کد خبر: ۵۹۰۸۵
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۷
«تجارت آنلاین»حوادث تلخ 96 را بررسي مي‌کند
تجارت آنلاین: سالي که گذشت پرازحوادث ناراحت کننده بود، حوادثي که برخي از آن سهل انگاري انسان‌ها و بخش ديگر حوادث طبيعي عامل اين حوادث بود.سيل، حوادث رانندگي، زلزله، سقوط هواپيما و ..... بخشي از حوادث تلخ بود که در سال 96 رخ داد و منجر به فوت و مجروح شدن تعدادي از هموطنان مان شد .
داغ فراموش نشدني سانچي و دنا
محمد خادمي: سالي که گذشت پرازحوادث ناراحت کننده بود، حوادثي که برخي از آن سهل انگاري انسان‌ها و بخش ديگر حوادث طبيعي عامل اين حوادث بود.سيل، حوادث رانندگي، زلزله، سقوط هواپيما و ..... بخشي از حوادث تلخ بود که در سال 96 رخ داد و منجر به فوت و مجروح شدن تعدادي از هموطنان مان شد .در گزارش پيش رو نگاهي مي‌اندازيم به حوادثي که در کشورمان در اين سال رخ داد که در ادامه مي‌خوانيد: 
سيل در آذربايجان
26 فروردين ماه سال جاري سيلي در آذرشهر و عجب شير در استان آذربايجان شرقي رخ داد، که اين حادثه طبيعي خسارت‌هايي را براي ساکنان اين مناطق به ويژه ساکنان اطراف رودخانه به بار آورد.در اين حادثه 21 نفر تنها در روستاي چنار عجب شير جان شان را از دست دادند، 70 خانه به طور کامل از بين رفت و هزاران راس دام تلف شد.
درمنطقه آزاد شهر نيز سيل به راه افتاد که 25 نفر را به کام مرگ برد. فيلم معروف عبور نوجوان با دوچرخه از حاشيه رودخانه که موجب شد سيل آن نوجوان که به روي دوچرخه‌اش در حال رکاب زدن است را ببلعد.
واژگوني اتوبوس مسافربري سبزوار 
15 روز بعد از تعطيلات نوروز 96 يعني سي‌ام فروردين سال ۹۶ حادثه تلخي رقم خورد، واژگوني اتوبوس مسافربري سبزوار که در اين حادثه ۱۲ نفر جان شان را از دست دادند، اين واژگوني اتوبوس در کيلومتر ۲۵ جاده سبزوار- شاهرود رخ داد. 
اين اتوبوس با ۳۰ مسافر از مشهد عازم اصفهان بود و بررسي‌ها حاکي از آن بود که تغيير مسير ناگهاني کاميوني که در جلو اتوبوس در حال حرکت بوده است ، باعث تصادف و پس‌ازآن واژگوني اتوبوس شده بود.
انفجار معدن زغال سنگ يورت آزادشهر
هنوز دوهفته از حادثه اتوبوس مسافران مشهد نگذشته بود که اين بار13 ارديبهشت انفجار در معدن زغال سنگ يورت باعث کشته شدن 43 معدنچي شد.
اين معدن در منطقه آزادشهر استان گلستان قرار داشت که براساس جمع‌بندي گزارش کميته حقيقت‌ياب، مقصر حادثه کارفرما بوده است. اين معدنچيان در عمق ۱۳۰۰ متري در فضاي مملو از گاز مونو اکسيد کربن و متان گرفتار شده بودند. مدير کل جمعيت هلال احمر استان گلستان عصر همان روز اعلام کرد که نيروهاي امدادي تنها توانسته‌اند به عمق ۸۰۰ متري برسند.آنهم در شرايطي که نيروهاي امدادي نيز دچار گازگرفتگي شده و به عنوان مصدوم از تونل معدن خارج شدند.
واژگوني اتوبوس دانش‌آموزان هرمزگاني 
در حالي که حوادث گوناگون رانندگي در کشور مان همه روزه رخ مي‌دهد، اما اين بار اول شهريور ماه بر اثر واژگوني اتوبوس دانش‌آموزان هرمزگاني ۹دانش‌آموز کشته و ۳۴ نفر نيز مصدوم شدند .اين اتوبوس حامل دانش‌آموزان دختر هرمزگاني در حوالي قلعه بيابان بخش رستاق داراب فارس عضو تشکيلات سازمان دانش‌آموزي بود که باهدف شرکت در اردوي ملي فرزانگان راهي شيراز شده بودند.بر اساس گزارش‌هاي اوليه پليس‌راه استان فارس، خستگي و خواب‌آلودگي راننده را علت واژگوني اتوبوس حامل دانش‌آموزان هرمزگاني عنوان کرد.
سقوط اتوبوس مسافربري پل جاجرود با ۱۱کشته
داغ دانش آموزان هرمزگاني هنوز تمام نشده بود که اين بار براثر سقوط اتوبوس مسافربري درپل جاجرود در۲۱ شهريورماه ۱۱تن از هموطنان کشته و ۲۷ نفرنيزبه‌شدت مصدوم شدند.دراين حادثه يک دستگاه اتوبوس بين‌شهري با ۳۹ مسافر در مسير حرکت به سمت يکي از شهرهاي شمالي، به دلايل نامعلومي‌ازمسيراصلي منحرف و به دره سقوط کرد. 
واژگوني اتوبوس مسافربري در محور سوادکوه
شامگاه ۱۵ آبان ماه، يک دستگاه اتوبوس مسافربري که از تهران به مقصد گرگان در محور سوادکوه در حال تردد بود در منطقه دوگل سوادکوه در دره‌اي به عمق ۱۵ متر داخل رودخانه واژگون شد که ۱۳نفر کشته و۱۶مجروح برجاي گذاشت.رئيس پليس‌ راه استان مازندران در نخستين گمانه‌زني‌ها ،نقص فني را احتمال واژگوني و سقوط اتوبوس تهران – گلستان به دره محور سوادکوه اعلام کرد، زيرا بررسي اوليه نشان مي‌داد که کنترل اتوبوس از حدود يک کيلومتر قبل از وقوع حادثه از دست راننده خارج‌شده بود و اين احتمال نقص فني خودرو را افزايش داد.
زمين‌ لرزه کرمانشاه 
شامگاه 21 آبان ماه بود که زلزله‌اي به بزرگي 3/7 در نزديکي ازگله، استان کرمانشاه در نزديکي مرز ايران و عراق در ۳۲ کيلومتري جنوب غربي شهر حلبچه عراق ايران رخ داد.تلفات اين زلزله بسيار زياد بود به قدري که تعداد کشته‌ها در ايران به ۵۷۴ نفر رسيد، بنا بر گزارش‌ها 9388 نفر نيز مصدوم شدند. 
بيشترين آمار کشته‌ها و زخمي‌ها از شهرهاي قصر شيرين، سرپل ذهاب و ثلاث باباجاني گزارش شدند. بر اثر اين زلزله برخي از منازل دچار خسارت‌هاي مالي شدند که طبق آمارها 70 هزار نفر بي خانمان شدند. در همان دقايق اوليه امداد گري در اين مناطق آغاز شد و نيروهاي امدادي از مناطق گوناگون کشور رهسپار مناطق زلزله زده شدند، سپاه و ارتش نيز وارد ميدان شدند تا امدادرساني و خدمات رساني سرعت بيشتر به خود بگيرد، چند ساعت بعد از وقوع حادثه مقامات ازمرکز استان و تهران راهي محل وقوع حادثه شدند. 
چند روزبعد نيز مقام معظم رهبري، رييس جمهور، رئيس مجلس و مقامات لشکري و کشور در منطقه زلزله حضورپيدا کردند و از نزديک از مشکلات زلزله زده‌ها و نحوه امداد رساني مطلع شدند. 
صعود بي بازگشت
17 آذرماه بود که دو زن و12 مرد کوهنورد مشهدي به همراه بلدچي محلي در ميان برف و کولاک به دل کوه اشترانکوه در استان لرستان زدند.آنها که همه از کوهنوردان حرفه‌اي بودند با وجود اخطارها وهشدارهاي هواشناسي برنامه صعودشان را ادامه دادند، اما در مسير بازگشت گرفتار بهمن شده و در نزديکي قله «کول جنو»گير افتادند.6نفر از اعضاي تيم خود را به پناهگاه رساندند اما 8 نفر ديگر راه را گم کردند و موفق به بازگشت نشدند. وقتي امدادگران به پناهگاه رسيدند يکي از کوهنوردان نجات يافته نيز جان باخته بود و تلاش‌ها براي نجات ديگر اعضاي تيم نيز نتيجه‌اي نداد و پيکر8 کوهنورد پس از 10 روز جست و جو پيدا شد و به پايين کوه انتقال يافت.
زلزله کرمان
 وقوع دو زلزله در منطقه هجدک بيش از 6 ريشتر و کوهبنان 5 ريشتر در استان کرمان باعث شد تعدادي از هموطنان کرماني کشته و زخمي‌شوند وخسارت زيادي به واحدهاي مسکوني و تجاري در اين منطقه وارد کرد. کمک‌هاي مردمي‌و دولتي گام بلندي در امداد رساني به مردم اين خطه کرد؛ برخي از ساکنان اين دو منطقه به دليل زلزله‌هاي پي در پي اقدام به ترک اين محيط و مهاجرت به شهرهاي ديگر کرده بودند که با کمک‌هاي دولت مجددا به محل زندگي خود برگشتند.
انفجار در اسلامشهر
28 دي ماه سالي که گذشت انفجار گاز در اثر اصابت ماشين حفاري سازمان آب و فاضلاب در شهرک امام حسين (ع) اسلام شهر موجب خرابي 50 خانه شد. با حضور آتش نشانان در محل حادثه مشخص شد آتش سوزي و انفجار در اثر اصابت ماشين حفاري سازمان آب و فاضلاب شهرستان به لوله اصلي گاز رخ داده است. 
به دليل انفجار لوله گاز ماشين حفاري به طور کامل سوخت و راننده نيز توسط عوامل اورژانس حاضر در محل حادثه به بيمارستان منتقل شد. طي اين حادثه ۵۰ خانه و مغازه‌هاي اطراف محل حادثه آسيب ديدند و يک نفر نيز مصدوم شد.
زلزله تهران
نخستين روز زمستان زلزله‌اي به قدرت بيش از 5 ريشتر در ساعت نزديک به 11 شب در منطقه ملارد استان تهران رخ داد.تهراني‌ها هميشه از وقوع زلزله نگراني داشتند با وقوع اين زلزله سراسيمه خود را به خيابان‌ها رساندند، تمامي‌تهراني‌ها با خودروهايشان رهسپار خيابان‌ها و بزرگراه‌ها شدند و ترافيک سنگيني را در معابر شهر به وجود آوردند، برخي از تهراني‌ها شب را تا صبح در خيابان گذراندند و برخي ديگر راهي سفر به خارج از شهر تهران شدند.در اين حادثه يک کودک و يک زن بر اثر ترس جان شان را از دست دادند و چندين نفر نيز در هنگام فرار از ساختمان دچار مصدوميت شدند. 
آتش‌سوزي و غرق شدن نفت‌کش سانچي 
 خبر حادثه کشتي سانچي در رسانه‌هاي داخل و خارجي کمي‌با تاخير انعکاس پيدا کرد، زماني که کشتي به شکل کامل در آتش سوخت مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت. اين کشتي که در حال اعزام 130 هزار تن ميعانات گازي به کره جنوبي بود در درياي چين با يک کشتي فله‌ بر چيني که حامل ۶۴ هزار تن گندم در سواحل شانگهاي بود برخورد کرد. در اين حادثه، نفت‌کش سانچي با ۳۰ تبعه ايراني و دو بنگلادشي دچار حريق و انفجارهاي سنگين شد، کار امدادرساني به دليل طوفاني شدن دريا با مشکل مواجه و در برخي مواقع ناممکن شد. سرانجام در ۲۴ دي‌ماه خبر جان باختن همه کارکنان و غرق شدن تانکر نفت‌کش ايراني «سانچي» اعلام شد. 
بررسي‌هاي کارشناسي در اين زمينه باهدف تعيين بروز علل واقعه در دست اقدام است، اما آنچه که مطرح شد کم کاري نيروهاي امدادي چيني و از سوي ديگر بي توجهي مسئولان ايران بود که با فاصله زماني بسيار زياد اعزام به کشور چين شدند.
حادثه کشتي سانچي به قدري دردناک بود که دل هم مردم دنيا را به درد آورد.
اعتراضات مردم
اعتراض داشتن بر سر هر موضوعي حق مسلم مردم است، به طوري که طبق قانون اساسي مردم مي‌توانند اعتراض خود را به شکل مسالمت آميز انجام دهند و استانداري‌ها که زير نظر وزارت کشور فعاليت دارند مجوز برپايي اعتراضات را صادر کنند.
مشکلات اقتصادي، اجتماعي و سياسي در دي و بهمن ماه سالي که گذشت موجب شد تا در برخي از شهرهاي کشور اعتراضاتي را مردم داشته باشند؛ برخي نبود شغل، عده ديگر مشکلات کشاورزي، عده‌اي موضوع بي توجهي به محيط زيست و....را مطرح کردند، متاسفانه در اين اعتراضات 21 نفر از هموطنان کشته شدند و 3نفر از ماموران وظيفه نيروي انتظامي‌و 2 نفر نيروي بسيج به عنوان حافظان نظم عمومي‌به شهادت رسيدند. 
آتش سوزي در ساختمان وزارت نيرو
ساختمان 13 طبقه شرکت توليد نيروي برق حرارتي متعلق به وزارت نيرو در خيابان ولي عصر دچار آتش سوزي شد؛ اين حادثه در16 بهمن ماه رخ داد.اين حادثه براي بسياري تداعي کننده حوادث ساختمان پلاسکو بود، اما اين بارحضور به موقع ماموران آتش نشاني و سرعت عمل نيروهاي امداد و از سوي ديگر هوشياري کارکنان اين ساختمان باعث شد تا حريق بعد از مدت طولاني خاموش شود.
در اين حادثه 9 نفر دچار دود گرفتگي شدند، کانون اين حادثه انبار پرونده‌ها در طبقه منفي 4 بود و علت اين آتش سوزي هنوز در دست بررسي است. 
سقوط هواپيماي پرواز تهران ياسوج
هواپيماي اي تي ار ساعت ۸ صبح يکشنبه (۲۹ بهمن) از فرودگاه مهرآباد تيک‌ آف کرد و حدود ۵۰ دقيقه بعد به دليل شرايط جوي به کوه دنا برخورد کرد. تمام مسافران و خدمه اين پرواز کشته شدند. اين هواپيما حامل ۶۰ مسافر، ۲ مهماندار، ۲ نفر امنيت پرواز و دو نفر خلبان و کمک خلبان بود.
يکي از مشکلات که بعد از اين حادثه وجود داشت وقوع اين حادثه در ارتفاعات 4هزار متري و بارش باران و سرماي زياد باعث کندي امداد رساني بود، از سوي ديگر تا 3 روز بعد از زمان ناپديد شدن اين هواپيما از رادار سازمان هواپيمايي به طول انجاميد تا لاشه اين هواپيما و اجساد مسافران پيدا شوند.
3کشته در چهارشنبه سوري
چهارشنبه سوري يکي از مراسم زيباي ايرانيان است که از دير باز مورد توجه ايرانيان قرار مي‌گرفت، اما در چند دهه اخير اين مراسم دست خوش تغييرات شده است، به طوري که مواد محترقه جايگزين دورهم نشيني‌هاي اين مراسم شده است.همه ساله در اين مراسم با کشته و مجروح شدن تعدادي از همشهريان مواجه هستيم، در سالي که گذشت 3کشته و نزديک به 600 نفر مجروح شدند که نسبت به سال گذشته تعداد کشته شده‌ها کاهش يافته است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار