار زیادی برای واردات مواجه می‌شود، قطعا ترجیح می‌دهد یا کالایی مثل کفش را وارد کند و یا از راه‌های دیگر اقدام به واردات کند.
شجری با تاکید بر اینکه سیستم بانکی کشور علیه تولید است، گفت: اگر همه چیز برای تولید‌کننده مهیا باشد، سود تولید 10 درصد است، در حالی که سود تسهیلات بانکی بالای 18 درصد است.
وی افزود: بنگاه‌های تولید کفش یکی پس از دیگری در حال تعطیلی است، در حالی که کسی به این مسئله توجهی داشته باشد.


نام:
ایمیل:
* نظر: